Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ombouw T5 Bulli camper, beta versie 01-30

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Ombouw T5 Bulli camper, beta versie 01-13

Bericht door Mickel Moen »

:toppie
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: Ombouw T5 Bulli camper, beta versie 01-14

Bericht door Anno »

Afwerking achterkant bed/bank combinatie
De bed/bankcombinatie is in deze VW zelfbouw camper geplaatst door de firma Atrion. De constructie is eenvoudig, doeltreffend en voldoende stevig op 1 ding na. Aan de achterkant van de leuning zitten metalen Z-strips. De montage geschiedt met dikke zelftappers. De gaten voor die zelftappers begonnen al wat ruimt te vertonen. De zelftappers heb ik vervangen door M6 bouten. De moeren zijn een soort van 'slotbout' moeren. Aan de achterkant heb ik ze in het MDF gedrukt en ze trekken zich zelf vast bij het aandraaien van de bouten.

Als eerste heb ik de Z-strips verwijderd en de bekleding van de matras losgemaakt. Deze zat heel netjes geniet. Jammer van die nietjes. Vervolgens is het mogelijk om het kussen wat omhoog te vouwen om de bovengenoemde moeren in het MDF te drukken.

En nu ik toch bezig was heb ik de zichtkant van de MDF plaat, dus de achterkant van de leuning, voorzien van lijkengrijs vilt. Op die manier heb ik weer wat eenheid in het geheel.

De volgende klus wordt de lade onder het verschuifbare gedeelte van de bed/bankcombinatie.
zelftapper versus bout
zelftapper versus bout
als laatste (nieuwe) nietjes aanbrengen
als laatste (nieuwe) nietjes aanbrengen
Laatst gewijzigd door Anno op 15 feb 2013, 20:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: Ombouw T5 Bulli camper, beta versie 01-15

Bericht door Anno »

Rammelende schuifdeuren van mijn bouwpakket camper keuken
Een voordeel van schuifdeuren is dat ze ruimtebesparend zijn. Een nadeel is dat ze kunnen rammelen tijdens het rijden en dat ze ongewild verschuiven tijdens versnellen dan wel vertragen van de camper.

Ik heb aan de binnenkant van de deuren een dubbele strook vilt geplakt waarbij 1 strook wat smaller is. Het geheel krijgt daardoor een soort van kussenvorm. Voordeel is dat de strook langer op de duer zal blijven zitten.
dubbele laag vilt
dubbele laag vilt
camper-bouwpakket.jpg (8.83 KiB) 6392 keer bekeken
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33692
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ombouw T5 Bulli camper, beta versie 01-15

Bericht door Multivan Generation »

Dat fenomeen had ik ook,
toen ik de lades van onze kast geschuurd hadden, en nogmaals geschuurd,
en daarna in de whitewash-wax gezet.
Bij een bocht begonnen ze ook te glijden/schuiven..


Laten we dit maar onder het kopje development noemen :klappen :gekte
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: Ombouw T5 Bulli camper, beta versie 01-16

Bericht door Anno »

Een deel van het probleem van kamperen met een camper, zeker als het een wat kleiner type is zoals de T5 SWB, is waar je je spullen laat.

Links naast de kast boven het linker achterwiel had ik nog wat plaats. Plaats genoeg voor een soort van open kastje. Omdat de plaatsing daarvan nogal hoog is is dat kastje minder geschikt om zware zaken als krik o.i.d. in op te bergen. Onze wandelschoenen zijn licht van gewicht.

Omdat ik geen 9 mm multiplex meer in voorraad had heb ik alles van 12 mm gemaakt. Onnodig zwaar dus.
VW-T5-zelfbouw-camper_2.jpg
Bijlagen
VW-T5-zelfbouw-camper_1.jpg
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Gebruikersavatar
DutchNavigator
Berichten: 46
Lid geworden op: 19 aug 2011, 09:56
Locatie: Groene Hart

Re: Ombouw T5 Bulli camper, beta versie 01-16

Bericht door DutchNavigator »

ff off-topic

Fijn fotowerk, mooie DOF in de detailplaten!

back to topic

:lach
:driveT4
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: Ombouw T5 Bulli camper, beta versie 01-17

Bericht door Anno »

Vandaag eindelijk begonnen aan het inbouwen van 'de electriek'.

Als eerste ben ik gaan nadenken over het stroomverbruik en de wijze van vakantievieren. Daar bedoel ik mee te zeggen of we dagen op 1 plek staan, al dan niet aan de paal, of dat we vaak dan wel veel rijden. De kennis en ervaring van Mickel Moen heeft bij dat denkproces geholpen.

Uiteindelijk heb ik besloten om onder elke voorstoel een GEL accu van 70Ah te plaatsen. Aangeschaft heb ik een lader. Hiermee kan ik de hh accu's verder mee opladen dan met de dynamo. En handig als we toch gebruik gaan maken van de paal.

Een BMV 602 gebruik ik als accumonitor.

De hh accu's staan parallel en worden geladen door de dynamo van de auto. Een Cirix 225 A wordt gebruikt als scheiding.

Als stroomverbruikers heb ik een koelbox en wat nog aan te leggen LED lampjes. De koelbox zal ongeveer 16A per 24 uur trekken. De capaciteit van een 70 Ah accu (bij laden door dynamo): (70 x 0,9) - (50% x 70) = 28 Ah. Ik heb 2 van deze accu's, de capaciteit is derhalve 56 Ah. Ik heb ook nog een klein beetje stroom nodig voor de LED verlichting. Al met al hebben we voor 3 dagen stroom aan boord. Daarna moet het zaakje geladen worden, door dynamo of via de paal. Ik ga er van uit dat we zelden of nooit aan de paal hoeven te staan.

De kabels zijn gelegd. Nu nog de rest plaatsen zoals de zekeringen, de shunt, de Cirix, het relais en de monitor.

Het wordt tijd dat het zomer wordt.
Laatst gewijzigd door Anno op 30 mar 2013, 09:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Ombouw T5 Bulli camper, beta versie 01-17

Bericht door Oviivo »

Anno schreef:

Het wordt tijd dat het zomer wordt.

:yes
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: Ombouw T5 Bulli camper, beta versie 01-18

Bericht door Anno »

en hier stond het schema

..............................

Maar er zat een fout in. (opgemerkt door Mickel Moen)
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: Ombouw T5 Bulli camper, beta versie 01-19

Bericht door Anno »

Inmiddels is het schema aangepast, mede dankzij hulp van Mickel Moen!

De toebehoren zijn gekocht bij Hager BV te Grou. Alles is daar op voorraad, wel zo gemakkelijk. Ook van hen heb ik waardevolle tips gekregen en ik mocht gereedschap gebruiken. Een tang om ogen aan 35 mm2 kabel te bevestigen heb ik zelf namelijk niet.

De hele handel is inmiddels in de camper geplaatst. Nu moet nog de monitor afgeregeld worden.
Schema T5 camper.JPG
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: Ombouw T5 Bulli camper, beta versie 01-20

Bericht door Anno »

.............plankje............. (maar dat had je al gezien)
T5-zelfbouw-plankje.jpg
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Ombouw T5 Bulli camper, beta versie 01-20

Bericht door Oviivo »

Hoi Anno,

In de NKC Kampeerauto uitgave mei 2013 stond een artikeltje over "inbouwmeubels op maat". De foto's kwamen me zo bekend voor .... Nu zie ik weer waarom :toppie
CamperfiXX :wjw

Grt

Ivo
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: Ombouw T5 Bulli camper, beta versie 01-20

Bericht door Anno »

De kasten die ik ontworpen heb worden inmiddels in een meubelfabriek gemaakt. Daarnaast is er een versie voor de T4 in productie genomen.

Is dat blad te koop bij de Bruna, ook helemaal in Friesland?

Groet
Anno
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Ombouw T5 Bulli camper, beta versie 01-20

Bericht door Oviivo »

Afbeelding

:zwaai
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: Ombouw T5 Bulli camper, beta versie 01-21

Bericht door Anno »

Vanwege mijn werk, geven van fotocursussen o.a. in Frankrijk, en vanwege vakantie, verblijf o.a. in Frankrijk, is het nu tijd om een soort van tussenevaluatie te houden.

De auto, een T5 SWB, bevalt mij goed. Voldoende groot als camper. Voldoende wendbaar in kleine straatjes. Voldoende snel om elke Fransoos, ook op steile en bochtige wegen in de Pyreneeën, gemakkelijk bij te kunnen houden.

De kast boven het linker achterwiel en de keukenkast zijn prototypes voor de Camperfixx bouwpakket camperkasten. Ze voldoen prima en zijn groot genoeg om alle zooi erin te stoppen.

De plankjes tegen de Camperfixx kast voor de schoenen was leuk bedacht. Wel handig, niet voor schoenen maar om boeken in op te bergen.

Het hefdak van Atrion is simpel, lekker plat en lekvrij.

De bedbank combinatie van Atrion slaapt heerlijk. Wel gebruiken we een topper op de matras.

De lade onder het vaste deel van de bedbank combinatie ziet er wonderschoon uit maar is toch niet zo praktisch. Deze lade is inmiddels verwijderd en ik broed op een alternatief.

De lade onder het verschuifbare gedeelte van de bedbank combinatie gaat te gemakkelijk open bij heel hard remmen. Dit moet ik dus aanpassen. (de lade, niet dat remmen) Klusje in de winter dus.

De 2 HH accu's hebben voldoende capaciteit om de koelbox te voeden.

Tussen de 2 voorstoelen stond nu een smalle kartonnen doos voor kaarten en proviand. Deze ga ik nu maken van multiplex.

Ik heb nog geen gordijntjes o.i.d. gemaakt. Dit was nauwelijks nodig maar ik ga ze toch een keer maken.

Wordt vervolgd.
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Plaats reactie