Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

omvormer plaatsen achter de shunt...waar ??

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ratlookcalifornia
Berichten: 353
Lid geworden op: 15 nov 2011, 09:10

omvormer plaatsen achter de shunt...waar ??

Bericht door ratlookcalifornia »

Ik wil in de california een zware omvormer bijplaatsen van 1000-2000 watt continu ( die alleen zal werken mag als de motor draait i.v.m. de zware belasting en dus puur voor noodgebruik van 230 V apparatuur) en deze wil ik op de 3e accu aansluiten ( in het meubel) of op een combinatie van de twee huishoudaccu`s . Echter om het verbruik te zien op het display moet ik hem voor de shunt aansluiten en deze kan ik zo snel niet vinden ( zou ergens bij de koelkast in de buurt weggewerkt moeten zijn. Iemand ervaring met waar dat ding zit of waar ik hem anders goed zwaar af kan takken ???

P.s. Ik heb al een kleinere omvormer voor "klein" gebruik maar wil deze voor zware apparatuur zoals een waterkoker e.d. zonder dat de accu`s direct leeg raken....vandaar de motor die dan even moet draaien om weer bij te laden.
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: omvormer plaatsen achter de shunt...waar ??

Bericht door Oviivo »

Is mijn eerder antwoord niet voldoende?

viewtopic.php?f=3&t=40672" onclick="window.open(this.href);return false;

:yes
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
ratlookcalifornia
Berichten: 353
Lid geworden op: 15 nov 2011, 09:10

Re: omvormer plaatsen achter de shunt...waar ??

Bericht door ratlookcalifornia »

Oviivo schreef:Is mijn eerder antwoord niet voldoende?

viewtopic.php?f=3&t=40672" onclick="window.open(this.href);return false;

:yes

euhmmm,....wel voldoende maar helaas heb ik de bekabeling voor de omvormer die in de B stijl zou zitten nog niet kunnen vinden ( de omvormer heb ik dus ook niet , wel een losse van 300 watt, en ik denk dat de bedrading als ik ze al vind te dun is....praat toch over 16 à 25 mm2....).
De bedrading op de 3e accu gedrukt geeft geen verbruik op het display ( nu kan je dat toch niet lang volhouden zonder bij te draaien met de motor maar goed....).

Zoals aangegeven wil ik hem kunnen gebruiken voor bijvoorbeeld een waterkoker of iets dergelijks tijdens een evenement of vakantierit als alternatief voor het gas..... en tja,....zo lang is mijn verlengsnoer nu ook weer niet :bifun
Gebruikersavatar
ratlookcalifornia
Berichten: 353
Lid geworden op: 15 nov 2011, 09:10

Re: omvormer plaatsen achter de shunt...waar ??

Bericht door ratlookcalifornia »

Oviivo schreef:Is mijn eerder antwoord niet voldoende?

viewtopic.php?f=3&t=40672" onclick="window.open(this.href);return false;

:yes

euhmmm,....wel voldoende maar helaas heb ik de bekabeling voor de omvormer die in de B stijl zou zitten nog niet kunnen vinden ( de omvormer heb ik dus ook niet , wel een losse van 300 watt, en ik denk dat de bedrading als ik ze al vind te dun is....praat toch over 16 à 25 mm2....).
De bedrading op de 3e accu gedrukt geeft geen verbruik op het display ( nu kan je dat toch niet lang volhouden zonder bij te draaien met de motor maar goed....).

Zoals aangegeven wil ik hem kunnen gebruiken voor bijvoorbeeld een waterkoker of iets dergelijks tijdens een evenement of vakantierit als alternatief voor het gas..... en tja,....zo lang is mijn verlengsnoer nu ook weer niet :bifun
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: omvormer plaatsen achter de shunt...waar ??

Bericht door Multivan Generation »

ratlookcalifornia schreef:...en dus puur voor noodgebruik van 230 V apparatuur)
ratlookcalifornia schreef:Zoals aangegeven wil ik hem kunnen gebruiken voor bijvoorbeeld een waterkoker of iets dergelijks...
Ik vind dat "NOODGEBRUIK" niet de moeite waard om voor zo iets al die aanpassingen te doen.
Is niet voor nood maar meer voor luxe/comfort.
Zonde van het geld... in mijn ogen..

