Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

niet chippen

vragen over de T5
williamV
Berichten: 49
Lid geworden op: 04 mei 2011, 17:40
Locatie: Velddriel

Re: niet chippen

Bericht door williamV »

Hebben jullie een link van een katvervangende downpipe of moet je deze zelf laten maken is er niks zo tekoop?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33773
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: niet chippen

Bericht door Multivan Generation »

zie topic Babson T5 in T5 projecten :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
bengee
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 feb 2007, 20:05
Locatie: Leeuwarden

Re: niet chippen

Bericht door bengee »

Heb mijn T5 130 pk ook laten chippen. EGR uitgeschakeld, roetfilter leeggehaald, ook de software aangepast. Motor loopt veel soepeler. Tevens veel zuiniger, tot wel 15 procent!!!! Bij dezelfde rijstijl!
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: niet chippen

Bericht door Donald4Motion »

Hoe is zo'n roetfilter te legen dan? Ben wel handig maar van mijn wagen blijf ik 'meestal' af (ieder zijn vak toch)

Ik vraag dit even omdat mijn Crafter teveel regenereerd en volgens mij dus een teken is dat het roetfilter misschien aan vervanging toe is.
Ik heb een tank met adbleu waar ik eigenlijk 25.000km mee kan doen maar doe daar nu maar 5a6000 km mee. En dit zijn nog kilometers naar Portugal en terug geweest, dus veel snelweg en de helft met een aanhanger.
Voordeel als de bus regenereerd is dat ik er serieus een pak vermogen bij krijg, nadeel is dat het niet werkt zoals het hoort.
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: niet chippen

Bericht door robertTREBOR »

Idd. zelfde ervaring, Roetfilter weg , EGR dicht , en laten chippen tot 207 pk, verbruik 15 % zuiniger dan daarvoor.

Met gemak 1000 km , soms 1050 km rijden met tank ( 83 ltr. ) diesel , is ca 1 op 12.5

Bedenk dat je die 1000 euro investering bij 25.000 km per jaar binnen 2 jr. hebt terug verdiend , Dus eigenlijk kost het NIETS !!!

:T54LIFE
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Chrisvv
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 feb 2012, 19:16

Re: niet chippen

Bericht door Chrisvv »

Ook ff reageren. T 5,5 180 PK laten chippen, erg weg, roetfilter weg. Verbruik gelijk bij zeer zuinig rijden . Ongeveer 1:9,5. Grote afstanden bij 100 km/u 1:10,5. Zuiniger kom ik nie. Wel 4 motion. Rijd overigens wel super. Gr. Chris
Patatbakker
Berichten: 32
Lid geworden op: 17 apr 2012, 21:26
Locatie: Noord-Holland

Re: niet chippen

Bericht door Patatbakker »

Chrisvv schreef:Ook ff reageren. T 5,5 180 PK laten chippen, erg weg, roetfilter weg. Verbruik gelijk bij zeer zuinig rijden . Ongeveer 1:9,5. Grote afstanden bij 100 km/u 1:10,5. Zuiniger kom ik nie. Wel 4 motion. Rijd overigens wel super. Gr. Chris
Hè Chris,

Ik heb de zelfde bus. Enige wat mij soms tegenvalt het wegvallen van de turbodruk?
Weet niet of ik dit juist benoem, ben niet zo technisch.
Op het moment van rustig aanrijden op een kruising en dan snel de weg op willen.
Soms duurt het dan heel even voordat er druk opgebouwd wordt.

Daarom wil ik de bus ook laten chippen, waar heb je dit laten doen?
Jij schrijft...rijd overigens wel super...wat bedoel je daar precies mee?
Ik denk dat de bus nu iets hoger in de toeren blijft?

Groet!
Gebruikersavatar
ratlookcalifornia
Berichten: 353
Lid geworden op: 15 nov 2011, 09:10

Re: niet chippen

Bericht door ratlookcalifornia »



Ik heb de zelfde bus. Enige wat mij soms tegenvalt het wegvallen van de turbodruk?
Weet niet of ik dit juist benoem, ben niet zo technisch.
Op het moment van rustig aanrijden op een kruising en dan snel de weg op willen.
Soms duurt het dan heel even voordat er druk opgebouwd wordt.


Dat is dus ook precies het probleem waardoor ik me ben gaan orienteren op de chiptuning......heb alleen nog geen idee of DAT gedeelte van het probleem ook soepeler wordt qua rijden.....( het gehele verhaal van EGR en roetfilter komt er nog eens bij en dus doen we het wat later in het jaar verwacht ik :nuts ).
Ben dus ook benieuwd of het rijgedrag ( te laat inkomen van de turbo bij rustig rijden) verandert.....ervaringsdeskundigen: spreekt u uit ... :klappen
:zwaai
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: niet chippen

Bericht door Pascal-141 »

ratlookcalifornia schreef:

Ik heb de zelfde bus. Enige wat mij soms tegenvalt het wegvallen van de turbodruk?
Weet niet of ik dit juist benoem, ben niet zo technisch.
Op het moment van rustig aanrijden op een kruising en dan snel de weg op willen.
Soms duurt het dan heel even voordat er druk opgebouwd wordt.


Dat is dus ook precies het probleem waardoor ik me ben gaan orienteren op de chiptuning......heb alleen nog geen idee of DAT gedeelte van het probleem ook soepeler wordt qua rijden.....( het gehele verhaal van EGR en roetfilter komt er nog eens bij en dus doen we het wat later in het jaar verwacht ik :nuts ).
Ben dus ook benieuwd of het rijgedrag ( te laat inkomen van de turbo bij rustig rijden) verandert.....ervaringsdeskundigen: spreekt u uit ... :klappen
:zwaai
Jij hebt toch een T5 , en geen T5.1 ? Dan heb je toch een 2.5 en geen 2.0 ? Dat probleem is typisch voor een 2.0 (werd hier al vaker aangehaald in diverse topics) , de 2.5 heeft daar weinig last van .

Mijn 2.5 gaat er al vanaf 1400tr vandoor als een speer , sinds hij gechipt is en de DPF leeg .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
ratlookcalifornia
Berichten: 353
Lid geworden op: 15 nov 2011, 09:10

Re: niet chippen

Bericht door ratlookcalifornia »

oeps, sorry :muur ......niet goed gezien :nuts .....heb inderdaad het 2,5 ltr`tje met 174 pk ( maar wel met een dood gebied ergens rond de 1000/1200 toeren -gok ik even-....)..... Als je de kruising over gaat of een geparkeerde auto even voorbij wilt dan kun je wel eens even op gas ( en snelheid) moeten wachten tot je bij een gebied komt waar hij onder je vandaan schiet :knipoog .... Ben benieuwd of dat stukje ook beter wordt zonder alle troep die VW er bij bedacht heeft .. :bonk en mogelijk als extra stap een tuning.....
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33773
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: niet chippen

Bericht door Multivan Generation »

@Ratlook california,
abntwoord op je vraag: ja dat kan
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
ratlookcalifornia
Berichten: 353
Lid geworden op: 15 nov 2011, 09:10

Re: niet chippen

Bericht door ratlookcalifornia »

Multivan Generation schreef:@Ratlook california,
abntwoord op je vraag: ja dat kan

kijk,...da`s nog eens positief :adhd ... (blijft op de agenda staan voor de toekomst.. :toppie .)....thanks !
ronald tdi
Berichten: 1611
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: niet chippen

Bericht door ronald tdi »

Is er iemand die het in de buurt van Deventer dit ook kan doen?
- roetfilter weg halen + buis plaatsen
- ERG weg halen
- Software aanpassen
- en chippen
Gebruikersavatar
Babson
Berichten: 245
Lid geworden op: 05 jun 2007, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: niet chippen

Bericht door Babson »

ronald tdi schreef:Is er iemand die het in de buurt van Deventer dit ook kan doen?
- roetfilter weg halen + buis plaatsen
- ERG weg halen
- Software aanpassen
- en chippen
Vanuit Deventer

JD Engineering in Lochem; ±30 km
TVS Engineering in Varsseveld; ± 80 km

Gr. Babson
T5 GP DSG, 220 pk 490 Nm
ronald tdi
Berichten: 1611
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: niet chippen

Bericht door ronald tdi »

OK dank je.
Ga even googlen
Plaats reactie