Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Veilige profieldiepte.
- Mickel Moen
- Berichten: 2023
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Veilige profieldiepte.
Beste
Deze week gaat mijn bus naar de garage voor de APK. Tegelijk ga ik mijn bandjes dan weer wisselen naar zomerbanden.
Nu zijn er twee wat minder. Een met 3,5mm profiel en een met 3,8mm profiel. Bij het maken van de afspraak adviseerde de eigenaar van de garage mij om deze twee banden te vervangen voor twee nieuwe. Ondermeer met het oog op de lange reis die we waarschijnlijk deze zomer weer naar Scandinavië zullen maken.
Overigens de andere twee hebben nog 7 mm.
Nu twijfel ik enigszins. Goede banden is altijd o.k. natuurlijk. Maar nog 3/4 jaar op deze banden kan natuurlijk ook.
Ik weet wel, dat de ANWB adviseert om uiterlijk bij 2 mm te vervangen. Maar dat is wat anders, dan wat veilig is bij nat weer.
Ik ben op het net ook al het advies tegengekomen om bij 3,5mm te wisselen.
Hoe denken jullie hier over?
Deze week gaat mijn bus naar de garage voor de APK. Tegelijk ga ik mijn bandjes dan weer wisselen naar zomerbanden.
Nu zijn er twee wat minder. Een met 3,5mm profiel en een met 3,8mm profiel. Bij het maken van de afspraak adviseerde de eigenaar van de garage mij om deze twee banden te vervangen voor twee nieuwe. Ondermeer met het oog op de lange reis die we waarschijnlijk deze zomer weer naar Scandinavië zullen maken.
Overigens de andere twee hebben nog 7 mm.
Nu twijfel ik enigszins. Goede banden is altijd o.k. natuurlijk. Maar nog 3/4 jaar op deze banden kan natuurlijk ook.
Ik weet wel, dat de ANWB adviseert om uiterlijk bij 2 mm te vervangen. Maar dat is wat anders, dan wat veilig is bij nat weer.
Ik ben op het net ook al het advies tegengekomen om bij 3,5mm te wisselen.
Hoe denken jullie hier over?
Re: Veilige profieldiepte.
Mijn reactie zou zijn, bedankt voor het advies ik rij nog wel even door!
Je bent er zelf bij en als je het echt niet vertrouwd, twee banden wisselen kan waar dan ook in Europa!
Mijn vermoeden is echter dat als je op vakantie gaat je zonder problemen op genoemde banden terug komt.
Echter als je nooit tussentijds omkijkt naar je auto/bus heeft de garagehouder uiteraard gelijk en extra omzet!
Succes met je afweging!
Je bent er zelf bij en als je het echt niet vertrouwd, twee banden wisselen kan waar dan ook in Europa!
Mijn vermoeden is echter dat als je op vakantie gaat je zonder problemen op genoemde banden terug komt.
Echter als je nooit tussentijds omkijkt naar je auto/bus heeft de garagehouder uiteraard gelijk en extra omzet!
Succes met je afweging!
Grtzzz,
Han
T5 128kw 2006 lwb dc aut km:286xxx and stopped counting is sold
Han
T5 128kw 2006 lwb dc aut km:286xxx and stopped counting is sold
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: Veilige profieldiepte.
Ik pas mijn rijstijl wel aan bij hevige regenval en ga door tot 2mm.
Ik zou de banden met het meeste profiel achter zetten.
Je gaat op deze vraag heel veel verschillende antwoorden/meningen krijgen Geert!
Ik zou de banden met het meeste profiel achter zetten.
Je gaat op deze vraag heel veel verschillende antwoorden/meningen krijgen Geert!
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
Re: Veilige profieldiepte.
Mooi mee door rijden.
En voor de vakantie een paar nieuwe bandjes monteren.
En voor de vakantie een paar nieuwe bandjes monteren.
Groeten Maarten(RITC)
witte T4 dubbele cabine, 2.0 benzine bj.2001
Defensie blauwe T5 lwb DC 1.9 tdi bj.2007
witte T4 dubbele cabine, 2.0 benzine bj.2001
Defensie blauwe T5 lwb DC 1.9 tdi bj.2007
Re: Veilige profieldiepte.
Als je het over het profiel van je winterbanden hebt, zou ik ze oprijden als zomerband.
Indien je het profiel van je zomerbanden bedoeld zou ik doorrijden tot vlak voor je vakantie en dan nieuwe laten leggen
Wat is de leeftijd van de banden? Dat speelt wat mij betreft zeker ook een rol in de keuze tot vervanging...
Tenslotte zou ik niet door een garage of dealer laten vervangen, maar door een bandenboer. Vaak goedkoper en ieder zijn vak,tenslotte
Indien je het profiel van je zomerbanden bedoeld zou ik doorrijden tot vlak voor je vakantie en dan nieuwe laten leggen
Wat is de leeftijd van de banden? Dat speelt wat mij betreft zeker ook een rol in de keuze tot vervanging...
Tenslotte zou ik niet door een garage of dealer laten vervangen, maar door een bandenboer. Vaak goedkoper en ieder zijn vak,tenslotte
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
- Mickel Moen
- Berichten: 2023
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: Veilige profieldiepte.
Het zijn inderdaad de zomerbanden.
Mijn garage is een doorontwikkelde bandenboer. Wat de prijs betreft zit dat wel goed. Het advies is ook wel van specialisten. (Zelfs nog een oud-leerling van mij.) Ze zijn voor de winter-zomerbanden-wissel alle banden in de opslag nagelopen en doen een advies naar de klant. Het advies was ook, doe je een lange reis, wissel dan en blijf je wat dichter bij huis laat ze dan nog maar zitten. Grensgevalletje dus.
Doorrijden tot vlak voor de vakantie. Tsja, dan denk ik dat ik nu net zo goed kan vervangen. Dat scheelt weer de kosten van 1 keer wisselen.
Ik weet niet hoe oud de banden zijn, in ieder geval ouder dan 4 jaar.
Wat is nog een aanvaardbare leeftijd voor een band?
Mijn garage is een doorontwikkelde bandenboer. Wat de prijs betreft zit dat wel goed. Het advies is ook wel van specialisten. (Zelfs nog een oud-leerling van mij.) Ze zijn voor de winter-zomerbanden-wissel alle banden in de opslag nagelopen en doen een advies naar de klant. Het advies was ook, doe je een lange reis, wissel dan en blijf je wat dichter bij huis laat ze dan nog maar zitten. Grensgevalletje dus.
Doorrijden tot vlak voor de vakantie. Tsja, dan denk ik dat ik nu net zo goed kan vervangen. Dat scheelt weer de kosten van 1 keer wisselen.
Ik weet niet hoe oud de banden zijn, in ieder geval ouder dan 4 jaar.
Wat is nog een aanvaardbare leeftijd voor een band?
Re: Veilige profieldiepte.
Ik heb nogal eens met de motor in scandinavie gereden en weet uit ervaring dat je banden er wel veel sneller slijten. Het asfalt is nogal grof/scherp. Maar ook daar zijn banden te koop, dus afwegen gooi je meer geld wel met je oude banden eerder vervangen dan dat je banden duurder zijn in het buitenland
gr
Frank
gr
Frank
Re: Veilige profieldiepte.
We hebben dus echt over een bandenwissel, waarbij je zomer en winter dezelfde velgen rijdt. Dat was me niet duidelijk, mijn fout, nu wel.
Dan kijk je inderdaad naar de kosten van wisselen, zal al snel twee tientjes per band zijn, gok ik. Dat gecombineerd met het feit dat ze mogelijk al zes jaar of ouder zijn ... Ik pas mijn advies aan naar; wisselen
5-6 jaar vind ik echt oud genoeg voor een band, zeker als de auto eventueel altijd buiten staat.
Dan kijk je inderdaad naar de kosten van wisselen, zal al snel twee tientjes per band zijn, gok ik. Dat gecombineerd met het feit dat ze mogelijk al zes jaar of ouder zijn ... Ik pas mijn advies aan naar; wisselen
5-6 jaar vind ik echt oud genoeg voor een band, zeker als de auto eventueel altijd buiten staat.
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
-
- Berichten: 1626
- Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22
Re: Veilige profieldiepte.
3,5 mm is ruim voldoende om een 1000. tot 2000 km te rijden.
afhankelijk van rijstijl natuurlijk.
ik weet nog niet welke kant sneller slijt (ik denk nu de vooras, stuur en aandrijving) dus de goede voor leggen en de mindere achter.
ohja zolang er geen uitdroog plekken zijn kan een band redelijk lang mee gaan.
mijn broer heeft een oldtimer en heeft zon 10 jaar gelden de banden vervangen en ze rijden nu nog perfect.
afhankelijk van rijstijl natuurlijk.
ik weet nog niet welke kant sneller slijt (ik denk nu de vooras, stuur en aandrijving) dus de goede voor leggen en de mindere achter.
ohja zolang er geen uitdroog plekken zijn kan een band redelijk lang mee gaan.
mijn broer heeft een oldtimer en heeft zon 10 jaar gelden de banden vervangen en ze rijden nu nog perfect.
Re: Veilige profieldiepte.
http://www.ebay.de/sch/i.html?_nkw=stah ... &_from=R40" onclick="window.open(this.href);return false;Oviivo schreef:We hebben dus echt over een bandenwissel, waarbij je zomer en winter dezelfde velgen rijdt. Dat was me niet duidelijk, mijn fout, nu wel.
Dan kijk je inderdaad naar de kosten van wisselen, zal al snel twee tientjes per band zijn, gok ik.
Je kunt toch veel beter (op Ebay.de)
een setje gebruikte velgen erbij kopen die heb je er op een paar keer wisselen uit, en het is ook niet goed voor de banden om toe telkens eraf te persen
Dat gecombineerd met het feit dat ze mogelijk al zes jaar of ouder zijn ... Ik pas mijn advies aan naar; wisselen
5-6 jaar vind ik echt oud genoeg voor een band, zeker als de auto eventueel altijd buiten staat.
Ik heb geen band die jonger is dan 5 jaar
de oudste zijn de bridgestone's zomerbanden die zijn van 2003 (bijna 100.000 gelopen) en hebben nog 4 mm profiel
en een Li van 104 (dus die mogen 960kilo per band hebben dus zeker 200 kg per band speling op de vooras) alleen die beginnen droogte scheurtjes te krijgen, en dan alleen maar op het loopvlak en die rijdt ik deze zomer nog gewoon door!!!
(en dat maakt niks uit ik weet 100% zeker dat die niet klappen: auto staat altijd buiten)
als ze dat maar niet op de rand van de band-velg hebben.
die Cargo banden zijn zoveel sterker dan personenwagen banden!!!!!!!!!
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: Veilige profieldiepte.
Vooras slijt het meest want daar zit als je leeg rijdt 2/3 van het gewicht op, en daar stuurt die en die is aangedrevenronald tdi schreef:3,5 mm is ruim voldoende om een 1000. tot 2000 km te rijden.
afhankelijk van rijstijl natuurlijk.
ik weet nog niet welke kant sneller slijt (ik denk nu de vooras, stuur en aandrijving) dus de goede voor leggen en de mindere achter.
ohja zolang er geen uitdroog plekken zijn kan een band redelijk lang mee gaan.
mijn broer heeft een oldtimer en heeft zon 10 jaar gelden de banden vervangen en ze rijden nu nog perfect.
Heb met de bridgestone R 630 zomerbanden van 11 mm - 4 mm (dus 7 mm eraf gereden op bijna 100.000km)
dus royaal 14000 km per milimeter op die zomerbanden
(ze zijn dan ook wel kei en kei hard die banden maar dat geeft ook een lage rolweerstand)
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
- Pascal-141
- Berichten: 10818
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Veilige profieldiepte.
... en dus ook onveilig , want zo'n harde band glijd alle kanten op ... tenzij je natuurlijk nooit boven 50km/u komt ...frank884 schreef: Heb met de bridgestone R 630 zomerbanden van 11 mm - 4 mm (dus 7 mm eraf gereden op bijna 100.000km)
dus royaal 14000 km per milimeter op die zomerbanden
(ze zijn dan ook wel kei en kei hard die banden maar dat geeft ook een lage rolweerstand)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Mickel Moen
- Berichten: 2023
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: Veilige profieldiepte.
Nee hoor het is in die zin geen echte wissel. Winterbanden zitten op staal en zomerbanden op lichtmetaal.Oviivo schreef:We hebben dus echt over een bandenwissel, waarbij je zomer en winter dezelfde velgen rijdt. Dat was me niet duidelijk, mijn fout, nu wel.
Dan kijk je inderdaad naar de kosten van wisselen, zal al snel twee tientjes per band zijn, gok ik. Dat gecombineerd met het feit dat ze mogelijk al zes jaar of ouder zijn ... Ik pas mijn advies aan naar; wisselen
5-6 jaar vind ik echt oud genoeg voor een band, zeker als de auto eventueel altijd buiten staat.
Dus inderdaad in de wisselkosten valt dit wel mee. Dan is het plan om vlak voor de vakantie te wisselen zo gek nog niet.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 17 mar 2013, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
- Mickel Moen
- Berichten: 2023
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: Veilige profieldiepte.
Dit zal toch zeker 10.000km tot 20.000km zijn?ronald tdi schreef:3,5 mm is ruim voldoende om een 1000. tot 2000 km te rijden.
afhankelijk van rijstijl natuurlijk.
ik weet nog niet welke kant sneller slijt (ik denk nu de vooras, stuur en aandrijving) dus de goede voor leggen en de mindere achter.
ohja zolang er geen uitdroog plekken zijn kan een band redelijk lang mee gaan.
mijn broer heeft een oldtimer en heeft zon 10 jaar gelden de banden vervangen en ze rijden nu nog perfect.
-
- Berichten: 1626
- Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22
Re: Veilige profieldiepte.
Hahaha
ja inderdaad
ja inderdaad