Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
17" remmen, jullie commentaar a.u.b.!
17" remmen, jullie commentaar a.u.b.!
Ik denk erover mijn remmen voor om te bouwen naar 17". Met name met het oog op het gewicht en vakantie(s) in de bergen + snelweg snelheden. Ik ben misschien verwend met andere auto's, maar ik vind dat je nu flink moet trappen om dit gewicht af te remmen.
Mogelijk wil ik de vervanging timen met het moment dat schijven en blokken toch vervangen moeten worden, zodat eigenlijk alleen de klauwen extra aanschaf zijn + meerprijs groter spul.
Wie heeft er ervaring, tips of opmerkingen?
Zo las ik dat Pascal tevreden was over zijn standaard remmen (16"?), zelfs met aanhanger?
Mogelijk wil ik de vervanging timen met het moment dat schijven en blokken toch vervangen moeten worden, zodat eigenlijk alleen de klauwen extra aanschaf zijn + meerprijs groter spul.
Wie heeft er ervaring, tips of opmerkingen?
Zo las ik dat Pascal tevreden was over zijn standaard remmen (16"?), zelfs met aanhanger?
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
- Donald4Motion
- Berichten: 4426
- Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
- Locatie: Tuuuuus voor de buus
Re: 17" remmen, jullie commentaar a.u.b.!
zelfs de 17" set trap je weg als je een beetje aan het autobahn rijden bent.
Paar keer stevig remmen en het vertrouwen is al snel weg.
Maar je zou je 16" ook kunnen tweaken door nieuwe zimmerman schijven met een paar goede remblokken. Het standaard materiaal voldoet volgens norm, maar dat wil niet zeggen dat het goed is.
Er is ook nog een 20inch remmenset, dat is wel de ultieme tuning
Paar keer stevig remmen en het vertrouwen is al snel weg.
Maar je zou je 16" ook kunnen tweaken door nieuwe zimmerman schijven met een paar goede remblokken. Het standaard materiaal voldoet volgens norm, maar dat wil niet zeggen dat het goed is.
Er is ook nog een 20inch remmenset, dat is wel de ultieme tuning
Re: 17" remmen, jullie commentaar a.u.b.!
De 17" remmen hebben onder normale omstandigheden duidelijk meer remkracht dan de 16" uitvoering. Uiteraard hebben zelfs de grootste remmen hun beperkingen..............
Je kunt echter ook veel bereiken door je rijstijl af te stemmen op de capaciteit van het remsysteem
Je kunt echter ook veel bereiken door je rijstijl af te stemmen op de capaciteit van het remsysteem
- Pascal-141
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: 17" remmen, jullie commentaar a.u.b.!
Een quote uit het andere topic :
En ik moet zeggen , ik heb nog nooit last gehad van fading met deze remmen . Deze standaard 16"remmen zijn trouwens even groot als de "grote" remmerij van een 151PK T4 (en op mijn 2.5T zware 151pk California voldoen deze ook goed).
Mijn rijstijl ? Laat ons zeggen dat de Politie "fan" is van mij , zo hevig zelfs dat ze steeds (ongevraagd) foto's van me nemen . Ik rijd een set banden helemaal op bij een goeie 20.000km (in beste geval max. 25.000km) Remmen (schijven en blokken) rijd ik op bij een goeie 60-70.000km . Zegt dat genoeg over de rijstijl ? Ik rijd ook vaak met (zware) aanhangers (remmen van de aanhanger durven soms wel eens goed heet worden) .
In ruil voor mijn rijstijl , word mijn busje(s) goed verwend met om de 7500km nieuwe olie en filter , wekelijks wassen , rustig warm laten draaien , enz
Als ik hier (vaak) lees dat sommigen +100.000km rijden met een setje banden , en 10 jaar of 200.000km rijden met hun achterste remblokken , dan moet ik vaak .
En toch , alles bij elkaar , nooit problemen met de remmen gehad , die doen het steeds zoals het hoort . Je moet gewoon je auto aanvoelen , rijden met gevoel , en niet steeds volgas tot aan het kruispunt rijden om dan met 2 voeten op het rempedaal te gaan staan voor het rode licht .
De 17" remmen van de T5 zullen uiteraard wat meer "bijtkracht" hebben , maar ik stel me vaak de vraag : heb je het ook nodig , of is het alleen maar voor de "show" ? Wie "gebruikt" het volle remvermogen van zijn remmen dagelijks , en rijd ze effectief ook roodgloeiend (bij wijze van spreken) ?
Bij het rijden op circuit , waar je om de paar honderd meter vol in de ankers gaat , om dan weer voluit te gaan bij het optrekken tot de volgende bocht , en dan weer in de ankers te gaan , en dit ronde na ronde ... Ja hoor , dan zul je ZEKER grote remmen nodig hebben om dat te kunnen volhouden . Maar in het dagelijkse gebruik ? (zelfs bij een stevige rijstijl) ? Nee hoor , dan voldoet het gewone remsysteem wel .
