Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ben der eigenlijk wel klaar mee

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Ben der eigenlijk wel klaar mee

Bericht door jacobsentertainment476 »

God******** is het niet dit dan is het wel dat.
Vanmorgen de T5 van stal gehaald, en laat deze even warm lopen buiten om ondertussen even een jas en wat papieren te pakken. Ik stap in de T5 en rij rustig (koude motor) de dam af, trek op richting de 2000/2300 toeren, en ik schrik me helemaal de tie***s :ie van de hoeveelheid rook achter de auto. Ik wist wel dat er een klein lek in de uitlaatspruitstuk zat (dat rook ik bij het starten af en toe) maar dit was erger. Direct de auto weer op de dam gezet en de kap open, onder de kap rook het zelfs naar verbrand plastic/rubber dus bedenk mij niet en pak de tuinslang en begin te blussen (niet te veel water en niet te direct op de turbo)
Ondertussen maar even met de passat naar het werk gegaan, en nu de T5 koud is even goed gekeken wat er nu aan de hand is, het uitlaatspruitstuk is op de meest linker cilinder (bij het lucht filter) op de las gescheurd. Dit geeft dus hete gas lucht naar buiten en blaast dit direct over de koelvloeistof slangen. Dus nu verdorie ben ik de T5 aan het uit elkaar meubelen om in ieders geval het uitlaatspruitstuk uit te nemen en kijken of deze vervangen moet worden of dat de las gelast kan worden. Ondertussen al even contact gehad met de lokale VW dealer, en gevraagd naar de prijs van één en ander. Uitlaatspruitstuk €430,- nieuwe kop (compleet met kleppen en verstuivers ) €4352,- En natuurlijk alles ex BTW en montage. Totaal som €5786.- zonder werk uren en wat eventueel nog meer komt. Al met al kan ik beter een gereviseerd blok op Ebay kopen verdorie, en eigenlijk heb ik dan nog geen garantie dat die het 100000km vol gaat houden omdat VW hier eigenlijk een inferieur stuk heeft neer gezet.

Allemachtig wat baal ik van deze auto. :muur :nuts :muur :ie :muur

Ik had beter een klassieker kunnen kopen een T4 bijvoorbeeld.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
sep
Berichten: 452
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:24
Locatie: HOOGEZAND
Contacteer:

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee

Bericht door sep »

hmmm ..waarom zou je een kop vervangen als je spruitstuk gescheurd is ?...op zich zijn ze best te lassen ....tis alleen een beetje krap om bij te komen , ik heb die van mij gewoon op de oprit gedaan zonder brug ...en dat ging op zich prima ...
wat je ook zou kunnen doen is even informeren bij klein gunnewiek ( demontage bedrijf ...ff googlen )die hebben vaak al gelaste spruitstukken voor de t5 liggen ....en die zijn stukken goedkoper dan de dealer ...

sterkte met klus
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee

Bericht door jacobsentertainment476 »

O vergeet in het verhaal te zeggen dat de verstuivers los zitten, althans dat lijkt mij de enige en laatste optie die ik heb voor het slechte starten.
Zodoende dus dat ik hier ook al min of meer aan vast zit.

Even op hun site gekeken, en zo te zien niet één voor een AXE motor. Maar morgen bel ik ze wel eens, en hoop dat ze een gereviseerde hebben.

Dank voor de tip, ik zal ze ook vragen of ze kop kunnen reviseren :nuts
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee

Bericht door vaniac »

De 5-cilinderblokken van de T5 zijn niet te reviseren, hooguit de cilinderkoppen. Gereviseerde blokken bestaan dus niet. Na het demonteren van de cilinderkop kun je de toestand van de cilinderwanden beoordelen. Als er geen overmatige slijtage zichtbaar is hoef je het blok ook niet te reviseren. Je kunt hooguit krukas- en drijfstanglagers vernieuwen als de speling buiten de toleranties valt. Het reviseren van de cilinderkop is wel zinvol. Een revisiebedrijf moet dit voor een redelijk bedrag kunnen uitvoeren.
http://www.lgmotorenrevisie.nl/montage- ... linderkop/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.motor-revisie.nl/codeboek/vo ... 1-743.html" onclick="window.open(this.href);return false;
sep
Berichten: 452
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:24
Locatie: HOOGEZAND
Contacteer:

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee

Bericht door sep »

Das balen als het idd een nieuwe kop wordt....is het ook mogelijk om de o ringen van de verstuivers te vervangen zonder dat de hele zooi vervangen moet worden dan ? :muur ...kan het ook zijn dat je gloeispiralen niet meer zo jofel zijn ?? dat zou een stuk makkelijker zijn als het daar aan lag ...
Sterkte met het probleem ..hoop dat je een oplossing /oorzaak vindt..

Mvg Sep
Laatst gewijzigd door sep op 14 mei 2013, 22:01, 2 keer totaal gewijzigd.
ronald tdi
Berichten: 1626
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee

Bericht door ronald tdi »

Het zit je inderdaad niet mee zeg... sterkte vanaf deze kant.
sep
Berichten: 452
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:24
Locatie: HOOGEZAND
Contacteer:

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee

Bericht door sep »

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=190392" onclick="window.open(this.href);return false;

kwam dit nog tegen ...mischien dat het je helpt ..
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee

Bericht door jacobsentertainment476 »

sep schreef:http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=190392

kwam dit nog tegen ...mischien dat het je helpt ..

Geeft een klein licht puntje in deze donkere dagen haha, Ik ga het gewoon proberen om de seal's van de verstuivers te vervangen. In het ergste geval heb ik dan een paar tientjes vergooit, had vanavond even andere belangrijke zaken te regelen, morgen gaan we de uitlaat en turbo los knoeien zodat het spruitstuk er af kan.

Bedankt voor de link.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee

Bericht door jacobsentertainment476 »

Ok vandaag dus de turbo en het uitlaatspruitstuk gedemonteerd. Inderdaad uitlaatspruitstuk is kapot. Foto #1
Uitlaatspruitstuk gescheurd.
Uitlaatspruitstuk gescheurd.
Na dat alles toch even de turbo voelen controleren op speling. Foto#2
Volgens mij te veel speling, en ik kan zelf niet verklaren waar de olie vandaan komt. Uit voorzorg maar vervangen.
De turbo nat van olie.
De turbo nat van olie.
Verder kijkend onder de kap, ontdek ik dat er één uitlaat poort nat is, ( de tweede vanaf het luchtfilter) Foto #3
uitlaatpoort nat van olie.
uitlaatpoort nat van olie.
Foto #4 is van één van de andere uitlaat poorten. Mijn conclusie is cilinderkop uitwisselen pffff
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee

Bericht door jacobsentertainment476 »

En foto #4 van de droge uitlaatpoort
droge uitlaatpoort
droge uitlaatpoort
Momenteel nog even uitzoeken wat ik precies ga doen, of alle onderdelen kopen en vervangen, dan wel nieuw of via Ebay.
Of voor een motor vervanging/revisie gaan, hoe dan ook de T5 wordt een dure dit jaar gatverdamme.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee

Bericht door robertTREBOR »

beste jacob ?
ik zie dat het een T5 174pk betreft, maar welk b.jr. en km stand hoort daarbij ?
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee

Bericht door jacobsentertainment476 »

O was dat eigenlijk vergeten te vermelde/niet aan gedacht.

Multivan highline, bouwjaar mrt 2004 (althans staat op de motor) is pas in jul 2004 op de weg gezet :nuts
Motor code AXE 128kw 174pk. Totaal km 168000.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
sep
Berichten: 452
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:24
Locatie: HOOGEZAND
Contacteer:

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee

Bericht door sep »

het spruitstuk zou je weer kunnen lassen ...de spanningen zullen er nou wel uit zijn ....wat betreft de turbo,..kan het zijn dat er wat olie vanuit het spruitstuk heeft gelekt en op de turbo is gekomen ?....op zich is de turbo redelijk makkelijk te vervangen ...daar kom je relatief makkelijk bij ...dus die zou ik pas vervangen als ik echt zeker weet dat ie aan het einde is ( zijn weer dure grappen )..

In elk geval nieuwe pakkingen en nieuwe koperen moeren gebruiken ,zodra je het weer in elkaar zet ..
sterkte met het sleutelwerk !

mvg Sep
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee

Bericht door jacobsentertainment476 »

Hey Sep,

Inderdaad het spruitstuk zou ik kunnen lassen, echter :ie bij demonteren heb ik de beitel in het flexibel stuk gezet :muur dus lassen is eigenlijk geen optie meer.
Tevens de kop lekt intern ergens, of op een PDE of op een klep of dergelijke, dat in combinatie met hoogstwaarschijnlijk ingesleten injector profielen lijkt mij het beter om ook deze uit te wisselen. Ik kan een nieuwe kopen compleet met kleppen etc voor 1400,- zonder verstuivers. De turbo heeft wel heel erg veel speling, een nieuwe is inderdaad erg duur, een gereviseerde zit net onder de 400,- en naar zeggen zijn de gereviseerde turbo's vaak beter.

ff snel een kosten plaatje in elkaar geknoeid.
Afbeelding
Dit is als ik alles zelf ga doen, op zich ben ik er niet bang voor. En aangezien nu toch al de gehele voorkant open ligt, kan ik beter alles in één keer doen. Het is al zo'n gepruts om die zooi open te krijgen bij de T5. Dus denk er ook over om gelijk de koppelingen tussen dynamo en airco, waterpomp etc preventief te gaan vervangen. Ik kan nu overal bij.

Mag ondertussen weer in mijn heerlijke passat tuffen. gisteren nog ff bij 150km/h de kickdown er in heerlijk :ie :gekte :adhd
Laatst gewijzigd door jacobsentertainment476 op 24 mei 2013, 00:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
BramM
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 apr 2013, 09:16

Re: Ben der eigenlijk wel klaar mee

Bericht door BramM »

'tis een zure appel maar lijkt me ook inderdaad best om het allemaal ineens te doen zodat je weer enkele jaren goed zit, of op z'n minst je vraagprijs kan verantwoorden...
Plaats reactie