Ik kwam dit tegen:
En daarbij kwam bij mij de vraag op: Benzine of toch maar Diesel?
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Benzine of toch maar diesel?
- Multivan Generation
- Berichten: 33769
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Benzine of toch maar diesel?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Benzine of toch maar diesel?
Spelen de brandstofkosten een grote rol, dan heeft een diesel de voorkeur: diesel 7,5 tot 10 L/100 km, benzine 12 tot 15 L/100 km.
De benzine heeft iets betere prestaties, maar dat zal in de dagelijkse praktijk niet zo veel uitmaken.
De benzine heeft iets betere prestaties, maar dat zal in de dagelijkse praktijk niet zo veel uitmaken.
Re: Benzine of toch maar diesel?
Op een personenbus van 1700 kg scheelt het bijna 1000 euro houderschapsbelasting.
Mijn T5 Caravelle is inmiddels ingeruild op een Passat.
- Multivan Generation
- Berichten: 33769
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Benzine of toch maar diesel?
stel 1000 euro houderschap belasting voordeel
dat betekend 1000/1.7(euro/liter) = 590 liter brandstof
Verbruik ruim 11 liter/100 km
betekend 590 liter: 590*11= bijna 6500 km kun je op dat verschil in houderschapsbelasting rijden.
En dat is voor een camper die alleen voor de vrije tijd gebruikt wordt, zo denk ik, ongeveer het omslagpunt..qua kilometers..
Wat ik wel frappant vond is dat die persoon vermeldde dat die benzine veel beter trekt als de 180 pk BiTD waar hij ook al mee gereden had..
En dat kon ik even niet rijmen..
Niet dat ik er aan denk, maar toch wel eens leuk om te bekijken/berekenen..
dat betekend 1000/1.7(euro/liter) = 590 liter brandstof
Verbruik ruim 11 liter/100 km
betekend 590 liter: 590*11= bijna 6500 km kun je op dat verschil in houderschapsbelasting rijden.
En dat is voor een camper die alleen voor de vrije tijd gebruikt wordt, zo denk ik, ongeveer het omslagpunt..qua kilometers..
Wat ik wel frappant vond is dat die persoon vermeldde dat die benzine veel beter trekt als de 180 pk BiTD waar hij ook al mee gereden had..
En dat kon ik even niet rijmen..
Niet dat ik er aan denk, maar toch wel eens leuk om te bekijken/berekenen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Benzine of toch maar diesel?
...ja, maar voor een camper gelden andere belastingtarieven...
Een T5 California met hydr.hefdak (stel 2400 kg), prive gebruik (geen verhuur):
In Drenthe, op benzine: 428 euro, diesel: 728 euro, dus slechts 300 euro verschil.
Een T5 California met hydr.hefdak (stel 2400 kg), prive gebruik (geen verhuur):
In Drenthe, op benzine: 428 euro, diesel: 728 euro, dus slechts 300 euro verschil.
Mijn T5 Caravelle is inmiddels ingeruild op een Passat.
Re: Benzine of toch maar diesel?
100/11=9.09 km op 1 literMultivan Generation schreef:
Verbruik ruim 11 liter/100 km
betekend 590 liter: 590*11= bijna 6500 km kun je op dat verschil in houderschapsbelasting rijden.
590l*9.09=5363.1km
is iets minder
Volkswagen Transporter 2.5 AJT TDI 115pk
ex Volkwagen Bora 2.0L
ex Hyundai Excel 1.3L
ex Volkwagen Bora 2.0L
ex Hyundai Excel 1.3L
- Multivan Generation
- Berichten: 33769
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Benzine of toch maar diesel?
aja, rekenfoutje
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Benzine of toch maar diesel?
Volgens mij te kort door de bocht gerekend...
- Als de benzine 1l (€1.7) per 7km lust; kost 1km dus 24ct aan brandstof.
- Als de diesel dan 1l (€1.4) per 11km neemt; kost 1km dus 12ct aan brandstof.
Een verschil aan brandstofkosten van 12ct/km dus.
Bij €1000,- belastingverschil ligt het omslagpunt dan bij (1000/0.12) = 8333km per jaar.
- Als de benzine 1l (€1.7) per 7km lust; kost 1km dus 24ct aan brandstof.
- Als de diesel dan 1l (€1.4) per 11km neemt; kost 1km dus 12ct aan brandstof.
Een verschil aan brandstofkosten van 12ct/km dus.
Bij €1000,- belastingverschil ligt het omslagpunt dan bij (1000/0.12) = 8333km per jaar.
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe)
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe)