Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

koppeling steeds kapot bij gechipte T4 140 pk met caravan

vragen over de T4
Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 271
Lid geworden op: 31 jul 2010, 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: koppeling steeds kapot bij gechipte T4 140 pk met carava

Bericht door robstof »

het lijkt me dat de klachten ontstaan na de koppelingsplaten wissel.

bij @vw s is niet duidelijk of de koppeling op dit moment is versleten, en ook niet hoe de koppeling was toen hij de bus kocht, een versleten koppeling voel je meteen, en is alleen de plaat vervangen of het hele set, en dan bedoel ik ook alles zoals @sgdebruin ons van de zomer heeft laten zien.

om een goed inzicht in deze te krijgen moeten we over alle gegevens beschikken anders blijft het schieten van uit de heup (kan ook leuk zijn :ie )

wat als er sets van een ajt zijn gebruikt? er kan ook bij VW iets fout zijn gegaan met de levering en dat er bij abuis sets van bv AJT geleverd zijn, heeft iemand hier weet van ?


rob
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: koppeling steeds kapot bij gechipte T4 140 pk met carava

Bericht door sgsdebruijn »

Ik heb een set wat zowel voor de ACV als de AJT gebruikt kan worden, datzelfde set heeft Peter inmiddels ook.
Het gaat om een Sachs set, ik heb ook de krukaskeering en druklager vervangen, Luk en VW (LUK).

Ik kan me ook bijna niet voorstellen dat ik lekkage heb maar moet dat nog controleren, als de bus warm is heb ik minder slip.
Als ik normaal optrek heb ik er ook geen last van maar bij meer als de helft gas bv wel, zeker in zijn 2 en 3 4 minder en ijn de 5 zo goed als niet.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
janwilmer
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 feb 2011, 19:02

Re: koppeling steeds kapot bij gechipte T4 140 pk met carava

Bericht door janwilmer »

Hallo,

Zelf heb ik een 2.5 TDI met blauwe I dus orgineel een 88PK. Toen ik deze bus had gekocht en een aantal keer voor mn autoambulance had geknoopt vond ik dat het tijd werd voor iets wat meer pit. Dus heb ik de bus laten tunen tot 130PK dit is ook getest dus de eerdere berichten in dit topic dat een 88PK-er nooit zoveel PK's kan krijgen zijn hierbij ontkracht. Mijn tuning is echter wel in combinatie met het plaatsen van een intercooler gebeurt.

Maar zoals de tuner mij al had voorspeld slipte na ong week of 3 de koppeling! Zoals gezegd dit was al verwacht want ik weet dat in motoren als die van mij orgineel (te) lichte koppelingen zijn gemonteerd. Daarom had ik al een nieuwe drukgroep met een nieuwe plaat besteld bij de Dealer, hier hebben ze mij verteld dat de orginele koppelingen zijn vervangen met een veel zwaardere drukgroep! Ik ben zelf monteur dus heb de bak er zelf achter weg gehaald. De plaat was dus niet op maar verglaasd zoals wij dat noemen dit komt door dat de plaat te heet is geworden tijdens het slippen. Het slippen komt natuurlijk omdat er opeens een hele andere motorkoppel staat te scheuren en omdat er verglazing optreed word het als maar erger.

Nu óngeveer 2 jaar geleden het hele nieuwe spul geinstaleerd en nog nooit problemen weer gehad. Ook niet bij het vol gas geven bij het trekken van een aanhanger van ca. 2.5 ton en soms meer! dus heb het probleem wel gehad maar verholpen door ORGINELE ONDERDELEN te gebruiken!

Groetjes :driveT4 Bestuurder. :knipoog
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: koppeling steeds kapot bij gechipte T4 140 pk met carava

Bericht door rick_k »

Ja. Een drukgroep van een ACV erop dus. Dat schijnt op een AJT gewoon te kunnen.

