Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

20" 8,5J banden dilemma

vragen over de T5
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

20" 8,5J banden dilemma

Bericht door jacobsentertainment476 »

Mensen,

Ik hoop dat er iemand onder jullie is die mij kan adviseren, ik heb een nette set 20" velgen ET35 8,5J.
Nu wil ik graag een stukkie rubber er om heen hebben, echter om weer te voldoen aan het draagvermogen voor mijn T5 moet ik dus papier technisch minimaal 102 hebben, en eigenlijk kom ik dus maar op één maat uit en dat is 275x35x20 102W Bij deze maat vraag ik mij af of dit problemen gaat geven met de schuifdeuren, zo niet wielkasten ( de auto is ondertussen ook al 4cm onderuit gehaald) een ander alternatief is 255x35x20 97W XL En dit geeft een officieel te laag draag vermogen ( 730KG p/st waar het 850kg moet zijn) Nou ben ik er niet zo bang voor om hier op te gaan rijden, maar wil toch eigenlijk ook de boel voor elkaar hebben. De velg breedte is met 8,5J, 24,1cm de banden (275x35x20) zijn 27,5cm breed dit zou dus aan beide zijden 1,6 cm uit steken ik weet niet of dit problemen gaat geven, iemand ervaring hier mee ??

Ik kon dit vinden in de zoek functie, echter met 18"

Re: Graag advies met Oxigin 20 inch velgen?
door ratlookcalifornia op zo maart 24, 2013 14:13

hoef je geen 20 inch voor te hebben ,...ik heb de 18 inch met 275 achter en daar kan de deur met moeite in de klem gedrukt worden ....Gelukkig gaat hij tot bijna het eind open dus dat scheelt weer veel gerammel op de overnachtingsplek .. Loopt inderdaad vast op de binnenbak van de zijdeur..

Groet Olaf.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
BigRuud
Berichten: 486
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:49
Locatie: Fryslan

Re: 20" 8,5J banden dilemma

Bericht door BigRuud »

Geen probleem, ik heb nu mijn winterset (BMW X5) er onder zitten. met 19 inch 9,5 j met 285!! 50-19

zomers heb ik er ook een X5 set onder, dan met voor 20 inch 9j en achter 20 inch met 10j velgen. Daar heb ik 275-35 -20 banden onder, steken achter ook iets uit (niet te) en heb geen problemen met de schuifdeur. Of je moet een multivan hebben want daar zit een dikkere bekleding op de deur volgens mij.

Ik lees nu dat je dus een multivan hebt, dan weet ik het niet zeker. :nuts
WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: 20" 8,5J banden dilemma

Bericht door jacobsentertainment476 »

Dat is dus het punt, de multivan met die maat sloffen. Ik kan morgen wel een meten t.o.v. de originele velg. en theoretisch uitrekenen waar die ongeveer uitkomt.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
ratlookcalifornia
Berichten: 353
Lid geworden op: 15 nov 2011, 09:10

Re: 20" 8,5J banden dilemma

Bericht door ratlookcalifornia »

probleem zal hem zitten in de binnenbekleding ( waar bij mijn california nog een tafel in moet kunnen staan,...denk dat die dus inderdaad dikker is/meer uitsteekt )..... Qua bandenbreedte kan ik je helaas niet helpen ,...totaal geen verstand van :bifun
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: 20" 8,5J banden dilemma

Bericht door Oviivo »

Meten is weten. Als je de ruimte tussen je deur en je huidige velg/band combinatie meet, dan ken je de speling. Je kunt natuurlijk ook meten hoever je huidige combinatie vanaf de naaf uitsteekt. Vervolgens kun je met behulp van de ET waarde en de breedte van je nieuwe velg uitrekenen hoe veel verder je velg gaat uitsteken. Dan natuurlijk ook de breedte van je band meerekenen. Op 8,5j zal die wat breder zijn dan je velg :nuts
Eventuele schuinstaan van je velg door verlaging, moet je ff inschatten, maar hij is nu al verlaagd, toch?

Het is allemaal geen rocket science.
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 20" 8,5J banden dilemma

Bericht door Pascal-141 »

jacobsentertainment476 schreef:Mensen,

Ik hoop dat er iemand onder jullie is die mij kan adviseren, ik heb een nette set 20" velgen ET35 8,5J.
Nu wil ik graag een stukkie rubber er om heen hebben, echter om weer te voldoen aan het draagvermogen voor mijn T5 moet ik dus papier technisch minimaal 102 hebben, en eigenlijk kom ik dus maar op één maat uit en dat is 275x35x20 102W Bij deze maat vraag ik mij af of dit problemen gaat geven met de schuifdeuren, zo niet wielkasten ( de auto is ondertussen ook al 4cm onderuit gehaald) een ander alternatief is 255x35x20 97W XL En dit geeft een officieel te laag draag vermogen ( 730KG p/st waar het 850kg moet zijn) Nou ben ik er niet zo bang voor om hier op te gaan rijden, maar wil toch eigenlijk ook de boel voor elkaar hebben. De velg breedte is met 8,5J, 24,1cm de banden (275x35x20) zijn 27,5cm breed dit zou dus aan beide zijden 1,6 cm uit steken ik weet niet of dit problemen gaat geven, iemand ervaring hier mee ??

Ik kon dit vinden in de zoek functie, echter met 18"

Re: Graag advies met Oxigin 20 inch velgen?
door ratlookcalifornia op zo maart 24, 2013 14:13

hoef je geen 20 inch voor te hebben ,...ik heb de 18 inch met 275 achter en daar kan de deur met moeite in de klem gedrukt worden ....Gelukkig gaat hij tot bijna het eind open dus dat scheelt weer veel gerammel op de overnachtingsplek .. Loopt inderdaad vast op de binnenbak van de zijdeur..

Groet Olaf.

8,5 " breed met 275 ? Zou geen probleem mogen zijn , een vriend van me had er 275 breed onder , maar op 10" brede velgen , had geen probleem met de schuifdeur , en paste er allemaal netjes onder.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: 20" 8,5J banden dilemma

Bericht door jacobsentertainment476 »

Hoi Pascal,

Een 10J velg is ongeveer 279mm breed, de band "275x--x--"is 275mm breed, theoretisch 275mm dus je zou zeggen dat de banden getrokken op de velg zit.
Waar het mij tevens ook om gaat is dat de band niet te breed is voor de velg, en dat daar de stabiliteit minder van wordt.


Ik ben nog niet toegekomen om de huidige velg er af te halen en de waardes te meten. wellicht morgen ff.

:werkaanT4 :driveT5
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
J. Jolliffe
Berichten: 343
Lid geworden op: 04 dec 2008, 21:00

Re: 20" 8,5J banden dilemma

Bericht door J. Jolliffe »

Is dat een gebruikelijke bandenmaat, 275 op 8,5J? Ik dacht dat je op 8,5J inch in de buurt van 245/255 max zou mogen zitten?

Het lijkt mij dat de band dan aardig breed valt. Ik heb zelf op mijn BMW 8,5J maar met 245 oogt dat precies goed.

http://www.banden-pneus-online.nl/equiv ... dvies.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: 20" 8,5J banden dilemma

Bericht door jacobsentertainment476 »

J. Jolliffe schreef:Is dat een gebruikelijke bandenmaat, 275 op 8,5J? Ik dacht dat je op 8,5J inch in de buurt van 245/255 max zou mogen zitten?

Het lijkt mij dat de band dan aardig breed valt. Ik heb zelf op mijn BMW 8,5J maar met 245 oogt dat precies goed.

http://www.banden-pneus-online.nl/equiv ... dvies.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dank je voor de link, dit is inderdaad een bevestiging die ik nergens kon vinden. Ik heb me suf gestaard op de site http://www.velgenhuis.nl/j-maat-i32.html
Wel erg veel info, maar deze info ontbreekt.

Toch is een velg van 8,5J ( 8,5 inch +1inch x 2,54cm = 24 cm. En de 255 zou dan theoretisch 7,5mm uitsteken aan beide kanten.
Ik kan het gewoon proberen met 255 breed en dan op de gok het draagvermogen negeren. Het punt is ( telt voor heel veel mensen) dat ook ik mijn geld maar één keer kan uitgeven, en het ook bij mij niet op de rug groeit. :muur
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: 20" 8,5J banden dilemma

Bericht door Oviivo »

Gokken met banden zou ik nooit doen.
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: 20" 8,5J banden dilemma

Bericht door jacobsentertainment476 »

Ok ik ben het met je eens, echter de gok die ik neem gaat om een totaal van 80Kg.
4 x load index 97 geeft een totaal van 2920Kg, mijn maximaal gewicht van auto is volgens de papieren 3000Kg. Zeker ben ik hier ook van bewust, alleen voel ik er weinig voor om straks 4 plantenbakjes in de tuin te hebben met de maat 275x35x20 omdat ze de bus beschadigen.

Die paar tientjes verschil in aanschaf 275 of 255 maakt mij niet zoveel uit, ik wil alleen niet eindigen met te brede band op de velg die instabiliteit en schade aan de auto veroorzaakt. Maar wil liever ook niet een te zwakke band onder de auto hebben.

Aan de andere kant maakt het sommige verkopers ( zowel Nederland als Duitsland) niets uit, er worden veel velgen met zowel te lichte velg last, als banden load index verkocht. Ik heb er van de week nog één op aangesproken omdat de desbetreffende velg maar een last van 630Kg had. Dat is duidelijk te weinig. ( 2520Kg total gewicht)

Daarom heb ik dit topic ook de titel "dilemma" mee gegeven :bifun :muur :nuts
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Jorg
Berichten: 114
Lid geworden op: 22 mar 2012, 16:56

Re: 20" 8,5J banden dilemma

Bericht door Jorg »

je kan ook nog even vooraf informeren hoe je verzekering er over denkt als je met de verkeerde loadindex bijvoorbeeld een klapband krijgt en je busje in een willekeurige woonkamer zou parkeren of ze dat ook vergoeden of dat je zelf de schade mag vergoeden
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: 20" 8,5J banden dilemma

Bericht door jacobsentertainment476 »

Jorg schreef:je kan ook nog even vooraf informeren hoe je verzekering er over denkt als je met de verkeerde loadindex bijvoorbeeld een klapband krijgt en je busje in een willekeurige woonkamer zou parkeren of ze dat ook vergoeden of dat je zelf de schade mag vergoeden
De verzekering, mhh als ik de premie verhoog kruipen ze al onder het bureau om mij blij te maken. Als je binnen de bebouwde kom 51 gereden hebt betalen zo ook al niet bij schade etc. En als ze niets kunnen vinden dan roepen ze wel een andere vage term in de lucht, de verzekering is er zeker niet voor de burger. Maar goed je hebt zeker wel een punt. Ik heb ook zeker niet de intentie om mezelf of een ander schade aan te doen. Maar laten we eerlijk zijn, we rijden allemaal wel eens te hard, er zijn heel erg veel voertuigen die niet aan de wet/regels voldoen. denk aan versleten banden, niet werkende onderdelen van de auto etc. Zoals ik al zij het gaat om een totaal van 80Kg ! :nuts
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Jorg
Berichten: 114
Lid geworden op: 22 mar 2012, 16:56

Re: 20" 8,5J banden dilemma

Bericht door Jorg »

en als je in plaats van 255-35-20 eens gaat kijken bij 255-40-20 , dan zijn er wel banden met een hogere loadindex verkrijgbaar

voor de banden keek ik even hier http://www.autobandenmarkt.nl/cgi-bin/rshop.pl" onclick="window.open(this.href);return false;

en voor het verschil in omtrek etc kan je hier kijken: http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: 20" 8,5J banden dilemma

Bericht door jacobsentertainment476 »

Ok ik denk dat ik de gok maar neem op 275x35x20 load index 102xl.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Plaats reactie