Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 2.4D - trekt absoluut niet op

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arvie
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 mei 2013, 22:00

T4 2.4D - trekt absoluut niet op

Bericht door Arvie »

Hallo allemaal,

Net lid geworden van jullie mooie forum, in de hoop hier veel van te kunnen leren - en uiteindelijk wellicht ook anderen te kunnen helpen ...

Ben sinds kort in het bezit van een t4 2.4D Camper uit 1991, ongeveer 180K kilometer, helemaal klokgaaf voor een mooie prijs - dat wil zeggen, een prijs die ik kan betalen.. De bus heeft echter een probleem: Hij trekt waanzinnig slecht op (zoals mijn vader zei 'onverantwoord slecht' - Ik snap dat een 2.4D geen snelheidsmonster is, maar dit is echt dusdanig dat er iets mis moet zijn met de motor.

Aangezien sommige dingen voor mij makkelijker uit te voeren zijn dan anderen, wil ik beginnen met het uitsluiten van de 'simpele' dingen. Dit wordt ongeveer zo mijn aanpak, ook naar aanleiding van wat ik heb gevonden hier op het forum..

Zelf doen:
- Verstopt luchtfilter - luchtfilter vervangen of een stuk rijden zonder luchtfilter.
- Te weinig brandstof - gaskabel gaat stroef - checken / Dieselfilter vervangen.
- Diesel lekkage - Checken of ik ergens diesel zie / ruik.
- Verstopte katalysator - (Waarschijnlijk heb ik geen katalysator, dus dat zal het niet zijn... :bonk ).

Laten doen (heb helaas niet het gereedschap)
- Compressie meten (maar ik heb niet het gevoel dat het hier aan ligt)
- Dieselpomp opnieuw afstellen.
- Dieselpomp laten checken en wellicht vervangen.

Zie ik iets over het hoofd, is er iemand met een meer handige manier om de juiste diagnose te stellen (en het probleem op te lossen?). Zelf nog even de koppeling geprobeerd - iets heel anders, dit lijkt het niet te zijn..

Alvast bedankt voor jullie ideeen...

Arvie.
Remko

T4, 2.5D (AAB), 1991, Westfalia 'compactdak'
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 2.4D - trekt absoluut niet op

Bericht door Multivan Generation »

Begin met het smeren van de gaskabel..
Goedkoop en zelf prima te doen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Arvie
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 mei 2013, 22:00

Re: T4 2.4D - trekt absoluut niet op

Bericht door Arvie »

Super,

Ga ik dit weekend doen, en een nieuwe dieselfilter erin..

Ik zit nog te wachten op mijn werkplaatshandboek, gekocht via internet - In het kort zal het zoiets zijn!?;
- Kabel loshalen bij de pomp
- Kabel loshalen bij de gaspedaal
- Beetje WD40 erin, heen en weer trekken
- Weer monteren..

Dan zien we wel weer verder! Hou jullie op de hoogte,

Arvie
Remko

T4, 2.5D (AAB), 1991, Westfalia 'compactdak'
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: T4 2.4D - trekt absoluut niet op

Bericht door matje86 »

een 2.4 trekt nooit op , die komt gewoon langzaam op gang en gaat dan zijn gangetje :driveT4
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: T4 2.4D - trekt absoluut niet op

Bericht door whizzi »

Wat is onverantwoord slecht? De mijne trekt iets sneller op dan een vrachtauto. Ik moet met de bus ook niet een optrekwedstrijd doen, daarvoor heb ik deze ook niet gekocht :bonk . Binnen de bebouwde kom gaat het wel gewoon goed omdat de meestse toch niet harder dan 50 rijden :T4politie . Vooral optrekken op de snelweg is gewoon wat langzamer, maar dat is een kwestie van goed kijken waar je normaal kunt invoegen en harder rijden dan 130 doet de 2.4D echt niet :P
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
Arvie
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 mei 2013, 22:00

Re: T4 2.4D - trekt absoluut niet op

Bericht door Arvie »

Heren,

Bedankt voor jullie feedback.

Inderdaad heb ik mijn busje niet gekocht om mee te doen aan 'dragrace' wedstrijden, maar om te onthaasten (zeker aangezien het een campertje is, en niet voor dagelijks gebruik. Wat er op dit moment echter aan de hand is, is dat hij echt helemaal niet meer optrekt, vele malen minder dan vergelijkbare 2.4D T4-tjes waar ik mee gereden heb.

Dus vind ik het veilig om te stellen dat er daadwerkelijk iets mee aan de hand is, en ga ik daar naar op zoek. Ik hoop dan ook daar jullie hulp bij te kunnen krijgen!

Groeten,

Arvie..
Remko

T4, 2.5D (AAB), 1991, Westfalia 'compactdak'
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: T4 2.4D - trekt absoluut niet op

Bericht door Herman744 »

Hoi,

De binnenkabel van de gaskabel begint vast te roesten waarschijnlijk. Merk even de plaats van het "rubber schuifje" op net rechts van het oranje deel van de gaskabel, tel de uitsparingen, of maak een foto. Kabel losmaken bij de brandstofpomp (kun je met het bevestigingsschuifje los maken, niet losschroeven anders kan je brandstofpomp gaan lekken door zijdelingse druk op het asje)en nog vrij maken op twee plaatsen aan het motorblok, zodat je hem omhoog kunt houden. Kabel vol olie laten lopen of met een injectienaald inspuiten met die olie. Het beste kun je Kroon derailleurteflonolie gebruiken. Merk even de plaats van het "rubber schuifje" op net rechts van het oranje deel van de gaskabel, tel de uitsparingen, of maak een foto. Voor de werkzaamheden de radiator naar voren kantelen. Je kunt dan ook de motor starten en handmatig de gaskabel bedienen. Als hij dan wel vlot het gas oppakt is de boosdoener gevonden. Zelf voer ik deze methode uit bij elke tweede olievervanging.

Succes,
Herman744
Gebruikersavatar
Arvie
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 mei 2013, 22:00

Re: T4 2.4D - trekt absoluut niet op

Bericht door Arvie »

Beste Herman,

Kijk - hier kan ik wat mee, goed klusje om mee te beginnen, met deze uitleg (en mijn eerdere ervaringen met T3 dieselblokje) gaat dit zeker lukken!

DIt weekend aan de bak, hou jullie op de hoogte,

Arvie.
Remko

T4, 2.5D (AAB), 1991, Westfalia 'compactdak'
Gebruikersavatar
Arvie
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 mei 2013, 22:00

Re: T4 2.4D - trekt absoluut niet op

Bericht door Arvie »

Hallo allemaal,

Ondertussen lekker aan de klus geweest - met jullie goede raad in het achterhoofd. En ja hoor, het eerste aandachtspunt was meteen al raak: De gaskabel stond niet goed afgesteld, en liep stroef.

Gaskabel losgehaald, gesmeerd en weer goed afgesteld - lukte niet helemaal, zelfs in de uiterste stand raakte hij het nokje op de gaspomp niet helemaal. Ook blijft het eerste stuk een soort 'losse slag' - dit lijkt in de demper bovenin de gaskabel te zitten (als ik de buitenkabel met de hand vasthoudt, reageert hij veer directer), toch maar aan de nieuwe gaskabel met demper, al met al de rijdt het al stukken beter,

Ook lijkt het erop dat de bus een tijdlang stilgestaan heeft, na 130 snelwegkilometer merkte je hem steeds soepeler worden... Zeker is deze 2.4D goed genoeg voor de manier waarop wij onze T4 Camper willen gebruiken!

Gelukkig dus geen 'structurele problemen'.

Bedankt voor jullie hulp,

Arvie
Remko

T4, 2.5D (AAB), 1991, Westfalia 'compactdak'
arjantdi
Berichten: 247
Lid geworden op: 31 dec 2008, 13:49

Re: T4 2.4D - trekt absoluut niet op

Bericht door arjantdi »

op oude diesel lopen ze in de regel ook niet beter..
keertje tanken problem solved.
alleen ze blijven gewoon traag.
ik heb eens met een 1.9d gereden en ik snap niet dat men zo'n wanprodukt op de markt heeft gebracht.. dat stomme ding wou niet harder als 110.. en ook gewoon 1 op 10 lopen.
blij dat ik gewoon een 102pk tdi heb gekocht destijds
Gebruikersavatar
Arvie
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 mei 2013, 22:00

Re: T4 2.4D - trekt absoluut niet op

Bericht door Arvie »

Hoi Arjan,

Heb inderdaad de tank weer volgegooid met 'nieuwe' diesel - en een flesje 'injector cleaner' erbij voor de zekerheid. Geen idee of dit ook geholpen heeft, maar al met al ben ik tevreden.

ik snap wat je bedoelt als je zegt dat het slome bakken zijn. Voor mij is 110 (want dat haalde hij) in mijn campertje hard genoeg! - Racen doe ik wel op mijn motor! Zo zie je maar weer - ieder zijn ding - en dat is ieders goed recht!

Gr. Arvie
Remko

T4, 2.5D (AAB), 1991, Westfalia 'compactdak'
Gebruikersavatar
Bertel388
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:11
Locatie: Kop van Overijssel

Re: T4 2.4D - trekt absoluut niet op

Bericht door Bertel388 »

Ik gaf de rookgasstop op de brandstofpomp van mijn 2.4D AAB altijd een kwart slagje als ik met de caravan moest rijden. Iets meer rook en een iets hoger verbruik maar wel wat meer pit.

Rookgasstop (zo noemde de trekkermonteur het waar ik het truukje van leerde) is een soort boutje met een borgmoer aan de zijde waar de brandstofleidingen op je brandstofpomp zijn aangesloten. Het zit er iets boven. Dit boutje is een soort draadeindje met een schroevendraaiersleuf. Er zit vaak een beetje markeringsverf op. Niet te verwarren met de afstelboutjes van de gashevelaanslag overigens.

Let op, vooral niet meer dan een kwartslag verdraaien en oude stand markeren voordat je evt. gaat draaien. Indraaien (dus het pomphuis in) geeft iets meer brandstof aan de pomp en daardoor iets meer vermogen. Wel goed merkbaar overigens.

Misschien heeft iemand dit truukje als eens uitgevoerd en de stop te ver teruggedraaid nadien?? Mocht je niet weten welk boutje het is, kijk dan even op de link die ik je PB toestuur, het is schroef F.
Gebruikersavatar
edwinh
Berichten: 222
Lid geworden op: 11 mar 2013, 20:40
Locatie: Fryslan

Re: T4 2.4D - trekt absoluut niet op

Bericht door edwinh »

ik heb vandaag de kat vervangen voor een rvs pijp bij EPS vandaag, ook heb ik het lucht filter vervangen voor een KnN filter, stukje mee gereden en het loopt nu allemaal net wat soepeler. Het is nu een kwestie van inrijden, want de vorige 113000km heeft de bus waarschijnlijk nooit harder dan 100 gereden.
** VERKOCHT T4 2.4D 1998 123000km, Hoogdak, 15inch VW LMV, Smokey lampunits, Vast toiletruimte Porta Potti , 3 pits, 2pers bed, Victron Phoenix 1600VA , Eberspacher D2 , AGM 135ah, > NU EEN BOXER 2013 29DKM TE VEEL OPTIES OM OP TE NOEMEN
arjantdi
Berichten: 247
Lid geworden op: 31 dec 2008, 13:49

Re: T4 2.4D - trekt absoluut niet op

Bericht door arjantdi »

ja het is wat die 1.9d's van vroeger!! de gallardo van de 90's!! :zwaai
Plaats reactie