Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Roetmeting via obd stekker?

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Dhpvloeren
Berichten: 57
Lid geworden op: 20 mar 2013, 20:39
Locatie: Eemnes

Roetmeting via obd stekker?

Bericht door Dhpvloeren »

Vandaag me bus laten keuren. En tot mijn verbazing doen ze geen roetmeting meer, maar ze lezen de waardes van de auto uit via de obd stekker. :ie Nu is mijn vraag... Als ik me roetfilter laat wegschrijven en me egr klep laat dichtzetten. Dan komt hij denk ik niet meer door de keuring? Want op het apparaatje wat ze hadden, meten ze de egr sensoren door En de ook de sensoren van het roetfilter.

Gr. Dirk :driveT5
Transporter t5 gp 180pk verlengd Candy white. Bouwjaar 2015 :ikrij

Vorige transporters

Volkswagen t5 2.5 TDI 130pk candy white 460.000km
Volkswagen t5 1.9 TDI candy white 165.000 km
Volkswagen t4 2.5 TDI 111kw 560.000 km :adhd
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Roetmeting via obd stekker?

Bericht door Pascal-141 »

het moet niet gekker worden ...

als remedie : een fake OBD stekker installeren , en als ze dan geen contact kunnen maken met de ECU , kunnen ze de meting op de "oude" manier meten :lach
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
edwinh
Berichten: 222
Lid geworden op: 11 mar 2013, 20:40
Locatie: Fryslan

Re: Roetmeting via obd stekker?

Bericht door edwinh »

Dhpvloeren schreef:Vandaag me bus laten keuren. En tot mijn verbazing doen ze geen roetmeting meer, maar ze lezen de waardes van de auto uit via de obd stekker. :ie Nu is mijn vraag... Als ik me roetfilter laat wegschrijven en me egr klep laat dichtzetten. Dan komt hij denk ik niet meer door de keuring? Want op het apparaatje wat ze hadden, meten ze de egr sensoren door En de ook de sensoren van het roetfilter.

Gr. Dirk :driveT5

OBD APK kijkt alleen of er fouten in het ECU staan, als die er staan en ook op de APK afkeur lijst staan, wordt de auto afgekeurd en moet het nader onderzocht worden als ze tijden het rijden niet meer terugkomen en evetueel de oude roetmeting, theoretisch zou het dus kunnen om alles af te doppen of weg te halen maar dan moet je ook je complete ECU herschrijven......
** VERKOCHT T4 2.4D 1998 123000km, Hoogdak, 15inch VW LMV, Smokey lampunits, Vast toiletruimte Porta Potti , 3 pits, 2pers bed, Victron Phoenix 1600VA , Eberspacher D2 , AGM 135ah, > NU EEN BOXER 2013 29DKM TE VEEL OPTIES OM OP TE NOEMEN
Gebruikersavatar
Dhpvloeren
Berichten: 57
Lid geworden op: 20 mar 2013, 20:39
Locatie: Eemnes

Re: Roetmeting via obd stekker?

Bericht door Dhpvloeren »

Over stekkers gesproken :nuts . Weet iemand waar ik een betaalbare en goede Vcds kabel met software vandaan kan halen? Ik heb er al een paar op internet gezien van 8 tot 15 euro, maar dat lijkt me denk ik niks. En kan ik op de t5 coming home instellen en anti car theft, dat soort dingen. Gr dirk
Transporter t5 gp 180pk verlengd Candy white. Bouwjaar 2015 :ikrij

Vorige transporters

Volkswagen t5 2.5 TDI 130pk candy white 460.000km
Volkswagen t5 1.9 TDI candy white 165.000 km
Volkswagen t4 2.5 TDI 111kw 560.000 km :adhd
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Roetmeting via obd stekker?

Bericht door Multivan Generation »

Pascal-141 schreef:het moet niet gekker worden ...

als remedie : een fake OBD stekker installeren , en als ze dan geen contact kunnen maken met de ECU , kunnen ze de meting op de "oude" manier meten :lach
Geen contact kunnen maken, is een technisch defect, en dan dus Belgische taferelen ---> afkeur :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Dhpvloeren
Berichten: 57
Lid geworden op: 20 mar 2013, 20:39
Locatie: Eemnes

Re: Roetmeting via obd stekker?

Bericht door Dhpvloeren »

Mij is vandaag verteld dat ze er niet moeilijk over doen. Meestal krijg je een ouderwetse roetmeting. Alleen als er een steekproef komt kan je een milieuaanslag krijgen en die zijn niet goedkoop. Dit omdat je opzettelijk het milieu vervuild. En die zijn niet mals :nuts dit nieuwe meten geldt voor auto's na 2007.

Gr dirk
Transporter t5 gp 180pk verlengd Candy white. Bouwjaar 2015 :ikrij

Vorige transporters

Volkswagen t5 2.5 TDI 130pk candy white 460.000km
Volkswagen t5 1.9 TDI candy white 165.000 km
Volkswagen t4 2.5 TDI 111kw 560.000 km :adhd
ronald tdi
Berichten: 1611
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: Roetmeting via obd stekker?

Bericht door ronald tdi »

Dat snap k even niet..... en dat zal zeker aan mij liggen, maar ik vraag het toch.

Na alles weg gehaald te hebben is de roet meting nog steeds binnen de normen.
Althans dat lees ik steeds....
Hoe kan je dan een heffing krijgen als zijnde vervuiler?
Op de manier zonder die stekker meten ze immers de waarde, toch??, ok het is dan niet digitaal, maar waarde blijft een waarde analoog of digitaal dat maakt toch niet uit?
Gebruikersavatar
Dhpvloeren
Berichten: 57
Lid geworden op: 20 mar 2013, 20:39
Locatie: Eemnes

Re: Roetmeting via obd stekker?

Bericht door Dhpvloeren »

ronald tdi schreef:Dat snap k even niet..... en dat zal zeker aan mij liggen, maar ik vraag het toch.

Na alles weg gehaald te hebben is de roet meting nog steeds binnen de normen.
Althans dat lees ik steeds....
Hoe kan je dan een heffing krijgen als zijnde vervuiler?
Op de manier zonder die stekker meten ze immers

de waarde, toch??, ok het is dan niet digitaal, maar waarde blijft een waarde analoog of digitaal dat maakt toch niet uit?
Ja weet het ook niet .... Op het TDI forum staat er ook een hoop over geschreven.
http://www.tdiclub.nl/ftopic59213-0-asc-0.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Gr dirk
Transporter t5 gp 180pk verlengd Candy white. Bouwjaar 2015 :ikrij

Vorige transporters

Volkswagen t5 2.5 TDI 130pk candy white 460.000km
Volkswagen t5 1.9 TDI candy white 165.000 km
Volkswagen t4 2.5 TDI 111kw 560.000 km :adhd
TsX
Berichten: 393
Lid geworden op: 10 apr 2010, 21:51
Locatie: Vl.brabant / Limburg. België

Re: Roetmeting via obd stekker?

Bericht door TsX »

volgens mij heeft die keurder gewoon geen meting gedaan.
uitlezen via odb lijkt mij ook niet correct of betrouwbaar...
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Roetmeting via obd stekker?

Bericht door Roger B. (11)61 »

volgens mij zit er niks in een auto wat daadwerkelijk de roetuitstoot meet, dus vraag me ook heel erg af of dat wel kan via obd... een verstuiverprobleem dat roet veroorzaakt, is dat via de obd altijd herkenbaar? waag ik te betwijfelen.

verder is het wel zo dat je strikt genomen roetkat en EGR niet mag verwijderen, die behoren tot de typegoedkeuring van de auto. ookal blijf je onder de algemeen toegestane roetwaarde, dat wil niet zeggen dat het met de verwijderde milieu accessoires niet lager zou zijn, ergo, je vervuilt meer dan de auto in originele setup doet DUS bega je strikt genomen een milieudelict
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
edwinh
Berichten: 222
Lid geworden op: 11 mar 2013, 20:40
Locatie: Fryslan

Re: Roetmeting via obd stekker?

Bericht door edwinh »

Roger B. (11)61 schreef:volgens mij zit er niks in een auto wat daadwerkelijk de roetuitstoot meet, dus vraag me ook heel erg af of dat wel kan via obd... een verstuiverprobleem dat roet veroorzaakt, is dat via de obd altijd herkenbaar? waag ik te betwijfelen.

verder is het wel zo dat je strikt genomen roetkat en EGR niet mag verwijderen, die behoren tot de typegoedkeuring van de auto. ookal blijf je onder de algemeen toegestane roetwaarde, dat wil niet zeggen dat het met de verwijderde milieu accessoires niet lager zou zijn, ergo, je vervuilt meer dan de auto in originele setup doet DUS bega je strikt genomen een milieudelict
Nope, alleen deze meet wel een scala aan waarden als NOx etc etc, als je het spul verbouwd moet je dus je hele motormanagement programeren, anders roept de ECu dat bijvoorbeeld Nox niet in voldoet aan de waarden > foutcode opslaat en dus APK afkeur. Bovendien als je de EGR of het Roetfilter afdopt/erafsloopt krijg je sowieso problemen, A met waarden B met bijvoorbeeld tegendruk van het roetfilter

Niet aan beginne dus.

Edwin
** VERKOCHT T4 2.4D 1998 123000km, Hoogdak, 15inch VW LMV, Smokey lampunits, Vast toiletruimte Porta Potti , 3 pits, 2pers bed, Victron Phoenix 1600VA , Eberspacher D2 , AGM 135ah, > NU EEN BOXER 2013 29DKM TE VEEL OPTIES OM OP TE NOEMEN
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: Roetmeting via obd stekker?

Bericht door robertTREBOR »

Roger B. (11)61 schreef:volgens mij zit er niks in een auto wat daadwerkelijk de roetuitstoot meet, dus vraag me ook heel erg af of dat wel kan via obd... een verstuiverprobleem dat roet veroorzaakt, is dat via de obd altijd herkenbaar? waag ik te betwijfelen.

verder is het wel zo dat je strikt genomen roetkat en EGR niet mag verwijderen, die behoren tot de typegoedkeuring van de auto. ookal blijf je onder de algemeen toegestane roetwaarde, dat wil niet zeggen dat het met de verwijderde milieu accessoires niet lager zou zijn, ergo, je vervuilt meer dan de auto in originele setup doet DUS bega je strikt genomen een milieudelict

Als de roetkat niet specifiek op je kentekenbewijs staat vermeld kan je zonder problemen
de APK keuring door komen, mijn T5 is bij de VW dealer vorig jr. ook gekeurd ZONDER roetkat.

zie onderstaande link en reactie RDW
+++++++++++++++++++++++++++++++++
RDW
Geachte heer XXXXXX,
In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
Er is bij de APK geen controle op de aanwezigheid van een katalysator bij een voertuig uitgerust met een dieselmotor.
Ik vertrouw erop u hiermee van dienst te zijn geweest.
Met vriendelijke groet,
Medewerker Klantenservice RDW.


http://www.gerritspeek.nl/vag-com_katalysator.html" onclick="window.open(this.href);return false;
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
Dhpvloeren
Berichten: 57
Lid geworden op: 20 mar 2013, 20:39
Locatie: Eemnes

Re: Roetmeting via obd stekker?

Bericht door Dhpvloeren »

robertTREBOR schreef:
Roger B. (11)61 schreef:volgens mij zit er niks in een auto wat daadwerkelijk de roetuitstoot meet, dus vraag me ook heel erg af of dat wel kan via obd... een verstuiverprobleem dat roet veroorzaakt, is dat via de obd altijd herkenbaar? waag ik te betwijfelen.

verder is het wel zo dat je strikt genomen roetkat en EGR niet mag verwijderen, die behoren tot de typegoedkeuring van de auto. ookal blijf je onder de algemeen toegestane roetwaarde, dat wil niet zeggen dat het met de verwijderde milieu accessoires niet lager zou zijn, ergo, je vervuilt meer dan de auto in originele setup doet DUS bega je strikt genomen een milieudelict

Als de roetkat niet specifiek op je kentekenbewijs staat vermeld kan je zonder problemen
de APK keuring door komen, mijn T5 is bij de VW dealer vorig jr. ook gekeurd ZONDER roetkat.

zie onderstaande link en reactie RDW
+++++++++++++++++++++++++++++++++


RDW
Geachte heer XXXXXX,
In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
Er is bij de APK geen controle op de aanwezigheid van een katalysator bij een voertuig uitgerust met een dieselmotor.
Ik vertrouw erop u hiermee van dienst te zijn geweest.
Met vriendelijke groet,
Medewerker Klantenservice RDW.


http://www.gerritspeek.nl/vag-com_katalysator.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Nou bij mij staat 96kw DPF dus dat zou betekenen dat ik er helemaal niks mee kan doen... En als je een aftermarket roetfilter hebt dan moet je in principe toch ook de subsidie terug betalen? Als je hem verwijderd.

Gr dirk
Transporter t5 gp 180pk verlengd Candy white. Bouwjaar 2015 :ikrij

Vorige transporters

Volkswagen t5 2.5 TDI 130pk candy white 460.000km
Volkswagen t5 1.9 TDI candy white 165.000 km
Volkswagen t4 2.5 TDI 111kw 560.000 km :adhd
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: Roetmeting via obd stekker?

Bericht door robertTREBOR »

Als je naar de RDW site gaat onder millieu gegevens
Moet je inloggen met je Digi D
Direct daarna zie je exact hoeveel voertuigen er aan jouw Didi D zijn gekoppeld
in de voertuigenlijst.
Das ook ff schrikken, dan zie je gelijk dat er nix weg te moffelen valt !

Je klikt het betreffende voertuig aan waar je de millieu gegevens van wilt inzien.

Dan zie je tot je grote verbazing dat je T5 GEEN roetfilter heeft ! !
Terwijl je hem er zelf onder vandaan hebt laten halen !
Dus wat willen ze dan zeuren bij een APK ????
Bijlagen
voertuigegevens RDW millieu
voertuigegevens RDW millieu
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Roetmeting via obd stekker?

Bericht door Pascal-141 »

edwinh schreef:[. Bovendien als je de EGR of het Roetfilter afdopt/erafsloopt krijg je sowieso problemen, A met waarden B met bijvoorbeeld tegendruk van het roetfilter

Niet aan beginne dus.

Edwin
Da's zever , bij de T5 (vanaf 2007) moet je zowieso electronisch de sensoren laten uitschakelen als je de EGR wil dicht zetten , en de DPF wil leegmaken (of wegnemen) .
Er rijden al heel veel T5 rond waarvan de EGR dicht is gezet en de DPF is leeggemaakt , ZONDER foutmeldingen.
En de waarden ? Mijn T5 is vorig jaar naar de keuring geweest , uitlaat waarden kunnen niet beter zijn !
En "tegendruk van het roetfilter" ? Tegendruk in de uitlaat was vroeger nodig , bij niet-geblazen motoren , vooral bij benzinemotoren die vaak hoog in toeren getrokken werden . Zonder tegendruk begonnen de kleppen tegen te werken dan .
Maar bij een traaglopende diesel , die tegenwoordig allemaal voorzien zijn van een turbo , is tegendruk niet echt van belang . De uitlaatlengte en de dempers zorgen voor meer dan voldoende tegendruk .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie