Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

MFA display

vragen over de T4
Hvromans
Berichten: 59
Lid geworden op: 25 dec 2012, 13:35

MFA display

Bericht door Hvromans »

Sinds een tijdje volg ik de berichten op het forum. Zeer informatief voor mij over allerlei zaken aangezien ik nog maar enkele maanden een T4 california camper bezit (bouwjaar 2000). Mijn vraag gaat over het display tussen de tellers. Het bovenste deel geeft informatie over de gekozen radio/audiofunctie, het onderste deel geeft de buitentemperatuur aan en het middelste deel is een soort boordcomputer. Dit laatste bevat twee geheugenfuncties (dagtrip en optellend) die beiden handmatig te wissen zijn. Door het knopje op de rechterhandel twee seconden ingedrukt te houden kan je bovendien wisselen tussen het geheugen van de boordcomputer en het ontvangen van aanwijzingen voor de navigatie (mits actief).
Het probleem doet zich voor dat tijdens het rijden het geheugen (zowel 1 als 2) regelmatig zo maar terugspringt naar 0 en dus gewist wordt. Soms al na enkele kilometers, soms pas na enkele dagen (2). Meestal lijkt het erop alsof het systeem even is vastgelopen en ook de aanduiding buitentemperatuur. Ook heeft het MFA wisselend wel/geen informatie over audio en navigatie. Ik heb niet kunnen ontdekken of er enige logica in zit, het lijkt steeds toevallig of het wel of niet correct werkt. Het display op zich geeft een duidelijk beeld. Zou het te maken kunnen hebben met een slecht contact in een stekker? Heeft iemand dit ook wel eens aan de hand gehad en hoe is het op te lossen?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: MFA display

Bericht door Multivan Generation »

Hoi,
je bent de gelukkige eigenaar van een heus FIS scherm.
dat is nog uitgebreider als een MFA scherm.
Ik zou inderdaad ook eerst beide stekkers achter proberen.
Het scherm zelf geeft alleen weer welke informatie het krijgt..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Hvromans
Berichten: 59
Lid geworden op: 25 dec 2012, 13:35

Re: MFA display

Bericht door Hvromans »

Multivan Generation schreef:Hoi,
je bent de gelukkige eigenaar van een heus FIS scherm.
dat is nog uitgebreider als een MFA scherm.
Ik zou inderdaad ook eerst beide stekkers achter proberen.
Het scherm zelf geeft alleen weer welke informatie het krijgt..
dank je voor je snelle reactie. Hoe kom ik bij de stekkers om deze te controleren als het niet te ingewikkeld is? En wat is het bijzondere aan een FIS scherm. Groeten, Henk.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: MFA display

Bericht door Multivan Generation »

kap boven het stuurwiel verwijderen door 3 kruiskopschroeven onder de stuurkolom los te draaien,
dan de bak om de tellerunit verwijderen(2 schroefjes aan de bovenzijde van het frame vanaf de onderzijde verwijderen)
de tellerunit zit links en rechtsboven met kruiskopschroef vast.

Zie ook hier:
http://multivan.weblog.nl/verkoop_van_d ... -een-t4-2/

FIS is fahrer informations systeem ---. geeft navigatiepijlen weer, boardcomputer en radiozender weergave.
MFA geeft puur boardcomputer weer
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Hvromans
Berichten: 59
Lid geworden op: 25 dec 2012, 13:35

Re: MFA display

Bericht door Hvromans »

Multivan Generation schreef:Hoi,
je bent de gelukkige eigenaar van een heus FIS scherm.
dat is nog uitgebreider als een MFA scherm.
Ik zou inderdaad ook eerst beide stekkers achter proberen.
Het scherm zelf geeft alleen weer welke informatie het krijgt..

Gisteren heeft de dealer waar ik mijn bus heb gekocht de tellers uitgebouwd en de stekkers bekeken. Was niets opvallends aan te bespeuren en heeft vervolgens met wat contactspray alles weer gemonteerd. Heeft echter niet geholpen, nu blijft het geheugen constant op '0' staan. De boordcomputer is niet meer te bereiken (gem. verbruik e.d.) en ook geeft het scherm geen informatie meer weer van de radio en navigatie (ingeschakelde zender, navigatieaanwijzingen). De dealer heeft ook een nieuwere versie van de MFD ingebouwd (G) en volgens hem communiceert deze versie niet met het display. Kan iemand mij vertellen (misschien Multivan Generation?) wat het probleem kan zijn. Alvast bedankt, Henk.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: MFA display

Bericht door Multivan Generation »

MFD versie G heeft volgens mij een TMC box nodig om te kunnen werken met het FIS scherm..

Oskar is hier flink mee bezig geweest, wellicht dat hij je kan helpen,

of de dealer zorgt in ieder geval weer dat het scherm de boordcomputer kan weergeven..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: MFA display

Bericht door jacobsentertainment476 »

Ik zit te denken aan kabel schade/breuk of dergelijke. De data van verbruik komt uit het motormanagement, de zender info komt uit de radio en de reset gebeurd in de teller unit zelf.. Dit zijn drie verschillende locaties van info.

Als het nou alleen reset zou zijn die vreemd doet, dan zou ik nog denken aan de wisser handel. Dat de bedrading hierin defect is, ik weet niet hoeveel KM de T4 heeft gelopen. Maar is wel een leuke storing om uit te vinden. Niet om te hebben. :werkaanT4
Bijlagen
T4.jpg
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: MFA display

Bericht door Multivan Generation »

MFD versie D i.c.m. FIS in T4 ---> okee
MFD versie G i.c.m. FIS in T4 ---> niet okee.


Waarom gaat een MFD versie G niet in een T4 i.c.m. een FIS scherm?
MFD versie G verwacht dat er voldaan is aan een aantal voorwaarden.

MFD versie G werkt met can-low en can-high, dat zit al niet in de T4.
MFD versie G heeft een TMC box nodig voor de verkeersinformatie binnen te kunnen halen.
Wil je een tellerunit met FIS die wel werkt met MFD versie G dan kun je aan een Passat teller denken,
echter die heeft wegrij blokkering in de tellerunit zitten, en wie kan dat er uit programmeren?

Conclusie:
waarom heeft de dealer er een andere versie MFD ingezet? (als ze van te voren waarschijnlijk wel weten dat het niet gaat werken)
Heeft de dealer de teller unit zelf getest?
Onderzoek aan de bedrading, wat heeft dat opgeleverd?


Ps ik ben er destijds samen met Oskar ruim 4 lange avonden over aan het zoeken geweest op internet,
en Oskar wilde het werkzaam hebben op zijn bureau... voordat het in de auto zou komen.

EDIT: je zou trouwens met fabrieks navigatie 3 stekkers achterop moeten hebben, een blauwe, een groene en een kleinere rode.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Nokowow
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 dec 2011, 18:34

Re: MFA display

Bericht door Nokowow »

Tja moest even als een boer met kiespijn lachen...

En het geeft je te denken... ook de mijn bus van bj 2000 had dit soort kwalen en na een jaar zelf zoeken .
olie druk waarschuwingen (stop motor) enz nieuwe sensors gaf eigelijk geen veranderingen ,na het zoeken van de garage , die
de stekkers nog eens nakeken shoonmaakten en de computer stekkers bij de accu , dit gaf tijdelijk verlichting.

Maar een half jaar later ging alles branden wat je Niet :groteogen wil zien !!
en wat je wel wilde zien :ie was verdwenen het complete board nagekeken (wel interessant :bonk )
Na 3 dagen sleutelen en zoeken viel mij het dit al op dat de t4-bussen rond dit bouwjaar dit meer dan normaal hebben.

Maar heb hem de t4 camper weg gebracht naar de Garage :huilen en er is uiteindelijk een klokken spel in gezet 2dehands.

en ja wat het duur maakt( :censor )rond 500euro zijn uren .


Een hoop geld kwijt maar het werkt weer.

(Heb voor de liefhebber de oude kapotte nog liggen !)

Succes Hoop dat ie Nu heel blijft :zwaai
Gr uit Sneek Sjoerd
Hvromans
Berichten: 59
Lid geworden op: 25 dec 2012, 13:35

Re: MFA display

Bericht door Hvromans »

Multivan Generation schreef:MFD versie D i.c.m. FIS in T4 ---> okee
MFD versie G i.c.m. FIS in T4 ---> niet okee.


Waarom gaat een MFD versie G niet in een T4 i.c.m. een FIS scherm?
MFD versie G verwacht dat er voldaan is aan een aantal voorwaarden.

MFD versie G werkt met can-low en can-high, dat zit al niet in de T4.
MFD versie G heeft een TMC box nodig voor de verkeersinformatie binnen te kunnen halen.
Wil je een tellerunit met FIS die wel werkt met MFD versie G dan kun je aan een Passat teller denken,
echter die heeft wegrij blokkering in de tellerunit zitten, en wie kan dat er uit programmeren?

Conclusie:
waarom heeft de dealer er een andere versie MFD ingezet? (als ze van te voren waarschijnlijk wel weten dat het niet gaat werken)
Heeft de dealer de teller unit zelf getest?
Onderzoek aan de bedrading, wat heeft dat opgeleverd?


Ps ik ben er destijds samen met Oskar ruim 4 lange avonden over aan het zoeken geweest op internet,
en Oskar wilde het werkzaam hebben op zijn bureau... voordat het in de auto zou komen.

EDIT: je zou trouwens met fabrieks navigatie 3 stekkers achterop moeten hebben, een blauwe, een groene en een kleinere rode.
Dank voor alle informatie waarop ik weer kan reageren. Toen ik de bus kocht een half jaar geleden is met de dealer (Scharphof Nijverdal) afgesproken dat hij de navigatie zou updaten. Later bleek dat voor de oude MFD-versie geen recente kaarten meer te krijgen zijn (= non-DX-cd's) en hij is toen op zoek gegaan naar een MFD G-versie waarvoor wel recente updates zijn te verkrijgen (= DX-cd's). Deze heeft hij ingebouwd, was enkel een kwestie van de stekkers opnieuw inpluggen. Uiterlijk ziet de G-versie zowel aan de voor- als achterkant exact hetzelfde uit. Er was echter geen communicatie meer mogelijk tussen MFD en MFA met FIS-scherm (zenderinformatie en navigatieaanwijzingen). Wat ik nu begrijp is dat daarvoor een TMC-box nodig is. Wat is dat voor een apparaat, is daar tweedehands aan te komen en eenvoudig aan te sluiten? Indien gecompliceerd kan ik wel leven met het gemis van de extra informatie, recente kaarten vind ik belangrijker.
Daarnaast werkt de boordcomputer niet goed. Wanneer ik met de bus vertrek, werkt alles zoals het hoort maar na kortere of langere tijd valt zonder aanleiding de weergave van bv het km-aantal van geheugen '1' en/of '2' terug op '0'. Schakelen tussen de geheugens is niet meer mogelijk en ook niet het oproepen van de andere functies van de boordcomputer. Lijkt vastgelopen. Soms spontaan en altijd wanneer het contact uit en weer aangezet wordt, werkt alles weer zoals het hoort maar steeds van korte duur (uiterlijk een uur, meestal korter). Zoals ik eerder heb vermeld zit het probleem niet in een slechte aansluiting van de stekkers, hier is naar gekeken. Waar kan het probleem dan zitten? Waar zit de boordcomputer en is deze te vervangen? Mag ik van de verkoper verwachten dat hij dit probleem oplost in het kader van de garantie van een half jaar die hij mij heeft gegeven? Alvast bedankt voor de reacties, Henk.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: MFA display

Bericht door Multivan Generation »

Hvromans schreef: Dank voor alle informatie waarop ik weer kan reageren. Toen ik de bus kocht een half jaar geleden is met de dealer (Scharphof Nijverdal) afgesproken dat hij de navigatie zou updaten. Later bleek dat voor de oude MFD-versie geen recente kaarten meer te krijgen zijn (= non-DX-cd's) en hij is toen op zoek gegaan naar een MFD G-versie waarvoor wel recente updates zijn te verkrijgen (= DX-cd's). Deze heeft hij ingebouwd, was enkel een kwestie van de stekkers opnieuw inpluggen. Uiterlijk ziet de G-versie zowel aan de voor- als achterkant exact hetzelfde uit. Er was echter geen communicatie meer mogelijk tussen MFD en MFA met FIS-scherm (zenderinformatie en navigatieaanwijzingen). Wat ik nu begrijp is dat daarvoor een TMC-box nodig is. Wat is dat voor een apparaat, is daar tweedehands aan te komen en eenvoudig aan te sluiten? Indien gecompliceerd kan ik wel leven met het gemis van de extra informatie, recente kaarten vind ik belangrijker.
Een MFD versie G kun je in de T4 met FIS scherm niet aan de gang krijgen om het te laten communiceren, pijl weergave, zender informatie, met het FIS scherm in de teller unit.
Ook een TMC box, traffic management control, die de informatie over files, wegafsluitingen etc uit de ether haalt, veranderd hier in de T4 helaas niets aan.

Hvromans schreef:Daarnaast werkt de boordcomputer niet goed. Wanneer ik met de bus vertrek, werkt alles zoals het hoort maar na kortere of langere tijd valt zonder aanleiding de weergave van bv het km-aantal van geheugen '1' en/of '2' terug op '0'. Schakelen tussen de geheugens is niet meer mogelijk en ook niet het oproepen van de andere functies van de boordcomputer. Lijkt vastgelopen. Soms spontaan en altijd wanneer het contact uit en weer aangezet wordt, werkt alles weer zoals het hoort maar steeds van korte duur (uiterlijk een uur, meestal korter). Zoals ik eerder heb vermeld zit het probleem niet in een slechte aansluiting van de stekkers, hier is naar gekeken. Waar kan het probleem dan zitten? Waar zit de boordcomputer en is deze te vervangen? Mag ik van de verkoper verwachten dat hij dit probleem oplost in het kader van de garantie van een half jaar die hij mij heeft gegeven? Alvast bedankt voor de reacties, Henk.
De boordcomputer, hiermee wordt bedoeld de data van verbruiksgegevens, ritlengte, reistijd etc, en dat haalt de tellerunit uit de motorcomputer.
Het zou kunnen zijn, dat je ruitenwisserhendel, waar ook de MFA-functies op zitten, niet meer juist werkt,---> vervangen zou dan de optie zijn.
Dit is te testen op functionaliteit met bijvoorbeeld Vagcom of VCDS software.

Wat ook nog zou kunnen is de tellerunit zelf die defect is (voor wat betreft de motorcomputer weergave); FIS weergave is met de MFD versie G sowieso niet mogelijk.
Of dat er een spanningsverlies is, door bijvoorbeeld een contactblokje, het elektronisch gedeelte van het contactslot, wat af en toe net even hapert.

Het mooiste is, om er even een MFD versie D apparaat aan te hangen en te kijken of de tellerunit, de peilen van de navigatie wel weergeeft.
Maar het belangrijkste vond je de up to date kaarten, dus die MFD versie G zal dan wel blijven :knipoog

De garantie claimen voor wat betreft de tellerunit, tsja lastig? Is ook een kwestie van leeftijd en slijtage(ook de ruitenwisserhandel).
Wellicht kun je er met de verkoper uit komen>?

met vriendelijke groeten
Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: MFA display

Bericht door Multivan Generation »

Wellicht kan er iemand in je buurt de ruitenwisser handel met MFA functies eens testen met VAGcom of VCDS software..?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: MFA display

Bericht door jacobsentertainment476 »

Ik heb destijds dus die mfa en wisser handel met mfa/fis bediening ingebouwd in mijn T4, zover ik nog weet zit hier een stekkertje aan ergens onde de stuur kollom kap, je zou deze eens een rit lang los kunnen koppelen, en kijken of dan de storing mbt tot het wissen van de gegevens weg is. Ik denk dat een storing uitlezen of functie testen hier van weinig oplevert met vcds.

De verbruiks-gegevens komen van het motor management, de teller berekent verder alle data. De teller krijgt van de wisser handel een signaal om te wisselen van scherm, of om de gegevens terug te zetten naar nul. Vandaar dat ik denk dat er een storing zit in de handel met bediening. Dat de radio (MFD) geen of juiste gegevens stuurt naar de teller staat hier los van, dit is een ander input signaal.

art# wisser handel met mfa functie = 7DO 953 519 C

Zover ik nog weet is de rode stekker van de wisser functie, en de groene stekker voor de mfa, en zat deze achter op de zekering kast aangesloten. Het is al weer een poosje geleden dat ik met de T4 geknoeid heb :werkaanT4 :muur :jump
Bijlagen
5.JPG
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Hvromans
Berichten: 59
Lid geworden op: 25 dec 2012, 13:35

Re: MFA display

Bericht door Hvromans »

Multivan Generation schreef:Wellicht kan er iemand in je buurt de ruitenwisser handel met MFA functies eens testen met VAGcom of VCDS software..?
Is er iemand in de buurt van Tilburg die voor mij deze functies zou willen testen? Groeten, Henk.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: MFA display

Bericht door Multivan Generation »

Ik woon ruim een uur van je vandaan en zou er zondag naar kunnen kijken..

groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie