Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

StartMotor Kaput!

vragen over de T5
Deki
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 apr 2007, 20:05
Locatie: Den Haag

StartMotor Kaput!

Bericht door Deki »

Hoi Jongens,

Heb een klein probleempje heb verleden week olie vervangen & filter + brandstof filter en toen het klusje was geklaart probeerde ze te starten maar dat gaat natuurlijk moeizaam omdat de brandstof filter leeg was.... maarja na paar keer starten deed de startmotor niks meer :bonk dat hebbe we ook gelijk in het weekend vervangen .... dus nieuwe start motor erin van Bosch....

vandaag leen ik mijn auto aan mijn broer en krijg te horen dat hij stil staat op een kruising .. dus ik er naartoe en ruik gelijk een schroeilucht van de startmotor :ie weer kapot.

Hoe is dat mogelijk nieuwe start motor amper 5 dagen in gebruik ..... heb ik iets over het hoofd gezien bij monteren van de start motor ???

''Iemand vertelde mij dat ik ook een ringetje/pennetje ook moet vervangen waar de startmotor ingaat" nog nooit van gehoord wat weten jullie daarvan ...

Zou top zijn als iemand mij kan uitleggen hoe en wat me geld beggint een beetje op te raken :T5muur

Groetjes,

Deki.
ronald tdi
Berichten: 1611
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: StartMotor Kaput!

Bericht door ronald tdi »

Nieuwe startmotor stuk is toch garantie????

Verder begrijp ik niet wat je bedoelt met dat pinnetje...
Deki
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 apr 2007, 20:05
Locatie: Den Haag

Re: StartMotor Kaput!

Bericht door Deki »

ronald tdi schreef:Nieuwe startmotor stuk is toch garantie????

Verder begrijp ik niet wat je bedoelt met dat pinnetje...
Ja dat dacht ik al Ronald ik begrijp het ook niet ... het is toch oude startmotor eruit en nieuwe erin je hoeft toch niks anders te vervangen !!
ronald tdi
Berichten: 1611
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: StartMotor Kaput!

Bericht door ronald tdi »

Nee lijkt me niet.
Heb echter maar 1 keer een startmotor vervangen en das alweer een tiental jaren terug bij mijn 1ste auto.
En kabels er aan en klaar....

Gewoon motor terug brengen...
Deki
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 apr 2007, 20:05
Locatie: Den Haag

Re: StartMotor Kaput!

Bericht door Deki »

Ja dat ga ik zeker doen ...

Heb 4 maanden terug een nieuwe accu erin gezet 95 AH en voorheen was het een 80 AH .... en sterkere accu kan toch geen kwaad!

Oh ja en na 1 1/2 uur was de startmotor nog Heet ?? wilde checke of de stekker er nog goed opzat bijna me vingers verbrand :camping
ronald tdi
Berichten: 1611
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: StartMotor Kaput!

Bericht door ronald tdi »

Nee vermogen van accu maakt niets uit.

Na 1,5 uur nog heet???
Blijft ie hangen dan, want klinkt dat ie blijft starten in de spoel, dat er vermogen erop blijft staan.

Maar maakt niet uit even nieuwe halen en die erop zetten.
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 583
Lid geworden op: 26 jul 2007, 16:24
Locatie: Amersfoort

Re: StartMotor Kaput!

Bericht door Roel »

Waarschijnlijk blijft er spanning op je schuifje staan (aansluiting 50) als dat het geval is dan blijft de startmotor in feite starten nadat de motor al loopt.
Dus dan drijft je motor de startmotor aan, en die houd dat niet lang vol :knipoog dan kan je wel starters blijven vervangen....
En waarschijnlijk krijg je hem ook niet voor garantie vergoed, want het probleem zit niet in de nieuwe starter maar buiten af.
Ik zou als ik jou was het elektrische gedeelte van je contactslot eens vervangen ( het blokje wat of het mechanische gedeelte van je contactslot zit )

Succes ermee.
..........................................
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
Deki
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 apr 2007, 20:05
Locatie: Den Haag

Re: StartMotor Kaput!

Bericht door Deki »

Roel schreef:Waarschijnlijk blijft er spanning op je schuifje staan (aansluiting 50) als dat het geval is dan blijft de startmotor in feite starten nadat de motor al loopt.
Dus dan drijft je motor de startmotor aan, en die houd dat niet lang vol :knipoog dan kan je wel starters blijven vervangen....
En waarschijnlijk krijg je hem ook niet voor garantie vergoed, want het probleem zit niet in de nieuwe starter maar buiten af.
Ik zou als ik jou was het elektrische gedeelte van je contactslot eens vervangen ( het blokje wat of het mechanische gedeelte van je contactslot zit )

Succes ermee.
Hoi Roel,

Als de startmotor mee draait moet je dat toch horen tijdens het rijden? en die contactslot wat kost dat om te vervangen :jump

Bedankt voor je reactie..
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 583
Lid geworden op: 26 jul 2007, 16:24
Locatie: Amersfoort

Re: StartMotor Kaput!

Bericht door Roel »

Zou je inderdaad denken maar dat hoor je bijna niet.
Wat het kost zou ik niet durven zeggen.
Het probleem komt wel vaker voor, je kan het zien aan de starter als je hem eraf hebt, als deze heeft meegedraaid stinkt hij erg naar een brandlucht, als je ermee schut dan hoor je waarschijnlijk de losse onderdelen in de starter rammelen, en als je de bendix (tandwiel) naar voren trekt is het metaal helemaal blauw.
..........................................
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
Deki
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 apr 2007, 20:05
Locatie: Den Haag

Re: StartMotor Kaput!

Bericht door Deki »

ok ik zal er naar kijken of het zo is ... ja die brandlucht die rook ik goed tooen naar me auto liep! had zo iets van shit hoe kan dat nou net nieuw... :bonk
TsX
Berichten: 393
Lid geworden op: 10 apr 2010, 21:51
Locatie: Vl.brabant / Limburg. België

Re: StartMotor Kaput!

Bericht door TsX »

als de startmotor blijft hangen grijpt die toch op de tanden van het vliegwiel ?
bij gewoon stationair toertental maakt die toch al veel tr/min gezien de verhouding groot vliegwiel / klein starter tandwiel.
als je de motor dan 2500-3000 tr/min laat draaien moet die starten toch wel HEEL snel draaien ?
zoiets zou je volgens mij toch moeten horen ?
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 583
Lid geworden op: 26 jul 2007, 16:24
Locatie: Amersfoort

Re: StartMotor Kaput!

Bericht door Roel »

Dat snele draaien is dus het probleem, dat ding is aan het einde van de straat al naar de kl@ten.
de motor maakt al lawaai en de ruimte is redelijk goed geisoleerd..... de één zal het misschien wel horen, maar de meeste horen niets.
..........................................
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
Deki
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 apr 2007, 20:05
Locatie: Den Haag

Re: StartMotor Kaput!

Bericht door Deki »

Ja ja de start motor die v/d week kapot is gegaan blijkt een Gereviseerde startmotor te zijn ... nu begrijp ik waaron dat ding zo goedkoop was +- 100 euries :bonk geen garantie dus

Vandaag een echte splinter nieuwe van bosch 260,- pleuro's geplaatst 1 jaar garantie :jump

weer wat geleerd :bonk

:T5cruisin
ronald tdi
Berichten: 1611
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: StartMotor Kaput!

Bericht door ronald tdi »

Hohohow....

Ook en gereviseerde hoort garantie te hebben.
als dit niet zo is moet het vermeld zijn.

zal mooi zijn zeg, je koopt een (zoals ze zeggen) een zgan nieuwe onderdeel, maar als het met een paar dagen stuk gaat moet je niet terug komen.
het onderdeel is vaak stuk of erg slecht voor de revisie daarom wordt het gereviseerd.
om weer dienst te doen als nieuw.....
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 583
Lid geworden op: 26 jul 2007, 16:24
Locatie: Amersfoort

Re: StartMotor Kaput!

Bericht door Roel »

Tuurlijk heb je op een gereviseerde ook een jaar garantie!!! (en voor die nieuwe heb je ook teveel betaald :knipoog )
..........................................
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
Plaats reactie