Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Verkeerde Olie!

vragen over de T5
Deki
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 apr 2007, 20:05
Locatie: Den Haag

Re: Verkeerde Olie!

Bericht door Deki »

vaniac schreef:Een vlamstoring kan optreden als je veel korte stukken rijdt. Dan is de kachel continu aan het opstarten en weer uitschakelen zonder dat hij op volle kracht gedraaid heeft. Hierdoor ontstaat roetafzetting in de kachel en slaat de brander niet goed meer aan. De software schakelt de kachel dan uit.
Nou vandaag even de dealer gebeld voor afspraak ! ze zeggen dat ze niks met de webasto kunnen met Vag-Com .... ik denk :muur daar gaan we weer alsof ze het voor eerst horen ''Webasto''

Nou nu een andere Vw dealer gebeld en die vroeg of de webasto van fabriek of achteraf was ingebouwd ... eerst uitlezen natuurlijk! die man even naar de werktplaats gegaan om te vragen aan de monteurs wat er mogelijk is :jumpklap na kan woensdag laten kijke wat er aan de hand is 35,- uitlezen en daarna moeten ze zoveel werk verichten met de laptop dat het bedrag behoorlijk kan oplopen. :bonk rot toch op paar knopjes drukken en klaar toch ?? ik zeg tegen die vent waar heb je het over geef mij maar die laptop doe ik wel :bifun maarja woensdag weet ik meer. word weer lachen bij de VW :werkaanT4

:T54LIFE
Deki
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 apr 2007, 20:05
Locatie: Den Haag

Re: Verkeerde Olie!

Bericht door Deki »

yip standkachel was vergrendeld ! en nu werkt hij perfect :gekte auto wordt lekker warm niet normaal ..

:yes :T54LIFE
Gebruikersavatar
vwcampersite
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 okt 2012, 14:07
Contacteer:

Re: Verkeerde Olie!

Bericht door vwcampersite »

vaniac schreef:Voor de 5-cilinders is de oliekeuze zeer kritisch:
-voor de 5-cilinders zonder roetfilter af fabriek (2003 tot circa 2006): VW 506 01 (0W-30)
-voor de 5-cilinders met roetfilter af fabriek (vanaf 2003) VW 507 00 (5W-30). Bij deze motoren zijn de lagermaterialen aangepast aan de gewijzigde olienorm.

Het gaat niet alleen om de juiste viscositeit, maar vooral ook om de juiste toevoegingen in de olie in verband met het pompverstuiversysteem, dat vanwege de hoge mechanische drukken extreme eisen aan de smering stelt!!!
De komst van het roetfilter stelt weer extra eisen aan de olie, omdat verbrande olieresten niet de werking van het roetfiltersysteem mogen
Mooi dat het weer werkt !

Maar omdat in dit topic nu toch een hele discussie over olie gaande was heb ik hier nog een vraag over.
Ik heb motor type AXE en heb hier longlife olie in zitten.
Nu lees ik in het bovenstaande dat dit ook klopt voor auto's zonder roetfilter af fabriek. Nu heeft mijn auto een roetfilter (retrofit), betekend het nu dat deze filter gewoon eerder verstopt raakt? Is er dus geen speciale olie voor dit type motor met een retrofit roetfilter?

Mvgn
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Verkeerde Olie!

Bericht door vaniac »

Gewoon specificatie 50601 gebruiken! Een retrofit roetfilter funktioneert anders dan een gesloten systeem af fabriek.
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Verkeerde Olie!

Bericht door vaniac »

Deki schreef:yip standkachel was vergrendeld ! en nu werkt hij perfect :gekte auto wordt lekker warm niet normaal ..

:yes :T54LIFE
Er bestaan dus ook deskundige monteurs!!!
Gebruikersavatar
vwcampersite
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 okt 2012, 14:07
Contacteer:

Re: Verkeerde Olie!

Bericht door vwcampersite »

vaniac schreef:Gewoon specificatie 50601 gebruiken! Een retrofit roetfilter funktioneert anders dan een gesloten systeem af fabriek.
Is het bij deze (half open) filters dan ook minder een must om ze te verwijderen? Zeker als de EGR klep afgedicht wordt dmv een plaatje en er dus minder troep in komt. Overigens wat zijn de gatafstanden in het plaatje en de gewenste dikte(ik kom verschillende tegen; 55mm, 60mm 2mm dik en 5mm..)

Bedankt!
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Verkeerde Olie!

Bericht door ktmkrik »

vwcampersite schreef:
vaniac schreef:Gewoon specificatie 50601 gebruiken! Een retrofit roetfilter funktioneert anders dan een gesloten systeem af fabriek.
Is het bij deze (half open) filters dan ook minder een must om ze te verwijderen? Zeker als de EGR klep afgedicht wordt dmv een plaatje en er dus minder troep in komt. Overigens wat zijn de gatafstanden in het plaatje en de gewenste dikte(ik kom verschillende tegen; 55mm, 60mm 2mm dik en 5mm..)

Bedankt!
Meten is weten :winter
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Verkeerde Olie!

Bericht door vaniac »

Ik had bij mijn T5.1 uit 2004 een retrofit filter laten monteren en er geen problemen mee gehad, ondanks het gebruik van olie volgens VW 50601-norm. Ik had al vanaf het begin een geheel gesloren EGR-plaatje gemonteerd. Leverde ook geen problemen op.
Chiptuning bij km-stand 10.000 van 130 pk naar 170 pk. Ook geen problemen mee gehad. Ik had het idee dat de motor telkens beter begon te lopen met toenemende km-stand..................... :ikrij :ikrij :ikrij
TsX
Berichten: 393
Lid geworden op: 10 apr 2010, 21:51
Locatie: Vl.brabant / Limburg. België

Re: Verkeerde Olie!

Bericht door TsX »

@ Mickel Moen: Bij mijn instructieboekje is een apart blaadje met een aanpassing !!!
Volgens mij heb je dit niet gehad ? tweedehands gekocht ?

@Yasmine & Wesley: volgens de garage kan dit zeker geen kwaad, hoewel het dus wel je motor kan beschadigen.
Maar als je motor kapot is hierdoor kan jij niks bewijzen... En de garage zegt spijtig, dit zijn de kosten.

Dus zeker goed nakijken welke olie er effectief in MOET en in GAAT.
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Plaats reactie