Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Top snelheid T5

vragen over de T5
Gebruikersavatar
StuntNick
Berichten: 33
Lid geworden op: 08 apr 2009, 19:32
Locatie: Erica
Contacteer:

Top snelheid T5

Bericht door StuntNick »

Mede weetjewelers.

Ik heb idee dat er met mijn T5 iets mis is. Wellicht kunnen jullie meedenken over de oorzaak en oplossing.
Ik rij de LWB 2004 T5 2.5 TDI met 130 pk. Standaard zou deze toch richting de 170 moeten lopen. Die van mij draait echter 152 GPS kilometers.

De EGR is compleet vervangen door een lege buis.
Het roetfilter zit er nog onder.
En ik rij met 20 inch velgen die in theorie 4.1 procent groter zijn. De snelheid op de meter is nu ook excact dat wat ik rij.

Klopt mijn snelheid? Of moet dat beter kunnen en wat voor reden kan dit hebben?

Voor de rest rijd de bus perfect.

Nico
ronald tdi
Berichten: 1611
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: Top snelheid T5

Bericht door ronald tdi »

Heb echt geen idee.
152 lijkt me hard genoeg, maar maakt hij dan een extra geluid?,
voel je dat ie inhoud?,
merk je iets wat misschien niet klopt of eventueel vreemd aanvoelt?
Gebruikersavatar
StuntNick
Berichten: 33
Lid geworden op: 08 apr 2009, 19:32
Locatie: Erica
Contacteer:

Re: Top snelheid T5

Bericht door StuntNick »

Mwoa ik heb niet echt het gevoel dat er wat fout gaat tijdens het rijden.
Het is enkel zo langzaam. Mijn 88 pk T4 reed 161 met 450000 op de teller. Hoe kan 42 pk extra dan zoveel langzamer rijden?
Is het extra rolweerstand van de banden zo erg?
Opzich als dit het is is dat geen probleem enkel vind ik het zo langzaam dat ik me afvraag of er iets fout zit.

Hij houd eigenlijk niet in en loopt vrij vlot naar de 140 vanaf daar is het kruipen naar de 152 en dan is het echt schluss.

Het enige wat ik trouwens enigzins vreemd vind is als ik de motor uitzet na een rit dat ik de turbo echt duidelijk hoor uitdraaien. Dat hoorde ik bij mijn t4 eigenlijk niet. Maargoed ik heb geen referentie om dat geluid aan te toetsen dus ik weet niet of dat goed of slecht is.

Nico
sep
Berichten: 452
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:24
Locatie: HOOGEZAND
Contacteer:

Re: Top snelheid T5

Bericht door sep »

Ik denk dat er dan toch echt wat niet in orde is...de 130 pk moet makkelijk aan de 170 komen ...ik weet uit ervaring dat bredere en zwaardere velgen ten koste gaan aan snelheid...maar dit is echt te veel aan verlies ...

Mvg sep
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: Top snelheid T5

Bericht door robertTREBOR »

StuntNick schreef:Mede weetjewelers.

Ik heb idee dat er met mijn T5 iets mis is. Wellicht kunnen jullie meedenken over de oorzaak en oplossing.
Ik rij de LWB 2004 T5 2.5 TDI met 130 pk. Standaard zou deze toch richting de 170 moeten lopen. Die van mij draait echter 152 GPS kilometers.

De EGR is compleet vervangen door een lege buis.
Het roetfilter zit er nog onder.
En ik rij met 20 inch velgen die in theorie 4.1 procent groter zijn. De snelheid op de meter is nu ook excact dat wat ik rij.

Klopt mijn snelheid? Of moet dat beter kunnen en wat voor reden kan dit hebben?

Voor de rest rijd de bus perfect.

Nico

Het roetfilter zit er nog onder ?? Dan is 152 km/uur helemaal zo gek nog niet, Haal hem er maar onder vandaan en
hij loopt met gemak 170 en zeker niet onbelangrijk 15 / 20% zuiniger !!!

Mijn T5 met 178 pk haalde met moeite de 160 km/ uur en liep 1 op 9
nu zonder roetfilter + gechipt denk 200 km/ uur en , maar veel belangrijker 1 op 12.5 gewoon met gemak 1100 km per tank diesel.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33764
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Top snelheid T5

Bericht door Multivan Generation »

Er zal geen roetfilter onder zitten, maar een roetkat vermoed ik gezien het bouwjaar :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Top snelheid T5

Bericht door jacobsentertainment476 »

StuntNick schreef:Mede weetjewelers.

Ik heb idee dat er met mijn T5 iets mis is. Wellicht kunnen jullie meedenken over de oorzaak en oplossing.
Ik rij de LWB 2004 T5 2.5 TDI met 130 pk. Standaard zou deze toch richting de 170 moeten lopen. Die van mij draait echter 152 GPS kilometers.

De EGR is compleet vervangen door een lege buis.
Het roetfilter zit er nog onder.
En ik rij met 20 inch velgen die in theorie 4.1 procent groter zijn. De snelheid op de meter is nu ook excact dat wat ik rij.

Klopt mijn snelheid? Of moet dat beter kunnen en wat voor reden kan dit hebben?

Voor de rest rijd de bus perfect.

Nico
Ik rijd ook op 20" met 275 sloffen dit neemt behoorlijk veel rolweerstand en dus snelheid weg. Zodra de financiën het weer toelaten wil kijken voor 18" met een wat normalere breedte. Heb je de normale wielen nog liggen ? dan zou je die eens kunnen terug monteren en kijken hoe de T5 zich dan gedraagt :driveT5

Als je de T5 uit zet dan hoor je de turbo eigenlijk niet meer draaien. Ik laat de motor meestal nog heel even stationair draaien eer ik deze uitzet, maar heb nog nooit de turbo horen nalopen. Als je turbo versleten is en langs de kant schuurt dan kan ik mij voorstellen dat je die kunt horen, al hoe wel deze ook eerder stil staat door de weerstand. En dan kan ik mij ook voorstellen dat dit vermogen kost :ie
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
ronald tdi
Berichten: 1611
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: Top snelheid T5

Bericht door ronald tdi »

Ik denk zelf dat hij het elektrische waterpompje hoort.
Met de warmte zal deze wat langer draaien na het uitzetten van de motor.
Gebruikersavatar
StuntNick
Berichten: 33
Lid geworden op: 08 apr 2009, 19:32
Locatie: Erica
Contacteer:

Re: Top snelheid T5

Bericht door StuntNick »

Multivan Generation schreef:Er zal geen roetfilter onder zitten, maar een roetkat vermoed ik gezien het bouwjaar :knipoog
Overschot van gelijk. Ik heb een gewone roetkat en geen DPF systeem. En toch zal ook de roetkat en de middelste demper het onderspit delven binnenkort. :D
jacobsentertainment476 schreef: Ik rijd ook op 20" met 275 sloffen dit neemt behoorlijk veel rolweerstand en dus snelheid weg. Zodra de financiën het weer toelaten wil kijken voor 18" met een wat normalere breedte. Heb je de normale wielen nog liggen ? dan zou je die eens kunnen terug monteren en kijken hoe de T5 zich dan gedraagt :driveT5

Als je de T5 uit zet dan hoor je de turbo eigenlijk niet meer draaien. Ik laat de motor meestal nog heel even stationair draaien eer ik deze uitzet, maar heb nog nooit de turbo horen nalopen. Als je turbo versleten is en langs de kant schuurt dan kan ik mij voorstellen dat je die kunt horen, al hoe wel deze ook eerder stil staat door de weerstand. En dan kan ik mij ook voorstellen dat dit vermogen kost :ie
Ja, dat is een goed argument waar ik zelf ook al aan heb zitten te denken. Ik ga het gewoon doen ook. 30 minuten werk vanmiddag als ik thuis ben en dan draai ik een rondje om het verschil te meten. Al moet ik wel zeggen dat ik de bus strakker vind sturen door de lagere banden. En ze zien er een stuk beter uit dan de origineeltjes natuurlijk. :D

Wat je met de turbo zegt was precies wat ik al ingedachten had. Net iets teveel mechanisch geluid om goed te klinken. En dat kan zeker gevolgen hebben voor de power ergo de topsnelheid als die in de wanden aanloopt: hoe weinig het ook is.
Ik zou eigenlijk weleens een andere turbo willen horen wat voor geluid dat is. En die persoon kan dan mijn turbo beluisteren of hij dat geluid kent.

Jacob, je woont in Rutenbrock volgens je profiel wat hier praktisch om de hoek is. Heb je zin om eens een avond als t5 enthousiastelingen door te brengen?
Zie ik Rutenbrock ook eens, dat is wel een plek waar ik aan het zoeken ben voor een woning.

Als laatste wou ik nog zeggen dat gisteren op de autobahn mijn te lage topsnelheid nog eens bevestigd werd. Toen ik op top reed werd ik namelijk door een 1.9tdi bedrijfsbusje ingehaald met 30kmh verschil...

MMmm de waterpomp. Ieg geval is het een onderzoek waard. Anders gaat de turbo slang eraf en probeer ik spelling te voelen. Dan ben je er redelijk snel achter.
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Top snelheid T5

Bericht door jacobsentertainment476 »

Erica is inderdaad om de hoek. Jee wist niet :wjw in de buurt te hebben.
Ik zit momenteel bij de VW juwelier. Maar kan vanavond wel.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
erik 924
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:23
Locatie: Hoorn

Re: Top snelheid T5

Bericht door erik 924 »

Laatst in Duitsland op de staart getrapt autobahn vlakke weg...Bleek de teler wel heel erg te overdrijven..Gps gaf aan 198 en teller 215?
T5 2004 235000km 128 kw 5cil mech EGR afgedopt op winterbanden...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33764
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Top snelheid T5

Bericht door Multivan Generation »

wat willen jullie toch allemaal hard rijden met die zeecontainers met onderbemeten remmen :ie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Top snelheid T5

Bericht door jacobsentertainment476 »

Multivan Generation schreef:wat willen jullie toch allemaal hard rijden met die zeecontainers met onderbemeten remmen :ie

Yep :driveT5 is toch wel mooi als je een gestroomlijnd en gepimpt autotje op z'n bumper blijft hangen bij 200km/h :yes
Of zo'n golfje met een uitlaat duurder dan de auto zelf nog eens voorbij trekt bij 180km/h :yes
Of bij het stoplicht sneller weg bent incl aanhanger :yes
Of die ras mongolen die men vertegenwoordiger noemt, die zo graag links mag blijven hangen en met een attitude rijdt van ik heb haast en een hele belangrijke afspraak toch nog even fijn het zweet onder de oksels jaagt door er tot 200km/h met 10cm afstand op z'n bumper blijft zitten met zo'n container. of bij 180km/h nog ff een groot licht signaaltje geeft van tyf op naar rechts :muur :muur :muur

Ja Peter hard rijden is leuk maar gewoon power is heerlijk af en toe. ( lees heerlijk als een opwindend met een heel warm gevoel :wjw )

:bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun

Er was hier altijd iemand op het T4 forum met het onderschrift van de razende rolcontainer aus Wolfsburg of zo ! ik kan zo ff niet meer op de naam komen wie het was. :bonk
Maar hij heeft wel verdomd gelijk :bonk :bonk En ik ga niet zeggen dat ik heilig ben op de weg en dat ik nooit door rood rijd en nooit te hard rijd. Alleen binnen de bebouwde kom gedraag ik mij.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
StuntNick
Berichten: 33
Lid geworden op: 08 apr 2009, 19:32
Locatie: Erica
Contacteer:

Re: Top snelheid T5

Bericht door StuntNick »

Inderdaad wil ik hard rijden. Daarvoor heb ik wel eerst een nieuwe turbo nodig want deze hebben we in Rutenbrock wel ontdekt gisteravond is op het einde. Schaaft toch wel aardig langs de wanden en maakt lager geluid.

Tijd voor een 174 pk turbo. Daarna een tripje naar EPS om daar een fraai RVS systeem bij te laten bouwen en dan naar ene multivan generation, tuningguru. Ff lekker wat power en smooth trekkracht. Kanni wachten. :adhd
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Top snelheid T5

Bericht door jacobsentertainment476 »

StuntNick schreef:Inderdaad wil ik hard rijden. Daarvoor heb ik wel eerst een nieuwe turbo nodig want deze hebben we in Rutenbrock wel ontdekt gisteravond is op het einde. Schaaft toch wel aardig langs de wanden en maakt lager geluid.

Tijd voor een 174 pk turbo. Daarna een tripje naar EPS om daar een fraai RVS systeem bij te laten bouwen en dan naar ene multivan generation, tuningguru. Ff lekker wat power en smooth trekkracht. Kanni wachten. :adhd
Ik had het je gisteren nog willen zeggen, maar rijdt hier niet te lang mee door. Aangezien het schrapende geluid aan de inlaat kant is, als hier één van de schoepjes afbreekt dan kan het een hele dure turbo gaan worden :ie Deze gaat gewoon zo via het inlaat kanaal je blok in :muur hopelijk blijft zoiets nog steken in je intercooler.

Succes er mee Nick.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Plaats reactie