Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Sporing na verlaging T5

vragen over de T5
TsX
Berichten: 393
Lid geworden op: 10 apr 2010, 21:51
Locatie: Vl.brabant / Limburg. België

Re: Sporing na verlaging T5

Bericht door TsX »

achterkant is inderdaad miniem regelbaar,
eerder door minieme speling van de schroeven heb ik gezien tijdens de uitlijning van de mijne.

Maar voorkant is de T5 NIET regelbaar qua CAMBER.
Afbeelding

van mijn auto kon ik zo dadelijk geen betere foto vinden van een combinatie schokdemper / fusee,
zie bijlage onderaan.
De schokdemper schuift recht in de fusee en is niet regelbaar zoals bij een "normaal" McPherson systeem:
Afbeelding
Bijlagen
Image1.jpg
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
TsX
Berichten: 393
Lid geworden op: 10 apr 2010, 21:51
Locatie: Vl.brabant / Limburg. België

Re: Sporing na verlaging T5

Bericht door TsX »

diegene die zegt de camber te kunnen uitlijnen vooraan op een T5 is
ofwel een wonderdokter ofwel een oplichter ;)

Je zou in principe je subframe kunnen schuiven, mits wat geluk.
Zo zou je eventueel camber kunnen verplaatsen van het linkse naar het rechtse wiel.
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Sporing na verlaging T5

Bericht door Donald4Motion »

TsX schreef:diegene die zegt de camber te kunnen uitlijnen vooraan op een T5 is
ofwel een wonderdokter ofwel een oplichter ;)
Kijk eens hier http://www.k-mac.com.au/" onclick="window.open(this.href);return false;

Er zijn veel t5 jes die fabriekaf al erg naar rechts trekken door slechte afstelling van de hart afstanden van de assen.
Daar worden vaak deze veerschotels vor gebruikt. Oja, en je kan dan je camber ook aanpassen :knipoog

En wat dichter bij huis http://biesheuvel.nl/group/51609/camber_plates" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Sporing na verlaging T5

Bericht door Pascal-141 »

TsX schreef:diegene die zegt de camber te kunnen uitlijnen vooraan op een T5 is
ofwel een wonderdokter ofwel een oplichter ;)

Je zou in principe je subframe kunnen schuiven, mits wat geluk.
Zo zou je eventueel camber kunnen verplaatsen van het linkse naar het rechtse wiel.
Vraagje : de onderste ophangingsdriehoek hangt vast aan het subframe met 2 bouten(dus de punten waar de onderste driehoek op"scharniert" zeg maar. Zitten daar bij jou 2 gewone bouten in ,of excentrsche ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Sporing na verlaging T5

Bericht door Oviivo »

Pascal-141 schreef:Heb ik dan een speciale T5 ? Want de mijne werd een tijdje geleden nog gewoon uitgelijnd bij de bandenboer ...
+1 :bonk
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
TsX
Berichten: 393
Lid geworden op: 10 apr 2010, 21:51
Locatie: Vl.brabant / Limburg. België

Re: Sporing na verlaging T5

Bericht door TsX »

Donald4Motion schreef: Kijk eens hier http://www.k-mac.com.au/" onclick="window.open(this.href);return false;

Er zijn veel t5 jes die fabriekaf al erg naar rechts trekken door slechte afstelling van de hart afstanden van de assen.
Daar worden vaak deze veerschotels vor gebruikt. Oja, en je kan dan je camber ook aanpassen :knipoog

En wat dichter bij huis http://biesheuvel.nl/group/51609/camber_plates" onclick="window.open(this.href);return false;

gaat volgens mij nooit passen bovenaan, toch niet zonder slijp of laswerk.
je schokdemper zit bovenaan door dat ene gat, daar kan je nergens die plates kwijt...
ik neem aan dat er nog niemand deze heeft.
Er was iemand op het forum die zoiets in die aard (maar toch anders) had laten maken,
maar was direct kapot en alles is terug standaard gezet.
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
TsX
Berichten: 393
Lid geworden op: 10 apr 2010, 21:51
Locatie: Vl.brabant / Limburg. België

Re: Sporing na verlaging T5

Bericht door TsX »

Pascal-141 schreef:
Vraagje : de onderste ophangingsdriehoek hangt vast aan het subframe met 2 bouten(dus de punten waar de onderste driehoek op"scharniert" zeg maar. Zitten daar bij jou 2 gewone bouten in ,of excentrsche ?
ik neem aan dat daar gewone bouten inzitten.
Die moeten trouwens heel vast gezet worden, anders krijg je rare geluiden bij het veren.
Die driehoek moet dus scharnieren op de rubbers.
Aangezien ook de plaats zeer slecht is krijgen de meeste uitlijners ze zelfs niet los.
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Sporing na verlaging T5

Bericht door Pascal-141 »

TsX schreef:
Pascal-141 schreef:
Vraagje : de onderste ophangingsdriehoek hangt vast aan het subframe met 2 bouten(dus de punten waar de onderste driehoek op"scharniert" zeg maar. Zitten daar bij jou 2 gewone bouten in ,of excentrsche ?
ik neem aan dat daar gewone bouten inzitten.
Die moeten trouwens heel vast gezet worden, anders krijg je rare geluiden bij het veren.
Die driehoek moet dus scharnieren op de rubbers.
Aangezien ook de plaats zeer slecht is krijgen de meeste uitlijners ze zelfs niet los.
Ik vroeg het maar omdat ik geen zin had om onder mijn T5 te kruipen (en wist het niet zo uit mijn hoofd , heb aan de ophanging vooraan nog niet gewerkt van mijn T5) Gisteren heb ik er dan toch even onder gekeken.
Het zijn inderdaad 'vaste' bouten in de driehoek bij de scharnierpunten. Hadden dat nu excentrische geweest , dan kon daarmee de camber ook (licht) bijgeregeld worden , maar dat is helaas niet.

Het enige wat je kan doen dan om de bandenslijtage min of meer gelijkmatiger te laten afslijten bij verlaging (ipv alleen de binnenkant ) is het toespoor bijregelen zodat het net buiten de marges valt (toespoor 'open' zetten) . Is ook niet ideaal , maar ja , je zit beperkt met regelingen dus ...
Dat is bij een Audi A4 ook zo : als je die verlaagd , gaat dat toespoor meteen al 2° veranderen bij de meting(door het verlagen) , daar moet je dus ook bijregelen .

Ik heb ook gezien dat er 2 uitvoeringen zijn bij de T5 wielnaven vooraan : een type voor de 2.8T en 3.0T uitvoering, en een andere uitvoering voor de 3.2T types.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: Sporing na verlaging T5

Bericht door Danny »

Ben ik blij met me standaard velgjes, blijft mij een hoop geregel en miserie gespaard, enneh ik ben met men busje ook al overal geraakt en weer terug :jumpklap

net na 95.000 km de Agilis51 vervangen hadden nog zo'n 3 a 4 mm.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Sporing na verlaging T5

Bericht door heemskerk »

Donald4Motion schreef:
TsX schreef:diegene die zegt de camber te kunnen uitlijnen vooraan op een T5 is
ofwel een wonderdokter ofwel een oplichter ;)
Kijk eens hier http://www.k-mac.com.au/" onclick="window.open(this.href);return false;

Er zijn veel t5 jes die fabriekaf al erg naar rechts trekken door slechte afstelling van de hart afstanden van de assen.
Daar worden vaak deze veerschotels vor gebruikt. Oja, en je kan dan je camber ook aanpassen :knipoog

En wat dichter bij huis http://biesheuvel.nl/group/51609/camber_plates" onclick="window.open(this.href);return false;
Breek mij de bek niet los over het naar rechts trekken.. :nuts :nuts :nuts :nuts
Op de keeper genomen is het eigenlijk een casterprobleem. Door met het camber te spelen wordt de de afwijking in het caster dusdanig overruled dat het (iets) minder merkbaar wordt. Ik heb (zie vorige topics) verstelbare veerschotels geprobeerd maar dat hielp nagenoeg niets aan het probleem (naar rechts trekken) De échte oplossing is het subframe meer verstelbaar maken eventueel in combinatie met het verstelbaar maken van de draagarmen. Daarna is een cambercorrectie wel lekker voor de stabiliteit... :knipoog
Gebruikersavatar
Syste
Berichten: 564
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:41
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Sporing na verlaging T5

Bericht door Syste »

Ik zat zelf nog te denken aan camber shims----> te plaatsen op je astap.
Een manier die wat goedkoper is dan die verstelbare toplagers.
Dit word wel vaker gedaan op golfjes en polo's.
Maar lees net op een ander forum dat dit op een T5 niet werkt.. :nuts

Linkje naar een ander forum
T5 Offroad Grey 165 pk KWB 60 editie
Fotogallerij T5 nr. 318
Plaats reactie