Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Grote problemen met de bus 1.9td ABL
Re: Grote problemen met de bus 1.9td ABL
stand van vandaag...
weinig goeds.
kop is eraf.
niks aan de hand....
wel rest stukjes snaar tussen poulie van stuurp.
zuigers prima
kop prima
testje gedaan , blijft gewoon water op de kleppen staan.
bdp was goed , nu weet ik het zeker.
dus , ja ...... wat nu.
ik denk de Hydrolische stoters defect ...
die kunnen een heftig geluid maken , als ze defect zijn...
maar zeker weten doe ik het niet.
ik zag wel speling op de poulie van de oliepomp.
die over de distributie loopt. is dat erg ?
weinig goeds.
kop is eraf.
niks aan de hand....
wel rest stukjes snaar tussen poulie van stuurp.
zuigers prima
kop prima
testje gedaan , blijft gewoon water op de kleppen staan.
bdp was goed , nu weet ik het zeker.
dus , ja ...... wat nu.
ik denk de Hydrolische stoters defect ...
die kunnen een heftig geluid maken , als ze defect zijn...
maar zeker weten doe ik het niet.
ik zag wel speling op de poulie van de oliepomp.
die over de distributie loopt. is dat erg ?
-
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 23 feb 2013, 02:57
Re: Grote problemen met de bus 1.9td ABL
als het de poulie is boven de foto met de snaar in je hand. deze zorgt voor de aandrijving van de oliepomp en zorgt ook voor de aandrijving van de vacuumpomp. als er echt veel spelling op zit kan het zijn dat de tussenas in je motor kapot is gelopen dit komt wel eens voor bij de ABL motor. een heel klein beetje spelling is niet erg als je deze echt omhoog en omlaag kunt bewegen is het niet goed.. hoe is de poelie die je op de krukas vast bout?. hoe zien er de kleplifters uit? kleplifters kunnen een tikkend geluid veroorzaken.
Re: Grote problemen met de bus 1.9td ABL
is het lager van de oliepomp te vervangen ?
en waar te koop ?
de stoters zien er goed uit , maar misschien zegt dat niks ...
en waar te koop ?
de stoters zien er goed uit , maar misschien zegt dat niks ...
-
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 23 feb 2013, 02:57
Re: Grote problemen met de bus 1.9td ABL
nee je oliepomp zit van onderaf (in carter) in de motor aan de v bak zijden. als je echt spelling op de poulie hebt aan de distibutie zijde. kan het zijn dat de geleidingsring kapot is deze zit achter de poulie bij de distributie en word afgedicht met een keering. ik heb zelf het vermoeden dat je tussenas kapot is en deze zit hierachter in de motor weggewerkt. kan jammer genoeg geen afbeelding toevoegen. dan had je kunnen zien hoe de onderdelen precies in de motor zitten.
- m.c van den berg
- Berichten: 1453
- Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
- Locatie: Beesd
Re: Grote problemen met de bus 1.9td ABL
doe ook gelijk een vernieuwde poelie, +- 170,€ bij vw dealer. daar kan het rubber er niet meer uitlopen.
De poelie geeft ook een kabaal als er speling op komt/zit. gaat daar eerst voor zou ik denken.
Als ik bedenk hoe de auto stond te schudden en bokken/ ook qua geluid gaf, toe de rubber uit de poelie was gelopen, (op de Stelvio pas) steil omhoog, in de bocht elke keer in z'n 1e dan komen er echt veel krachten vrij. en niets geen as, of andere breuk in de motor.(gelukkig maar)
De poelie geeft ook een kabaal als er speling op komt/zit. gaat daar eerst voor zou ik denken.
Als ik bedenk hoe de auto stond te schudden en bokken/ ook qua geluid gaf, toe de rubber uit de poelie was gelopen, (op de Stelvio pas) steil omhoog, in de bocht elke keer in z'n 1e dan komen er echt veel krachten vrij. en niets geen as, of andere breuk in de motor.(gelukkig maar)
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
foto nr 602
Re: Grote problemen met de bus 1.9td ABL
Als ik die foto zie waar de zuiger op afgebeeld staat weet ik wel bijna eker dat de kleppen hebben geraakt. Je ziet gewoon een stempel op de zuiger staan.
Dus als je voor het zekere zou gaan, zou ik toch de kleppen vernieuwen. Door de veerspanning van de klep kan het zijn dat die helemaal dicht getrokken wordt maar evengoed kan de klep dan krom zijn.
Op de den duur breekt de klep dan af en heb je een groter probleem.
Dus als je voor het zekere zou gaan, zou ik toch de kleppen vernieuwen. Door de veerspanning van de klep kan het zijn dat die helemaal dicht getrokken wordt maar evengoed kan de klep dan krom zijn.
Op de den duur breekt de klep dan af en heb je een groter probleem.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Re: Grote problemen met de bus 1.9td ABL
je heb gelijk.
dat heb ik ook gezien
ik neem de gok.
bus is al afgeschreven , dus misschien kan ik zijn leven nog even rekken ...
dat heb ik ook gezien
ik neem de gok.
bus is al afgeschreven , dus misschien kan ik zijn leven nog even rekken ...
- Multivan Generation
- Berichten: 33713
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Grote problemen met de bus 1.9td ABL
en?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Grote problemen met de bus 1.9td ABL
hij loopt weer , niet meteen goed , dieselpomp was helemaal leeg , dus wilde niet starten
pomp handmatig gevult , toen wilde ie wel.
klinkt goed.
toen meteen met de LDA ombouw begonnen , hij ligt toch open , en zo kan je er goed bij...
ook dat gaf wat kleine problemen , niet alles zit hetzelfde.
dieselslang zit anders , maar past wel.
meteen nieuwe bus in geperst , en nieuwe pakking/keerring.
en liep eerst niet lekker , omdat de pomp weer deels leeg was.
dus reageerde niet op het gaspedaal.
aan div stelschroeven lopen draaien ...
tijdje stationair laten lopen , toen wilde hij meer , en leek alsof hij aan de hol ging ...
dus hand voor de inlaat ! , en meteen uit.
schroeven weer wat terug gesteld , en loopt nu erg goed.
morgen weer verder met opbouwen.
en warm draaien , en ontluchten.
en dan proef rijden... kijken of het allemaal weer werkt als voorheen.,.
Picca's!
pomp handmatig gevult , toen wilde ie wel.
klinkt goed.
toen meteen met de LDA ombouw begonnen , hij ligt toch open , en zo kan je er goed bij...
ook dat gaf wat kleine problemen , niet alles zit hetzelfde.
dieselslang zit anders , maar past wel.
meteen nieuwe bus in geperst , en nieuwe pakking/keerring.
en liep eerst niet lekker , omdat de pomp weer deels leeg was.
dus reageerde niet op het gaspedaal.
aan div stelschroeven lopen draaien ...
tijdje stationair laten lopen , toen wilde hij meer , en leek alsof hij aan de hol ging ...
dus hand voor de inlaat ! , en meteen uit.
schroeven weer wat terug gesteld , en loopt nu erg goed.
morgen weer verder met opbouwen.
en warm draaien , en ontluchten.
en dan proef rijden... kijken of het allemaal weer werkt als voorheen.,.
Picca's!
- Multivan Generation
- Berichten: 33713
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Grote problemen met de bus 1.9td ABL
Mooi dat hij weer lijkt te werken,
maar wel een beetje vreemde benadering van je:
Hij loopt, de betrouwbaarheid weet je nog niet, maar meteen een andere brandstofpomp er op, omdat je die toch hebt liggen.
Lijkt me erg risicovol.
Ik zou liever eerst een paar duizend kilometer proefrijden zodat ik weet dat mijn blok goed is, en dan pas verder..
maar wel een beetje vreemde benadering van je:
Hij loopt, de betrouwbaarheid weet je nog niet, maar meteen een andere brandstofpomp er op, omdat je die toch hebt liggen.
Lijkt me erg risicovol.
Ik zou liever eerst een paar duizend kilometer proefrijden zodat ik weet dat mijn blok goed is, en dan pas verder..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Grote problemen met de bus 1.9td ABL
ja , dat vind ik ook , maar ja hij ligt open , en ik wilde het al een tijdje ..
dus pak je kans !
en alleen het deksel is verwisseld.
de pomp is nog dezelfde.
met het wisselen van het deksel is het altijd een pielerij , om de as weer goed te krijgen.
en het stationair weer goed te krijgen.
ach , zo rommelen we lekker an.
en ik weer veel leer momentjes gehad.
dus pak je kans !
en alleen het deksel is verwisseld.
de pomp is nog dezelfde.
met het wisselen van het deksel is het altijd een pielerij , om de as weer goed te krijgen.
en het stationair weer goed te krijgen.
ach , zo rommelen we lekker an.
en ik weer veel leer momentjes gehad.
Laatst gewijzigd door jordydereus op 07 mei 2013, 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Grote problemen met de bus 1.9td ABL
zo , de eerste 150 km is weer gereden
en gaat prima
is zeker iets pitigger.
loopt prima , zoals vanouds.
alleen de koud start ff nastellen.
en later de nalooppomp vervangen.
ook de bovenste fusee's nog
beetje roest wegwerken.
maar ben blij dat hij het weer doet.
nu hopen dat het nog lang goed gaat.
en gaat prima
is zeker iets pitigger.
loopt prima , zoals vanouds.
alleen de koud start ff nastellen.
en later de nalooppomp vervangen.
ook de bovenste fusee's nog
beetje roest wegwerken.
maar ben blij dat hij het weer doet.
nu hopen dat het nog lang goed gaat.
Re: Grote problemen met de bus 1.9td ABL
nog even Resumé , overvlakké.
door te oude multiriem , is deze half aan flarden gegaan.
tussen de distributieriem gekomen ...
en deze van tijd af gekregen...
deze heeft waarschijnlijk de Stoters om zeep geholpen.
de kleppen bleven vooralsnog heel.
riem is ook iets langer geworden , als is het minimaal.
maar de timing van de dieselpomp steekt erg nauw.
dus ook opnieuw moeten afstellen.
verstuivers gecontroleerd , met nog een druk van 150 bar .
nieuwe D.riem
nieuwe v snaar
nieuwe multiriem
nieuw brandstof filter
nieuwe olie
nieuwe oliefilter
nieuw interieur filter.
en Rijden maar !
door te oude multiriem , is deze half aan flarden gegaan.
tussen de distributieriem gekomen ...
en deze van tijd af gekregen...
deze heeft waarschijnlijk de Stoters om zeep geholpen.
de kleppen bleven vooralsnog heel.
riem is ook iets langer geworden , als is het minimaal.
maar de timing van de dieselpomp steekt erg nauw.
dus ook opnieuw moeten afstellen.
verstuivers gecontroleerd , met nog een druk van 150 bar .
nieuwe D.riem
nieuwe v snaar
nieuwe multiriem
nieuw brandstof filter
nieuwe olie
nieuwe oliefilter
nieuw interieur filter.
en Rijden maar !