Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Sporing na verlaging T5
Re: Sporing na verlaging T5
achterkant is inderdaad miniem regelbaar,
eerder door minieme speling van de schroeven heb ik gezien tijdens de uitlijning van de mijne.
Maar voorkant is de T5 NIET regelbaar qua CAMBER.
van mijn auto kon ik zo dadelijk geen betere foto vinden van een combinatie schokdemper / fusee,
zie bijlage onderaan.
De schokdemper schuift recht in de fusee en is niet regelbaar zoals bij een "normaal" McPherson systeem:
eerder door minieme speling van de schroeven heb ik gezien tijdens de uitlijning van de mijne.
Maar voorkant is de T5 NIET regelbaar qua CAMBER.
van mijn auto kon ik zo dadelijk geen betere foto vinden van een combinatie schokdemper / fusee,
zie bijlage onderaan.
De schokdemper schuift recht in de fusee en is niet regelbaar zoals bij een "normaal" McPherson systeem:
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Re: Sporing na verlaging T5
diegene die zegt de camber te kunnen uitlijnen vooraan op een T5 is
ofwel een wonderdokter ofwel een oplichter ;)
Je zou in principe je subframe kunnen schuiven, mits wat geluk.
Zo zou je eventueel camber kunnen verplaatsen van het linkse naar het rechtse wiel.
ofwel een wonderdokter ofwel een oplichter ;)
Je zou in principe je subframe kunnen schuiven, mits wat geluk.
Zo zou je eventueel camber kunnen verplaatsen van het linkse naar het rechtse wiel.
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
- Donald4Motion
- Berichten: 4426
- Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
- Locatie: Tuuuuus voor de buus
Re: Sporing na verlaging T5
Kijk eens hier http://www.k-mac.com.au/" onclick="window.open(this.href);return false;TsX schreef:diegene die zegt de camber te kunnen uitlijnen vooraan op een T5 is
ofwel een wonderdokter ofwel een oplichter ;)
Er zijn veel t5 jes die fabriekaf al erg naar rechts trekken door slechte afstelling van de hart afstanden van de assen.
Daar worden vaak deze veerschotels vor gebruikt. Oja, en je kan dan je camber ook aanpassen
En wat dichter bij huis http://biesheuvel.nl/group/51609/camber_plates" onclick="window.open(this.href);return false;
- Pascal-141
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Sporing na verlaging T5
Vraagje : de onderste ophangingsdriehoek hangt vast aan het subframe met 2 bouten(dus de punten waar de onderste driehoek op"scharniert" zeg maar. Zitten daar bij jou 2 gewone bouten in ,of excentrsche ?TsX schreef:diegene die zegt de camber te kunnen uitlijnen vooraan op een T5 is
ofwel een wonderdokter ofwel een oplichter ;)
Je zou in principe je subframe kunnen schuiven, mits wat geluk.
Zo zou je eventueel camber kunnen verplaatsen van het linkse naar het rechtse wiel.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Sporing na verlaging T5
+1Pascal-141 schreef:Heb ik dan een speciale T5 ? Want de mijne werd een tijdje geleden nog gewoon uitgelijnd bij de bandenboer ...
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Re: Sporing na verlaging T5
Donald4Motion schreef: Kijk eens hier http://www.k-mac.com.au/" onclick="window.open(this.href);return false;
Er zijn veel t5 jes die fabriekaf al erg naar rechts trekken door slechte afstelling van de hart afstanden van de assen.
Daar worden vaak deze veerschotels vor gebruikt. Oja, en je kan dan je camber ook aanpassen
En wat dichter bij huis http://biesheuvel.nl/group/51609/camber_plates" onclick="window.open(this.href);return false;
gaat volgens mij nooit passen bovenaan, toch niet zonder slijp of laswerk.
je schokdemper zit bovenaan door dat ene gat, daar kan je nergens die plates kwijt...
ik neem aan dat er nog niemand deze heeft.
Er was iemand op het forum die zoiets in die aard (maar toch anders) had laten maken,
maar was direct kapot en alles is terug standaard gezet.
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Re: Sporing na verlaging T5
ik neem aan dat daar gewone bouten inzitten.Pascal-141 schreef:
Vraagje : de onderste ophangingsdriehoek hangt vast aan het subframe met 2 bouten(dus de punten waar de onderste driehoek op"scharniert" zeg maar. Zitten daar bij jou 2 gewone bouten in ,of excentrsche ?
Die moeten trouwens heel vast gezet worden, anders krijg je rare geluiden bij het veren.
Die driehoek moet dus scharnieren op de rubbers.
Aangezien ook de plaats zeer slecht is krijgen de meeste uitlijners ze zelfs niet los.
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
- Pascal-141
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Sporing na verlaging T5
Ik vroeg het maar omdat ik geen zin had om onder mijn T5 te kruipen (en wist het niet zo uit mijn hoofd , heb aan de ophanging vooraan nog niet gewerkt van mijn T5) Gisteren heb ik er dan toch even onder gekeken.TsX schreef:ik neem aan dat daar gewone bouten inzitten.Pascal-141 schreef:
Vraagje : de onderste ophangingsdriehoek hangt vast aan het subframe met 2 bouten(dus de punten waar de onderste driehoek op"scharniert" zeg maar. Zitten daar bij jou 2 gewone bouten in ,of excentrsche ?
Die moeten trouwens heel vast gezet worden, anders krijg je rare geluiden bij het veren.
Die driehoek moet dus scharnieren op de rubbers.
Aangezien ook de plaats zeer slecht is krijgen de meeste uitlijners ze zelfs niet los.
Het zijn inderdaad 'vaste' bouten in de driehoek bij de scharnierpunten. Hadden dat nu excentrische geweest , dan kon daarmee de camber ook (licht) bijgeregeld worden , maar dat is helaas niet.
Het enige wat je kan doen dan om de bandenslijtage min of meer gelijkmatiger te laten afslijten bij verlaging (ipv alleen de binnenkant ) is het toespoor bijregelen zodat het net buiten de marges valt (toespoor 'open' zetten) . Is ook niet ideaal , maar ja , je zit beperkt met regelingen dus ...
Dat is bij een Audi A4 ook zo : als je die verlaagd , gaat dat toespoor meteen al 2° veranderen bij de meting(door het verlagen) , daar moet je dus ook bijregelen .
Ik heb ook gezien dat er 2 uitvoeringen zijn bij de T5 wielnaven vooraan : een type voor de 2.8T en 3.0T uitvoering, en een andere uitvoering voor de 3.2T types.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Sporing na verlaging T5
Ben ik blij met me standaard velgjes, blijft mij een hoop geregel en miserie gespaard, enneh ik ben met men busje ook al overal geraakt en weer terug
net na 95.000 km de Agilis51 vervangen hadden nog zo'n 3 a 4 mm.
net na 95.000 km de Agilis51 vervangen hadden nog zo'n 3 a 4 mm.
Re: Sporing na verlaging T5
Breek mij de bek niet los over het naar rechts trekken..Donald4Motion schreef:Kijk eens hier http://www.k-mac.com.au/" onclick="window.open(this.href);return false;TsX schreef:diegene die zegt de camber te kunnen uitlijnen vooraan op een T5 is
ofwel een wonderdokter ofwel een oplichter ;)
Er zijn veel t5 jes die fabriekaf al erg naar rechts trekken door slechte afstelling van de hart afstanden van de assen.
Daar worden vaak deze veerschotels vor gebruikt. Oja, en je kan dan je camber ook aanpassen
En wat dichter bij huis http://biesheuvel.nl/group/51609/camber_plates" onclick="window.open(this.href);return false;
Op de keeper genomen is het eigenlijk een casterprobleem. Door met het camber te spelen wordt de de afwijking in het caster dusdanig overruled dat het (iets) minder merkbaar wordt. Ik heb (zie vorige topics) verstelbare veerschotels geprobeerd maar dat hielp nagenoeg niets aan het probleem (naar rechts trekken) De échte oplossing is het subframe meer verstelbaar maken eventueel in combinatie met het verstelbaar maken van de draagarmen. Daarna is een cambercorrectie wel lekker voor de stabiliteit...
Re: Sporing na verlaging T5
Ik zat zelf nog te denken aan camber shims----> te plaatsen op je astap.
Een manier die wat goedkoper is dan die verstelbare toplagers.
Dit word wel vaker gedaan op golfjes en polo's.
Maar lees net op een ander forum dat dit op een T5 niet werkt..
Linkje naar een ander forum
Een manier die wat goedkoper is dan die verstelbare toplagers.
Dit word wel vaker gedaan op golfjes en polo's.
Maar lees net op een ander forum dat dit op een T5 niet werkt..
Linkje naar een ander forum
T5 Offroad Grey 165 pk KWB 60 editie
Fotogallerij T5 nr. 318
Fotogallerij T5 nr. 318