Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Schrapend geluid, stinkt naar plastic en verlichting dimt,,,

vragen over de T5
T5 ABT
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 dec 2012, 15:34

Schrapend geluid, stinkt naar plastic en verlichting dimt,,,

Bericht door T5 ABT »

Ik heb een probleem en ik hoop dat iemand kan helpen,,,,

Ik heb een t5 2007 174pk handbak abt gechipt, nu maakt hij zolang al ik hem heb af en toe een schrapend geluid als ik langzaam rijd ( op een woonerf bv.) of als ik veel moet schakelen, het is als ik de motor stationair laat lopen, en ik geef gas dat bij het terug lopen van het toeren hoor je een geluid met als de remschijven op zijn, waarna het naar smeulend plastic begint te stinken, en het meest vreemde, is dat de verlichting dan ook dimt,,,,

Ik ben er al mee naar de dealer geweest, maar op dat moment doet hij het natuurlijk niet,,,,,
Het gebeurt nu steeds meer, en ben bang dat ik straks meer schade heb,
maar ik weet niet waar ik moet zoeken!!!! HELP!!

Hopelijk kan iemand me helpen,,,

Ik heb een filmpje er van, als iemand daar iets aan heeft dan hoor ik het wel
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Schrapend geluid, stinkt naar plastic en verlichting dim

Bericht door ktmkrik »

T5 ABT schreef:Ik heb een probleem en ik hoop dat iemand kan helpen,,,,

Ik heb een t5 2007 174pk handbak abt gechipt, nu maakt hij zolang al ik hem heb af en toe een schrapend geluid als ik langzaam rijd ( op een woonerf bv.) of als ik veel moet schakelen, het is als ik de motor stationair laat lopen, en ik geef gas dat bij het terug lopen van het toeren hoor je een geluid met als de remschijven op zijn, waarna het naar smeulend plastic begint te stinken, en het meest vreemde, is dat de verlichting dan ook dimt,,,,

Ik ben er al mee naar de dealer geweest, maar op dat moment doet hij het natuurlijk niet,,,,,
Het gebeurt nu steeds meer, en ben bang dat ik straks meer schade heb,
maar ik weet niet waar ik moet zoeken!!!! HELP!!

Hopelijk kan iemand me helpen,,,

Ik heb een filmpje er van, als iemand daar iets aan heeft dan hoor ik het wel
Gelijk plaatsen zou ik zeggen, dan kan iedereen horen/zien wat het is en wie weet heeft iemand een oplossing!
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Schrapend geluid, stinkt naar plastic en verlichting dim

Bericht door Leo45 »

Ik denk dat het het roetdeeltjesfilter is dat schoon brand. Als je veel korte stukjes rijd of een tijdje korte stukjes hebt gereden gebeurt dat. Om goed Dat stinkt inderdaad naar verbrand rubber en plastic. Dat trekt ook stroom omdat het electrisch gebeurt. Kan geen kwaad ergens in de krochten van het handboek staat dat ook behalve van de stank die erbij komt.
Iets meer in hoge toerentallen (stand S) wil soms helpen

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: Schrapend geluid, stinkt naar plastic en verlichting dim

Bericht door WouterW »

Leo45 schreef:Ik denk dat het het roetdeeltjesfilter is dat schoon brand.

Alleen hoort
T5 ABT schreef:en ik geef gas dat bij het terug lopen van het toeren hoor je een geluid met als de remschijven op zijn
er niet bij.

Kijk eens goed naar de dynamo-aandrijving, de zgn. Gates-koppeling en de vrijloop. zie:
viewtopic.php?f=3&t=36787&p=255236
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Schrapend geluid, stinkt naar plastic en verlichting dim

Bericht door Leo45 »

Klopt maar de stank en het stroomverbruik wel.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
T5 ABT
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 dec 2012, 15:34

Re: Schrapend geluid, stinkt naar plastic en verlichting dim

Bericht door T5 ABT »

Dank jullie voor de info,,, de vrijlooppoelie is al vervangen, dus ik reed weg met de gedachte,,, dat is ook weer verholpen. Bij het eerste beste stoplicht weer schrapen en stinken!
T5 ABT
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 dec 2012, 15:34

Re: Schrapend geluid, stinkt naar plastic en verlichting dim

Bericht door T5 ABT »

Ik heb net het filmpje geprobeerd te uploaden, maar dat lukt niet,,,
redouan
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 apr 2013, 11:36

Re: Schrapend geluid, stinkt naar plastic en verlichting dim

Bericht door redouan »

Is er hier nog een update over?
Ik heb namelijk precies dezelfde probleem!
Irritante hiervan is telkens wanneer het probleem zich voordoet ben ik alleen en kan ik niet even de motorkap open doen en naar luisteren terwijl een ander lichtjes gas geeft.

Het is inderdaad wanneer ik een lange stuk heb gereden en daarna ff een stukje door de stad en dan begint het.

Ik heb een t5 van 2008 automaat.
72dkm op de teller 178pk
Silverline
Berichten: 76
Lid geworden op: 15 feb 2009, 16:01

Re: Schrapend geluid, stinkt naar plastic en verlichting dim

Bericht door Silverline »

Dat stinken komt bij 174PK's vaker voor.

Als je erg veel geluk hebt zie je soms ook rook onder de motorkap vandaan komen.

Dit is het hitteschild tussen de Motor en Turbo wat wegbrand/smeult/schroeit. (vooral als de T5 zware trailers over langere afstanden voortrekt (uren en honderden kilometers)) Ja, het is echt waar het hitteschild is gewoon zwart geblakerd ondanks dat het hittebestendig is.

Je kan dit bij koude motor controleren door met je hand achter de motor te gaan en te voelen naar het schild tussen motor en turbo. Je voelt dan zachtere en scherpe stukken en je vingers hebben zwarte sporen van roet/verbranding. De oorzaak kan 2 redenen hebben: scheurtje in spuitstuk waardoor uitlaatgassen het hitteschild doen verbranden of door de extreme hitte van de turbo.

Het schild is niet los te koop aldus verschillende delaers in NL en D want het staat niet eens afgebeeld/vermeld op de tekeningen in het systeem van de dealers.

Dat schrapende geluid wat je hoort hebben wij jaren geleden ook gehad en hoor je als optrekt en direct weer je gas los laat. ondanks het vernieuwen van Aandrijafassen, Automatische versnellingsbak, Remmblokken en Wiellagers bleef het geluid terugkomen. De uiteindelijke oorzaak hebben we toen niet meer meegerkegen want hebben de toenmalige T5 in 2008 ingeruild.

Persoonlijk dacht ik altijd dat het met de Turbo te maken had en wel omdat er druk wordt opgebouwd en als je direct weer gas loslaat deze druk ergens weg moet, misschien is dit alleen als de T5 een bepaald aantal kilometers op de klok heeft staan ??

Succes, ben benieuwd wat het bij jullie is.
Gebruikersavatar
Yasmine D & Wesley V
Berichten: 573
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:54
Locatie: Belgie, Bazel

Re: Schrapend geluid, stinkt naar plastic en verlichting dim

Bericht door Yasmine D & Wesley V »

Het schrapend geluid & stank komt voor bij het regenereren van de diesel partikel filter, wij kunnen het weten omdat wij dit ook hadden. De diesel partikel filter leegmaken & laten wegschrijven is de oplossing. We hebben nergens nog last van.
Silverline schreef:Dat stinken komt bij 174PK's vaker voor.

Als je erg veel geluk hebt zie je soms ook rook onder de motorkap vandaan komen.

Dit is het hitteschild tussen de Motor en Turbo wat wegbrand/smeult/schroeit. (vooral als de T5 zware trailers over langere afstanden voortrekt (uren en honderden kilometers)) Ja, het is echt waar het hitteschild is gewoon zwart geblakerd ondanks dat het hittebestendig is.

Je kan dit bij koude motor controleren door met je hand achter de motor te gaan en te voelen naar het schild tussen motor en turbo. Je voelt dan zachtere en scherpe stukken en je vingers hebben zwarte sporen van roet/verbranding. De oorzaak kan 2 redenen hebben: scheurtje in spuitstuk waardoor uitlaatgassen het hitteschild doen verbranden of door de extreme hitte van de turbo.

Het schild is niet los te koop aldus verschillende delaers in NL en D want het staat niet eens afgebeeld/vermeld op de tekeningen in het systeem van de dealers.

Dat schrapende geluid wat je hoort hebben wij jaren geleden ook gehad en hoor je als optrekt en direct weer je gas los laat. ondanks het vernieuwen van Aandrijafassen, Automatische versnellingsbak, Remmblokken en Wiellagers bleef het geluid terugkomen. De uiteindelijke oorzaak hebben we toen niet meer meegerkegen want hebben de toenmalige T5 in 2008 ingeruild.

Persoonlijk dacht ik altijd dat het met de Turbo te maken had en wel omdat er druk wordt opgebouwd en als je direct weer gas loslaat deze druk ergens weg moet, misschien is dit alleen als de T5 een bepaald aantal kilometers op de klok heeft staan ??

Succes, ben benieuwd wat het bij jullie is.
VW T6 Caravelle Highline 204pk Dsg 4 motion, full option. :T6NOLESS
redouan
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 apr 2013, 11:36

Re: Schrapend geluid, stinkt naar plastic en verlichting dim

Bericht door redouan »

[quote="Yasmine D & Wesley V"]Het schrapend geluid & stank komt voor bij het regenereren van de diesel partikel filter, wij kunnen het weten omdat wij dit ook hadden. De diesel partikel filter leegmaken & laten wegschrijven is de oplossing. We hebben nergens nog last van.

diesel partikel filter leegmaken en laten wegschrijven?
kun je me daar wat meer over vertellen heb namelijk geen idee wat het is.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Schrapend geluid, stinkt naar plastic en verlichting dim

Bericht door Pascal-141 »

redouan schreef:
Yasmine D & Wesley V schreef:Het schrapend geluid & stank komt voor bij het regenereren van de diesel partikel filter, wij kunnen het weten omdat wij dit ook hadden. De diesel partikel filter leegmaken & laten wegschrijven is de oplossing. We hebben nergens nog last van.

diesel partikel filter leegmaken en laten wegschrijven?
kun je me daar wat meer over vertellen heb namelijk geen idee wat het is.
even de zoekfunctie gebruiken , er zijn al meerdere topics over ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T5 ABT
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 dec 2012, 15:34

Re: Schrapend geluid, stinkt naar plastic en verlichting dim

Bericht door T5 ABT »

Bedankt voor de reacties,
Ik las nog ergens dat er mogelijk ook een scheurtje in het spruitstuk bij de aansluiting van de turbo kan zitten, 2 problemen dus,,, nu lijkt alles toch naar de roetfilter te wijzen, heeft iemand een betrouwbaar adres waar ik deze kan laten verwijderen en een stuk pijp plaatsen, en het electronische deel kan laten uitschakelen?

Graag reactie want ik heb vandaag weer een ritje gehad dat ik dacht dat hij het leven gaf,,,,

Bedankt!!
T5 ABT
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 dec 2012, 15:34

Re: Schrapend geluid, stinkt naar plastic en verlichting dim

Bericht door T5 ABT »

Ik heb als hij zo stinkt en alles, dat hij soms voor mijn gevoel maar op 4 cilinders loopt, dat kan er toch niets mee te maken hebben? Ik hoorde iemand zeggen EGR, of injector kapot?
Rogier663
Berichten: 246
Lid geworden op: 02 dec 2007, 20:03

Re: Schrapend geluid, stinkt naar plastic en verlichting dim

Bericht door Rogier663 »

Neem eens contact op met Peter Multivangeneration, zijn er al een aantal hier van het forum die bij Peter zijn geweest en die dik tevreden zijn waaronder ik zelf. Zoek eens op het forum naar dpf leeg maken,ook hier is al heel veel over geschreven!

Rogier
Plaats reactie