Kijk even wat het allemaal gaat kosten :knipoog :zwaai
voor mogelijk een waterkoker te kunnen gebruiken... :gekte
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: omvormer plaatsen achter de shunt...waar ??

Bericht door Oviivo »

Ik heb voor nood een gasding van de Big Bazar voor EUR 15,- gekocht :yes
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
ronald tdi
Berichten: 1611
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: omvormer plaatsen achter de shunt...waar ??

Bericht door ronald tdi »

Ik heb in mijn school opleiding stage gelopen bij bredenoord in apeldoorn.
Dat is een ageraat bedrijf.
Zij hadden ook kleine inbouw app.
Bijna geen gelyid en ze springt aan bij stroomvraag.
Deze waren toen goedkoper als een omvormer van 2kw.
Denk er ook aan dat het niet enkel bij een omvormer blijft en het gwbruik is groter gezien de kw die het leveren kan.

Misschien is dat een optie/alternatief....
ronald tdi
Berichten: 1611
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: omvormer plaatsen achter de shunt...waar ??

Bericht door ronald tdi »

Ik zie nu de schrijf fouten.
Toch lastig tikken op een iphone :gekte
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: omvormer plaatsen achter de shunt...waar ??

Bericht door Multivan Generation »

ronald tdi schreef:Ik zie nu de schrijf fouten.
Toch lastig tikken op een iphone :gekte
Tsja, lullig he, die vooruitgang? :bifun
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: omvormer plaatsen achter de shunt...waar ??

Bericht door Pascal-141 »

als je gas hebt , wil je dan je batterijen geselen met een 2000W stroomomvormer ?
Ik gebruik toch altijd het kookfornuis in mijn westfalia om water te koken , daar heb je het kookfornuis toch voor ? :knipoog
Laatst gewijzigd door Pascal-141 op 03 mar 2013, 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: omvormer plaatsen achter de shunt...waar ??

Bericht door Multivan Generation »

Pascal-141 schreef:als je gas hebt , wil je dan je batterijen geselen met een 2000W stroomomvormer ?
Ik gebruik toch altijd het kookfornuis in mijn wetfalia om water te koken , daar heb je het kookfornuis toch voor ? :knipoog
Ja Pascal,
is die bus van jou zo nat dat je hem al wetfalia gaat noemen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: omvormer plaatsen achter de shunt...waar ??

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef:
Pascal-141 schreef:als je gas hebt , wil je dan je batterijen geselen met een 2000W stroomomvormer ?
Ik gebruik toch altijd het kookfornuis in mijn wetfalia om water te koken , daar heb je het kookfornuis toch voor ? :knipoog
Ja Pascal,
is die bus van jou zo nat dat je hem al wetfalia gaat noemen?
Whoopsie ! typfout :ie :lach
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
ratlookcalifornia
Berichten: 353
Lid geworden op: 15 nov 2011, 09:10

Re: omvormer plaatsen achter de shunt...waar ??

Bericht door ratlookcalifornia »

gebruik is maximaal 2000 watt en nominaal 1000watt,.....als ik eenmaal weet waar wat zit is het geen uitdaging voor me ( ben zelf servicemonteur in de electro dus dat is geen probleem :knipoog )......Heb wel gemerkt dat ik de dikke bedrading nodig heb voor de omvormer anders gaat hij storing aangeven. Gebruik is niet alleen voor de waterkoker maar ook voor andere 230 toepassingen. Ik doe nog wel eens een begeleiding, vrijwilligerswerk of reclamewerk ( stand) en dat kan wel eens vragen om wat meer vermogen dan de 300 watt die ik er nu in heb zitten... Gas is dan geen optie, gas is daar geen optie voor ( alsmede tijdens de vakantierit zou ik ook de waterkoker aan willen kunnen zetten gedurende het rijden zodat we "meters kunnen maken " ..... :bonk ). Ga er eens op mijn gemak naar kijken als ik de tijd heb ( net als de andere zaken die ik nog moet gaan doen....., voorlopig gaan we eerst even een afspraak maken bij de tinter en de omvormer komt daarna wel.....mogelijk ga ik over naar een iets lichter exemplaar van 600 watt of iets dergelijks )
Nog geen tip gekregen waar de shunt van het schema zit trouwens :nuts
Plaats reactie