Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

cruisecontrol werkt niet meer, waar zitten de schakelaars ?

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ratlookcalifornia
Berichten: 353
Lid geworden op: 15 nov 2011, 09:10

cruisecontrol werkt niet meer, waar zitten de schakelaars ?

Bericht door ratlookcalifornia »

Al even rondgeneusd op het forum en daar wel wat verder gekomen over een niet werkende cruisecontrol ( ook geen lampje brandend op het dashboard) en nu wil ik de schakelaars van de rem en koppeling even nazien ( schijnt dat deze kapot kunnen gaan :nuts ) alsmede de schakelaar in de stuurhendel. Zou a.s. maandag vertrekken naar frankrijk maar dan heb ik hem graag werkend gezien de lange stukken....Mocht een van de twee echt stuk zijn dan moet ik even op dinsdag nog langs de stealer helaas.....
Iemand die me kan zeggen waar ze zitten en hoe ze te bereiken zijn, en ook of ze gewoon te meten zijn met een flukie :lach .....??
Gebruikersavatar
edwinh
Berichten: 222
Lid geworden op: 11 mar 2013, 20:40
Locatie: Fryslan

Re: cruisecontrol werkt niet meer, waar zitten de schakelaar

Bericht door edwinh »

ratlookcalifornia schreef:Al even rondgeneusd op het forum en daar wel wat verder gekomen over een niet werkende cruisecontrol ( ook geen lampje brandend op het dashboard) en nu wil ik de schakelaars van de rem en koppeling even nazien ( schijnt dat deze kapot kunnen gaan :nuts ) alsmede de schakelaar in de stuurhendel. Zou a.s. maandag vertrekken naar frankrijk maar dan heb ik hem graag werkend gezien de lange stukken....Mocht een van de twee echt stuk zijn dan moet ik even op dinsdag nog langs de stealer helaas.....
Iemand die me kan zeggen waar ze zitten en hoe ze te bereiken zijn, en ook of ze gewoon te meten zijn met een flukie :lach .....??
eerst ecu uitlezen en kijken of de remlichten nog wel werken, als er storing in de remlichtschakelaar zit deze vervangen let goed op met het indraaien van de remlichtschakelaar. meten helaas deze zit gekoppeld richting de controller canbus


persoonlijk zou ik zonder cruise richting frankrijk gaan klooien met de schakelaar kan namelijk aanzienlijke ellende geven.
** VERKOCHT T4 2.4D 1998 123000km, Hoogdak, 15inch VW LMV, Smokey lampunits, Vast toiletruimte Porta Potti , 3 pits, 2pers bed, Victron Phoenix 1600VA , Eberspacher D2 , AGM 135ah, > NU EEN BOXER 2013 29DKM TE VEEL OPTIES OM OP TE NOEMEN
Gebruikersavatar
ratlookcalifornia
Berichten: 353
Lid geworden op: 15 nov 2011, 09:10

Re: cruisecontrol werkt niet meer, waar zitten de schakelaar

Bericht door ratlookcalifornia »

thanks,....ik ga er zeker niet mee klooien maar wil wel al enigsinds weten waar de fout zit zodat de stealer dat niet hoeft te doen ( uitlezen schijnt niet altijd succesvol te zijn en de achterlichten ga ik straks bekijken als het wat donkerder is :knipoog , viel vanmiddag niet mee in mijn eentje ).
Gebruikersavatar
Gerrit354
Berichten: 366
Lid geworden op: 10 mei 2009, 16:30

Re: cruisecontrol werkt niet meer, waar zitten de schakelaar

Bericht door Gerrit354 »

Probeer eens op de kabel te drukken onderaan de achterzijde de stuurhendel en kijk of het lampje van de cruise control weer gaat branden. Dan zit daar het probleem.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33768
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: cruisecontrol werkt niet meer, waar zitten de schakelaar

Bericht door Multivan Generation »

je bent lekker op tijd.. :gekte
De schakelaars zitten bovenaan de pedalen. :zwaai

Succes, enne die schakelaars hebben ze ook in je vakantiebestemming :knipoog

Prettige vakantie..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
mark...
Berichten: 55
Lid geworden op: 12 mar 2007, 10:09

Re: cruisecontrol werkt niet meer, waar zitten de schakelaar

Bericht door mark... »

Hallo,

Ik heb toevallig laatst ook een niet werkende cruisecontrol gerepareerd bij mijn 1,9 . De boel uitgelezen en getest en er kwam geen foutmelding uit.Met het programma van vag kun je perfect alle functies van de stuurschakelaar controleren. Nu bleek de schakelaar van de koppeling niet te werken. ( is niet door het programma te testen ) Een nieuwe gehaald bij de dealer,en dit was een iets ander model. De schakelaar er in gezet ( deze moet je er in draaien). Let er wel bij op dat je de schakelaar goed door draait,de schakelaar werkt anders niet. Het viel me op als je de schakelaar in de hand hebt en meet lijkt deze kapot. Zodra deze er goed in zit doet deze het.

Het is overigens een maakcontact.Ik denk als je de 2 draden van het koppelingscontact doorverbind de cruisecontrol het doet. Kan denk ik geen kwaad om eea uit te sluiten.

Gr
Mark
Gebruikersavatar
ratlookcalifornia
Berichten: 353
Lid geworden op: 15 nov 2011, 09:10

Re: cruisecontrol werkt niet meer, waar zitten de schakelaar

Bericht door ratlookcalifornia »

Multivan Generation schreef:je bent lekker op tijd.. :gekte
De schakelaars zitten bovenaan de pedalen. :zwaai

Succes, enne die schakelaars hebben ze ook in je vakantiebestemming :knipoog

Prettige vakantie..

Tja,....zal je altijd zien , net voor vertrek geeft de techniek de geest.......Kan zijn dat er iets geraakt is met het schoonmaken maar ik verwacht gewoon een schakelaar ( ga er morgen toch nog snel even naar gluren....).
Neem aan dat de kap weghalen genoeg is om de schakelaars te vinden ?


Enneuhhhh, ben vorig jaar ook in frankrijk geconfronteerd met de VW dealer ,....en dat was geen onverdeeld genoegen....de bus was niet uit te lezen omdat het een bedrijfsvoertuig is in frankrijk ( volgens mij was het omdat het op werk leek maar goed :bifun .....) en ik moest uitwijken naar een paar honderd km verderop,...daaag...dan maar een gokje richting huis :knipoog .....
Gebruikersavatar
ratlookcalifornia
Berichten: 353
Lid geworden op: 15 nov 2011, 09:10

Re: cruisecontrol werkt niet meer, waar zitten de schakelaar

Bericht door ratlookcalifornia »

zo,....na een nachtje er eens goed over geslapen te hebben :nuts maar eens besloten om de onderdelenbak die hier op de weg staat ( de bedrijfswaggel) aan te spreken. Dit om zodoende uit te kunnen sluiten wat de oorzaak wel/niet is en ja hoor.....de eerste de beste schakelaar ( koppeling) blijkt de oorzaak..... :gekte Schakelaar ( van de 1.9 met cruisecontrol is hetzelfde als de 2.5 ltr) blijft voorlopig lekker even in het eigen bussie zitten :sjaal zodat de frankrijk trip zonder pijnlijke hiel volbracht kan worden.... Thanks voor alle tips, de schakelaar vervangen is echt een peace of cake (kwartslagje draaien en hij komt uit de bevestiging) dus was goed te doen.
:camping
Gebruikersavatar
edwinh
Berichten: 222
Lid geworden op: 11 mar 2013, 20:40
Locatie: Fryslan

Re: cruisecontrol werkt niet meer, waar zitten de schakelaar

Bericht door edwinh »

ratlookcalifornia schreef:zo,....na een nachtje er eens goed over geslapen te hebben :nuts maar eens besloten om de onderdelenbak die hier op de weg staat ( de bedrijfswaggel) aan te spreken. Dit om zodoende uit te kunnen sluiten wat de oorzaak wel/niet is en ja hoor.....de eerste de beste schakelaar ( koppeling) blijkt de oorzaak..... :gekte Schakelaar ( van de 1.9 met cruisecontrol is hetzelfde als de 2.5 ltr) blijft voorlopig lekker even in het eigen bussie zitten :sjaal zodat de frankrijk trip zonder pijnlijke hiel volbracht kan worden.... Thanks voor alle tips, de schakelaar vervangen is echt een peace of cake (kwartslagje draaien en hij komt uit de bevestiging) dus was goed te doen.
:camping
Het erin zetten zeker de remlichtschakelaar komt wat preciezer
** VERKOCHT T4 2.4D 1998 123000km, Hoogdak, 15inch VW LMV, Smokey lampunits, Vast toiletruimte Porta Potti , 3 pits, 2pers bed, Victron Phoenix 1600VA , Eberspacher D2 , AGM 135ah, > NU EEN BOXER 2013 29DKM TE VEEL OPTIES OM OP TE NOEMEN
Plaats reactie