Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Verkeerde Olie!

vragen over de T5
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Verkeerde Olie!

Bericht door vaniac »

Mickel Moen schreef:Mag ik vragen, waarom er zo aan Longlife olie vastgehouden wordt.

In de technische gegevens bij mijn bus, staat toch duidelijk:
- Met LongLife service - multigrade dunloopolie - VW 506 01
- Zonder Lionglife service - multigrade dunloopolie -VW 505 01

Als ik iedere 15.000 km ververs kan olie met de specificatie VW 505 01 toch ook?

Motor van mijn bus: 96KW AXD 2004

Dit is ook aardig om te lezen: http://wiki.tdiclub.nl/Olie" onclick="window.open(this.href);return false;
De AXD van jouw bouwjaar vereist VW 506 01, aangezien de 5-cilinders specifieke eisen stellen. De 4-cilinders zijn minder kritisch t.a.v. de oliespecificatie.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Verkeerde Olie!

Bericht door Mickel Moen »

Nu heb ik toch altijd gemeend, dat in de gebruiksaanwijzing die bij een bepaald product zit, de fabrikant juiste informatie verstrekt, zeker als die fabrikant Volkswagen heet.

Nogmaals in de technische gegevens in de gebruiksaanwijzing behorende bij de bus staat, dat zonder LongLifeservice - VW 505 01 geadviseerd wordt.

Nu vind ik het prima, dat jullie zo verzot zijn, op VW 506 01, maar een logische verklaring waarom VW's eigen advies bij vaste intervallen dus VW 505 01 niet kan, heb ik nog niet gelezen.

Misschien lijk ik nu wel eigenwijs, dat ik niet voetstoots aanneem, dat het VW 506 01 moet zijn, dus dat dit altijd het beste is, ook al gebruik je het niet als LongLife en ververs je om de 15.000 km.

Ik heb hierboven deze link aangehaald. http://wiki.tdiclub.nl/Olie" onclick="window.open(this.href);return false; Ook daar lees ik niet, dat alleen en dan ook alleen maar VW 506 01 gebruikt mag worden. In tegendeel, in het stukje diversen staat een heel andere mening.

Het lijkt bijna een mystificatie van de VW 506 01.

Als dit dan toch zo belangrijk is, moet er toch een bron zijn die dit onderbouwd vermeld. Ik stel het zeer op prijs, als iemand deze bronnen kan geven.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 18 feb 2013, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
InfoMuis
Berichten: 667
Lid geworden op: 27 jan 2007, 12:14
Locatie: Zeewolde

Re: Verkeerde Olie!

Bericht door InfoMuis »

Toch even een waarschuwing over de vw.507.00 olie met 506.01 specificaties.

Bij Esso staat:
Volgens ExxonMobil, Mobil 1 ESP Formula 5W-30 heeft dit kwaliteitsniveau:
API CF
Volkswagen (benzine) 502 00 / 503 00 / 503 01
Volkswagen (diesel) 505 01/ 505 00 / 506 00 / 506 01
Alle VW motoren behalve de inspuitsysteem / pompverstuiver TDI motoren zonder longlife service en zonder roetdeeltjesfilter (DPF) gebouwd tussen 1999 - 2003 en R5 / V10-TDI voor het modeljaar 2006
En ja dit is ook 506.01 olie, MAAR NIET GESCHIKT VOOR DE 5 cilinders TDI van voor 2006.
Die 506.01 zie je op vele verpakkingen van 5W-30 olie staan, waardoor veel garages denken het er in te kunnen gooien. Ze lezen niet de kleien letters.
Deki
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 apr 2007, 20:05
Locatie: Den Haag

Re: Verkeerde Olie!

Bericht door Deki »

Zo moeilijk die olie joh ! me maatje naar de dealer geweest en ze hebben alleen maar longlife 5w 40 voor pompverstuiv 6L ... wat is er met de 0w 30 gebeurt wordt die niet meer gebruikt ofzo ? en die 506.01 is nergens te vinden bij de dealer ??? allemaal longlife in de rekken :bonk is er iets in de loop der tijd verandert :bonk

Woensdag gaat er nieuwe olie in de motor kijken of alles het zelfde blijft qua warmte en prestatie :driveT5 ik zit jullie reacties te lezen en waarom is de pompverstuiv motor zo gevoelig als er een ander soort olie wordt gebruikt ! en zit er geen logica in dat dunner olie sneller op temperatuur komt dan dikker olie ?? heb het een beetje rond gevraagd en veel verschillende meningen erover :nuts :nuts

sorry voor de domme vragen die ik stel maar ik begin steeds meer te leren over de T5 .. ook dank zij :wjw bedankt jongens :toppie
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Verkeerde Olie!

Bericht door vaniac »

Mijn dealer heeft indertijd ook longlife III 5W-30 volgens VW-norm 50700 bij de grote beurt van mijn AXD-motor (2004, zonder roetfilter) gebruikt, in de veronderstelling, dat dit de opvolger was van longlife II 50601. Op mijn verzoek heeft hij bij PON nagevraagd welke olie er in de AXD c.q AXE-motor moest. PON gaf toen aan dat er alleen maar olie volgens 50601-norm in deze motoren gebruikt mocht worden, zelfs in combinatie met achteraf ingebouwd passief roetfilter :nuts :nuts :nuts .
De dealer heeft toen kostenloos de 50700 olie vervangen door 50601 :yes :yes :yes
Ook op het T5-Board forum is dit uitgebreid besproken.

Maar uiteindelijk is iedereen natuurlijk zelf verantwoordelijk voor de keuze van de motorolie en de eventuele gevolgen die dit voor de levensduur van de motor heeft :zwaai :zwaai :zwaai
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Verkeerde Olie!

Bericht door Mickel Moen »

Vaniac,

Je zal helemaal gelijk hebben, wat de LongLife-olie betreft.

Waar het mij hier echter om gaat, is dat VW naast de VW 506 01 voor de LongLife service, voor Vast interval olie volgens norm VW 505 01 adviseert.
Dat PON VW 506 01 voor LongLife adviseert, lijkt mij logisch, want dat kan ik ook lezen in het instructieboekje. Andere wellicht nieuwere LongLife olie met de VW 507 00 norm mag dus niet. Allemaal heel logisch.

Maar als je om wat voor reden dan ook geen LongLife wilt gebruiken, dan adviseert VW in het instructieboekje olie met de norm VW 505 01.

Het lijkt mij sterk dat VW haar eigen instructie na enige jaren intrekt en nog maar 1 norm adviseert. Als dat zo is, zal hier een publicatie over zijn en moet dat te vinden zijn.

Nogmaals, ik kan niet anders lezen in het instructieboekje, dan dat VW twee normen adviseert:
VW 506 01 voor LongLife-service
VW 505 01 voor vast interval

Jij wekt met je laatste zin de indruk, dat iedereen die niet VW 506 01 gebruikt zijn motor naar de knoppen helpt.
Ik lees echter in het instructieboekje, dat olie met de norm VW 505 01 ook kan.

Hoe simpel kan iets zijn.

Daarom wil ik weten, waarom olie volgens norm VW 505 01 niet zou kunnen en dan graag met bronvermelding.


Terug naar mijn praktijk.

Mijn garage, geen dealer, heeft BP olie.

De vorige eigenaar, de eigenaar van een garage, gebruikte al geen Longlife meer. Toen ik de bus bij mijn garage bracht voor de olieverversing, hebben ze er BP Visco 5000 5W-40 in gedaan.
Na enige weken kwam ik tot de ontdekking, dat deze olie niet aan de normen van VW voldeed voor deze motor. Ik heb mijn garage hiermee geconfronteerd. Zij hebben toen nog overleg met BP gehad en toen bleek, dat er Visco 5000C 5W-40 in moest. Deze olie voldoet wel aan de VW 505 01 norm. De garage heeft de olie kosteloos vervangen. Inmiddels levert, BP de 5000 niet meer en hebben ze de 5000C in de bulk.

Kortom ik heb er olie in, die voldoet aan de norm zoals door VW gesteld in het instructieboekje.

Dan is het toch raar, dat hier gesuggereerd wordt, dat ik daarmee de motor naar de knoppen zou helpen. :nuts
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Verkeerde Olie!

Bericht door ktmkrik »

Om de verwarring dan maar iets groter te maken :nuts dit is een antwoord van Oil-center.de.....
Als deze mensen het al niet meer weten en klakkeloos een antwoord zouden geven met gevolg op schade aan motoren en eventuele claims wie moet het dan wel weten?????

Sehr geehrter Herr,

wenn das Fahrzeug über den LongLife-Service verfügt, können Sie bedenkenlos ein LongLife 3 SAE 5W-30 Öl verwenden.
Sollten Sie noch Fragen haben, können Sie uns gerne jederzeit kontaktieren.

Mit freundlichen Grüßen / Best regards

Marcel Onufried
OIL-CENTER

@Vaniac, hoe lang is dat geleden dat jij dat antwoord van je dealer hebt gehad en kan het intussen niet zo zijn dat aan de longlife 3 wel de juiste dopes zijn toegevoegd voor een AXD motor....
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Verkeerde Olie!

Bericht door vaniac »

Beste olie-geïnteresseerden:
Een bepaalde VW-norm legt de specificaties vast waaraan de olie moet voldoen, zowel qua viscosietijd als qua chemische samenstelling c.q. additieven. Zoals gezegd zijn de 5-cilindermotoren en dan met name de AXD en de AXE een uitzonderingsgeval wat betreft de eisen die ze aan de oliespecificatie stellen. Doordat ze geheel van aluminium zijn, zijn ze constructief geheel anders dan de 4-cilinders, die een conventioneel gietijzeren motorblok hebben. Dit heeft vergaande gevolgen voor de thermische huishouding, zoals andere toleranties voor uitzetting bij het opwarmen van de motor. Dat is één van de redenen waarom de vereiste olie zo'n lage viscositeit heeft (0W-30). Deze olie smeert veel beter bij een koude motor en de pompverstuiverelementen hebben ook veel sneller de vereiste oliedruk tijdens het starten. Vanwege de aluminium constructie zijn er speciale lagerschalen voor krukas en nokkenas toegepast, die speciale toevoegingen aan de olie eisen. Heb je dus een AXD- of een AXE-motor, dan moet je dus heel zeker ervan zijn dat de door jou gewenste olie enerzijds die juiste viscositeit heeft en anderzijds ook nog eens over de juiste additieven beschikt. Aangezien er een grote onduidelijkheid bij de olieleveranciers bestaat ten aanzien van de geschiktheid van olie voor de AXD en AXE-motoren heb ik indertijd gekozen voor olie die voldoet aan VW-506.01 en waarvan de fabrikant expliciet aangeeft dat deze olie geschikt is voor de 5-cilinders van VW. De meeste leveranciers gaan niet verder dan de opmerking dat de betreffende olie geschikt is voor de pompverstuivermotoren van VW en daar horen ook de gietijzeren 4-cilinders bij. Verder is het zo dat Longlife III volgens VW 507 00 niet meer over de specifieke additieven beschikt van VW-norm 50501. Dat levert bij de nieuwere 5-cilinders geen problemen op omdat de lagermaterialen aangepast zijn aan de smeereigenschappen van de 50700-norm.

Ter illustratie bij deze nog de specificaties van BP Visco 5000 C 5W-40: http://datasheets.bp.com/bpglis/fusionp ... 8RZDNA.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Hierin wordt vermeld dat de olie voldoet aan o.a. de 505.01 norm en geschikt is voor de pompverstuivermotoren van VW. De AXD en de AXE worden echter niet expliciet vermeld. Dus ook BP hult zich in nevelen.

Hier nog een voorbeeld van Shell waarin specifiek wordt aangegeven dat deze olie voor de betreffende 5-cilinders geschikt is:
http://www.epc.shell.com/Docs/GPCDOC_X_ ... 212245.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Er zijn dus oliemerken die duidelijkheid verschaffen over de motoren waarvoor hun olie geschikt zou moeten zijn.

@ your service en succes met de oliekeuze,
Vaniac :toppie :toppie :toppie
ronald tdi
Berichten: 1611
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: Verkeerde Olie!

Bericht door ronald tdi »

Misschien een domme vraag, maar hoe weet ik of ik een AXD of een AXE 5 cilinder motor heb...
Staat dat ergens op?, denk het wel dus anders gesteld, waar staat dat?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Verkeerde Olie!

Bericht door Pascal-141 »

ronald tdi schreef:Misschien een domme vraag, maar hoe weet ik of ik een AXD of een AXE 5 cilinder motor heb...
Staat dat ergens op?, denk het wel dus anders gesteld, waar staat dat?
AXD of AXE = 131PK of 174 PK . (oud model blok)
BNZ of BPC = 131PK of 174 PK (nieuw model blok)

Die code vind je terug op de identificatiesticker van je T5 . (die zit hoogstwaarschijnlijk op je stoelframe )
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
erik 924
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:23
Locatie: Hoorn

Re: Verkeerde Olie!

Bericht door erik 924 »

Heeft de auto een webasto ""bijverwarming"" misschien is deze defect geraakt...Als de moter met de kachel uit nog niet op temp komt is het niet helemaan goed...succes :ikrij
Deki
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 apr 2007, 20:05
Locatie: Den Haag

Re: Verkeerde Olie!

Bericht door Deki »

erik 924 schreef:Heeft de auto een webasto ""bijverwarming"" misschien is deze defect geraakt...Als de moter met de kachel uit nog niet op temp komt is het niet helemaan goed...succes :ikrij
klopt net olie vervangen en resultaat hetzelfde ! ! :bifun Voorverwarmer Webasto doet het niet meer :bonk vandaar langzaam opwarme van de bus ....

Is er meskien een zekering of relais die kapot kan zijn ? maar ben toch bang dat wat geld gaat kosten om hem te fixen :ie

ow wacht zit de zweef zekering en realis ''aanjager'' aan de linker kant van de stuur bij de light schakelaar ??
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Verkeerde Olie!

Bericht door vaniac »

Deki,

Laat het storingsgeheugen eens bij de dealer uitlezen, dan weet je in ieder geval wat er met de Webasto aan de hand is. Het meest voorkomend is een vlamstoring en dan wordt de kachel softwarematig vergrendeld. Het opheffen van de vergrendeling kan alleen via de OBD-interface. Dat is werk voor de dealer of iemand die beschikt over VAG-COM VCDS.

Groetjes,
Vaniac
Deki
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 apr 2007, 20:05
Locatie: Den Haag

Re: Verkeerde Olie!

Bericht door Deki »

vaniac schreef:Deki,

Laat het storingsgeheugen eens bij de dealer uitlezen, dan weet je in ieder geval wat er met de Webasto aan de hand is. Het meest voorkomend is een vlamstoring en dan wordt de kachel softwarematig vergrendeld. Het opheffen van de vergrendeling kan alleen via de OBD-interface. Dat is werk voor de dealer of iemand die beschikt over VAG-COM VCDS.

Groetjes,
Vaniac
zal ik doen Vaniac ... de auto is van een maat van mij beetje koppig ! maar een vraagje hoe komt het dat ie een vlamstoring krijgt ? is dat de oorzaak van de witte rook die er soms uit komt van onder de bus ????
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Verkeerde Olie!

Bericht door vaniac »

Een vlamstoring kan optreden als je veel korte stukken rijdt. Dan is de kachel continu aan het opstarten en weer uitschakelen zonder dat hij op volle kracht gedraaid heeft. Hierdoor ontstaat roetafzetting in de kachel en slaat de brander niet goed meer aan. De software schakelt de kachel dan uit.
Plaats reactie