Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Wie kent de oil catch
- jacobsentertainment476
- Berichten: 803
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
- Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
- Contacteer:
Wie kent de oil catch
Is er iemand die ervaring heeft met de "oil catch tank" deze vangt eventueel olie op wat door de carter ontluchting gaat. En aangezien mijn lucht traject niet alleen vervuild was met uitlaatgas van de EGR ( wat nu opgelost is met een plaatje) was deze ook vervuild met motor olie. Dus ik twijfel een beetje over het daadwerkelijke nut van de tank. En zou dit schadelijk zijn, want er komt verder nagenoeg geen olie meer langs dit traject.
Kost tussen de 30/50 euro op ebay.de En volgende punt zal eventueel de plaats van inbouw zijn, want de 128kw 5cil heeft niet veel ruimte....Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
- Pascal-141
- Berichten: 10817
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Wie kent de oil catch
Deze zitten zowat op alle race wagens .
Op vele circuits is dat trouwens verplicht denk ik .
Schadelijk ? Nee hoor , wat gebeurt er nu : je carterontluchting loopt vanaf de kop naar het inlaattraject , en deze oliedampen worden daar terug mee de motor ingezogen .
Als je dit buisje uit het inlaattraject aan deze oil catch tank koppelt word de oliedamp daarin opgevangen , de damp verdwijnt , en de olie blijft achter in het tankje. Eens deze bijna vol is , moet je hem wel op tijd leegmaken natuurlijk .
Op vele circuits is dat trouwens verplicht denk ik .
Schadelijk ? Nee hoor , wat gebeurt er nu : je carterontluchting loopt vanaf de kop naar het inlaattraject , en deze oliedampen worden daar terug mee de motor ingezogen .
Als je dit buisje uit het inlaattraject aan deze oil catch tank koppelt word de oliedamp daarin opgevangen , de damp verdwijnt , en de olie blijft achter in het tankje. Eens deze bijna vol is , moet je hem wel op tijd leegmaken natuurlijk .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Wie kent de oil catch
Lijkt me wel een erg simplistisch apparaat voor 30 tot 50 euro....
- Multivan Generation
- Berichten: 33714
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Wie kent de oil catch
ben er al jaren over aan het dubben,
maar nog steeds niet gedaan.
maar nog steeds niet gedaan.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Wie kent de oil catch
Goed idee, ga er zelf eens mee aan het knutselen is niet zo moeilijk om zelf te maken lijkt me.
- jacobsentertainment476
- Berichten: 803
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
- Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
- Contacteer:
Re: Wie kent de oil catch
Ik zit er steeds meer over te denken, maar ik heb het idee dat de "pot" groter zou moeten zijn, wil de damp neer slaan, of er zou een soort van koeling op moeten zitten "condenseren" (Ik denk gewoon hard op stoor je er niet aan ) Maar op een lange rit wordt alles onder de kap warm en denk ik dat de olie vocht/damp gewoon in de lucht gedragen blijft, en vervolgens gewoon weer mee gevoerd wordt in het systeem. Vandaar ook een beetje mijn vraag of er iemand ervaring mee heeft.
En Krik... zelf één bouwen ?! hou ons op de hoogte ik ben heel benieuwd hoe je dat aanpakt
En Krik... zelf één bouwen ?! hou ons op de hoogte ik ben heel benieuwd hoe je dat aanpakt
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
- Pascal-141
- Berichten: 10817
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Wie kent de oil catch
Je hoeft de slangen na de oil catch tank niet terug naar het inlaattraject te leiden hé , gewoon de carterdrukslang in de tank, en aan de uitgaan de leiding van de tank een filtertje monteren , en klaar . Laat die damp maar dampen .jacobsentertainment476 schreef:Ik zit er steeds meer over te denken, maar ik heb het idee dat de "pot" groter zou moeten zijn, wil de damp neer slaan, of er zou een soort van koeling op moeten zitten "condenseren" (Ik denk gewoon hard op stoor je er niet aan ) Maar op een lange rit wordt alles onder de kap warm en denk ik dat de olie vocht/damp gewoon in de lucht gedragen blijft, en vervolgens gewoon weer mee gevoerd wordt in het systeem. Vandaar ook een beetje mijn vraag of er iemand ervaring mee heeft.
En Krik... zelf één bouwen ?! hou ons op de hoogte ik ben heel benieuwd hoe je dat aanpakt
Heb het vroeger ook altijd zo gedaan toen ik nog wedstrijden reed.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- jacobsentertainment476
- Berichten: 803
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
- Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
- Contacteer:
Re: Wie kent de oil catch
Dat is inderdaad ook nog een optie stond ik niet bij stil nee
Schrijf em bij het budget voor de volgende maand ben er zo wat door
Schrijf em bij het budget voor de volgende maand ben er zo wat door
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
- Multivan Generation
- Berichten: 33714
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Wie kent de oil catch
Ik dacht op Ebay.co.uk goedkoper
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Wie kent de oil catch
Zal ik doen, ben van plan om er één van 1mm dik koper te maken, heb al een paar foto's gezien hoe het er inwendig uit met zien en dat is niet zo moeilijk om te maken.jacobsentertainment476 schreef:Ik zit er steeds meer over te denken, maar ik heb het idee dat de "pot" groter zou moeten zijn, wil de damp neer slaan, of er zou een soort van koeling op moeten zitten "condenseren" (Ik denk gewoon hard op stoor je er niet aan ) Maar op een lange rit wordt alles onder de kap warm en denk ik dat de olie vocht/damp gewoon in de lucht gedragen blijft, en vervolgens gewoon weer mee gevoerd wordt in het systeem. Vandaar ook een beetje mijn vraag of er iemand ervaring mee heeft.
En Krik... zelf één bouwen ?! hou ons op de hoogte ik ben heel benieuwd hoe je dat aanpakt
Kost een beetje tijd maar is volgens mij te doen.
Re: Wie kent de oil catch
Nog niet aan toegekomen door drukte maar is nu het eerstvolgende projectje.
- jacobsentertainment476
- Berichten: 803
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
- Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
- Contacteer:
Re: Wie kent de oil catch
Van de week was ik weer eens onder de motorkap aan het knutselen met de EGR, de originele pakking had ik hergebruikt bij het plaatsen van een EGR plaatje en was gaan lekken. Goed ik was toch bezig en de motor was op temperatuur en ik trek de slang van de carter ontluchting er eens af, en de damp die daar door heen komt kun je in het volgende filmpje zien.
Nu ben ik overtuigd dat ik een "oil catch" ga plaatsen.
Duidelijk mag zijn dat de olie die opgevangen wordt dus niet terug gaat in de motor linkjenaar een ander forum.
Is trouwens deze hoeveelheid damp normaal ??
Nu ben ik overtuigd dat ik een "oil catch" ga plaatsen.
Duidelijk mag zijn dat de olie die opgevangen wordt dus niet terug gaat in de motor linkjenaar een ander forum.
Is trouwens deze hoeveelheid damp normaal ??
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Re: Wie kent de oil catch
Zal eens bij de mijne kijken of er ook zoveel damp uit komt en laat het je weten.jacobsentertainment476 schreef:Van de week was ik weer eens onder de motorkap aan het knutselen met de EGR, de originele pakking had ik hergebruikt bij het plaatsen van een EGR plaatje en was gaan lekken. Goed ik was toch bezig en de motor was op temperatuur en ik trek de slang van de carter ontluchting er eens af, en de damp die daar door heen komt kun je in het volgende filmpje zien.
Nu ben ik overtuigd dat ik een "oil catch" ga plaatsen.
Duidelijk mag zijn dat de olie die opgevangen wordt dus niet terug gaat in de motor linkjenaar een ander forum.
Is trouwens deze hoeveelheid damp normaal ??
Als ik er aan toe kom zal ik deze week ook eens beginnen met de oil catch.
- Multivan Generation
- Berichten: 33714
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Wie kent de oil catch
Wat denken jullie van een stuk RVS pijp, met daar 2 schroefdoppen op?
Vervolgens 3 keer een gat er in boren en draad tappen en je bent al een eind..
1 = aanvoer
2= retour naar inlaat
3= aftap punt voor de olie
eventueel polijsten..
Ruimte dus indirect de grootte lijkt me ook het probleem..
Vervolgens 3 keer een gat er in boren en draad tappen en je bent al een eind..
1 = aanvoer
2= retour naar inlaat
3= aftap punt voor de olie
eventueel polijsten..
Ruimte dus indirect de grootte lijkt me ook het probleem..
Re: Wie kent de oil catch
Heb er al 1 in onderdelen van koper klaar liggen, alleen nog even een keer afmaken.Multivan Generation schreef:Wat denken jullie van een stuk RVS pijp, met daar 2 schroefdoppen op?
Vervolgens 3 keer een gat er in boren en draad tappen en je bent al een eind..
1 = aanvoer
2= retour naar inlaat
3= aftap punt voor de olie
eventueel polijsten..
Ruimte dus indirect de grootte lijkt me ook het probleem..
Tijd is het grootste probleem