Ik heb er inderdaad standaard 16" onder , de originele maat van een 130PK . (TRW blokken , en gewone zimmermann schijven , geen "geboorde") Mijn T5 is gechipt en DPF vrij , heeft dus wel wat extra vermogen .Pascal-141 schreef:
... indien niet , dan zullen de remmen wel voldoen ...
Zelfs bij stevig gebruik (geladen , eventueel met aanhanger) in het dagelijkse verkeer , zullen de T5 remmen niet gauw gaan "faden" ...
Hallo Pascal,
Grappig dat je dit zegt. Ik overweeg een upgrade naar 17"remmen voor. Ben misschien wel verwend qua remmerij in mij andere auto's. Maar jouw ervaring weeg ik zwaar;
heb jij nu 16" remmen onder je T5? Wat is jouw ervaring bij zwaarder belasten?
En ik moet zeggen , ik heb nog nooit last gehad van fading met deze remmen . Deze standaard 16"remmen zijn trouwens even groot als de "grote" remmerij van een 151PK T4 (en op mijn 2.5T zware 151pk California voldoen deze ook goed).
Mijn rijstijl ? Laat ons zeggen dat de Politie "fan" is van mij , zo hevig zelfs dat ze steeds (ongevraagd) foto's van me nemen . Ik rijd een set banden helemaal op bij een goeie 20.000km (in beste geval max. 25.000km) Remmen (schijven en blokken) rijd ik op bij een goeie 60-70.000km . Zegt dat genoeg over de rijstijl ? Ik rijd ook vaak met (zware) aanhangers (remmen van de aanhanger durven soms wel eens goed heet worden) .
In ruil voor mijn rijstijl , word mijn busje(s) goed verwend met om de 7500km nieuwe olie en filter , wekelijks wassen , rustig warm laten draaien , enz
Als ik hier (vaak) lees dat sommigen +100.000km rijden met een setje banden , en 10 jaar of 200.000km rijden met hun achterste remblokken , dan moet ik vaak .
En toch , alles bij elkaar , nooit problemen met de remmen gehad , die doen het steeds zoals het hoort . Je moet gewoon je auto aanvoelen , rijden met gevoel , en niet steeds volgas tot aan het kruispunt rijden om dan met 2 voeten op het rempedaal te gaan staan voor het rode licht .
De 17" remmen van de T5 zullen uiteraard wat meer "bijtkracht" hebben , maar ik stel me vaak de vraag : heb je het ook nodig , of is het alleen maar voor de "show" ? Wie "gebruikt" het volle remvermogen van zijn remmen dagelijks , en rijd ze effectief ook roodgloeiend (bij wijze van spreken) ?
Bij het rijden op circuit , waar je om de paar honderd meter vol in de ankers gaat , om dan weer voluit te gaan bij het optrekken tot de volgende bocht , en dan weer in de ankers te gaan , en dit ronde na ronde ... Ja hoor , dan zul je ZEKER grote remmen nodig hebben om dat te kunnen volhouden . Maar in het dagelijkse gebruik ? (zelfs bij een stevige rijstijl) ? Nee hoor , dan voldoet het gewone remsysteem wel .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: 17" remmen, jullie commentaar a.u.b.!
Bedankt voor jullie feedback
Aangezien ik een OEM fan ben, zal ik niet zo snel een compleet andere remmerij nemen, zeker omdat ik besef dat het maar een busje is, geen Maserati
Zimmerman schijven en andere blokken op 16"had ik nog niet aan gedacht. Dat durf ik qua OEM afwijking nog wel aan
Maar standaard Zimmermans zullen niet veel afwijken van OEM VW (ATE?) of bedoel je de Sport (geboorde versie)?
Aangezien ik een OEM fan ben, zal ik niet zo snel een compleet andere remmerij nemen, zeker omdat ik besef dat het maar een busje is, geen Maserati
Zimmerman schijven en andere blokken op 16"had ik nog niet aan gedacht. Dat durf ik qua OEM afwijking nog wel aan
Maar standaard Zimmermans zullen niet veel afwijken van OEM VW (ATE?) of bedoel je de Sport (geboorde versie)?
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Re: 17" remmen, jullie commentaar a.u.b.!
Is dat iets speciaal type die TRW schijven ?
bvb zoals van EBC de green, yellow of red stuff ?
persoonlijk heb ik ook nog nooit fading gehad bij mijn originele 16" remmen.
Je moet inderdaad iets harder duwen op de rempedaal, maar remmen gaat toch goed.
bvb zoals van EBC de green, yellow of red stuff ?
persoonlijk heb ik ook nog nooit fading gehad bij mijn originele 16" remmen.
Je moet inderdaad iets harder duwen op de rempedaal, maar remmen gaat toch goed.
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Re: 17" remmen, jullie commentaar a.u.b.!
Wat is fading in deze?
Ik wist niet dat er grotere (?) remmen bestaan maar ik moet zeggen dat als dat (gemakkelijk) kan zonder al te veel nadelen, dan zou ik mij daar veiliger bij voelen. Nugoed, remmen met een 20 jaar oude auto of met een 5 jaar oude auto is toch wel een verschil.
Ik wist niet dat er grotere (?) remmen bestaan maar ik moet zeggen dat als dat (gemakkelijk) kan zonder al te veel nadelen, dan zou ik mij daar veiliger bij voelen. Nugoed, remmen met een 20 jaar oude auto of met een 5 jaar oude auto is toch wel een verschil.
- Pascal-141
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: 17" remmen, jullie commentaar a.u.b.!
TRW = het merk van de remblokken , niet vd schijven.TsX schreef:Is dat iets speciaal type die TRW schijven ?
bvb zoals van EBC de green, yellow of red stuff ?
persoonlijk heb ik ook nog nooit fading gehad bij mijn originele 16" remmen.
Je moet inderdaad iets harder duwen op de rempedaal, maar remmen gaat toch goed.
Het "harder duwen" heeft eigenlijk weinig met remfading te maken , maar de oorzaak daarvan is de remservo (bekrachtiging). Hoe groter (krachtiger) die servo is , des te harder gaat die voor jou "duwen" . Als de remservo uitvalt , heb je nog steeds remvermogen , je moet alleen hard duwen omdat die servo het werk niet doet voor jou .
Oude auto's vroeger , hadden niet eens remservo (bekrachtiging) , daar had je nog spierkracht nodig .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Pascal-141
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: 17" remmen, jullie commentaar a.u.b.!
Oviivo , ik heb de "gewone" Zimmermans , niet de geboorde versie . In Belgie krijg je die namelijk niet door de keuring... Maar ze voldoen ruimschoots voor mij .Oviivo schreef:Bedankt voor jullie feedback
Aangezien ik een OEM fan ben, zal ik niet zo snel een compleet andere remmerij nemen, zeker omdat ik besef dat het maar een busje is, geen Maserati
Zimmerman schijven en andere blokken op 16"had ik nog niet aan gedacht. Dat durf ik qua OEM afwijking nog wel aan
Maar standaard Zimmermans zullen niet veel afwijken van OEM VW (ATE?) of bedoel je de Sport (geboorde versie)?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Pascal-141
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: 17" remmen, jullie commentaar a.u.b.!
Icebox , jouw T4 heeft (als ik het goed heb) vooraan "volle" schijven , dus niet geventileerde. Wat jij zou kunnen doen , is de remmerij vooraan ombouwen naar de remmerij van een jongere versie (dus na 96) , die hebben dikkere , geventileerde schijven . Die koelen beter , en houden het dus langer vol onder belasting (van je zware camper interieur) .Icebox schreef:Wat is fading in deze?
Ik wist niet dat er grotere (?) remmen bestaan maar ik moet zeggen dat als dat (gemakkelijk) kan zonder al te veel nadelen, dan zou ik mij daar veiliger bij voelen. Nugoed, remmen met een 20 jaar oude auto of met een 5 jaar oude auto is toch wel een verschil.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: 17" remmen, jullie commentaar a.u.b.!
sorry, ik bedoelde blokken... maar schreef schijven ...Pascal-141 schreef:TRW = het merk van de remblokken , niet vd schijven.TsX schreef:Is dat iets speciaal type die TRW schijven ?
bvb zoals van EBC de green, yellow of red stuff ?
persoonlijk heb ik ook nog nooit fading gehad bij mijn originele 16" remmen.
Je moet inderdaad iets harder duwen op de rempedaal, maar remmen gaat toch goed.
TRW ken is van aftermarket spullen,
maar wou weten ofdat je er iets speciaal type voor gebruikte.
EBC maakt speciale blokken die meer frictie hebben, maar voor de T5 lijkt er niks speciaal leverbaar te zijn...
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Re: 17" remmen, jullie commentaar a.u.b.!
fading: http://www.tibrake.com/What_Is_Brake_fade" onclick="window.open(this.href);return false;
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Re: 17" remmen, jullie commentaar a.u.b.!
Met het wisselen naar de zomervelgen, heb ik schijven voor opgemeten.
Nou, die zijn amper gesleten, nog zeker 28 mm dik, dus ik laat het nog maar even op 16"
Bedankt voor al jullie reacties
Nou, die zijn amper gesleten, nog zeker 28 mm dik, dus ik laat het nog maar even op 16"
Bedankt voor al jullie reacties
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
- Multivan Generation
- Berichten: 33769
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: 17" remmen, jullie commentaar a.u.b.!
je kunt ook denken aan staalflex remleidingen,
die heb ik ook en bevallen prima..
Ik ben ook een fan van OEM,
maar op subtiele punten wil ik daarvan afwijken als het beter kan en tegelijkertijd goedkoper..
die heb ik ook en bevallen prima..
Ik ben ook een fan van OEM,
maar op subtiele punten wil ik daarvan afwijken als het beter kan en tegelijkertijd goedkoper..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: 17" remmen, jullie commentaar a.u.b.!
goeie tip. Dit voorjaar is de remvloeistof aan de beurt, dus dan wellicht direct die leidingen vervangenMultivan Generation schreef:je kunt ook denken aan staalflex remleidingen,
die heb ik ook en bevallen prima..
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar