Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Af en toe verhoogd toerental bij starten en bij stationair

vragen over de T4
Plaats reactie
Moomin
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 feb 2013, 16:44

Af en toe verhoogd toerental bij starten en bij stationair

Bericht door Moomin »

Mijn T4 uit 2002 (5 cilinder TDI, ACV, 75 Kw, 2461 CC) heeft sinds een paar weken het volgende probleem. Af en toe als ik de auto start en hij slaat aan dan springt het toerental meteen naar zo'n 2000 toeren om vervolgens terug te vallen naar de standaard 750 toeren. Het is dus net alsof je het gaspedaal indrukt bij het starten en daarna meteen loslaat. Meestal gebeurt dit als ik de auto pas heb gebruikt en de motor dus nog warm is.
Ook is het toerental bij stationair niet constant. Deze gaat geheel willekeurig van een stabiele 750 tpm naar een stabiele 950 tpm om vervolgens weer terug te vallen naar 750 tpm. Soms duurt deze verhoging een paar seconden maar soms ook tientallen seconden.

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen. Er zijn verder geen klachten met de auto.

Alvast bedankt voor de reacties.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Af en toe verhoogd toerental bij starten en bij stationa

Bericht door Multivan Generation »

beetje vreemd.
Wellicht veroorzaakt door een defect elektronisch gaspedaal?

Maar uitlezen door iemand met vagcom geeft meer uitsluitsel..
Is wel handig om te weten uit welke regio je dan komt..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hans 678
Berichten: 353
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:36
Locatie: Franeker

Re: Af en toe verhoogd toerental bij starten en bij stationa

Bericht door Hans 678 »

Zouden het de temperatuursensors kunnen zijn? Geeft hij een rookpluim als je bij warme motor opnieuw start? Ze zitten bij de dynamo. Twee kleuren.
Groeten Afbeelding Hans 678
Afbeelding T4 California Generation 2.5TDi Syncro 2001 Afbeelding
Moomin
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 feb 2013, 16:44

Re: Af en toe verhoogd toerental bij starten en bij stationa

Bericht door Moomin »

Hans 678 schreef:Zouden het de temperatuursensors kunnen zijn? Geeft hij een rookpluim als je bij warme motor opnieuw start? Ze zitten bij de dynamo. Twee kleuren.
Ik heb geen rookpluim waargenomen. Ik neem aan dat het dan een zwarte rookpluim moet zijn?
Moomin
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 feb 2013, 16:44

Re: Af en toe verhoogd toerental bij starten en bij stationa

Bericht door Moomin »

Multivan Generation schreef:beetje vreemd.
Wellicht veroorzaakt door een defect elektronisch gaspedaal?

Maar uitlezen door iemand met vagcom geeft meer uitsluitsel..
Is wel handig om te weten uit welke regio je dan komt..
Als het stationair toerental verhoogd is en ik tik met mijn voet wat op het gaspedaal dan veranderd er niets dus dan lijkt mij niet dat het gaspedaal de boosdoener is. Het lijkt echt iets elektronisch. Een verkeerde sensorwaarde o.i.d. zou kunnen, maar welke is de oorzaak hiervan???
Gebruikersavatar
Hans 678
Berichten: 353
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:36
Locatie: Franeker

Re: Af en toe verhoogd toerental bij starten en bij stationa

Bericht door Hans 678 »

Of het perse een rookpluim moet geven is mij niet bekend. Alleen de symptomen die je weergeeft komen me bekend voor. Vandaar mijn tip. Ik ben niet technisch, maar bij mij waren het de temperatuursensoren. Het zijn er twee en kosten niet de hoofdprijs. Suc6 :toppie
Groeten Afbeelding Hans 678
Afbeelding T4 California Generation 2.5TDi Syncro 2001 Afbeelding
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Af en toe verhoogd toerental bij starten en bij stationa

Bericht door frank884 »

die van mij doet dat ook, maar echt heel af en toe, misschien een keer in de 2 of 3 maanden
dus dat vindt ik nog niet zo spannend, als dat vaker gaat worden dan, gaan we eens kijken.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Moomin
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 feb 2013, 16:44

Re: Af en toe verhoogd toerental bij starten en bij stationa

Bericht door Moomin »

frank884 schreef:die van mij doet dat ook, maar echt heel af en toe, misschien een keer in de 2 of 3 maanden
dus dat vindt ik nog niet zo spannend, als dat vaker gaat worden dan, gaan we eens kijken.
Mijn auto doet dat eigenlijk elke dag. Het lastige vind ik het verhoogde toerental direct na het starten. Niet lekker voor de motor omdat de olie nog rondgepompt moet worden maar het staat ook knullig. Het lijkt alsof je de T4 hetzelfde aan het starten bent als bij een hele oude benzine auto waarbij je een beetje gas moet geven om de carburateur van brandstof te voorzien terwijl mijn TDI altijd direct start zonder het gaspedaal aan te raken.
Moomin
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 feb 2013, 16:44

Re: Af en toe verhoogd toerental bij starten en bij stationa

Bericht door Moomin »

Hans 678 schreef:Of het perse een rookpluim moet geven is mij niet bekend. Alleen de symptomen die je weergeeft komen me bekend voor. Vandaar mijn tip. Ik ben niet technisch, maar bij mij waren het de temperatuursensoren. Het zijn er twee en kosten niet de hoofdprijs. Suc6 :toppie
Kan het kloppen dat er maar 1 temperatuursensor aan de radiator zit met 3 draden? Als je onder de motorkap kijkt zit hij aan de linker kant. Je hebt het over twee sensoren.
Gebruikersavatar
Hans 678
Berichten: 353
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:36
Locatie: Franeker

Re: Af en toe verhoogd toerental bij starten en bij stationa

Bericht door Hans 678 »

Moomin schreef:Kan het kloppen dat er maar 1 temperatuursensor aan de radiator zit met 3 draden? Als je onder de motorkap kijkt zit hij aan de linker kant. Je hebt het over twee sensoren.
Sorry, dat durf ik echt niet te zeggen, ik heb via dit forum toentertijd deze informatie gekregen en de reparatie is door een monteur gedaan.
Groeten Afbeelding Hans 678
Afbeelding T4 California Generation 2.5TDi Syncro 2001 Afbeelding
Moomin
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 feb 2013, 16:44

Re: Af en toe verhoogd toerental bij starten en bij stationa

Bericht door Moomin »

Hans 678 schreef:
Moomin schreef:Kan het kloppen dat er maar 1 temperatuursensor aan de radiator zit met 3 draden? Als je onder de motorkap kijkt zit hij aan de linker kant. Je hebt het over twee sensoren.
Sorry, dat durf ik echt niet te zeggen, ik heb via dit forum toentertijd deze informatie gekregen en de reparatie is door een monteur gedaan.
Ok, duidelijk. Bedankt voor de melding.
Misschien kan iemand anders op dit forum nog wat extra informatie geven m.b.t. de temperatuursensoren die mogelijk te maken kunnen hebben met mijn klacht.
Alvast bedankt.
Plaats reactie