Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

voor de belgische california's

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

voor de belgische california's

Bericht door mettesboy »

Hello,

Omdat de belgische wetgeving een zwitserse gatenkaas is soms, zocht ik een leuke manier om zonder dubbele cabine toch een T5 te kunnen rijden met 4 personen, zonder me blauw te betalen aan inschrijvingen en taxen.
Nu begon ik uit te kijken naar een california en blijkbaar is de rijtaxs daar 120€ per jaar voor???
En zelfs geen inschrijvingskosten.
Dit omdat een motorhome niet echt als personenwagen wordt aanzien?
""" De fiscus beschouwt een kampeerauto als zijnde een lichte vracht of vrachtwagen, het gewicht bepaald de verkeersbelasting . ( en dus is het geen personenwagen maar een vracht of lichte vrachtwagen?) """

Vraagsteller stelt het totaal verkeerd voor en andere lezers nemen het vaak zo over.

Daarom graag een aanvulling en correctie op zijn vraag en foute interpretatie van de fiskale wegeving terzake.

Een kampeerwagen (juiste definitie en niet kampeerauto) is een M1 voertuig voor personenvervoer, een personenvoertuig/personenwagen volgens de huidige belgische definities.

Wat echter als personenAUTO (en niet personenvoertuig) kan doorgaan staat nog steeds onder punt a) artikel 1, begripsomschrijving.

De fiskus neemt dit letterlijk over : personenAUTO's, dubbel gebruik en mini-bussen zijn de enige categorieën die naar motorvermogen worden belast. AL DE REST op gewicht. (ik laat even de moto's buiten beschouwing).

Een kampeerwagen is geen personenAUTO en valt dus niet onder de fiskale regeling voor personenauto's. Dat is de regel.

Dat maakt van een kampeerwagen daarom nog een vrachtwagen, bus of autobus ... ook fiskaal niet.

Het is en blijft een M1, personenvoertuig, aparte rubriek Kampeerwagen, voertuig voor speciale doeleinden.

Omdat het een voertuig voor speciale doeleinden is en geen personenauto, kan hij niet als personenauto worden belast want de fiskus neemt de begripsomschrijving van de techn. reglementen over en bepaalt in de eigen wetgeving welke voertuigen belast worden op motorvermogen. Al de rest op gewicht.


kunnen de belgen dit beamen?
En dan de tweede vraag, mag ik er het ganse jaar mee rondrijden? ook voor te gaan werken en dergelijke.
Het lastigste is misschien nog dat ik hem op de firma zou moeten inschrijven, dus als bedrijfswagen (maar hij zit toch al in die categorie ;-))

het klinkt me wat te rooskleurig (anders zou toch half belgie camperen, niet?)
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: voor de belgische california's

Bericht door Donald4Motion »

als het te mooi klinkt om waar te zijn....
Erik701
Berichten: 167
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13
Locatie: Leuven (BE)

Re: voor de belgische california's

Bericht door Erik701 »

Hoe het precies zit met kampeerwagens weet ik niet, maar ik rij met een T5 dubbele cabine, maar al ruim 4 jaar zonder tussenwand. Vaak zelfs maar met 3 zitplaatsen (bestuurder + bijrijdersbankje). Indien ik naar de keuring ga plaats ik de tweede zetelrij terug, maar dat tussenschot nooit. Elk jaar opnieuw wordt hij gekeurd als lichte vracht voor 6 personen, en betaal ik maar 127,50 eur wegenbelasting.
Gebruikersavatar
miniman
Berichten: 190
Lid geworden op: 16 jul 2012, 23:00
Locatie: België- West Vlaanderen

Re: voor de belgische california's

Bericht door miniman »

Alstublieft:
De belasting is vastgesteld op 21,27 euro per 500 kg MTM voor motorhomes met een MTM van minder dan 3500 kg. Voor een camper met een MTM van 3500 kg betekent dit net geen 150 Euro per jaar.
BIV (Belasting op InVerkeerstelling) is niet van toepassing voor motorhomes.
Gebruikersavatar
miniman
Berichten: 190
Lid geworden op: 16 jul 2012, 23:00
Locatie: België- West Vlaanderen

Re: voor de belgische california's

Bericht door miniman »

4. Verkeersbelasting

Daar waar de verkeerswetgeving de zwerfauto's beschouwt als voertuigen voor het vervoer van personen maakt de fiscus er gewoon vrachtauto's van.
Lichte vrachtauto's, daar horen de motorhomes tot 3500 kg bij, betalen € 19,32 per schijf van 500 kg + 10% gemeentelijke opcentiemen, dat betekent voor een kampeerauto van 3500 kg: € 135,24 + 10%.
Het tarief van de zware vrachtwagens, en dus ook voor de motorhomes van meer dan 3500 kg is heel wat goedkoper, zeker voor de niet al te zware exemplaren. Een wagen tussen 3501 kg en 3999 kg betaalt maar € 59,97 + 10% opcentiemen. Het verschil wordt wel kleiner naarmate het gewicht toeneemt. Bij een MTM tussen 4000 en 4999 kg bedraagt de verkeersbelasting al € 74,96 + 10%.

5. Vrijstelling voor occasioneel gebruik

Eigenaars van lichte en zware vrachtwagens en dus ook van motorhomes, die hoogstens 30 dagen per jaar op de openbare weg komen, kunnen vrijstelling van het betalen van de verkeersbelasting aanvragen.
Ze moeten die vrijstelling aanvragen bij de ontvanger van de Directe Belastingen die bevoegd is voor hun woonplaats. Wanneer de vrijstelling wordt toegestaan krijgt men een soort rittenkaart waarop men elke keer dat de wagen in het verkeer komt de datum moet noteren.
Net als de verkeersbelasting begint de vrijstelling in de maand waarin het voertuig werd ingeschreven. Hou er wel rekening mee dat ook openbare parkeerplaatsen en zelfs klantenparkings deel uitmaken van de openbare weg.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: voor de belgische california's

Bericht door Pascal-141 »

mettesboy schreef:Hello,

Omdat de belgische wetgeving een zwitserse gatenkaas is soms, zocht ik een leuke manier om zonder dubbele cabine toch een T5 te kunnen rijden met 4 personen, zonder me blauw te betalen aan inschrijvingen en taxen.
Nu begon ik uit te kijken naar een california en blijkbaar is de rijtaxs daar 120€ per jaar voor???
En zelfs geen inschrijvingskosten.
Dit omdat een motorhome niet echt als personenwagen wordt aanzien?


kunnen de belgen dit beamen?
En dan de tweede vraag, mag ik er het ganse jaar mee rondrijden? ook voor te gaan werken en dergelijke.
Het lastigste is misschien nog dat ik hem op de firma zou moeten inschrijven, dus als bedrijfswagen (maar hij zit toch al in die categorie ;-))

het klinkt me wat te rooskleurig (anders zou toch half belgie camperen, niet?)
Dat is inderdaad zo ja.
Een "camper" is nagenoeg "hetzelfde" als een lichte vracht .
Ik betaal net hetzelfde voor mijn T4 California als voor mijn T5 lichte vracht .
Je mag er ook gewoon "dagelijks" mee rijden.
Hou er wel rekening mee dat bij een "camper" de zitplaatsen beperkt zijn , én dat je nagenoeg geen 'laadvermogen' overhoud .

Maar of je een "camper" kan inschrijven als "bedrijfswagen" , dat weet ik niet .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
TsX
Berichten: 393
Lid geworden op: 10 apr 2010, 21:51
Locatie: Vl.brabant / Limburg. België

Re: voor de belgische california's

Bericht door TsX »

veel mensen weten dat (nog) niet.
Ik heb ooit antwoord gekregen van iemand die zijn Cali verkocht,
te betalen taks = 125 euro.

Waarom zou die op je bedrijf moeten staan ?
Een particulier kan toch ook een lichte vracht inschrijven.
Het maakt volgens mij trouwens ook niets uit, zo lang de staat zen geld maar krijgt. ;)

Gebruik (vooral woon-werkverkeer) hangt volgens mij meer af van je verzekering,
beetje zoals oldtimer / classic-car.

@miniman: is dat geen oude info ?
die tarieven voor lichte vracht (in punt 4) lijken mij wel ZEER laag,
ik betaal alleszins toch meer als dat voor mijn T5.
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Gebruikersavatar
miniman
Berichten: 190
Lid geworden op: 16 jul 2012, 23:00
Locatie: België- West Vlaanderen

Re: voor de belgische california's

Bericht door miniman »

Rechtsreeks van de site van belastingsportaal Vlaanderen:

Indien u een kampeerwagen heeft, bent u:
•elk jaar de jaarlijkse verkeersbelasting verschuldigd.
•GEEN belasting op inverkeerstelling verschuldigd!

Natuurlijke personen

De tarieven van de verkeersbelasting werden voor natuurlijke personen aangepast. Vanaf nu worden de kampeerwagens belast naargelang de MTM (maximum toegelaten massa) van de kampeerwagen.

Deze bedragen:


Afbeelding
Opgelet:
Het rittenblad voor kampeerwagens op naam van een privé-persoon vanaf aanslagjaar 2011 is afgeschaft. Hierdoor kan men zich niet meer beroepen op de vrijstelling van de verkeersbelasting. U zal dus belast worden naargelang de MTM van uw kampeerwagen.

Rechtspersonen

Indien u als rechtspersoon een kampeerwagen bezit moet u rekening houden met de volgende tarieven:

Afbeelding
Indien u als rechtspersoon eigenaar bent van een kampeerwagen, kan u wel nog een rittenblad aanvragen.
Ik betaal voor onze transporter ook slechts 120euro als lichte vracht.
TsX
Berichten: 393
Lid geworden op: 10 apr 2010, 21:51
Locatie: Vl.brabant / Limburg. België

Re: voor de belgische california's

Bericht door TsX »

ok, ik zie al waar ik slecht gelezen heb:
Een wagen tussen 3501 kg en 3999 kg betaalt maar € 59,97 + 10% opcentiemen

het zijn altijd die klein letterkes in onze geweldige belgische wetgeving ...

Vraag mij wel af, vanaf 3501 kg is dat toch rijbewijs C.
Wil dit dan ook zeggen dat motorhomes vanaf 3501kg ook maar 90km/u mogen ... ?

Heb zo ooit eens een verhaal gelezen van iemand die een amerikaanse pick-up had ingevoerd.
na veel moeite ingeschreven gekregen als lichte vracht, maar mocht er maar 90/u mee ... :muur
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Gebruikersavatar
miniman
Berichten: 190
Lid geworden op: 16 jul 2012, 23:00
Locatie: België- West Vlaanderen

Re: voor de belgische california's

Bericht door miniman »

Straf dat die maar 90km/h mocht rijden ermee. Normaal ben je niet beperkt zolang je geen aanhanger hebt.
Mijn vader zijn motorhome heeft een mtm van meer dan 3,5 ton en mag gerust 120 rijden . Maar met de aanhanger slechts 90.
Plaats reactie