Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bus Begint steeds slechter te starten :(

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Busman
Berichten: 57
Lid geworden op: 26 dec 2007, 09:10
Locatie: Almelo

Bus Begint steeds slechter te starten :(

Bericht door Busman »

Hoi,
Helaas begint mijn bussie steeds vaker en slechter te starten. ( T4 AAB 1996 met 3,2 ton op de teller )
Zeker wanneer die een tijdje stil heeft gestaan wil die haast niet meer aanslaan.
Althans wanneer hij niet gelijk de eerste keer aanslaat na het gloeien.
Anders geen probleem de gehele dag meer.
Slaat hij niet de eerste keer aan moet ik bijna net zo lang starten tot wanneer de accu bijna leeg is. (en die is 100 A dus kan die nog wel even).Gelukkig slaat hij nog net altijd aan voordat de accu leeg is.
Er komt dan ook een beste rookwolk uit de uitlaat.
Mijn start procedure gaat als volgt.
1. Ik zet hem op contact
2. druk op de afstandbediening van het alarm , waardoor de startonderbreker eraf gaat, en begint te gloeien.
3. Wanneer het lampje uitgaat van het gloeien , wacht ik altijd nog even op de klik van het gloeirelais.
( is mij verteld dat dit beter was en deze dan pas echt op temperatuur waren.( dat zie ik dan ook op
mijn metertje op dashboard , dwz de voltage weer omhoog schiet)
4. pas nu start ik de bus ..heb ik geluk ?? ..of moet ik starten tot ik een ons weeg ….

Is dit probleem waarschijnlijk de gloeispiralen ( zijn ongeveer 5 jaar geleden vervangen) ? of kunnen dit de verstuivers zijn ?? (zijn nog nooit vervangen voor zover ik weet.
En Wat zou dit ongeveer gaan kosten aan onderdelen ??

Groetjes
:ikrij
Gebruikersavatar
andy(boomycar)
Berichten: 47
Lid geworden op: 27 nov 2009, 15:09

Re: Bus Begint steeds slechter te starten :(

Bericht door andy(boomycar) »

probleem kunnen de gloeiers zijn.

oorzaak kan ook een scheurtje in het tankelement zijn.
dan krijg je na een tijdje stilstand dat de diesel terug naar de tank loopt en bijna niet gestart te krijgen is of zelfs niet.
kan je eigelijk een beetje zien als je hem de eerste maal start en er lucht of luchtbelletjes in de doorzichtige leiding te zien is.

grtz andy
T4 caravelle 2.4 aab 1993 gezinswagen.
Golf 1 cabrio 1.8 1990 daily car
VW Kever 1303 Cabrio 1974 met 1835cc:oldie
grtz Andy
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bus Begint steeds slechter te starten :(

Bericht door Multivan Generation »

ziet er in mijn ogen uit,
dat er een scheurtje in je tankelement zit.
Hierdoor stroomt de diesel bij niet gebruik van de auto, terug de tank in.

Zoek maar eens op het forum naar slecht starten + tankelement..

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Bus Begint steeds slechter te starten :(

Bericht door Pascal-141 »

Busman schreef:Hoi,
Helaas begint mijn bussie steeds vaker en slechter te starten. ( T4 AAB 1996 met 3,2 ton op de teller )
Zeker wanneer die een tijdje stil heeft gestaan wil die haast niet meer aanslaan.
Althans wanneer hij niet gelijk de eerste keer aanslaat na het gloeien.
Anders geen probleem de gehele dag meer.
Slaat hij niet de eerste keer aan moet ik bijna net zo lang starten tot wanneer de accu bijna leeg is. (en die is 100 A dus kan die nog wel even).Gelukkig slaat hij nog net altijd aan voordat de accu leeg is.
Er komt dan ook een beste rookwolk uit de uitlaat.
Mijn start procedure gaat als volgt.
1. Ik zet hem op contact
2. druk op de afstandbediening van het alarm , waardoor de startonderbreker eraf gaat, en begint te gloeien.
3. Wanneer het lampje uitgaat van het gloeien , wacht ik altijd nog even op de klik van het gloeirelais.
( is mij verteld dat dit beter was en deze dan pas echt op temperatuur waren.( dat zie ik dan ook op
mijn metertje op dashboard , dwz de voltage weer omhoog schiet)
4. pas nu start ik de bus ..heb ik geluk ?? ..of moet ik starten tot ik een ons weeg ….

Is dit probleem waarschijnlijk de gloeispiralen ( zijn ongeveer 5 jaar geleden vervangen) ? of kunnen dit de verstuivers zijn ?? (zijn nog nooit vervangen voor zover ik weet.
En Wat zou dit ongeveer gaan kosten aan onderdelen ??

Groetjes
:ikrij

Verkeerde werkwijze !
je zegt dat je wacht met starten tot je een klik hoort nadat het lampje is uitgegaan , da's dus niet goed . Want wat jij nu doet is wachten tot de gloeiers echt gloeien , en dan wacht je tot ze afslaan en terug afkoelen en dan pas ga je starten.
Die afkoeling gebeurt snel hoor , zodra de stroom eraf gaat (de klik die je hoort), gaat de roodgloeiendheid eraf , en zijn ze enkel nog "warm" . En voor een 2.4d met nogal wat km's , kan dat al te weinig zijn.
Probeer het eens met voorgloeien, en dan als het lampje uitgaat meteen starten. Dan zijn de gloeiers op hun "heetst" , als hij dan niet beter aanslaat ,kunnen er meerdere oorzaken zijn : zoals bvb een paar gloeiers kapot , of te weinig compressie , of een versleten startmotor (wanneer het start toerental te laag ligt , slaat hij ook moeizamer aan), of versleten verstuivers
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
red
Berichten: 39
Lid geworden op: 05 mar 2013, 14:22

Re: Bus Begint steeds slechter te starten :(

Bericht door red »

Hoi Busman,

Je moet je gloeistiften vervangen.

Groeten RED
Gebruikersavatar
Busman
Berichten: 57
Lid geworden op: 26 dec 2007, 09:10
Locatie: Almelo

Re: Bus Begint steeds slechter te starten :(

Bericht door Busman »

:werkaanT4
Maandagavond breng ik de bus weg om deze te laten na kijken :gekte
Zijn waarschijnlijk wel de gloeispiraalen.
'k zal nog even laten weten of hetinderdaat zo was.
In iedergeval bedankt voor de reacties :)
Gebruikersavatar
Busman
Berichten: 57
Lid geworden op: 26 dec 2007, 09:10
Locatie: Almelo

Re: Bus Begint steeds slechter te starten :(

Bericht door Busman »

Hoi,
Gisteren avond de bus weer opgehaald. :ikrij
Er zijn echter geen probleemen gevonden.
De gloeispiraalen zijn allemaal goed. Is gemeten met een ampere tang. Was 110 A (elke gloeispiraal trekt 22A weg dus 110 A : 5 = 22 A ) Althans zo heeft hij mij dit uitgelegd. :yes
Oja mijn mannier van starten was prima zei die ( wachten na de klik) omdat deze type gloeispiralen ca 15 seconden nagloeien. (wel heb ik geprobeerd voordat ik de bus wegbracht om gelijk te starten nadat het lampje uitging,en hier was echter geen verschil mee)
:koffie
Verder was de rest ook eigelijk goed namelijk de brandstofpomp stond op tijd ( al laten stellen voor een paar jaar terug bij wissel distributieriem) , lucht/brandstofpomp recent vervangen.
Het eninge wat nu nog kon zijn is dat ik de handchoke niet ver genoeg uitrok bij het starten bij deze temperatuur. Ik trok de choke eigelijk altijd maar half uit en dit moest eigelijk wel helemaal. Deze type’s waren er echter nogal gevoelig voor.
:goodidea
Ik ga dit deze week proberen,en hopelijk start die dan goed…. Ik ben beniewd 
Ps omdat er niets vervangen is en alles verder goed was hoefde ik ook niets te betalen. ……ze bestaan nog…
:toppie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bus Begint steeds slechter te starten :(

Bericht door Multivan Generation »

Goh 22 A per gloeibougie..
Best vreemd dat ze meer pakken als bij een TDI... :nuts

Je weet nu ook dat je accu werkelijk in topconditie moet blijven :gekte
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Bus Begint steeds slechter te starten :(

Bericht door Pascal-141 »

Hebben ze dan ook een compressietest gedaan ?

Wat is de reden dat je de "choke" maar half uittrekt ?? Het is geen choke maar een koudstartvervroeger , half uittrekken heeft geen enkel nut , je moet hem helemaal uittrekken om je pomp iets vroeger te laten inspuiten . (Je trekt je handrem toch ook niet half op ? Dan werkt die ook niet...) En net dat (inspuitvervroeging) heb je nodig om vlot te starten bij een oud blok met redelijk wat km's achter de kiezen.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie