Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

checklist ivm grote reis

vragen over de T4
Plaats reactie
Brummarbak
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 dec 2011, 19:18

checklist ivm grote reis

Bericht door Brummarbak »

na de zomer willen wij met onze T4 (1,9TD 68pk) een reis maken naar Oost Europa en Turkije. Kunnen wel eens 10.000 tot 15.000km worden.
Wat zou je bij zo'n reis vooraf goed moeten controleren en evt. beter kunnen vervangen.? Als leek ben ik zeer geinteresseerd in suggesties van de mensen met meer ervaring.

Zelf denk ik in eerste instanties aan de volgende zaken.
Olie, banden dat soort dingen lijkt me voor de hand te liggen.
Remcomponenten ook lijkt mij, maar welke precies?
Stuursysteem ook? en wat precies?
En wat is er aan de motor te checken?
Ik vraag me onder meer af hoe je koppeling en koppelingsplaat kunt controleren.
Waterpomp en brandstofpomp moeten goed zijn, is dat vooraf te checken?
Is het te checken of je wiellagers oke zijn?
Andere zaken??

groet

Ben
Graag hoor ik
Vossius
Berichten: 107
Lid geworden op: 14 sep 2012, 20:53

Re: checklist ivm grote reis

Bericht door Vossius »

Ha Ben,

Ik maak jaarlijks een reis van tussen de 8000 en 12000 kilometer naar Rusland, Kazachstan of Georgië en enkele malen per jaar naar Oekraïne (die is dan maar 4000km). Doe een grote beurt een maand voor vertrek, als er wat mis is, kunnen ze dat nog :werkaanT4 . Verder neem ik 2 banden mee, olie, koelvloeistof, remvloeistof en dat soort gein (Vergeet ook geen lampjes, niets is lastiger als geen of slechte verlichting in het donker). Verder zijn daar ook dealers voor als er echt wat mis gaat.

suc6 met de voorbereiding en veel :driveT4
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: checklist ivm grote reis

Bericht door Harry 341 »

Neem contact op met Sinja ..oftewel Icebox...zij heeft ervaring met reizen naar o.a. Turkije.
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33871
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: checklist ivm grote reis

Bericht door Multivan Generation »

daar zat ik ook meteen aan te denken
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: checklist ivm grote reis

Bericht door Icebox »

Hi!

Wat leuk dat je de reis gaat maken! Hoe (met wie, wanneer etc) ga je?
Je zegt dat je een leek bent en dan is het in mijn ogen heel simpel. Een maand van te voren inderdaad een grote beurt laten doen en hierbij aangeven wat je van plan bent. Als er iets in de nabije 15.000km verwisselt/vervangen moet worden gewoon nu al doen (just to be safe). Zelf kwam mijn vertrekdata overeen met de APK dus die heb ik ook meteen laten doen. Eveneens met de notitie erbij dat wat vervangen zou moeten worden binnen de 15.000km, dit maar meteen gedaan moest worden.
Als je ruimte hebt dan kun je de standaard dingetjes meenemen(v-snaar etc.) zodat er in Turkije of onderweg niks 'gezocht' hoeft te worden. Then again kan het heel leuk zijn om in een land als die met pech te komen staan. Je ziet ineens een heel ander deel van de cultuur, iets wat ik toch wel het mooiste vind.

Ik weet niet in hoeverre je een leek bent, maar als je zelf je bandenspanning kunt controleren, wat nodig zal zijn, zeker als je over land naar Turkije gaat (ga je over land?), je oliepeil in de gaten houden, andere vloeistoffen, dan kom je al een heel eind.
Ik heb een automaat uit 1993 die het zonder problemen gehaald heeft over land. En ik ben wel iemand die het liefst de onmogelijke wegen neemt :knipoog

Grote nadeel van Turkije is dat de brandstofprijzen echt over the chart zijn (2 euro voor 1 liter diesel!!). Je zult daar niet gelukkig van worden.

Verder; weet je al meer over je reis? Hoe en waar langs etc. Ik ben zeer benieuwd (en zou zo met je mee willen :yes )

Groetjes,
Sinja

Afbeelding
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: checklist ivm grote reis

Bericht door Icebox »

P.S. Leuk dat jullie aan me denken! :toppie :knipoog
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: checklist ivm grote reis

Bericht door Pascal-141 »

Brummarbak schreef:na de zomer willen wij met onze T4 (1,9TD 68pk) een reis maken naar Oost Europa en Turkije. Kunnen wel eens 10.000 tot 15.000km worden.
Wat zou je bij zo'n reis vooraf goed moeten controleren en evt. beter kunnen vervangen.? Als leek ben ik zeer geinteresseerd in suggesties van de mensen met meer ervaring.

Zelf denk ik in eerste instanties aan de volgende zaken.
Olie, banden dat soort dingen lijkt me voor de hand te liggen.
Remcomponenten ook lijkt mij, maar welke precies?
Stuursysteem ook? en wat precies?
En wat is er aan de motor te checken?
Ik vraag me onder meer af hoe je koppeling en koppelingsplaat kunt controleren.
Waterpomp en brandstofpomp moeten goed zijn, is dat vooraf te checken?
Is het te checken of je wiellagers oke zijn?
Andere zaken??

groet

Ben
Graag hoor ik
De eerste vragen :
Hoeveel km heeft je T4 nu al gedraaid ? En hoelang zit de distributieriem er al op ?
Kun je zelf sleutelen , of ben je een leek ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: checklist ivm grote reis

Bericht door odorf »

Brandstoffilter heb ik volgens mij nog niet voorbij zien komen.
Deze zou ik ook preventief vervangen. Kost ook niet zo heel veel.
Ik zou mijn homokineethoezen goed nakijken op scheuren.

En verder was er door Sinja speciaal voor Turkije :jump een hele mooie en complete gereedschapslijst samengesteld.
viewtopic.php?f=2&t=38594&p=268168&hili ... je#p268168
Misschien kun je daar nog iets mee.

Succes,
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Brummarbak
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 dec 2011, 19:18

Re: checklist ivm grote reis

Bericht door Brummarbak »

Allemaal ontzettend bedankt voor het meedenken. Leuk om te ontdekken al die reacties.

Samenvattend komt het dus neer op:
- Een grote beurt voor vertrek;
- Denken aan distributieriem, brandstof filter,
- Checken homokineethoezen.
Blijf ik een beetje met de vraag zitten wat de grote beurt dan precies of minimaal in zou moeten houden.

@Vossius: Klinkt interessant, zeker die reizen naar Georgie. Heb je voor Oekraine nog suggesties? Routes/plekken? Weet je of je in Oekraine een beetje vrij kunt camperen?

@Sinja: Wat heerlijk dat enthousiasme van jou. Het plan is aug-okt de reis te maken. Deels in ons eentje , deels met een ander stel in een ander busje. Details moeten nog ingevuld worden. Jij lijkt daar goed bekend te zijn. Kun je een route naar Turkije aanbevelen of af raden. En suggesties voor mooie plekken van harte welkom. En kun je in Turkije vrij camperen?

@ Pascal: Onze T4 heeft nu 285.00 gedraaid. Distributieriem zit erop sinds 200.000. Die wordt dus voor de reis vervangen.
Ik kan helaas zelf nog niet “sleutelen”. Wil dat wel graag leren en ben op zoek naar een manier om dat wat te leren. Suggesties welkom.

@Odorf: Brandstoffilter is in aug 2011 vernieuwd. Toch maar preventief vervangen?
En de gereedsschaplijst van Sinja met al die suggesties is zeker de moeite waard. Prima suggestie

groet
Ben
Vossius
Berichten: 107
Lid geworden op: 14 sep 2012, 20:53

Re: checklist ivm grote reis

Bericht door Vossius »

Even wat betreft Oekraïne, er zijn weinig tot geen campings, maar als je even wat van de weg gaat, dan kun je wel staan, anders bij bewaakte parkeerplaatsen. Karpaten en Yalta zijn mooie omgevingen vinden wij. Odessa, Kiev en L'viv zijn mooie plaatsen als je van cultuur houdt. Tjernobiel is ook het bezoeken waard, dit wel met een gids.

Grt Vossius
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: checklist ivm grote reis

Bericht door Icebox »

Hi,
moeilijk om iets aan te bevelen. Ik moet zeggen dat het echt een superreis is geweest voor mij. Ik vind (maar dat is echt puur persoonlijk) dat als je toch die kant op gaat je meteen de andere landen een beetje aan kan doen. Zelf vond ik Albanië erg indrukwekkend (gezien de geschiedenis) maar ook Hongarije was erg mooi. In Bulgarije en Griekenland ben ik mijn hart een beetje verloren (wat een prachtlanden!!) en daar wil ik dan ook beslist nog eens naar terug. Hopelijk heb ik daar nog tijd genoeg voor in de toekomst :jump

Ik weet niet hoe ver je Turkije in wil?! Ik heb (enkel) van horen zeggen (zowel van NL als TR) dat je het Koerdische gedeelte beter kan vermijden. Wederom een persoonlijke keuze hier naar te luisteren of niet (als ik de keuze had mogen maken was ik gegaan).

Ik weet verder weinig van jullie manier van reizen af. En het tijdsbestek is ook handig om te weten als je gaat plannen. De dingen die je in mijn ogen echt gewoon gezien MOET (!!!!!!!!!!) hebben is Capadocie en Pamukkale. Ik heb een lichte fascinatie voor de natuur die daar 10 keer vergroot door is geworden.

Ik kan uren doorgaan. Als je ook naar het hemelvaartweekend gaat dan kan ik dit irl doen ;)

Voor nu, heeeeel veel plezier met het voorbereiden!!

Groetjes,
Sinja
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: checklist ivm grote reis

Bericht door odorf »

Brummarbak schreef: Ik kan helaas zelf nog niet “sleutelen”. Wil dat wel graag leren en ben op zoek naar een manier om dat wat te leren. Suggesties welkom.
Ik kon 3 jaar geleden ook niet sleutelen aan aan auto, maar met de hulp van velen van dit FANTASTISCHE :jumpklap :jumpklap forum al heel wat verder gekomen.
Tevens heb ik bijvoorbeeld een T4-boek gekocht. "So wirds gemacht" van schrijver Etzold. Hier heb ik ook al veel aan gehad.
http://www.amazon.de/wirds-gemacht-Pfle ... 376880738X
En begin met kleinere dingen. En daarna bijvoorbeeld je Egr schoonmaken en dichtzetten. Dit is al erg leerzaam. :toppie
viewtopic.php?f=2&t=22871#p133992
Brummarbak schreef: Brandstoffilter is in aug 2011 vernieuwd. Toch maar preventief vervangen?
Brandstoffilter vervangen is dan misschien wat overbodig.

Succes,
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: checklist ivm grote reis

Bericht door Pascal-141 »

Brummarbak schreef:


Brandstoffilter is in aug 2011 vernieuwd. Toch maar preventief vervangen?


groet
Ben
Dus die zit er al bijna 2 jaar op ? Zeker vervangen dan voor het vertrek !!
En neem nog een brandstoffilter mee in reserve , als je onderweg eens diesel tank met troep er in en je filter raakt verstopt , dan heb je toch een proper brandstoffilter bij . Dat vervangen stelt niet veel voor.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: checklist ivm grote reis

Bericht door Icebox »

Hoi,

ik ben benieuwd hoe het met de voorbereidingen gaan!?

Groetjes :driveT4
Plaats reactie