Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

jankend geluid stuurbekrachtiger

vragen over de T4
Plaats reactie
Antonio Due
Berichten: 202
Lid geworden op: 26 apr 2011, 22:36

jankend geluid stuurbekrachtiger

Bericht door Antonio Due »

Mijn T4 2.4D maakt sinds enige tijd een merkwaardig jankend geluid als ik aan het stuur draai. Het geluid doet zich niet altijd voor, maar dikwijls wel en soms wat harder, soms wat zachter. Rijden of stilstaan maakt geen verschil, het geluid doet zich in beide gevallen voor. Ik denk aan de stuurbekrachtiger. Het vloeistofniveau in het tankje onder de motorkap is oké.
Iemand een idee?

Groet,

JohnIII
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: jankend geluid stuurbekrachtiger

Bericht door Multivan Generation »

De riem zelf die de stuurpomp aandrijft heb je al eens gespannen of vervangen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
miniman
Berichten: 190
Lid geworden op: 16 jul 2012, 23:00
Locatie: België- West Vlaanderen

Re: jankend geluid stuurbekrachtiger

Bericht door miniman »

Ik zit met een gelijkaardig probleem. Doet zich vooral voor als de wagen koud is maar komt ook voor als we al een tijdje gereden hebben. Lichte stuurcorrecties geven geen probleem maar komt vooral voor bij sterkoverdraaien bij lage toeren en op het einde van de stuuruitslag. Het is een hoog gepiep. Na vervanging van de riem bleef het probleem (spanning is achteraf nog eens gecontroleerd geweest).
Bij de garage denken ze dat het de pomp zelf is die versleten is want soms werkt de stuurbekrachtiging totaal niet mee als de wagen pas gestart is.
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: jankend geluid stuurbekrachtiger

Bericht door sgsdebruijn »

Tegen max stuuruitslag blijven draaien lijkt me ook niet echt slim, ik probeer dat altijd te voorkomen
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: jankend geluid stuurbekrachtiger

Bericht door Multivan Generation »

Ik probeer dat ook altijd te voorkomen en ik denk dat je dan heel veel druk van het systeem vraagt.
Remedie: wellicht een keertje vaker steken?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: jankend geluid stuurbekrachtiger

Bericht door repelsteeltje »

ik heb al vaker gezien bij andere vw produkten dat de aanzuigslang tussen tankje en pomp inwendig stuk is. dit wil zeggen het binnenwerk komt los en voorkomt een goede toestroom van olie. Het leuke, van buiten niets aan te zien, het kwaad zie je pas als je de slang opensnijd.

in deze gevallen was er trouwens ook sprake van schuimvorming in het tankje. check dat eens.
Gebruikersavatar
miniman
Berichten: 190
Lid geworden op: 16 jul 2012, 23:00
Locatie: België- West Vlaanderen

Re: jankend geluid stuurbekrachtiger

Bericht door miniman »

Maximum stuuruitslag probeer ik ook zoveel mogelijk te voorkomen maar soms is het nodig als ik de oprit oprij, kan slechts met 1 kleine correctie gehaald worden . Maar zelfs voor ik aan de max ben is het al een serieuze herrie.
Antonio Due
Berichten: 202
Lid geworden op: 26 apr 2011, 22:36

Re: jankend geluid stuurbekrachtiger

Bericht door Antonio Due »

Repelsteeltje en Multivan generation......Waar vind ik het riempje van de pomp/waar vind ik de pomp? en verder.. als de slang aan zuigzijde defect is, loopt het tankje, waar overigens geen schuim in zit, dan niet leeg?

Groet, dank,

JohnIII
arjantdi
Berichten: 247
Lid geworden op: 31 dec 2008, 13:49

Re: jankend geluid stuurbekrachtiger

Bericht door arjantdi »

klinkt als een zieke pomp.. onder de 100 eu heb je een nieuwe..
Plaats reactie