Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Inbouwen van een zonnedak / dakraam (wie/waar/betaalbaar)

vragen over de T4
Plaats reactie
WCT
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 mei 2013, 14:18

Inbouwen van een zonnedak / dakraam (wie/waar/betaalbaar)

Bericht door WCT »

Hoi,

Mijn tweede bericht - zojuist voorgesteld bij 'Even voorstellen'.

We hebben een T4 2.4L uit '91 met een hefdak met een dakraam. Er is geen historie bekend, maar ik neem aan dat het dakraam er later door iemand is ingezet. De wind kwam afgelopen weekend onder het dakraam, waardoor ons busje nu een cabrio is geworden. Onhandig met het huidige weerpatroon. Kennissen hebben nog een dakraam liggen die ik dit weekend op ga halen. Hopelijk is deze dezelfde maat of groter. Nu ben ik op zoek naar een betaalbare oplossing om deze in te laten bouwen. Heeft iemand hiervoor een suggestie? We wonen in Utrecht.

Heb bij Tips & Tricks gezien dat wordt uitgelegd hoe je dit zelf kunt doen, maar ik vertrouw meer op iemand/partij die hier ervaring mee heeft. Een lekkend dak zit ik niet op te wachten.

Alvast bedankt voor het meedenken.
Groeten, Willem
Bijlagen
oie_2222234iRPH1QQW (2).jpg
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Inbouwen van een zonnedak / dakraam (wie/waar/betaalbaar

Bericht door Harry 341 »

Dag Willem,als het hetzelfde type/model is wat er nu inzit kun je wel stoppen...deze krengen lekken altijd...
Gewoon een goed merk schuif/kanteldak inbouwen van Webasto of Hollandia...
Zo had ik ze in mijn vorige bus zitten...
Heb nu nog 2 daken liggen,beiden webasto topsliders...zowel electrisch als handbediend..heb dit model verleden week aan 2 wjw lers verkocht,ook om in een camperdak te bouwen...
Zie de link...http://www.marktplaats.nl/a/auto-divers ... mympSeller" onclick="window.open(this.href);return false;
grt.Harry
Bijlagen
IMG_3650.JPG
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
WCT
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 mei 2013, 14:18

Re: Inbouwen van een zonnedak / dakraam (wie/waar/betaalbaar

Bericht door WCT »

Hoi Harry,

Wilde je vanavond bellen, maar helaas zijn de dakramen al gereserveerd zie ik. Mochten je er toch nog een beschikbaar komen dan hoor ik het graag.

Heb jij - of iemand anders - een tip wie / waar ik een dakraam kan laten inbouwen? Ook als ik er dus zelf al 1 weet te regelen?

Gr. Willem
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Inbouwen van een zonnedak / dakraam (wie/waar/betaalbaar

Bericht door Harry 341 »

Je hebt :mail
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Inbouwen van een zonnedak / dakraam (wie/waar/betaalbaar

Bericht door sgsdebruijn »

Harry, gewone daken zijn anders dan hefdaken, hefdak is veel dikker hou hier rekening mee. Afwerken is daarmee veel lastiger.
Ik zou graag nog eens foto's daarvan willen zien dus als iemand foto's heeft graag, Coen22 als het goed is?!
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Inbouwen van een zonnedak / dakraam (wie/waar/betaalbaar

Bericht door Harry 341 »

De meeste hefdaken zitten rond de 4mm,en dat gaat prima met het goede type webasto...heb er al diverse geleverd...
o.a. voor de Marco polo en de Westfalia en het Atriondak.
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Re: Inbouwen van een zonnedak / dakraam (wie/waar/betaalbaar

Bericht door gijsplas »

Harry,
Dat inbouwadres, ergens ten noorden van Alkmaar, wat je mij vorig jaar gaf is een heel goed adresje.
Ze hebben mij uitstekend en voor een schappelijke prijs uit de brand geholpen.
Ik heb het adres echter niet meer, maar jij waarschijnlijk wel. Misschien is dat iets voor Willem?
is wel een stukje rijden, maar is ook eenmalig dus waarom niet.
Groetjes,
Gijs
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
Coen220
Berichten: 362
Lid geworden op: 15 jan 2007, 10:29
Locatie: Delft

Re: Inbouwen van een zonnedak / dakraam (wie/waar/betaalbaar

Bericht door Coen220 »

Ik heb het dakje een jaar of drie geleden ingebouwd in een callifornia coach hefdak,
Van het orginale schuifkanteldakje welke ik bij Harrie heb gekocht heb ,heb ik het onderste aluminium profiel van laten vervallen (zwarte aluminium ring).
Vervolgens heb ik eerst goed uitgemeten waar het dakje precies moet komen, ivm hefdakbed ed.
Toen heb ik de mal die ik van Harry erbij gekregen had op het dak geplakt ,op de plek waar het moest komen, toen alles nog eens goed gecontroleerd ,en vervolgens het gat erin gezaagd.
Vervolgens het hef dakje passend in het gat gemaakt, en in plaats van het onderste profiel wat ik dus heb laten vervallen
heb ik een aluminium hoeklijn gekocht bij de Gamma van 30x15x 5 m/m.
toen twee stukken gemaakt van 64 cm lang en twee stukken van ca 35 cm
verder moet je de korte hoek van 5 m/m inkorten naar ca 4 m/m dit ivm dikte van het dakje ten opzichte van de dikte van het dak.
Vervolgens met je de gaten van de schroefjes waar mee het geheel vast zit in het aluminium profiel boren en eventueel nog wat uitsparinkjes maken voor de slinger.
Als je het zo doet ,dan kan je na het monteren en inplakken, van het dakje en het profiel het onderste rubber rozet volgens de normale handelingen monteren.
Het is dus even de tijd nemen, maar met een zeer goed resultaat en veel plezier er van. het werkt perfect en voor verduistering gebruik ik een stukje vloerbedekking wat precies in het rubber rozet past.
Ik hoop dat ik je hier mee heb kunnen helpen
Veel succes en Groeten Coen 220
Coen220
Berichten: 362
Lid geworden op: 15 jan 2007, 10:29
Locatie: Delft

Re: Inbouwen van een zonnedak / dakraam (wie/waar/betaalbaar

Bericht door Coen220 »

Ik heb het dakje een jaar of drie geleden ingebouwd in een callifornia coach hefdak,
Van het orginale schuifkanteldakje welke ik bij Harrie heb gekocht heb ,heb ik het onderste aluminium profiel van laten vervallen (zwarte aluminium ring).
Vervolgens heb ik eerst goed uitgemeten waar het dakje precies moet komen, ivm hefdakbed ed.
Toen heb ik de mal die ik van Harry erbij gekregen had op het dak geplakt ,op de plek waar het moest komen, toen alles nog eens goed gecontroleerd ,en vervolgens het gat erin gezaagd.
Vervolgens het hef dakje passend in het gat gemaakt, en in plaats van het onderste profiel wat ik dus heb laten vervallen
heb ik een aluminium hoeklijn gekocht bij de Gamma van 30x15x 5 m/m.
toen twee stukken gemaakt van 64 cm lang en twee stukken van ca 35 cm
verder moet je de korte hoek van 5 m/m inkorten naar ca 4 m/m dit ivm dikte van het dakje ten opzichte van de dikte van het dak.
Vervolgens met je de gaten van de schroefjes waar mee het geheel vast zit in het aluminium profiel boren en eventueel nog wat uitsparinkjes maken voor de slinger.
Als je het zo doet ,dan kan je na het monteren en inplakken, van het dakje en het profiel het onderste rubber rozet volgens de normale handelingen monteren.
Het is dus even de tijd nemen, maar met een zeer goed resultaat en veel plezier er van. het werkt perfect en voor verduistering gebruik ik een stukje vloerbedekking wat precies in het rubber rozet past.
Ik hoop dat ik je hier mee heb kunnen helpen
Veel succes en Groeten Coen 220
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Inbouwen van een zonnedak / dakraam (wie/waar/betaalbaar

Bericht door Multivan Generation »

Als ik het zo lees, dan trek ik de conclusie dat het niet zo maar past,
maar wel passend te maken is..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Coen220
Berichten: 362
Lid geworden op: 15 jan 2007, 10:29
Locatie: Delft

Re: Inbouwen van een zonnedak / dakraam (wie/waar/betaalbaar

Bericht door Coen220 »

Hoi Peter
Nou je moet dus een montagebeugel, of hoe je dat noemen wilt laten vervallen omdat het materiaal van het dak is ca. 18 m/m dik en een normale dakplaat slechts 1 mm
dus je moet het verschil op vangen doormiddel van een andere montage ,daarvoor dus dat alm hoeklijn wat ik gebruikt heb, misschien is de originele beugel er ook wel voor pas te maken maar ik ben voor een nieuw aluminium profieltje gegaan is wat makkelijker te verwerken.
Ik bedenk met net ,vermoedelijk het voorjaars weekend van 2011 hebben we tegen over elkaar gestaan jij stond naast |Henk 1
Toen hebben we met elkaar gepraat ,en heb ik je het dakraam laten zien, tevens heb je toen nog foto's gemaakt van het isolatie materiaal wat ik aan de binnenkant van het hef dak doek had zitten doormiddel van drukkers.
Misschien weet je het weer ?
Maar ik zal morgen proberen van het dakraam een paar fotootjes te maken, ik moet dan eerst even het onderste rubberen roset eruit schroeven.
en een stukje alm.profiel demonteren
Ik probeer het dan bij tips en trucks te zetten
Hartelijke groeten Coen 220
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Inbouwen van een zonnedak / dakraam (wie/waar/betaalbaar

Bericht door sgsdebruijn »

Zou top zijn Coen, ik ben erg benieuwd, zou graag naar een goed dakje gaan ipv zo'n rottig klapdingetje
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
WCT
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 mei 2013, 14:18

Re: Inbouwen van een zonnedak / dakraam (wie/waar/betaalbaar

Bericht door WCT »

Bedankt voor het meedenken! Als ik het zo lees zal het niet zo heel gemakkelijk zijn om dit zelf 'even' te doen. Vooral niet gezien dit het eerste klusje wordt aan de T4.

Ga van de week bij 'Harry 341' een Webasto type 300 classic (49 x 84 cm) ophalen. En heb eventueel nog een zonnedak van Ellermyer (na een schoonmaakbeurt ;-) via een kennis te gebruiken. Zie foto. Zijn deze kwaliteit gelijk aan een Webasto?
Bijlagen
Ellermeyer.jpg
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Inbouwen van een zonnedak / dakraam (wie/waar/betaalbaar

Bericht door Harry 341 »

Ik weet niet hoe die naam erop komt...maar dit is toch echt een Hollandia....embleempje van Ellermeyer heeft een andere vorm....dat wel..
Wie weet hebben deze merken ook wel ooit één fabriek verlaten...
Webasto is wat robuuster dan de Hollandia..die weer wat sierlijker is...
Van boven naar beneden...Webasto- Ellermeyer -Hollandia
Bijlagen
IMG_1229.JPG
IMG_0355.JPG
IMG_3537.JPG
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
WCT
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 mei 2013, 14:18

Re: Inbouwen van een zonnedak / dakraam (wie/waar/betaalbaar

Bericht door WCT »

Aloha,

Het gekochte dakraam via Harry (341) bleek uiteindelijk toch te groot, het oude model uit '91 bleek niet bij sloperijen in de buurt aanwezig en vanwege de naderende vakantie is het dak uiteindelijk dichtgekit met een stuk plexiglas.

Daarom kan het bij Harry gekochte dakraam (in prima staat) helaas weer in de verkoop. Bij interesse zie: http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... mympSeller" onclick="window.open(this.href);return false;

De eerste trip met onze nieuwe 'oude' VW T4 ' 91 naar Corsica is trouwens wel geheel zonder problemen verlopen. :yes
Plaats reactie