Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Het maakt wel degelijk verschil (egr plaatje)

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
surfgear
Berichten: 50
Lid geworden op: 27 mei 2007, 20:24
Contacteer:

Bericht door surfgear »

Klopt het dat die EGR klep in het leven is geroepen om de schadelijke uitlaatgassen te verbranden waardoor de uitstoot voldoet aan de EG3 normen?

Het afsluiten van de klep zou dan resulteren in een schadelijkere uitstoot waardoor de auto misschien niet door de keuring komt?

Maar anderzijds zou een afsluiting van de EGR klep voor een betere verbranding kunnen zorgen waardoor er minder roet/uitstoot voorkomt.... beetje kip en het ei verhaal?

Wat is jullie mening?
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

zie mijn eerdere post in dit topic:

Wat doet een EGR klep:

tijdens deellast wordt er (indien nodig) uitlaatgas bij de inlaat bijgemengd.
indien nodig is als er teveel NOx (stikstofoxiden) in de uitlaatgassen zit

Waarom:

om te zorgen dat door slechtere verbranding de verbrandingstemperatuur omlaag gaat.

Reden:

Een lagere verbrandingstemperatuur resulteerd in een lagere concentratie NOx

Dat er tijdens het bijmengen van uitlaatgassen een hogere kans op roetuitstoot is, is een neven effect dat voor lief genomen wordt. :bonk

Bij de keuring wordt alleen de roetuitstoot gemeten en zal een afgedopte EGR hooguit positef uitpakken.

Overigens wil ja na 100.000km je inlaatspruitstuk niet zien aan de binnenkant.... olie en roet tmaakt een mooi zwart mosbedje.... echt niet goed voor de luchtweerstand ... :alarm
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
surfgear
Berichten: 50
Lid geworden op: 27 mei 2007, 20:24
Contacteer:

Bericht door surfgear »

oei, dan ben ik benieuwd wat ik ga aantreffen, mijn TDitje heeft al 218000 gelopen :jumpklap

Ik zal ook maar eens de zaak wat schoonmaken daar met een lepeltje, al hoewel...dat stuk wordt toch niet meer gebruikt na het aflsluiten van de EGR klep? Of haal ik nu 2 zaken door elkaar. (vergeef mijn onwetendheid, ben nog een T4 groentje)

groet,

Mattijs
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

je EGR voegt uitlaatgassen toe aan de lucht IN het inlaatspruitstuk, de binnenkant van je inlaatspruitstuk wordt door roet en oliedampen (carterventilatie) bedekt met een laagje kleverige zwarte, lijkt wel harige, substantie.

Je inlaatspruitstuk blijft in gebruik, ook na het afdekken van de EGR doorgang. Je laat er alleen geen uitlaatgassen meer toe (alsof de klep nooit open gaat)

Met een lepeltje krijg je die zooi er niet uit, ZO dik is het ook weer niet,

demonteren en spoelen met wasbenzine/thinner of ander oplosmiddel en daarna HEEL GOED uitspoelen met water en uitblazen voor montage is de manier om die troep er weer uit te krijgen.

Overigens is (bij de 2,5 TDI met intercooler OP de motor) de eenvoudigst bereikbare plek voor het egr plaatje, volgens mij, de aansluiting tussen het buisje (beetje geel-oranje verkleurd metaal) en de EGR-klep (aluminiumkleurig, bovenop je kleppendeksel iets aan de bestuurderskant uit het midden) je hoeft dan alleen de intercooler te demonteren en de twee inbussen van de verbinding waar het plaatje moet komen los te draaien.

De uitlaatgassen komen dan niet verder dan het buisje, dus niet meer bij de klep. Als de klep opengaat wordt er geen uitlaatgas naar het inlaatspruitstuk gestuurd, en beoogde effect is bereikt.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
surfgear
Berichten: 50
Lid geworden op: 27 mei 2007, 20:24
Contacteer:

Bericht door surfgear »

Oke Roger,

Bedankt voor je uitgebreidde uitleg.
Ik zal binnekort het plaatje ontvangen, hopelijk nog voor dat Bikevouwer op vakantie gaat, maar dat weet ik niet zeker.

Ik stelde voorgaande vraag eigenlijk omdat ik de perfomance winst niet onnodig ten koste van het milieu wil hebben. Stel dat mijn auto dan een roetbak zou gaan worden, leek mij dit voor sneller kracht in de lage toeren geen goede zet.

Nu ik dit zo allemaal lees valt de extra vervuiling dus wel mee en ga ik dit plaatje maar eens monteren.

groet,

Mattijs
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Na bijna 2 ton op de teller ziet mijn gepolijste originele uitlaat er nog super uit zo zonder rouwrandjes van roet :lach :jump

Dus ja zo'n plaatje werkt wel :yes
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Ruud
Berichten: 651
Lid geworden op: 27 mei 2007, 19:56
Locatie: maasbracht

egr-plaatje

Bericht door Ruud »

hallo,weetjewellers
kan zo`n egr-plaatje ook in een t4 2.4 D zonder turbo ?
bouwjaar 1993
groeten,ruud
JJ@
Berichten: 1125
Lid geworden op: 13 jun 2007, 18:35

Bericht door JJ@ »

ja dat kan , alleen dan hangt ie er voor de sier bij :bonk zo`n plaatje heeft alleen toepassing bij een diesel met turbooo
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Bericht door m.c van den berg »

Hallo ww
Rij al jaren met dichte egr klep :happy
Heb het ook bij de Golf van de vrouw egr klep dicht gemaakt. Wat en troep zat daar in , zat {echt waar} bijna dicht geslipt. Het gat was niet groter dan een dikke balpen.Als laaste heb ik ontvet met remreiniger. Alles blinkt weer.
Wat een verschil in trekkracht 140 pk TDI
Met plezier ga je een blokje om.
Moet je niet gelijk in je T4 stappen ,dan verlang je naar meer pouwer.
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Ruud
Berichten: 651
Lid geworden op: 27 mei 2007, 19:56
Locatie: maasbracht

egr-plaatje

Bericht door Ruud »

hallo,JJ@
bedankt voor je antwoord
groeten,ruud
Gebruikersavatar
carl
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jan 2007, 23:17
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Bericht door carl »

m.c van den berg schreef:Hallo ww
Rij al jaren met dichte egr klep :happy
Heb het ook bij de Golf van de vrouw egr klep dicht gemaakt. Wat en troep zat daar in , zat {echt waar} bijna dicht geslipt. Het gat was niet groter dan een dikke balpen.Als laaste heb ik ontvet met remreiniger. Alles blinkt weer.
Wat een verschil in trekkracht 140 pk TDI
Met plezier ga je een blokje om.
Moet je niet gelijk in je T4 stappen ,dan verlang je naar meer pouwer.
Daar ik ik geen moeite mee hoor die pouwer heb ik wel :lach :lach :lach
Afbeelding
T4 TDI caravelle 111 kw met K&N Filter, EPS katvervanger,midden demper, Twee einddempers DTM ovaal.:happy
Frans 669
Berichten: 48
Lid geworden op: 14 jan 2007, 15:40
Locatie: Gemert T4

Bericht door Frans 669 »

@Bikevouwer,

Ik heb mijn plaatje nog niet binnen :alarm
Elke dag plezier met de T4

Afbeelding
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Bericht door matje86 »

waarom dicht maken met een plaatje als hij vanzelf dicht slibt?
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
maartent5
Berichten: 262
Lid geworden op: 17 mar 2007, 16:16

Bericht door maartent5 »

eeuh, het is niet alleen het egr kanaal dat dan dichtslibt, ook het inlaatspruitstuk
Gebruikersavatar
surfgear
Berichten: 50
Lid geworden op: 27 mei 2007, 20:24
Contacteer:

Bericht door surfgear »

Frans 669 schreef:@Bikevouwer,

Ik heb mijn plaatje nog niet binnen :alarm

Ik heb zelf ook een plaatje besteld en bikevouwer vertelde me dat hij afgelopen vrijdag op vakantie ging. Dus het duurt even een paar weekjes voor je hem krijgt.

Dus nog even wachten
Plaats reactie