Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Graag wat advies over T4 88pk Tdi

vragen over de T4
Mill
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 feb 2008, 20:12

Graag wat advies over T4 88pk Tdi

Bericht door Mill »

Hallo,

Ik heb recent een T4 Tdi met 88pk gekocht, nadat ik al 8jaar met een T4 1.9TD heb rond getourd.
Kilometer stand is 124.000km. En alles aan de motor loopt en klinkt goed.
Maar,
Als ik aan 130km/h kom, levert de motor geen kracht meer om naar 140kmh op te kunnen. 130kmh is zowat m'n topsnelheid hoe dan ook.
Op mijn werk rijd ik met dezelfde T4's en weet dat ze zeker 150kmh kunnen. Niet dat ik dit zou willen, maar het valt me wel op dat er gewoon geen kracht is om over die 130kmh te komen. Enig advies wat hier de oorzaak zou kunnen zijn?
Ook vind ik dat de 5de versnelling in het algemeen geen vermogen heeft. Trek zeer traag op naar 110kmh. En over de andere versnelling trek hij ook trager op dan die op het werk.. hij heeft soms 3seconden nodig om te beginnen optrekken als ik bijvoorbeeld van 3de naar 4de schakel, is het eerst effetjes niks, en dan komt er vaart achter. Graag wat info als iemand hier ervaring mee zou hebben.

Dan had ik nog een vraag over chiptuning. Vermits ik er zat aan te denken om hem naar 110pk te laten chippen. Ik denk niet dat ik hiervoor een intercooler of een andere koppeling hoef te steken als ik het gewoon doe om wat extra pk's en niet echt 170kmh wil kunnen rijden.

allezins bedankt,

M
MrMillion
Berichten: 254
Lid geworden op: 09 mei 2012, 21:56
Locatie: Oldehove

Re: Graag wat advies over T4 88pk Tdi

Bericht door MrMillion »

Hallo Mill,

De problemen die jij aangeeft lijken mij te liggen aan een gebrek aan ademhaling van de motor. Denk hierbij aan een sterk vervuild luchtfiter, een volle roetkat en misschien nog wel een vervuild inlaatspruitstuk door de EGR-klep.

De lage kilometerstand wijst al snel (niet altijd natuurlijk) op veel korte stukjes. Roetkat en inlaatspuitstuk vervuilen hier extra snel door.

Denk dat je met het controleren van bovenstaande punten al een heel eind komt. Verder zou je het luchtfilterhuis nog kunnen aanpassen. http://www.eldiape.com/luchtfilterhuis/ ... erhuis.htm
Gebruikersavatar
kikker
Berichten: 465
Lid geworden op: 01 nov 2012, 19:44
Locatie: omg. Gorinchem

Re: Graag wat advies over T4 88pk Tdi

Bericht door kikker »

Ik heb een katvervangende pijp maar dat scheelt vooral wat hoger is zijn toeren behoorlijk.

http://www.bus-tuning.nl/index.php?opti ... Itemid=274" onclick="window.open(this.href);return false;
Is zelf makkelijk te plaatsen. We waren met 2 man in 20 min klaar
Volkswagen Transporter 2.5 AJT TDI 115pk
ex Volkwagen Bora 2.0L
ex Hyundai Excel 1.3L
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: Graag wat advies over T4 88pk Tdi

Bericht door robertTREBOR »

Veel voorkomend probleem bij de 88 pk met lage km stand, veel stads km. is een compleet vervuild inlaatsijsteem, vanwege de EGR .
Ik heb ze met mijn eigen ogen gezien dat roet vermengd met olie de diameter van de inlaatkanalen met 50% !!!! had verkleind !
chippen is dan zeker geen oplossing !
Zorg voor goede "ademhaling" zet die EGR dicht , daarna zal die zeker prima rijden weer !
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Graag wat advies over T4 88pk Tdi

Bericht door Multivan Generation »

Dan doe ik er nog wat tips bij..

Laat er eens iemand naar kijken en logjes maken met vagcom,
en ook de brandstofpomp timing controleren.

Is bij die kilometerstand de distributieriem al vervangen geweest?

Wat is de staat van het brandstoffilter? zou 60.000 km mee moeten gaan,
maar mijn ervaring zegt bij 30.000 km een andere er onder..

Chippen tot 110 pk kan wel,
maar een bus rijd je grotendeels op koppel.
Van welk bouwjaar en maand is je bus?
De latere bouwjaren, 2002 en 2003 hebben te lichte koppelingen,
waardoor bij chiptuning ze door zullen slaan.
Aan chiptuning kun je pas gaan denken als je bus technisch 100% in orde is.
Het is geen oplossing voor je probleem!
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Mill
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 feb 2008, 20:12

Re: Graag wat advies over T4 88pk Tdi

Bericht door Mill »

ok,

aan allen, dankje wel voor de reacties.

ik zal dus het EGR klepje dichtmaken, zorgen dat de bus een goede ademhaling heeft, luchtfilterhuis aanpassen. de kathalysator er mischien uitkloppen.
bij mijn eerst volgende groot onderhoud, die hij nog niet gehad heeft, zal ik de brandstoffilter vervangen, brandstof timing laten checken en logjes laten maken.

de distriebutie riem werd vervangen, volgens de garage die hem verkocht, aan 110.000km.

en de T4 is van 01-2001. Dus ik weet niet hoeveel verschil dit maakt ivm de koppeling en hoe dat verband houdt met het eventueel chippen naar 110 als alles aan de wagen op punt gesteld werd.
Maar eerst zal ik zeker zorgen dat alles vervangen en gecheckt is voor ik begin aan chippen. Het is niet echt een noodzaak maar men vertelde mij dat dit geen kwaad kan tot 110 en dat het wat het verbruik kan minderen.
Als iemand dit zou afraden , na slechte ervaringen na chippen, is deze info ook altijd welkom.

nogmaals bedankt voor al de tips en advies

M
Gebruikersavatar
Dik
Berichten: 77
Lid geworden op: 31 jan 2007, 19:39
Locatie: Harlingen

Re: Graag wat advies over T4 88pk Tdi

Bericht door Dik »

Ik zou bij alle controles ook de luchtmassameter niet vergeten. Bij mij kwam hij ook bijna niet boven de 130 door een kapotte LMM. Na het vervangen van de LMM haalde ik weer met gemak de oorspronkelijke topsnelheid. De koppeling was ook in 2000 al zwak bij de 88 PK-versie, dus ik denk dat dit voor alle bouwjaren geldt, tenzij hij al een keer vervangen is.

Succes!

Dik
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Graag wat advies over T4 88pk Tdi

Bericht door sgsdebruijn »

Lmm maak je inzichtelijk tijdens loggen
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Joris 407
Berichten: 242
Lid geworden op: 06 feb 2011, 14:46

Re: Graag wat advies over T4 88pk Tdi

Bericht door Joris 407 »

Even offtopic:

Hey sgs,

Heb je m'n berichtje nog ontvangen over een katvervangende buis? Ergens vorige week verstuurd, maar je hebt het vast druk.

groetjes, Joris
Mill
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 feb 2008, 20:12

Re: Graag wat advies over T4 88pk Tdi

Bericht door Mill »

wel, na aanpassen van luchtfilterhuis, vervangen v luchtfilter, en afdichten v EGR... merk ik geen verschil .. 130kmh blijft de topsnelheid. Geen power in 5de.
Hopelijk ligt het probleem dan de Lmm, foute branstoftiming, of iets anders....
Donderdag gaat ie binnen voor groot onderhoud, vervanging v al de filters, en verwijderen kat.

greetz
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Graag wat advies over T4 88pk Tdi

Bericht door Multivan Generation »

welke regio woon je?
Anders zijn er wellicht weetjewellers in de buurt,
die de bus rijdend voor je uit willen lezen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Mill
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 feb 2008, 20:12

Re: Graag wat advies over T4 88pk Tdi

Bericht door Mill »

regio oostende. wat ver v de meeste weetjewellers misschien
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Graag wat advies over T4 88pk Tdi

Bericht door Multivan Generation »

Als je wilt dan kun je morgen eventueel bij mij langskomen hoor..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Mill
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 feb 2008, 20:12

Re: Graag wat advies over T4 88pk Tdi

Bericht door Mill »

.. op hoeveel km woont u v oostende
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Graag wat advies over T4 88pk Tdi

Bericht door Multivan Generation »

135 km
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie