Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bandenmaat 16"

vragen over de T5
Plaats reactie
mcs
Berichten: 163
Lid geworden op: 07 feb 2008, 20:21
Locatie: Hulsberg limburg

Bandenmaat 16"

Bericht door mcs »

Ik heb een vraag over banden , Een vriend van mij heeft naast zijn T5 ook nog een MB vito en had 2 nieuwe banden nodig op zijn t5.
hij had nog 2 banden liggen voor de MB , maar in een andere maat 225-60-16.
deze heeft hij nu achter erop zitten , ik moet zeggen het ziet er mooier uit dan de standaard 215-65-16,
door de maat breder compenseert dit de mindere hoogte voor een groot deel, ( de totaaldiameter is een beetje kleiner )
je hebt nu wel een betere stoeprandbescherming omdat de band wat breder is. het ziet er vooral mooier uit.
mijn vraag is nu ; is dit toegestaan ? en is de 6,5 x 16"velg van VW geschikt voor een 225 -60-16 maat .
Gebruikersavatar
mevlut
Berichten: 408
Lid geworden op: 22 jan 2007, 20:04
Locatie: Velsen

Re: Bandenmaat 16"

Bericht door mevlut »

Hierbij een link: http://www.banden-pneus-online.nl/equiv ... dvies.html" onclick="window.open(this.href);return false;


Groetjes,
Mevlut
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: Bandenmaat 16"

Bericht door Rico »

Banden 225/60R16 heb ik ook onder de Vito gehad. Dat zijn XL-banden, load index 102. Is dat voldoende voor een T5? Ik had ze zelf ook op 6,5 x 16" velgen liggen, dus dat moet kunnen. Qua diameter zou 235/60R16 iets netter op een T5 passen, geloof alleen niet dat dat een heel courante maat is.

Het is me opgevallen dat ook veel T5's op 205/65R16 rijden, en dan zit je met je 225/60's netjes.

Hou er wel rekening mee dat de auto waarschijnlijk anders aan gaat voelen. Je originele banden zijn C-banden, die zijn behoorlijk wat stugger. Bij de Vito was er in ieder geval een flink verschil te merken tussen XL- en C-banden.

M.i. moet het kunnen mits de load index goed is.

Groet,

Rico
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bandenmaat 16"

Bericht door Multivan Generation »

225-60-16 in de bandenmaat die ook gebruikt wordt onder de T4 met 150 pk,
en die heb je best in een fatsoenlijke loadindex..Ook als bedrijfswagen band..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie