Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

ineens niet meer starten(na demontage radio?)

vragen over de T4
Plaats reactie
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

ineens niet meer starten(na demontage radio?)

Bericht door niels »

Vraagje, als een T4 102pk tdi aut. 2003 ineens niet meer start? (bus startte al enige tijd niet 100%; misschien timing niet helemaal 100% of gloeibougies)

Motor slaat aan, met slaat telkens na ca. 1 seconde weer af; er komt dan wel wat rook uit de uitlaat.

Busje naar garage gebracht; en die kunnen de auto niet uitlezen; de VAG com pakt de auto niet??????
Dus dit wordt zoeken naar een speld in een hooiberg......


Wel is er enkele uren, voordat de bus niet meer wilde starten; de radio eruitgehaald (originele dubbel-din radio met navigatie), toeval????

Ik heb zitten speuren op internet en kwam iets tegen van een Can-bus; die zou het een en ander in de war zou kunnen sturen?
Zou dit te maken kunnen hebben met de demontage van deze radio?


Alvast bedankt, Niels.
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: ineens niet meer starten(na demontage radio?)

Bericht door Egbert&Manon »

Je zou de accu los kunnen koppelen en na een minuutje of tien aansluiten.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: ineens niet meer starten(na demontage radio?)

Bericht door Geert G »

Bekend probleem.
Koppel de radio maar los. Dan kom je er wel in met Vag Com.

Zie onderstaande tekst van http://www.gerritspeek.nl" onclick="window.open(this.href);return false; of http://www.ross-tech.com" onclick="window.open(this.href);return false;


Het after-market radio probleem

Het onderstaande is een samengevatte vertaling van de originele tekst bij Ross-Tech. Heb je na het lezen van onderstaande vertaling nog vragen, check dan de originele (Engelstalige) tekst.

Achtergrond.
Ergens in 1997-1998 begonnen Audi en VW radio's met diagnose-mogelijkheid in hun meeste modellen in te bouwen. Dat betekent dat de uitlees-apparatuur van de dealer (en ook VCDS natuurlijk) met de radio kan communiceren. Met de bedoeling om verschillende opties te kunnen beheren, zoals de aanwezigheid van een CD-speler, de aanwezigheid van een antenne-versterker, etc. Bovendien bewaken deze radio's continue de uitgang naar de luidsprekers, dus als er onderbreking of kortsluiting naar een luidspreker is dan wordt er een foutcode opgeslagen.
Het probleem is echter dat VW de 'K-lijn', de draad waarlangs alle regelmodules in de auto met het uitlees-apparaat communiceren, op een aansluiting in de OBD-connector heeft gezet waar oudere radio's meestal 12 Volt terugzetten in de stekker van hun kabelboom. Dus als je een niet-diagnose radio uit een 1997 model haalt en je monteert die in een 1998 model (waar een wel-diagnose radio in hoort te zitten), dan passen de aansluitingen van de kabelboom prima, maar de K-lijn is dan kort gesloten naar 12 Volt!

After-market radio's.
Meestal zetten mensen geen oude OEM radio in een nieuwere auto. Wat ze wel doen is een betere after-market radio inbouwen. En dat doen ze vrijwel altijd met behulp van een after-market inbouw-frame wat regelrecht op het inbouw-frame van de auto aansluit. Het probleem is echter dat sommige van die after-market inbouw-frames de oudere, niet-diagnose radio's kopiëren en dus een verbinding leggen tussen +12 Volt en de pin waar de K-lijn is bij de nieuwere modellen. Je nieuwe after-market radio werkt prima, totdat... iemand een uitlees-apparaat aansluit.

Het probleem.
De auto trekt zich niets aan van een kort gesloten K-lijn op 12 Volt. Want de K-lijn wordt niet gebruikt voor communicatie tussen de regelmodules in de auto. Een uitlees-apparaat maakt een communicatie-sessie door de K-lijn, via een hoog-ohmige bron, aan te sluiten. Maar als de K-lijn een 'harde' +12 Volt heeft, dan klopt er iets niet! In dat geval geeft meestal een driver in het uitlees-apparaat de geest. Ook VAG-1551/1552 worden daardoor opgeblazen. De moderne VCDS interface gebruikt drivers die thermisch zijn beveiligd. Als je de stekker van een moderne VCDS interface in een auto aansluit waarvan de K-lijn kortgesloten is +12 Volt, dan zal VCDS domweg niet werken en niet beschadigd worden.

De dealers.
Sommige dealers zullen weigeren een auto uit te lezen die een aftermarket-radio heeft. Begrijpelijk, omdat de meeste dealers een paar van hun zeer dure uitlees-apparaten hebben opgeblazen. Met de moderne (na 2009) VCDS software kun je het zelf testen: is de auto uit te lezen dan is het veilig en hopelijk kun je dan je dealer ook daarvan overtuigen.

Test dit probleem zelf.
Lees de originele tekst bij Ross-Tech.

VAG-saver.
Lees de originele tekst bij Ross-Tech.

2002+ 'Premium VI' Radio.
Lees de originele tekst bij Ross-Tech.
Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 07 mei 2012.


Note: 2002+ "Premium VI" Radio:

Some 2002 and newer VW's come with the double-DIN "Premium VI" radio. This radio does not have a k-line connection, but rather has a CAN-high and CAN-low. Although the connector is completely different and it shouldn't be possible to have the "Aftermarket Radio Problem" with these newer cars, it would probably be in your best interest to make sure that NOTHING is connected to these pins in the radio harness, if you use an aftermarket radio. The back of the Premium VI radio is shown in the below diagram.
premium6.gif
premium6.gif (11.14 KiB) 488 keer bekeken
8 pin multi-connector II

9 - CAN-Bus plus
10 - CAN-Bus minus
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: ineens niet meer starten(na demontage radio?)

Bericht door Multivan Generation »

de meeste T4's hebben gewoon de 2 oude dinstekkers toch?
En ik dacht even dat je dit probleem dan niet hebt, met can low en can high..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Re: ineens niet meer starten(na demontage radio?)

Bericht door niels »

Schade valt mee; er lag een kabeltje los achter de radio, bij een of ander regellkastje................

Hartelijk dank voor jullie info !!


Gr. Niels.
Plaats reactie