Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Sporing na verlaging T5
Sporing na verlaging T5
Ik heb sinds 2008 een erg fijne T5 Caravelle. Ik heb deze bus verlaagd met een KW schroefset variant 1 en staat maximaal laag geschroefd (+/- 60mm). Onder de bus zitten 20" velgen.
Achter in de bus staat mijn gereedschap in kasten, dus redelijk wat gewicht wat de bus elke dag mee moet "sjouwen".
Na de verlaging moest de bus worden uitgelijnd. Tijdens het uitlijnen kwam ik er achter dat de wielen (en dus de banden) niet recht over het wegdek rollen. Ze staan er wat scheef onder zeg maar. Dit komt uiteraard niet ten goede aan de slijtage verdeling.
Kortom: De binnenkant van de banden slijten zo wel erg snel.
Aangezien er meer mensen zijn die de bus verlaagd hebben moeten die, volgens mij, hetzelfde probleem hebben.
Is daar niet een oplossing voor?
Graag jullie ervaring(en).
Groet Patrick.
Achter in de bus staat mijn gereedschap in kasten, dus redelijk wat gewicht wat de bus elke dag mee moet "sjouwen".
Na de verlaging moest de bus worden uitgelijnd. Tijdens het uitlijnen kwam ik er achter dat de wielen (en dus de banden) niet recht over het wegdek rollen. Ze staan er wat scheef onder zeg maar. Dit komt uiteraard niet ten goede aan de slijtage verdeling.
Kortom: De binnenkant van de banden slijten zo wel erg snel.
Aangezien er meer mensen zijn die de bus verlaagd hebben moeten die, volgens mij, hetzelfde probleem hebben.
Is daar niet een oplossing voor?
Graag jullie ervaring(en).
Groet Patrick.
- Pascal-141
- Berichten: 10863
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Sporing na verlaging T5
Tja , da's het nadeel van verlaagd rondrijden . Heb ik ook , ik heb net 4 nieuwe bandjes op mijn (verlaagde) T4 California gelegd , de oude banden hebben het net geen 18.000km volgehouden , en de binnenkant was volledig weg . Je ziet ook op het zicht dat de wielen door de verlaging "schuiner" staan , wat dus als normaal gevolg geeft dat de banden aan de binnenkant sterk afslijten . Tja , "wie mooi wil zijn , moet lijden" .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Sporing na verlaging T5
Is daar geen oplossing of modificatie voor?
- Pascal-141
- Berichten: 10863
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Sporing na verlaging T5
niet verlagen ?dubspeed schreef:Is daar geen oplossing of modificatie voor?
Heu , voor sommige auto's bestaan andere toplagers (voor de veerpoten vooraan) die een correctie geven aan de wielstand (het wiel "rechter" zetten) , maar of dat ook bestaat voor de T5 weet ik niet .
Verder kun je er niet veel aan doen , door het verlagen veranderd nu eenmaal de wielstand , dat is het gevolg van de "scharnierpunten" van de ophanging . Als je bvb 800kg achterin een T5 legt (die niet verlaagd is) zal het ook lijken alsof de wielen er wat "schuin" onderstaan .
Je kan moeilijk de ophangpunten uit het chassis gaan slijpen , om te te verplaatsen en terug vast te lassen hé .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Sporing na verlaging T5
Niet verlagen? Geen optie.
Het gaat alleen om de achterwielen.
Wordt dus lastig begrijp ik uit de reacties.
Het gaat alleen om de achterwielen.
Wordt dus lastig begrijp ik uit de reacties.
- Donald4Motion
- Berichten: 4426
- Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
- Locatie: Tuuuuus voor de buus
Re: Sporing na verlaging T5
Ik heb ook 20" met de kw gehad, alleen die kw was in hardheid en 80mm instelbaar.
Sporing, nee. Tenzij je in dikke vrachtwagengeulen reed, verder super en ik ben best een zeikert.
Die kw's zijn niet lekker voor zware belading, elke 50 kilo die je in de bus gooide kon je voelen en of het links of rechts lag.
Ik had maximaal 300kg aan spullen erin liggen en dat reed echt super en superstrak voor een bus.
De KW willen ook wl eens door de rubbers heen slijten, afhankelijk hoe oud de set is. viewtopic.php?f=3&t=27643&hilit=+band" onclick="window.open(this.href);return false;
Beetje negatief camber op de vooras is wel lekker, dan rol je niet over je banden in de bochten wat dat onzekere gevoel geeft, de wagen laat zich echt stempelen als je de bocht neem en verdeel je de druk beter op band,velg, veer.
Je moet wel een goede middenweg vinden hierin i.v.m. Sporing, slijtage enzo.
Ik heb ook een setje banden tot aan het draad op gereden nadat ik 5000km snelweg gereden had met veel belading.
Beide achterbanden waren aan de binnenzijde aan gevreten, cuppen en draad dat uit stak, is wel even schrikken als je van een lange reis thuis aan komt
Een goede uitlijner doet wonderen trouwens
Hier mijn topic over de versleten banden viewtopic.php?f=3&t=28643&hilit=+band" onclick="window.open(this.href);return false;
Sporing, nee. Tenzij je in dikke vrachtwagengeulen reed, verder super en ik ben best een zeikert.
Die kw's zijn niet lekker voor zware belading, elke 50 kilo die je in de bus gooide kon je voelen en of het links of rechts lag.
Ik had maximaal 300kg aan spullen erin liggen en dat reed echt super en superstrak voor een bus.
De KW willen ook wl eens door de rubbers heen slijten, afhankelijk hoe oud de set is. viewtopic.php?f=3&t=27643&hilit=+band" onclick="window.open(this.href);return false;
Beetje negatief camber op de vooras is wel lekker, dan rol je niet over je banden in de bochten wat dat onzekere gevoel geeft, de wagen laat zich echt stempelen als je de bocht neem en verdeel je de druk beter op band,velg, veer.
Je moet wel een goede middenweg vinden hierin i.v.m. Sporing, slijtage enzo.
Ik heb ook een setje banden tot aan het draad op gereden nadat ik 5000km snelweg gereden had met veel belading.
Beide achterbanden waren aan de binnenzijde aan gevreten, cuppen en draad dat uit stak, is wel even schrikken als je van een lange reis thuis aan komt
Een goede uitlijner doet wonderen trouwens
Hier mijn topic over de versleten banden viewtopic.php?f=3&t=28643&hilit=+band" onclick="window.open(this.href);return false;
- Donald4Motion
- Berichten: 4426
- Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
- Locatie: Tuuuuus voor de buus
Re: Sporing na verlaging T5
VW verlaagd zelf ook hun busjes, ze noemen het dan ineens het 'sport onderstel'. Feit is wel hoe lager je busje hoe beter die gaat sturen, anders reden alle sportwagen wel met verhogings veren, ja of je moet dakar gaan rijdendubspeed schreef:Niet verlagen? Geen optie.
Het gaat alleen om de achterwielen.
Wordt dus lastig begrijp ik uit de reacties.
- Multivan Generation
- Berichten: 34163
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Sporing na verlaging T5
Hou even in het achterhoofd,
dat we hier spreken over een bedrijfswagen,
en niet over een middenklasser..
Sommige dingen zijn bij een bedrijfswagen nu eenmaal niet realiseerbaar,
en wil je dat wel, ........ (zelf invullen)
invulopties:
- dan wat anders kopen
- er mee leren leven
- niet doen
- veel geld neertellen
etc..
dat we hier spreken over een bedrijfswagen,
en niet over een middenklasser..
Sommige dingen zijn bij een bedrijfswagen nu eenmaal niet realiseerbaar,
en wil je dat wel, ........ (zelf invullen)
invulopties:
- dan wat anders kopen
- er mee leren leven
- niet doen
- veel geld neertellen
etc..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Donald4Motion
- Berichten: 4426
- Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
- Locatie: Tuuuuus voor de buus
Re: Sporing na verlaging T5
Ik dacht altijd dat ik een terreinwagen had
- Pascal-141
- Berichten: 10863
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Sporing na verlaging T5
Donald , we spreken hier over VERLAGEN hé , die 1,5 of 2cm sportonderstel van VW kun je niet echt verlagen noemen héDonald4Motion schreef:VW verlaagd zelf ook hun busjes, ze noemen het dan ineens het 'sport onderstel'. Feit is wel hoe lager je busje hoe beter die gaat sturen, anders reden alle sportwagen wel met verhogings veren, ja of je moet dakar gaan rijdendubspeed schreef:Niet verlagen? Geen optie.
Het gaat alleen om de achterwielen.
Wordt dus lastig begrijp ik uit de reacties.
Bij een verlaging van pakweg 2-3cm zie je het verschil niet in de "schuine" stand van de wielen . Maar eens je goed verlaagd (pakweg 6 a10cm) , zie je dat verschil wel (hoe lager , hoe meer dat je dat verschil ziet aan de wielstand)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Sporing na verlaging T5
euh jongens, je kan een T5 vooraan gewoon NIET uitlijnen... !
er is gewoon geen regeling.
Je schokdemper schuift recht in de fusee en that's it.
Sommige versie's -- ik dacht de bussen met hoger laadvermogen -- hebben wel een schroefverbinding,
maar blijkt wel vrij zeldzaam te zijn bij de T5's...
er is gewoon geen regeling.
Je schokdemper schuift recht in de fusee en that's it.
Sommige versie's -- ik dacht de bussen met hoger laadvermogen -- hebben wel een schroefverbinding,
maar blijkt wel vrij zeldzaam te zijn bij de T5's...
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Re: Sporing na verlaging T5
Vreemd, ik heb vorige jaar toch echt betaald voor een uitlijning... Zal eens op dat rapportje kijkenTsX schreef:euh jongens, je kan een T5 vooraan gewoon NIET uitlijnen... !
er is gewoon geen regeling.
Je schokdemper schuift recht in de fusee en that's it.
Sommige versie's -- ik dacht de bussen met hoger laadvermogen -- hebben wel een schroefverbinding,
maar blijkt wel vrij zeldzaam te zijn bij de T5's...
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
- Pascal-141
- Berichten: 10863
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Sporing na verlaging T5
Een niet regelbare ophanging ? Da's nieuw voor mij ...TsX schreef:euh jongens, je kan een T5 vooraan gewoon NIET uitlijnen... !
er is gewoon geen regeling.
Je schokdemper schuift recht in de fusee en that's it.
Sommige versie's -- ik dacht de bussen met hoger laadvermogen -- hebben wel een schroefverbinding,
maar blijkt wel vrij zeldzaam te zijn bij de T5's...
Hoe regel je dan alles om uit te lijnen ? Gewoon de draagarm doorslijpen en terug vastlassen ?
Heb ik dan een speciale T5 ? Want de mijne werd een tijdje geleden nog gewoon uitgelijnd bij de bandenboer ...
(Camber is inderdaad "vast" )
Laatst gewijzigd door Pascal-141 op 29 mar 2013, 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Sporing na verlaging T5
Mensen.
Het gaat mij alleen om de achterkant. Voorkant is mij bekend.
Het gaat mij alleen om de achterkant. Voorkant is mij bekend.
Laatst gewijzigd door dubspeed op 29 mar 2013, 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
- Pascal-141
- Berichten: 10863
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Sporing na verlaging T5
Achterkant is miniem uitlijnbaar , net zoals bij de T4 .dubspeed schreef:Mensen.
Het gaat mij alleen om de achterkant. Voorkant is mij bekend.
Maar de schuine stand van de achterwielen (bij verlaging) kun je niet verhelpen , dat is nu eenmaal eigen aan de constructie van de achterophanging . (de stand van de 2 ophang/scharnierpunten vd ophangingsdriehoek )
Wil je die stand toch veranderen : dan moet je de ophangingsdriehoek achter de wielnaaf openslijpen , en de hellingshoek van de wielnaaf t.o.v. de rest van de driehoek iets wijzigen , en terug vastlassen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper