Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 bijgekocht ... en we gaan wat aanpassen ...

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T5 bijgekocht ... en we gaan wat aanpassen ...

Bericht door Pascal-141 »

JP schreef:
Pascal-141 schreef:JP , de bevestiging van deze sidebars is minstens even stevig als die van de sidebars die de bevestiging aan de kriksteun hebben.
Ik zal komend weekend eens een foto maken van hoe de bevestiging zit.
Super! Ik ben benieuwd, want het ziet er strak uit!
JP , ik was vergeten de foto te plaatsen van de bevestiging , bij deze :
Afbeelding
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
mastercraft
Berichten: 301
Lid geworden op: 22 dec 2012, 14:39

Re: T5 bijgekocht ... en we gaan wat aanpassen ...

Bericht door mastercraft »

De drl ziet er chique uit hoor.
T4 2.5 TDI 196 Pk
Chervolet avalanche 2002
Bronco 1988
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T5 bijgekocht

Bericht door Pascal-141 »

Pascal-141 schreef:Zo ga ik bvb ook de laadruimte aanpassen , zodat ik er een bed in kwijt kan (om er in te kunnen slapen als ik de T5 ga gebruiken om naar trackdays te gaan) ,én natuurlijk moet er naast het bed ook mijn werkgerief en reserveonderdelen in mee kunnen.
Ik zal foto's plaatsen , eens ik aan de laadruimte begin .

Vorige week eindelijk eens werk gemaakt van het ontwerp voor het bedframe voor in de laadruimte . En ik had nog wat rechthoekige metalen buis liggen (afm 20x30mm) , en heb die gebruikt om het bedframe mee te maken .
Ik wou het bedframe zo fabriceren , dat het makkelijk op te stellen en te demonteren is . Waarom ? Omdat ik de laadruimte ook daadwerkelijk gebruik als laadruimte , en ik het bed eigenlijk alleen maar sporadisch zal gebruiken wou ik dus geen vaste constructie . Ik wou ook dat ik het geheel vrij "compact" kon wegzetten bij het niet gebruiken.
Ik heb er een avondje of twee aan gewerkt , en het bedframe is nu klaar en ook gespoten .

Foto's komen er binnenkort aan .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T5 bijgekocht ... en we gaan wat aanpassen ...

Bericht door Pascal-141 »

Gisteren nog even aan het klussen geweest ...
Omdat ik vaak s'avonds mijn aanhanger laad /aflaad , had ik graag wat extra verlichting gehad . Vandaar dus gisteren een paar lichten geinstalleerd bij de achterklep (2 x 55W ) . Aan/uit schakelen kan ik via een schakelaar in het dashboard .
De verlichting schijnt ook door de donkere folie van het achterraam wanneer de klep dicht is . (maar dan uiteraard met minder lichtopbrengst)

Afbeelding
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
jaccomega
Berichten: 288
Lid geworden op: 22 jul 2011, 14:06
Locatie: Krabbendijke zuidwest

Re: T5 bijgekocht ... en we gaan wat aanpassen ...

Bericht door jaccomega »

verlichting genoeg zo! ook wel lekker als je achteruit moet parkeren in donker denk ik?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T5 bijgekocht ... en we gaan wat aanpassen ...

Bericht door Pascal-141 »

jaccomega schreef:verlichting genoeg zo! ook wel lekker als je achteruit moet parkeren in donker denk ik?
als de klep openstaat , heb ik een zee van licht . Als de klep dicht is , heb ik ook wel wat extra verlichting in het donker , maar wegens de zwarte folie op het raam gaat er (met de klep dicht) veel licht verloren.
Maar het was mij te doen om extra licht met klep open ,en dat is me gelukt :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: T5 bijgekocht ... en we gaan wat aanpassen ...

Bericht door rick_k »

Ik heb zo'n vierkante Hella lamp onder de bumper hangen, die zit op de achteruitrijverlichting aangesloten. Wil er nu ook nog 2 achter de wielkasten van de aanhanger maken, zodat ik ook in het donker achteruit de schuur in kan (schuur staat buiten het dorp, is daar geen straatverlichting en je moet met de kar achteruit vanaf de weg naar de schuur waar je dan haaks in moet draaien, valt nog niet mee zonder licht...), maar ik heb geen 13 polige stekker.

Ik zat er nog aan te denken om er 1 boven op het dak te zetten, want ik kan mijn klep vaak niet openen als de kar erachter zit (neuswiel zit in de weg).

Maar het ziet er inderdaad wel mooi uit zo.

mvg Rick
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T5 bijgekocht ... en we gaan wat aanpassen ...

Bericht door Pascal-141 »

Deze week heb ik de T5 "verwend" met wat nieuwe onderdelen : :werkaanT4
-ophangingsrubbers in de onderste driehoeken vervangen (was nodig , deze waren uitgesleten)
-nieuwe schokdempers vooraan (Bilstein B4)
-nieuwe stangetjes ("botjes")tussen de torsiestang en schokdempers
-nieuwe toplagers
-nieuwe schokdempers achteraan

Aangezien de rubbers in de ophangingsdriehoeken vooraan aan vervanging toe waren , en alles toch uit elkaar lag , heb ik gelijk de schokdempers enz preventief mee vervangen . Ze waren nog niet versleten , maar na 160.000km zullen ze hun beste tijd wel al gehad hebben. En inderdaad , na de eerste testrit gisteren bleek al meteen dat de wegligging aanzienlijk verbeterd was .
Wat ik ook opgemerkt heb : een euvel waar velen nogal eens over klagen : de stuurpomp die het blijkbaar moeilijk heeft wanneer je aan het stuur draait terwijl je stilstaat , je hoort de motor dan "werken" , en het stuur voelt wat "hakerig" aan , dat had ik eerst ook (niet zo heel erg) , wel , door het vervangen van de toplagers is dat euvel nu weg . Stuur draait heel soepel nu (bij stilstand) .

Busje kan er weer tegen :lach
:T5cruisin
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
runnerted
Berichten: 253
Lid geworden op: 21 feb 2013, 14:53

Re: T5 bijgekocht ... en we gaan wat aanpassen ...

Bericht door runnerted »

Pascal-141 schreef:
Wat ik ook opgemerkt heb : een euvel waar velen nogal eens over klagen : de stuurpomp die het blijkbaar moeilijk heeft wanneer je aan het stuur draait terwijl je stilstaat , je hoort de motor dan "werken" , en het stuur voelt wat "hakerig" aan , dat had ik eerst ook (niet zo heel erg) , wel , door het vervangen van de toplagers is dat euvel nu weg . Stuur draait heel soepel nu (bij stilstand) .

Kun je mij hier iets meer over vertellen, ik heb ook deze klachten met mijn MV en dacht al aan de stuurbekrachtigingspomp.. offerte bij de dealer kwam op 600 euro uit ex btw.... maar als met het toplager vervangen de klachten misschien wel verdwenen zijn ben ik benieuwd.

Kunje mij vertellen waar het toplager zit, hoe die eruit ziet, of het makkelijk zelf te vervangen is en wat dat kost.

verder is preventief onderhoud altijd een genot voor je bus :yes

Ted
Volkswagen Transporter 180 PK BiTurbo Automaat '10
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T5 bijgekocht ... en we gaan wat aanpassen ...

Bericht door Pascal-141 »

runnerted schreef: Kun je mij hier iets meer over vertellen, ik heb ook deze klachten met mijn MV en dacht al aan de stuurbekrachtigingspomp.. offerte bij de dealer kwam op 600 euro uit ex btw.... maar als met het toplager vervangen de klachten misschien wel verdwenen zijn ben ik benieuwd.

Kunje mij vertellen waar het toplager zit, hoe die eruit ziet, of het makkelijk zelf te vervangen is en wat dat kost.

verder is preventief onderhoud altijd een genot voor je bus :yes

Ted
De toplagers zijn de lagers waar je voorste schokdempers op ronddraaien (als je het stuur draait) .
Moeilijk is het niet om deze te vervangen , maar het is bij de T5 een rotklus waar je wel even mee zoet bent.
Toplagers op zich kosten amper 38eur , dus voor de prijs hoef je je eten niet te laten staan :knipoog

Die zien er zo uit : http://www.ebay.de/itm/ORIGINAL-SACHS-R ... 116wt_1170" onclick="window.open(this.href);return false;
Je hebt de lagers , en de schotels.

Ik moet zeggen : tot op heden had ik nog niks gemerkt dat de toplagers zouden slijtage hebben , geen geluid bij het draaien , geen tok-tok-tok geluid tijdens het rijden ...
Maar ik had ze toch besteld , om ze preventief toch te vervangen als de rest toch uit elkaar lag , en toen ik de lagertjes (ziet er uit als een platte ring met een opstaand randje ) in de hand had , voelden deze toch "schurend" aan tijdens het verdraaien in de hand.
Draaien gaat nu merkbaar soepeler .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie