Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Vacuumpomp weer stuk?
Vacuumpomp weer stuk?
Vacuumpomp zit er 30.000 op...is een Pierburg maar tikt ...ben dus wéér aan de beurt...trap er toch maar een goedkope op..want volgens mij komt tegenwoordig álles uit woopieland
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Re: Vacuumpomp weer stuk?
Harry,
Het blijven ondingen hè.. Heb zelf 6 weken terug 1 vervangen. Geen pierburg gedaan want dat werd me wat te gek, maar een Febi besteld. Bleek ook gewoon een vacutech pompje te zijn maar dan wel voor de prijs van 2. Na 300km weer teruggestuurd omdat er scheuren in het huis zaten. Wacht nu nog op een nieuwe.
Coen
Het blijven ondingen hè.. Heb zelf 6 weken terug 1 vervangen. Geen pierburg gedaan want dat werd me wat te gek, maar een Febi besteld. Bleek ook gewoon een vacutech pompje te zijn maar dan wel voor de prijs van 2. Na 300km weer teruggestuurd omdat er scheuren in het huis zaten. Wacht nu nog op een nieuwe.
Coen
- Multivan Generation
- Berichten: 33714
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Vacuumpomp weer stuk?
Dat heb ik ook met een vacutech pompje gehad,
direct bij montage al een scheur er in,
toen veel van de oude pomp overgezet..(behuizing)
direct bij montage al een scheur er in,
toen veel van de oude pomp overgezet..(behuizing)
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Vacuumpomp weer stuk?
Rij nu al 50dkm met een nieuwe Pierburgpomp EN stift zonder problemen, weet je zeker dat het Pierburg is Harry?
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Re: Vacuumpomp weer stuk?
Hoi Sebas,ja daar heb ik voor betaald,weet niet meer of het er op staat.Betaalde op Ebay 176 euri.
Kreeg jij de stift erbij?
Of kan ik die gewoon bij de stealer bestellen?
grt.Harry
Kreeg jij de stift erbij?
Of kan ik die gewoon bij de stealer bestellen?
grt.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Vacuumpomp weer stuk?
Kan je los bestellen, weet zo even het nummer niet.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Re: Vacuumpomp weer stuk?
In onze 2.4 diesel heeft dat ding 5 jaar getikt... Dus om er gelijk een nieuwe in te zetten, kijk het gewoon even aan. Is het niet toevallig gewoon een klepstotertje?
mvg Rick
mvg Rick
Re: Vacuumpomp weer stuk?
Test...even de rem aanraken en weg tik....voor even dan...
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Vacuumpomp weer stuk?
Ja dan is het de vpomp, wellicht de stift of misschien de nokkenas bekijken, zou zeggen dat het wel vreemd is binnen 30dkm kapot, nog garante?
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Re: Vacuumpomp weer stuk?
Ik heb die 24-11-2007 vervangen (zit een pierburg 7.22300.69.0 in ) = gelijk aan VW 074 145100A
163 euro voor betaald en doet het nog goed!!!
stift is destijds niet vervangen.
163 euro voor betaald en doet het nog goed!!!
stift is destijds niet vervangen.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: Vacuumpomp weer stuk?
Als de pomp tikt, is het goed om het hoe dan ook te verhelpen. Door het tikken, slaat de pen de harde laag op de nokkenas kapot heb ik onlangs gezien bij mijn T4. En die pomp tikte nog helemaal niet zo heftig. Bij mijn vorige T4 was het tikken vele malen harder.
Ik heb de pomp helemaal gedemonteerd, alles schoon en olievrij gemaakt, een nieuwe (speciale, niet zo'n standaard afdichtring) o-ring gemonteerd en een brons/ptfe zuigerring speciaal op maat laten maken. Het was wat denk- en meetwerk maar in mijn geval zit er nu een brons/ptfe ring uit 1 stuk in, dus niet zo'n zuigerring met een L-slot waar de olie waarschijnlijk zo weer langs geperst wordt.
De stift heb ik bij het monteren van de gereviseerde pomp ook maar vervangen omdat de oude stift op het contactvlak scheurtjes vertoonde.
Het tikken is nu vrijwel weg. Soms meen ik nog een heel licht tikken te horen maar dan ben ik wel erg kritisch. Sta je een meter bij de auto vandaan, dan is het al niet meer hoorbaar. Wat dat betreft lijkt dit een goede oplossing, nu alleen nog afwachten of de theorie van de gesloten brons/ptfe ring klopt m.b.t. het tegenhouden van olie. Het vollopen van de pomp met olie onder de zuiger waardoor de kleine klepjes in de pomp versmeren, is immers de hoofdoorzaak van het optreden van de tik.
Pomp had voor de revisie zo'n 170.000 km gedraaid.
Ik heb de pomp helemaal gedemonteerd, alles schoon en olievrij gemaakt, een nieuwe (speciale, niet zo'n standaard afdichtring) o-ring gemonteerd en een brons/ptfe zuigerring speciaal op maat laten maken. Het was wat denk- en meetwerk maar in mijn geval zit er nu een brons/ptfe ring uit 1 stuk in, dus niet zo'n zuigerring met een L-slot waar de olie waarschijnlijk zo weer langs geperst wordt.
De stift heb ik bij het monteren van de gereviseerde pomp ook maar vervangen omdat de oude stift op het contactvlak scheurtjes vertoonde.
Het tikken is nu vrijwel weg. Soms meen ik nog een heel licht tikken te horen maar dan ben ik wel erg kritisch. Sta je een meter bij de auto vandaan, dan is het al niet meer hoorbaar. Wat dat betreft lijkt dit een goede oplossing, nu alleen nog afwachten of de theorie van de gesloten brons/ptfe ring klopt m.b.t. het tegenhouden van olie. Het vollopen van de pomp met olie onder de zuiger waardoor de kleine klepjes in de pomp versmeren, is immers de hoofdoorzaak van het optreden van de tik.
Pomp had voor de revisie zo'n 170.000 km gedraaid.
Re: Vacuumpomp weer stuk?
Wat vaak gebeurt is dat er roetafzetting op de stift gaat zitten. Dit is te controleren door bij stationair draaiende motor het rempedaal een aantal malen in te trappen. Verminderd of verdwijnt het geluid dan even is er sprake van roetafzetting. De werking is verder goed, maar door het tikkend geluid wordt vaak ( ten onrechte) de pomp vervangen. Een goedkope manier om hier van af te komen is voor het olieverversen Motor Flush van Forté te gebruiken. Dit spul maakt de motor inwendig schoon. Ook handig voor de hydraulische klepstoters. Motor Flush kost nog geen € 20. Mijn pomp zit er al 20 jaar en bijna 350.000 km op. Dus niet sleutelen, behalve de carterstop los en vast draaien.
Home is where the Van is.
Volkswagen California Club 1994
Volkswagen California Club 1994
Re: Vacuumpomp weer stuk?
En klopt de theorie van de gesloten brons/pfte zuigerring?Bertel388 schreef:Als de pomp tikt, is het goed om het hoe dan ook te verhelpen. Door het tikken, slaat de pen de harde laag op de nokkenas kapot heb ik onlangs gezien bij mijn T4. En die pomp tikte nog helemaal niet zo heftig. Bij mijn vorige T4 was het tikken vele malen harder.
Ik heb de pomp helemaal gedemonteerd, alles schoon en olievrij gemaakt, een nieuwe (speciale, niet zo'n standaard afdichtring) o-ring gemonteerd en een brons/ptfe zuigerring speciaal op maat laten maken. Het was wat denk- en meetwerk maar in mijn geval zit er nu een brons/ptfe ring uit 1 stuk in, dus niet zo'n zuigerring met een L-slot waar de olie waarschijnlijk zo weer langs geperst wordt.
De stift heb ik bij het monteren van de gereviseerde pomp ook maar vervangen omdat de oude stift op het contactvlak scheurtjes vertoonde.
Het tikken is nu vrijwel weg. Soms meen ik nog een heel licht tikken te horen maar dan ben ik wel erg kritisch. Sta je een meter bij de auto vandaan, dan is het al niet meer hoorbaar. Wat dat betreft lijkt dit een goede oplossing, nu alleen nog afwachten of de theorie van de gesloten brons/ptfe ring klopt m.b.t. het tegenhouden van olie. Het vollopen van de pomp met olie onder de zuiger waardoor de kleine klepjes in de pomp versmeren, is immers de hoofdoorzaak van het optreden van de tik.
Pomp had voor de revisie zo'n 170.000 km gedraaid.
T4 Multivan 2.5 TDI ACV, maart/1999, Westfalia slaapdak, keuken achterin.
Re: Vacuumpomp weer stuk?
Hallo allemaal, ik ben n nieuw leden en dit is mijn eerste keer dat ik hier iets post. Ik do dit omdat ik natuurlijk n probleempje heb met me t4 uit 2000 2.5 TDI de I is blauw. Wij wonnen sinds kort in Spanje en ik heb de auto hier van n andere Nederlander gekocht. Na 1 jaar ging de motor helemaal vast zitten tijdens n rit naar Madrid. Heb de auto terug gebracht met n oplegger, 600 km verder op waar we wonen. Heb zelf de motor eruit gehaald en naar Nederland gebracht voor revisie. Later heb ik de geregistreerde motor weer naar Spanje gebracht ( is alsnog goedkoper dan hier in Spanje laten doen). Nou ben ik bezig om hem verder in elkaar zetten en weer monteren. Het ging goed tot dat ik het vaccumpomp erop heb gezet met n nieuw pen wat ik mee heb gekregen. Nieuwe pen is 70mm lang, oude pen versleten 67mm lang. Hierna heb ik de motor handmatig met n dop 27 rechtsom gedraaid tot dat ik iets weerstand voelde. Ik dacht dat het de omwentelingen moment was de motor. Dus heb iets meer kracht op gezet en op eens PATS, het pompje is uit elkaar geschuurd, de behuizing natuurlijk, en IK .
Goed, nou is mijn vraag:wat heb ik fout gedaan? Waarom is dit gebeurt, ik snap het niet. Zijn er verschillende maten voor die pennen? Moet ik weer die oud pen( versleten) erop zetten? Hij tikte vroeger behoorlijk dus hij was echt niet goed.
Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen en weet bijna zeker dat het gaat gebeuren.
Nou ik hoor graag jullie tips en meningen en alvast bedankt.
Groeten Hadi
Goed, nou is mijn vraag:wat heb ik fout gedaan? Waarom is dit gebeurt, ik snap het niet. Zijn er verschillende maten voor die pennen? Moet ik weer die oud pen( versleten) erop zetten? Hij tikte vroeger behoorlijk dus hij was echt niet goed.
Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen en weet bijna zeker dat het gaat gebeuren.
Nou ik hoor graag jullie tips en meningen en alvast bedankt.
Groeten Hadi
Re: Vacuumpomp weer stuk?
Er zijn domweg twee lengtes van die pen, deze kun je niet door elkaar gebruiken.
Jos.
Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM