Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

roestbehandeling

vragen over de T4
Plaats reactie
Brummarbak
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 dec 2011, 19:18

roestbehandeling

Bericht door Brummarbak »

Hallo WJW-ers,

ik wil de roestplekken behandelen op mijnT4. Via zoekfunctie en tips niet gelukt juiste info te verkrijgen. Ik meende dat ik op het forum daar ooit iets over gelezen had, kan het echter niet terugvinden.

a. Kleine lakbeschadigingen kan ik met de lakstift aanpakken.
b. De kleine en grotere roestplekken? Hoe kan ik dat doen. Heb wel eens met hammerite gewerkt maar daar kun je daarna lastig weer (met de lakstift) lak op smeren.
Iemand suggesties om de roest goed te verwijderen (en op welke wijze) en wat er daarna het beste opgesmeerd kan worden zodat je er later ook nog weer wat lak op kunt doen?

groet,

Ben
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: roestbehandeling

Bericht door Multivan Generation »

zie het project van Odorf in het T4 projecten forum..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
mptje
Berichten: 125
Lid geworden op: 01 sep 2011, 13:27
Locatie: zuidlaren

Re: roestbehandeling

Bericht door mptje »

Ik gebruik oatrol (product uit de watersport),Kruipt in de roest en tussen de naden en dat te volle tevredenheid.
Kan later overgeschilderd worden met welke lak dan ook,kan zelfs toegevoegd worden aan de lak.
Gebruikersavatar
patrick 468
Berichten: 354
Lid geworden op: 18 jun 2007, 13:53
Locatie: Breda

Re: roestbehandeling

Bericht door patrick 468 »

Check anders even http://www.rustbuster.nl" onclick="window.open(this.href);return false; , die hebben verschillende producten.
Ook op andere fora heb ik goede ervaringen gelezen over het product Carprotech RX5 en RX 10, nadeel is wel dat die RX5 alleen goed overschilderbaar schijnt te zijn met die RX 10, die dan weer alleen maar in RAL kleuren (en zwart) verkrijgbaar is.
Heb het zelf nog niet geprobeerd, maar ben het wel van plan.
Na een behandeling met 'gewone' roestomvormer (noverox) aan de spatbordranden vorig jaar komt de roest er nu wééér doorhene....
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: roestbehandeling

Bericht door odorf »

patrick 468 schreef:Check anders even http://www.rustbuster.nl" onclick="window.open(this.href);return false; , die hebben verschillende producten.
Ook op andere fora heb ik goede ervaringen gelezen over het product Carprotech RX5 en RX 10, nadeel is wel dat die RX5 alleen goed overschilderbaar schijnt te zijn met die RX 10, die dan weer alleen maar in RAL kleuren (en zwart) verkrijgbaar is.
Heb het zelf nog niet geprobeerd, maar ben het wel van plan.
Na een behandeling met 'gewone' roestomvormer (noverox) aan de spatbordranden vorig jaar komt de roest er nu wééér doorhene....
@Patrick,
RX5 en daarover RX10 is een goede combinatie, een vriend van mij gebruikt dat al jaren naar tevredenheid op zijn oude Lancia's.
Ik heb het ook geprobeerd op mijn T4 maar er is één grote valkuil!!
Deze middelen zijn op Alkydharsbasis en verdragen geen autolak eroverheen. Als je over de RX5/RX10 een laag autolak spuit dan gaat dat meteen reageren en laat het tot op het blanke metaal weer los. Dat was balen, veel werk voor niets. Beetje dure verfafbijt dus. :ie
Optie is om een blik Alkydverf aan te laten maken bij de lokale verfzaak op de juiste kleur en daarmee de laatste laag op te brengen.

Owatrol is inderdaad wél te gebruiken in combinatie met autolak.

Maar alle middelen hebben hun eigenaardigheden, en de werkzaamheid op de lange duur is op sommige plekken goed, en op andere plekken blijft het problemen geven.
Ik ben er, zoals velen, nog niet achter wat nu de ideale combinatie is. Zoals al Harry al eerder aangaf. Nieuwe stukken erin is de enige afdoende oplossing. Maar ook daar blijk je pech mee te kunnen hebben, zoals helaas Sinja heeft ondervonden. Nieuwe stukken erin laten zetten, en binnen het jaar toch weer roest. :groteogen

@Brummarbak,
viewtopic.php?f=12&t=31508&hilit=roestige+spatranden
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
patrick 468
Berichten: 354
Lid geworden op: 18 jun 2007, 13:53
Locatie: Breda

Re: roestbehandeling

Bericht door patrick 468 »

@odorf, tja, voor mij gaat dat niets uitmaken, ik heb het ondertussen zo gehad met de roest dat ik de spatbordranden dan maar in (RX 10) zwart ga zetten, ook de onderste rand van de bus gaat dan zo behandeld worden, dus eerst RX 5 en daarna RX 10 er over heen.

Weet je toevallig of je RX 5 wel óver autolak kan zetten
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: roestbehandeling

Bericht door odorf »

@Partrick,

OVER autolak maakt niet uit, dat gaat prima. Zowel met RX5 als met RX10.
Het maakt alleen uit als je er autolak OP aanbrengt. :toppie

Ik zou RX5 wel altijd afsluiten met RX10.

Succes!
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
patrick 468
Berichten: 354
Lid geworden op: 18 jun 2007, 13:53
Locatie: Breda

Re: roestbehandeling

Bericht door patrick 468 »

@Odorf,

ja bedankt, morgen eerst de keuring (met montage van de Whitewalls :knipoog )
dan nog wat verbouwen aan 't huus en dán is de blaaaauwe aan de beurt.
Laatst gewijzigd door patrick 468 op 03 jun 2013, 09:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: roestbehandeling

Bericht door Endebendebus »

Wat je zou kunnen proberen op een proefstukje...is na de RX5 en de RX 10 (na droging) een laagje aluminiumverf (silverpaint)
en daarover de autolak. Wij smeerden dat aan boord over (kool)teer om daar weer lak op te kunnen zetten.
Het is een beetje een experiment maar op een proefstukje maakt het niet uit :knipoog
Zelf ga ik ook aan de gang met die RX middelen voor de gewraakte spatbordranden :bonk
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Plaats reactie