Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Achter ruitenwisser rechts op hol

vragen over de T5
Gebruikersavatar
seba$
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 mei 2010, 17:14

Re: Achter ruitenwisser rechts op hol

Bericht door seba$ »

na een tijdje weggeweest te zijn heeft de t5 weer wat kuren...


Inmiddels doen beide ruitenwissers het wel normaal, maar 1 vd achterruitverwarmingen weigerde.
Alle stekkers in de deur en aan de linker kant achter het achterlicht losgetrokken en ingesprayt.

Nu doen beide achterruitverwarmingselementen het wel, maar bij contact aanzetten gaan de voorruitenwissers 1x heen en weer.
Van de achterruitenwissers weigert er soms 1 en soms doen ze het beiden...
Zou dit ook een vocht/stekker probleem zijn?
Rogier663
Berichten: 246
Lid geworden op: 02 dec 2007, 20:03

Re: Achter ruitenwisser rechts op hol

Bericht door Rogier663 »

Hallo,

Ook mijn rechter achterruitenwisser slaat op hol, paar maanden geleden ongeveer een half uur, toen stopte die weer, tijd geen last meer gehad, maand terug begon ie weer, 20 minuten en was het weer over. Afgelopen maandag stopte hij helemaal niet meer! Binnen bekleding los gemaakt en stekker eraf gehaald, deze was vochtig, met fohn droog gemaakt en ook de aansluitingen op de motor zelf, massa contact opgeschuurd, deze was gecorrodeerd, en weer in elkaar gezet. Ruitenwisser werkte weer perfect, storing weg tot.................vrijdagavond, en jahoor....daar ging ie weer. Gisteren wilde ik de motor demonteren maar kreeg de ruitenwisser arm er niet af, deze zit super vast, moet er soms een poelietrekker op?

Ik heb nu de stekker maar los gelaten.....maarja, dat is ook niet de oplossing. Ik heb geen uitlees mogelijkheid, Misschien iemand in de buurt van Heemskerk of evt. op Tatasteel???? En moet voor uitlezen de motor weer aangesloten zijn??

Gr. Rogier
Gebruikersavatar
Han G
Berichten: 141
Lid geworden op: 21 jul 2010, 17:17
Locatie: Nijkerk

Re: Achter ruitenwisser rechts op hol

Bericht door Han G »

Hallo,

Bij mijn bus toen we hem een paar jaar terug net hadden bleek de linker wisser een eigen leven te leiden.
Bij nader onderzoek bleek de rubber verbinding tussen deur en bus vol te staan met ruitenwisser vloeistof vanwege een lekke ruitenwisservloeistof leiding.
Na reparatie van de leiding en het uitdrogen van de bekabeling eigenlijk geen problemen meer gehad.

Bij vreemd gedrag dus ook even deze doorvoer checken. :ie
:zwaai Grtzzz,

Han
T5 128kw 2006 lwb dc aut km:286xxx and stopped counting :ikrij is sold :zwaai
Bugsm
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 apr 2013, 20:40

Re: Achter ruitenwisser rechts op hol

Bericht door Bugsm »

Zoals reeds gezegd is vaak de oorzaak de linker motor. Aansturing gaat via de linker. Meestal door een verdraaid rubber (inkeping staat naar boven) komt er vocht in elek gedeelte. Het kapje hiervan kun je zo loshalen. Zit er vocht in dan heb je je oorzaak gevonden. Uiteraard moet je ook controleren of de ruitensproeierslang niet lekt.
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: Achter ruitenwisser rechts op hol

Bericht door Pim 328 »

Oorzaak is dat vocht via de afdichting van de ruitenwissermotor de stekker in kruipt.
Volgende onderdelen vervangen De Motor, de stekker en de kabels en de afdichting waar de motor naar buiten komt.
Hierna is het probleem verholpen. ps de motor hoeft niet altijd vervangen te worden, maar kan ook weleens goed schoongemaakt worden
bij de stekker aansluitingen.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Jakob G
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: Achter ruitenwisser rechts op hol

Bericht door Jakob G »

ronald tdi schreef:Dus eigenlijk resetten en klaar...... :bifun
Ja daar lach je nu wel om, maar het had erger kunnen aflopen als ik de berichten moet geloven, de boordcomputer zou helemaal ontregelt kunnen worden door lang geen stroom te hebben gehad, het verscheidene dagen de accu aan de lader gehad.

Ik plaag je een beetje hoor Ronald, maar je hebt wel gelijk.

Groet,
Jakob G
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Hans Hommes
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 aug 2007, 23:59
Locatie: Hoogeveen

Re: Achter ruitenwisser rechts op hol

Bericht door Hans Hommes »

johnny van de voorde schreef: 23 jan 2011, 16:54 Beide motortjes demonteren en volledig volspuiten met contact cleaner. Laten uitlekken , monteren en proberen. Kost je zo goed als niks en grote kans dat het is opgelost ! :goodidea

Een uurtje werk. :werkaanT4

John. (suc-6)
Hoi Allemaal,

Ik heb dus nu bij mijn T5 (2007) ook dit probleem van "op hol" geslagen rechter ruitenwisser achter.
Hoe demonteer je zo'n motortje?
Ik zie gewone moeren (zeskant) maar ook vierkante?????
En moet de wisserarm er dan eerst van af?

De dealer kwam gelijk met het idee dat zij beide motortjes wel even willen vervangen.....

Alvast bedankt,

Hans.
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Achter ruitenwisser rechts op hol

Bericht door Erdem50 »

Pim 328 schreef: 28 apr 2013, 21:50 Oorzaak is dat vocht via de afdichting van de ruitenwissermotor de stekker in kruipt.
Volgende onderdelen vervangen De Motor, de stekker en de kabels en de afdichting waar de motor naar buiten komt.
Hierna is het probleem verholpen. ps de motor hoeft niet altijd vervangen te worden, maar kan ook weleens goed schoongemaakt worden
bij de stekker aansluitingen.
Zoals hier beschreven is dit de enige juiste oplossing. Dus niet iets tijdelijks.

Belangrijkste is om te kijken of de achdichtingen in de achterklep goed zitten waar de wissermotoras naar buiten komt, anders ben je alleen het gevolg aan het repareren en laat je de oorzaak zitten.

9 van de 10 heeft vochtige/gecorrodeerde stekkeraansluitingen.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Plaats reactie