Ik heb een ACV waarvan nu de hoofdcilinder het heeft begeven, dus koppelen doet ie onwijs goed, maar ontkoppelen ho maar...

mvg Rick
Gebruikersavatar
vw_s
Berichten: 140
Lid geworden op: 29 apr 2009, 19:04
Locatie: Bilzen (B)
Contacteer:

Re: koppeling steeds kapot bij gechipte T4 140 pk met carava

Bericht door vw_s »

bij @vw s is niet duidelijk of de koppeling op dit moment is versleten, en ook niet hoe de koppeling was toen hij de bus kocht, een versleten koppeling voel je meteen, en is alleen de plaat vervangen of het hele set
Voor het geld dat ik destijds betaald heb mag ik toch hopen de complete set... Dat is mij ook verteld. Welk merk of type (ACV of AJT) erin is gekomen weet ik niet. Hij was overigens vervangen wegens een remolie lekkage, viel mij in na het posten van mijn 1e reactie :muur Onderweg van het 1 op andere moment praktisch geen koppeling meer.

De reden dat ik nu denk dat hij aan het verslijten is, is dat het vloeiend optrekken steeds moeizamer gaat.
2.5tdi ACV 2000
Op zoek naar een 2e...
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: koppeling steeds kapot bij gechipte T4 140 pk met carava

Bericht door DNS »

vw_s schreef:
bij @vw s is niet duidelijk of de koppeling op dit moment is versleten, en ook niet hoe de koppeling was toen hij de bus kocht, een versleten koppeling voel je meteen, en is alleen de plaat vervangen of het hele set
Voor het geld dat ik destijds betaald heb mag ik toch hopen de complete set... Dat is mij ook verteld. Welk merk of type (ACV of AJT) erin is gekomen weet ik niet. Hij was overigens vervangen wegens een remolie lekkage, viel mij in na het posten van mijn 1e reactie :muur Onderweg van het 1 op andere moment praktisch geen koppeling meer.

De reden dat ik nu denk dat hij aan het verslijten is, is dat het vloeiend optrekken steeds moeizamer gaat.
Het niet vloeiend optrekken kan aan meerdere dingen liggen (bijv. half-gare LMM). Een slippende koppeling geeft gewoon doorschieten in de toeren zonder dat deze overgebracht worden (dus omgezet naar acceleratie). Dat verschil moet toch duidelijk merkbaar zijn (gewoon naar de toerenteller kijken; die zal dan ineens een paar honderd toeren doorschieten :knipoog ).
Ties Dras schreef: Sinds 2 jaar trek ik een forse caravan (7,17m) en na een half jaar was de koppeling op, mag overigens best na ruim 8 jaar en 175000 km.

Maar nu komt het: koppelingsgroep laten vervangen en na 3 maanden slipt hij weer door bij 2.400 toeren (dat zie je aan de toerenteller en de cruisecontrol springt dan uit) en bij parkeersnelheden in mul zand met de caravan er achter - dan gaat ie stinken. Weer laten vervangen - en je voelt het al, na 3 maanden weer hetzelfde.
Het verhaal van Ties vind ik toch vreemd (ook chronologisch: een half jaar + 3 maanden + 3 maanden = 1 jaar, niet 2 :lach ). Als je na 3 maanden alweer een nieuwe koppeling nodig hebt (en daarna na 3 maanden weer!) zit er toch iets niet goed. Of het nou bij het product of de garage ligt terzijde; dit is niet OK. Ik weet niet of je de koppelingsgroep zelf aangeleverd hebt (dan zal het wat lastiger worden), maar als het via de garage geregeld is ligt het probleem aan hun zijde. Ofwel hebben ze slecht materiaal besteld, ofwel niet juist gemonteerd (of de oorzaak niet aangepakt). Daar zou de garage gewoon garantie voor moeten verlenen. Het goede materiaal en de juiste montage zijn cruciaal: de originele heeft het toch ook 175dkm uitgehouden? Dus welke hebben ze gebruikt?

De tuning kan wel slecht zijn (niet geleidelijk inkomend koppel), maar zo slecht dat je er in 3mnd een ACV koppeling mee kan slopen lijkt me sterk. :ie
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
vw_s
Berichten: 140
Lid geworden op: 29 apr 2009, 19:04
Locatie: Bilzen (B)
Contacteer:

Re: koppeling steeds kapot bij gechipte T4 140 pk met carava

Bericht door vw_s »

Het niet vloeiend optrekken kan aan meerdere dingen liggen (bijv. half-gare LMM). Een slippende koppeling geeft gewoon doorschieten in de toeren zonder dat deze overgebracht worden (dus omgezet naar acceleratie). Dat verschil moet toch duidelijk merkbaar zijn (gewoon naar de toerenteller kijken; die zal dan ineens een paar honderd toeren doorschieten ).
Ahhh, ok thanx! :toppie
2.5tdi ACV 2000
Op zoek naar een 2e...
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: koppeling steeds kapot bij gechipte T4 140 pk met carava

Bericht door sgsdebruijn »

Leuk die opmerkingen over foute montage maar wat zou er tijdens de montage dan allemaal fout kunnen gaan. Je reduceert al fouten als je bv een compleet kit bestelt.
De overige zaken zijn eigenlijk piece of cake, het is alleen een hoop werk allemaal.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Peter73
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 apr 2007, 12:28

Re: koppeling steeds kapot bij gechipte T4 140 pk met carava

Bericht door Peter73 »

sgsdebruijn schreef:Leuk die opmerkingen over foute montage maar wat zou er tijdens de montage dan allemaal fout kunnen gaan. Je reduceert al fouten als je bv een compleet kit bestelt.
De overige zaken zijn eigenlijk piece of cake, het is alleen een hoop werk allemaal.
In mijn geval:

Foute montage = uitgesloten, klus 2x uitgevoerd door ervaren VW BWG monteur, en in bijzijn van mijzelf. Samen goed voor tig jaar VW ervaring.
Onjuiste materialen gebruikt = uitgesloten, 2x complete set van VW, 074198141AX, welke voorgeschreven is voor deze auto.

Al de reacties lezende is het geen toeval meer dat er iig 3 mensen zijn met dezelfde klacht welke alledrie met een grotere (blijkbaar te grote) rolomtrek hebben gereden. (bij mij was de rolomtrek +9,8%)
Ik heb toch echt zo mijn twijfels over de sterkte van de voorgeschreven originele drukgroep van een ACV, zoveel reserve heeft die dan ook weer niet........ mocht ik de bak dus weer een keer op mij nek hebben gaat er bij mij zeker een verzwaarde set in.
Groet, Peter

T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: koppeling steeds kapot bij gechipte T4 140 pk met carava

Bericht door Pascal-141 »

Peter73 schreef:[Ik heb toch echt zo mijn twijfels over de sterkte van de voorgeschreven originele drukgroep van een ACV, zoveel reserve heeft die dan ook weer niet........ mocht ik de bak dus weer een keer op mij nek hebben gaat er bij mij zeker een verzwaarde set in.
Damn , dan heb ik de laatste 12 jaar toch al héél veel geluk gehad , dat ik nog nooit een ACV koppeling kapot gekregen heb (als ze toch geen reserve hebben) in al mijn T4s. Ik trek constant (veel te) zware aanhangers , en ik rijd de ene boete na de andere bij elkaar omdat ik ...euh...zo rustig rij ... En toch nog nooit een versleten/kapotte ACV koppeling gehad ... :nuts



Een verzwaarde set kan nooit kwaad , zeker als je de bus nogal eens belast . Ik zou ook wel een verzwaarde koppeling steken moest ik er een moeten vervangen , ...maar ja , zelfs na 300d km was het nog niet nodig .

Fabrieksfouten zijn altijd mogelijk , kan overal gebeuren ... Kijk maar naar Peter (Multivan Generation) zijn relaas van vorige zaterdag . We hebben de 88pk bak omgewisseld met een 102bak , gehele koppelingsset van Sachs gemonteerd , alles OK bij de testrit . Na de testrit nog even op de brug om alles te controleren , en de motorbeschermbak terug te plaatsen , hij rijd buiten en dan trapt hij "door" het hydraulisch druklager . Druklager kwam nieuw uit de originele verpakking . En toch gaat het kapot ... Dus ja ... fabricatiefout ? De kans is héél groot . Wel klote, nu terug alles opnieuw demonteren voor dat ene stomme druklager .
Heb vorig jaar zo eens een nieuwe waterpomp gemonteerd op een 1.9TD , na amper 4a500km vliegt die waterpomp kapot . Was ook een fabricagefout , heb meteen een nieuwe gekregen . Zelfde merk , zelfde type en op dezelfde manier terug gemonteerd , met die nooit nog problemen gehad .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: koppeling steeds kapot bij gechipte T4 140 pk met carava

Bericht door m.c van den berg »

deze is ook van sachs maar opmaat gemaakt,(wat ze mij hebben verteld) is 30% meer koppel enz
Deze moet nog ingebouwd worden.
Bijlagen
003 (2) - kopie.JPG
003 (2) - kopie.JPG (103.82 KiB) 1076 keer bekeken
Laatst gewijzigd door m.c van den berg op 06 mar 2013, 15:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: koppeling steeds kapot bij gechipte T4 140 pk met carava

Bericht door m.c van den berg »

robstof schreef:jammer dat geert g@ nog geen reactie heeft gegeven, die is nogal een kei met koppelingen weet ook veel van verzwaarde koppelingen.

ik ben het met pascal@ eens dat de acv een beren sterke koppeling heeft, ik rij al 425000 km met de zelfde koppeling, maar daar is de topik starter niet mee geholpen.

ik vind het een raar probleem, mijn vertrouwen in garages is zo ongeveer nul, het is opvallend dat het nooit hun schuld is maar zo snel slijten dat kan gewoon weg niet, ik heb niet gelezen of alleen de platen zijn vervangen of ook de drukgroep?
en wat gebeurd er als er verkeert gemonteerd is, het is toch een zelfstellende koppeling, 2003 moet er dan zoeen speciaal afstel set gebruikt worden waar laast over geforemt werd?

ik hoop dat het snel opgelost word, van dat geleuter van bij word je ook niet veel wijzer.

Rob

Geert heeft het erg druk is tot laat bezig, hebben telf contact gehad.
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 271
Lid geworden op: 31 jul 2010, 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: koppeling steeds kapot bij gechipte T4 140 pk met carava

Bericht door robstof »

VW-S @, kan ook aan de 2e massavliegwiel liggen, bij mij nu wel versleten, dan gaat ie rauwer op trekken meer trillen en zo, is je dat bekent ?
die is nu bij jou al bijna 300 dkm oud dus is dat best mogelijk.

mc van den berg@, doe hem de groeten, jammer dat hij geen tijd heeft, had zijn visie graag gelezen.
wellicht is die koppeling van jou de oplossing, het rijden met een grotere wiel omtrek en gechipt is natuurlijk wel over de marge van het ontwerp heen.

sebas, ik wist niet dat je problemen met je koppeling had, bij jou weten we zeker dat alles goed is gemonteerd, dan moet het wel het materiaal zijn.


Rob
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: koppeling steeds kapot bij gechipte T4 140 pk met carava

Bericht door sgsdebruijn »

haha Rob, bedankt voor je compliment :yes , ik sluit nog niets uit hoor, pech, montagefout, productiefout, lekkage, materiaal :toppie

Geloof ook niet dat dit het probleem van de tuning is, rij nu met de standaard maat wielen en heb er last van.
Van de zomer met een maatje groter gereden, Brennerpas volle bak op met de mikmak erachter en op het dak geen enkel probleem, is eigenlijk ergens in december begonnen, kleine 10000km na vervangen van alles.

Binnenkort al sik wat tijd heb er maar eens onder duiken.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 271
Lid geworden op: 31 jul 2010, 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: koppeling steeds kapot bij gechipte T4 140 pk met carava

Bericht door robstof »

ja is voor jou nou een eitje :werkaanT4

het is wel zo dat als ie eenmaal gaat slippen er een kans is dat ie gaat verglazen, kan je misschien wel weer opruwen


Rob
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Plaats reactie