Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Cruise Control voor 2.4D 91'

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
boulderbus
Berichten: 140
Lid geworden op: 11 nov 2012, 21:12
Locatie: Rotterdam

Cruise Control voor 2.4D 91'

Bericht door boulderbus »

Na vorige topic over brandstof verbruik, ben ik toch wel erg benieuwd geworden naar de mogelijkheden die er zijn voor het inbouwen van een cruisecontrole.
Voor zover ik nu heb kunnen vinden zijn er 3 opties;

- een cruisecontrole inbouwpakket aanschaffen. Heeft iemand dit gedaan? welke dan? en met welk resultaat?
- een VDO cruisecontrole, graag meer informatie. behalve een verwijzing hier op het forum heb ik nog niets kunnen vinden.
- zijn er 2.4D 91' met cruisecontrole geleverd vanaf fabriek? zo ja, dan lijkt het inbouwen van een fabriek cc de beste optie.

Graag hoor ik ervaringen van anderen met betrekking tot dit type motor.
Alvast bedankt voor alle reacties.
mvg
Frans
T4 2,4D bj 91' westfalia camper
T4 2.5 TDI 130 pk 2001 westfalia camper
T5 2,5 TDI 174 pk 2006 california
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Cruise Control voor 2.4D 91'

Bericht door Egbert&Manon »

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/8513 ... trol-MS-50" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze heb ik vorig jaar in mijn oude brandweerauto gemonteerd.
Zeer aan te bevelen.

Egbert


P.s. Werkt je standkachel al?
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
boulderbus
Berichten: 140
Lid geworden op: 11 nov 2012, 21:12
Locatie: Rotterdam

Re: Cruise Control voor 2.4D 91'

Bericht door boulderbus »

Hoi Egbert,

De kachel werkt perfect! zie de topic.

Was het erg lastig deze te monteren? lees nogal wat wisseldende reviews, mtb magneetjes en electrisch schema.

mvg
Frans
T4 2,4D bj 91' westfalia camper
T4 2.5 TDI 130 pk 2001 westfalia camper
T5 2,5 TDI 174 pk 2006 california
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Cruise Control voor 2.4D 91'

Bericht door Egbert&Manon »

Het kostte veel tijd om bij de carburateur onder het luchtfilter een aftakking op de gaskabel te maken.
Bij een diesel zal dit makelijker zijn.
De rest is eenvoudig.
Voorwielaandrijving moet 1 magneetje, achterwielaandrijving 2...........of was het nou andersom.....?
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
de smederij
Berichten: 256
Lid geworden op: 25 dec 2011, 16:02
Locatie: lopik/drenthe

Re: Cruise Control voor 2.4D 91'

Bericht door de smederij »

dezelfde set heb ik in mn vorige auto gemonteerd
werkte naar volle tevredenheid makkelijk te bedienen en storingsvrij (dodge mini ram van 2.5 i)
Egbert&Manon schreef:http://www.conrad.nl/ce/nl/product/8513 ... trol-MS-50

Deze heb ik vorig jaar in mijn oude brandweerauto gemonteerd.
Zeer aan te bevelen.

Egbert


P.s. Werkt je standkachel al?
Fred-15
Berichten: 1183
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:25
Locatie: Almere 0612039470

Re: Cruise Control voor 2.4D 91'

Bericht door Fred-15 »

een John Gold zit in Almere Kruidenwijk heb deze al ruim 10 jaar in mun bus voor heen zat hij in de bus van Leo 45 , hij gaat dus al zo'n 20 jaar of zo mee zonder enig probleem.
Suc6 met zoeken. :toppie
wie het onkruid in zijn eigen tuintje wied ziet de rotzooi bij zijn buurman niet
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: Cruise Control voor 2.4D 91'

Bericht door Icebox »

Zo eentje als Egbert heeft, heb ik ook laten inbouwen. (momenteel zit er iets niet goed, vermoedelijk de afstand van het magneetje) dus doet hij het niet, maar als hij het doet, doet die het goed. :lach :knipoog
Gebruikersavatar
rradd
Berichten: 229
Lid geworden op: 12 feb 2010, 14:05

Re: Cruise Control voor 2.4D 91'

Bericht door rradd »

Precies vandaag heb ik mijn bus 12 jaar. Al vrij snel na de aanschaf heb ik een VDO ingebouwd. Doordat de 2.4D een deelbare tellerkabel heeft is het beter om daar de impulsgever tussen te zetten. Dus geen magneetje op de aandrijfas.
Het kastje van VDO onderaan aan de accu vastgemaakt zodat de bedieningskabel evenwijdig met de gaskabel loopt en dus makkelijk is te bevestigen. Alles is electrisch aangesloten wat beter en nauwkeuriger werkt dan met vacuum . Het werkt al die jaren probleemloos. Om een voorbeeld te geven, gisteren op de terugweg op een traject van 100 km ben ik 7x door dezelfde auto ( T5) terwijl ik constant 105 km/u heb gereden. Ik werd iedere keer ingehaald , dus reed de T5 harder dan 105 om daarna op de rechterbaan weer langzamer te rijden dan 105 zodat ik weer kon inhalen. Juist die rijstijl van de T5 zorgt voor een hogere verbruik. Als je de cruise control gebruikt rij je dus veel zuiniger.
Home is where the Van is.
Volkswagen California Club 1994
Gebruikersavatar
boulderbus
Berichten: 140
Lid geworden op: 11 nov 2012, 21:12
Locatie: Rotterdam

Re: Cruise Control voor 2.4D 91'

Bericht door boulderbus »

bedankt rrad,

Klinkt erg goed! Ik ben erg benieuwd welk type VDO je precies hebt.
Uit je verhaal begrijp ik dat je de vdo zelf hebt ingebouwd klopt dat.


mvg
frans
T4 2,4D bj 91' westfalia camper
T4 2.5 TDI 130 pk 2001 westfalia camper
T5 2,5 TDI 174 pk 2006 california
RedmarT4California
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 apr 2013, 22:16

Re: Cruise Control voor 2.4D 91'

Bericht door RedmarT4California »

rradd schreef:Precies vandaag heb ik mijn bus 12 jaar. Al vrij snel na de aanschaf heb ik een VDO ingebouwd. Doordat de 2.4D een deelbare tellerkabel heeft is het beter om daar de impulsgever tussen te zetten. Dus geen magneetje op de aandrijfas.
....
Rradd, goed om te lezen dat het zo mooi werkt.

Ik heb een inbouw-pakket van Waeco MS 50 liggen en wil net als jij een impulsgever in de kilometertellerkabel zetten heb jij, of iemand anders op dit forum een tip hoe ik hieraan kan komen? bij voorbaad dank!

Een goedkope en goed werkende optie om een hallgever achterop het klokkenhuis te maken is ook welkom, alleen ik dacht dat in de tellerkabel wel het handigst zou zijn.

Op internet zoeken lever tot dusver niet anders op dan deze foto:

http://www.urs137.de/mediac/400_0/media ... .geber.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Cruise Control voor 2.4D 91'

Bericht door Leo45 »

Fred-15 schreef:een John Gold zit in Almere Kruidenwijk heb deze al ruim 10 jaar in mun bus voor heen zat hij in de bus van Leo 45 , hij gaat dus al zo'n 20 jaar of zo mee zonder enig probleem.
Suc6 met zoeken. :toppie

Perfect ding nietwaar Fred zo zie je maar hoeveel plezier je kan hebben van 2e hands.

L
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
rradd
Berichten: 229
Lid geworden op: 12 feb 2010, 14:05

Re: Cruise Control voor 2.4D 91'

Bericht door rradd »

RedmarT4California schreef:
rradd schreef:Precies vandaag heb ik mijn bus 12 jaar. Al vrij snel na de aanschaf heb ik een VDO ingebouwd. Doordat de 2.4D een deelbare tellerkabel heeft is het beter om daar de impulsgever tussen te zetten. Dus geen magneetje op de aandrijfas.
....
Rradd, goed om te lezen dat het zo mooi werkt.

Ik heb een inbouw-pakket van Waeco MS 50 liggen en wil net als jij een impulsgever in de kilometertellerkabel zetten heb jij, of iemand anders op dit forum een tip hoe ik hieraan kan komen? bij voorbaad dank!

Een goedkope en goed werkende optie om een hallgever achterop het klokkenhuis te maken is ook welkom, alleen ik dacht dat in de tellerkabel wel het handigst zou zijn.

Op internet zoeken lever tot dusver niet anders op dan deze foto:

http://www.urs137.de/mediac/400_0/media ... .geber.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Kijk even hier: http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;
Home is where the Van is.
Volkswagen California Club 1994
RedmarT4California
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 apr 2013, 22:16

Re: Cruise Control voor 2.4D 91'

Bericht door RedmarT4California »

dank je wel voor je reactie.

Ik heb 'm net gekocht.
Ik zal zien of ie naar verwachting werkt en zal hier ook wel even een update geven

groet,

Redmar
lucky
Berichten: 83
Lid geworden op: 05 jan 2008, 19:00
Locatie: Voorburg

Re: Cruise Control voor 2.4D 91'

Bericht door lucky »

Hallo Redmar,

Ik heb ook een Weaco MS 50 gekocht voor m'n 2.4D '94 transporter. Ben benieuwd of het je gelukt is om in de tellerkabel een gever te installeren en deze aan te sluiten op de Cruise control? En we welk materiaal heb je hiervoor gebruikt. Helaas werkt de marktplaats link niet meer, maar ik maak uit het bericht op dat het gaat om een gever die tussen de tellerkabel geplaatst kan worden.

Nog andere tips of foto's die nuttig zijn bij de inbouw van de Weaco MS50 cruise control?

bij voorbaad dank
Plaats reactie