Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

verbruik T5 2 ltr

vragen over de T5
nomade
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 jan 2013, 10:10

verbruik T5 2 ltr

Bericht door nomade »

wat is nu een ''normaal verbruik voor de T5. In mijn vorige auto schakelde ik altijd van 1 naar 3 en dan naar 4 of 5. Nu heb ik zelf nog 6..... Mag en kun je ongestraft je meer dan 2 ton zware bus ook zo'n behandeling geven? wat zou kunnen gebeuren. en/of wordt het verbruik daardoor minder? Ik haal bij lange na niet de 7 liter/ 1 op ca. 15 km. die eigenlijk toch wel zouden mogen met de gefacelifte T5.
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: verbruik T5 2 ltr

Bericht door Donald4Motion »

Die verbruik cijfers die vw opgeeft haalt niemand.

En ik zou gewoon alle verzetten gebruiken omdat ze nut hebben. Anders reden we nog in een 4 bak.

En zuinig worden ze nooit. Het is wel 2ton aan container dat vooruit gestuwd moet worden. :winter
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: verbruik T5 2 ltr

Bericht door Oviivo »

Donald4Motion schreef:container

ik blijf hem briljant vinden :bifun
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: verbruik T5 2 ltr

Bericht door Donald4Motion »

Oviivo schreef:
Donald4Motion schreef:container

ik blijf hem briljant vinden :bifun
Maar wel een hele mooie hé :knipoog
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: verbruik T5 2 ltr

Bericht door Pascal-141 »

nomade schreef:wat is nu een ''normaal verbruik voor de T5. In mijn vorige auto schakelde ik altijd van 1 naar 3 en dan naar 4 of 5. Nu heb ik zelf nog 6..... Mag en kun je ongestraft je meer dan 2 ton zware bus ook zo'n behandeling geven? wat zou kunnen gebeuren. en/of wordt het verbruik daardoor minder? Ik haal bij lange na niet de 7 liter/ 1 op ca. 15 km. die eigenlijk toch wel zouden mogen met de gefacelifte T5.
Denk je dat je T5 zuiniger word door een paar versnellingen over te slaan ? :muur

Ik denk dat je er totaal geen voordeel mee haalt om versnellingen over te slaan,het enige wat je er mee bereikt is extra belasting voor de motor , koppeling, versnellingsbak enz ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: verbruik T5 2 ltr

Bericht door vaniac »

nomade schreef:wat is nu een ''normaal verbruik voor de T5. In mijn vorige auto schakelde ik altijd van 1 naar 3 en dan naar 4 of 5. Nu heb ik zelf nog 6..... Mag en kun je ongestraft je meer dan 2 ton zware bus ook zo'n behandeling geven? wat zou kunnen gebeuren. en/of wordt het verbruik daardoor minder? Ik haal bij lange na niet de 7 liter/ 1 op ca. 15 km. die eigenlijk toch wel zouden mogen met de gefacelifte T5.
Er zijn T5 GP rijders die dit verbruik halen, maar dan alleen met extreme kunstgrepen. Als je gemiddeld 8 L/100km haalt, rijd je al aardig zuinig. Telkens optrekken en afremmen kost veel brandstof, evenals hoge snelheden.
Probeer zo gelijkmatig mogelijk te rijden. Topsnelheid op de autoweg tussen 90 en 100 km/uur. Dat maakt de rijtijd nauwelijks langer en scheelt behoorlijk wat brandstof.
ronald tdi
Berichten: 1611
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: verbruik T5 2 ltr

Bericht door ronald tdi »

Versnelling overslaan is allen verstandig bij terug schakelen.
Ik weet dat in het truck wereld wel regelmatig iets over geslagen wordt, maar daar kan je dit niet mee vergelijken.

Probeer qua zuinig rijden idd rustig, constante snnelheid en niet te hard te rijden.
Ik hebhet op genomen, over een afstand van 23 km.
Eerst lekker 120/125 en llekker pittig door rijden. verbruik boven de 10,5.
Toen zelfde stuk rond de 95veel cc gebruikt en laten rollen, vetbruik bijna op de 8.
Dat is een groot verschil, ik zou zeggen probeer het eens uit.
Er is altijd wel wat je vaak rijd qua weg en afstand.
lift
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 dec 2010, 19:46
Locatie: Handel
Contacteer:

Re: verbruik T5 2 ltr

Bericht door lift »

Ik haal met mijn aangepaste T5 2.0 met DSG bak en 140 PK en dan moet ik erbij vertellen dat hij bijna 2300 kilo weegt.
Als ik er echt op ga letten en heel rustig goed uit laten lopen heel goed anticipeer 1 liter op 12,5 KM.
Rij ik normaal maar dan ook best stevig door en kijk ik nergens na wat zuinig rijden betreft dan,kom dan op een verbruik van 1 liter op tussen de 9-10 KM.
Ben nu van plan om deze zomer het roetfilter en de EGR er tussen uit te plukken,wil teneerste heel lang met deze bus blijven rijden.En omdat die milieu maatregelen niet echt bij dragen aan de levensduur van het materiaal.

Gr.Wimke.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: verbruik T5 2 ltr

Bericht door Multivan Generation »

Als ik dat dan allemaal zo lees,
die verbruikscijfers,

waarin zit hem dan de vooruitgang?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: verbruik T5 2 ltr

Bericht door vaniac »

Multivan Generation schreef:Als ik dat dan allemaal zo lees,
die verbruikscijfers,

waarin zit hem dan de vooruitgang?
Het is met de 2.0 tdi's mogelijk om zuiniger te rijden dan met de 2.5 pompverstuivers. Wanneer je echter continu vermogen vraagt, kunnen de nieuwe motoren zelfs meer verbruiken. De vooruitgang zit hem vooral in de lagere uitstoot van schadelijke uitlaatgassen en het feit dat de nieuwe motoren rustiger lopen door de commonrail inspuiting.
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: verbruik T5 2 ltr

Bericht door frank884 »

ronald tdi schreef:Versnelling overslaan is allen verstandig bij terug schakelen.
Ik weet dat in het truck wereld wel regelmatig iets over geslagen wordt, maar daar kan je dit niet mee vergelijken.
.
Dat kun je niet vergelijken, een vrachtwagen heeft doorgaans 12 versnellingen en niet 5 of 6
en als die leeg is heb je de onderste niet nodig
trouwens: handgeschakelde vrachtwagens die zijn er nog wel, maar worden nieuw vrijwel niet meer verkocht!!
versnellingsbakken als de I shift van Volvo werken zo soepel als een DSG van Volkswagen
en daar je zoveel moet schakelen in een vrachtwagen, en er ook 12 a 13 uur per dag mee wordt gewerkt
in tegenstelling tot de meeste busjes zeker als particulier is die investering in een automaat daar ook veel sneller
een logische keuze.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: verbruik T5 2 ltr

Bericht door mettesboy »

de indruk dat je met de T5GP zuiniger 'KAN' rijden heb ik idd ook.

Ik rijd nu met een handgeschakelde 180pk met een gemiddeld gewicht van 2400-2500kg.

Voordien reed ik met een T5 2.5 130pk.

Die 2.5tdi, die verbruikte altijd hetzelfde... rond de 8,5-9l/100km. En dan reed ik op de snelweg altijd 120-125.
en ik trok daar toch wel goed mee door (z'n leeggewicht was wel 200kg minder dan m'n huidige T5GP).

Met de T5GP 180pk ben ik zeer rustig beginnen rijden na een paniekreactie op het hoge verbruik in het begin....
NU loopt die na 76000km in de winter tegen een verbruik van 8L en in de zomer gemiddeld 7,5l/100km.
Maar daar moet ik wel wat voor laten. Om deze waardes te halen is het toch vaak Max 100-110 op snelweg en zeer vooruitdenkend rijden. Ook zeer veel CC.
Als ik 120 rijd, dan stijgt het verbruik toch wel merkbaar. Dan ga ik ook rond de 8,5-9 liter uitkomen gemiddeld.

Dus of ze nu echt zuiniger zijn? inderdaad, als je rustig rijdt. Maar als je vermogen vraagt, verbruikt hij mijns inziens meer dan m'n vorige (motor is ook wel wat krachtiger).

Anderzijds ben ik dik tevreden over het verbruik hoor. Collega van me rijdt een vito en die drinkt wel dik 1 tot 2 liter meer.
de vivaro rijders op de firma zitten ook rond de 8,5-9liter. en de ford transit ook dik 9.....
MAar die hebben dan misschien weer andere rijstijl.

Ik haal nu toch wel steeds tussen 1000 en 1100km uit een tank
Met m'n 2.5 was dat eerder 900 tot max 1000 (zelden)
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: verbruik T5 2 ltr

Bericht door Pascal-141 »

mettesboy schreef:de indruk dat je met de T5GP zuiniger 'KAN' rijden heb ik idd ook.

Ik haal nu toch wel steeds tussen 1000 en 1100km uit een tank
Met m'n 2.5 was dat eerder 900 tot max 1000 (zelden)
... conclusie : met dezelfde rijstijl verbruikt de 2.0 meer of gelijk dan de 2.5 , en zeker niet minder .
Want je schrijft dat je 2.0 zuiniger is , maar je rijd er ook rustiger mee om het verbruik te drukken . (110km/u t.o.v. 125km/u)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: verbruik T5 2 ltr

Bericht door Donald4Motion »

Ik zou zeggen, goed warm rijden en gebruiken waar het voor gemaakt is.
En als dat een litertje meer of minder kost :bonk
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: verbruik T5 2 ltr

Bericht door Multivan Generation »

kom ik daar met mijn oude T4 2,5 TDI aan,
met een verbruik van 7,4 liter/100 km.
Ik schaam me er bijna voor..

Daarom vroeg ik nu, waar hem de vooruitgang nu in zat,
maar ik begrijp dus:
minder schadelijke uitlaatgassen
en een rustigere motorloop.

En waarom zijn T5's zoveel zwaarder ten opzichte van de T4, waar zit hem dat dan in.?
Ik bedoel je kunt nog zulke efficiënte motoren ontwikkelen, maar als het gewicht dan ook naar boven gaat,
dan heb je niets aan die technologische vooruitgang uit het oogpunt van verbruik..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie