Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

zomerbanden / max loadindex

vragen over de T4
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: zomerbanden / max loadindex

Bericht door DNS »

Bedoelde meer waar de afkorting PVG voor stond. :knipoog

Wat ik zo snel (via google.be) kon vinden was 'Proces Verbaal van Goedkeuring'.

Maar met 1600/1550 is jouw T4 volgens mij wel een van de zwaardere versie's. (TDI LWB met 1.2T laadvermogen?)
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Re: zomerbanden / max loadindex

Bericht door Jurgen VH »

PVG klopt, en nope mijne is een kwb :knipoog
paulkr
Berichten: 105
Lid geworden op: 20 apr 2012, 11:20
Locatie: rotterdam

Re: zomerbanden / max loadindex

Bericht door paulkr »

ik kreeg me daarnet toch een geweldige ingeving.
omdat ik als t4-technische amateur veel cijfertjes en tabelletjes probeer te begrijpen, heb ik al die tijd aangenomen dat er naar het aantal kg van het laadvermogen werd verwezen (loadindex?). voor mijn bus staat er 850 kg op voor het laadvermogen. hiermee heb ik geprobeerd de juiste banden te vinden. blijkt dat er op het kentekenbewijs, nog maar eens goed naar gekeken naar aanleiding van bovenstaand bericht over aslast, ook de maximum aslast vermeld te zijn (1430 kg (1) 1460 kg (2)!!! en dit delen door 2 is afgerond 730 geeft een loadindex van, hoera, 98!!!

ik snapte al niet waarom ik voor een campertje met 4 slaapzakken, 60 ltr schoonwater, 20 ltr vuilwater en 7 schone onderbroeken van die bestelwagenbanden moet aanschaffen. dat ik na drie pagina's vragen stellen op het forum eindelijk, naar aanleiding van de onderstaande reactie van DNS, eindelijk mijn denkfout herken...
DNS schreef:Voor de APK moet de draagkracht van een enkele band minimaal de helft zijn van de maximale aslast van de as waar deze op gemonteerd is (die aslast staat in je papieren en waarschijnlijk ook op je type-plaatje in de auto).
Dan moet je die aslast dus door 2 delen en in onderstaande tabel de bijbehorende Load Index zoeken. Die moet je minimaal aanhouden.
dan snap ik ook de tabel die te vinden is op http://www.weetjewel.com/banden.htm" onclick="window.open(this.href);return false; en dat de schrijver ervan uitkomt op een li van 97.

conclusie:
loadindex is een index van de draagkracht van de band
je moet rekenen met de max aslast en delen door twee en zoeken in de juiste tabel
de kg's voor het laadvermogen moet je dus niet gebruiken om je li te berekenen

tjonge, wat een inzicht aan het einde van een lange zonnige vaderdag...
graag dus niet te hard lachen om deze mis-interpretatie van begrippen.

dit maakt de keuze in banden-land gelukkig weer erg groot...
goed onthouden dus: li 98, li 98, li 98, li98, li98, li98, li 98, li 98, li 98, li98, li98, li98 li 98, li 98, li 98, li98, li98, li98 li 98, li 98, li 98, li98, li98, li98 li 98, li 98, li 98, li98, li98, li98 li 98, li 98, li 98, li98, li98, li98 li 98, li 98, li 98, li98, li98, li98 li 98, li 98, li 98, li98, li98, li98 li 98, li 98, li 98, li98, li98, li98 li 98, li 98, li 98, li98, li98, li98 li 98, li 98, li 98, li98, li98, li98 li 98, li 98, li 98, li98, li98, li98!
of adviseren jullie toch minimaal li 104?
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: zomerbanden / max loadindex

Bericht door DNS »

EUREKA! :knipoog

Maar verder is het vrij simpel:

LI 98 => 4x4 of personenautoband
LI 104 => bestelautoband

De load index is namelijk industrie-conform aan een bepaalde maat gekoppeld. Dat zijn normen die een band minimaal aan moet kunnen.

Neem bijvoorbeeld de maat 205/65R15:
- Alle normale personenautobanden hebben in die maat een LI van 94.
- Versterkte (XL of RF; met meer verstevigingskoorden) personenautobanden hebben een LI van 99.
- Bestelautobanden (R15C met nog meer verstevigingen) hebben een LI van 102(/100 bij dubbellucht).

Hoe meer verstevigingen, hoe stijver de wang van zo'n band vaak is. Belangrijk is dat je de minimale load index voor je auto aanhoudt. Die geeft de minimale draagkracht van een band weer (=> kan dus ook meer zijn).

Daarna kijken naar het soort band. 2 belangrijke ingrediënten: het profiel en het soort rubber.
Profiel zorgt voor de afvoer van bijv. zand en water, het soort rubber bepaald hoe goed de band op de weg plakt.

Zoals eerder gezegd: meestal zijn bestelbanden van harder rubber om lang mee te gaan (gaat ten koste van grip) en personenautobanden van zachter rubber voor de grip (gaat ten koste van levensduur). Daarbinnen zijn er natuurlijk ook mixen; personenautobanden die langer mee gaan door harder rubber en bestelbanden met zachter rubber voor meer grip (bijv. winterbanden).

Voor natte grasveldjes kan een all-season (bestel)band met een grof profiel ook goed werken, maar een all-terrain werkt ook prima onder een bus.

Wat je kiest is verder aan jou(w portemonnee). :knipoog
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
paulkr
Berichten: 105
Lid geworden op: 20 apr 2012, 11:20
Locatie: rotterdam

Re: zomerbanden / max loadindex

Bericht door paulkr »

zeer heldere uitleg.
bedankt voor deze samenvatting.
op basis hiervan moet ik toch zeker een goede keuze kunnen maken.
paulkr
Berichten: 105
Lid geworden op: 20 apr 2012, 11:20
Locatie: rotterdam

Re: zomerbanden / max loadindex

Bericht door paulkr »

http://www.autobandenmarkt.nl/cgi-bin/r ... obanden365" onclick="window.open(this.href);return false;

215/70/15 98H gaat toch wel passen?
(in de herhaling; onder t4 '91)
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: zomerbanden / max loadindex

Bericht door DNS »

215/70R15 past wel. Ik heb er zelf afgelopen jaar 215/65R16 [= even groot] Grabber AT's onder gehad en zelfs verlaagd geen probleem.

Vond het profiel van jouw keuze trouwens wel erg gematigd. :knipoog
Was dat een bewuste keuze :vraagteken

Deze zijn een stukje ruiger en ook nog eens 25,- per stuk goedkoper. :lach

Afbeelding

Of deze [url=http://www.allseasonsbanden.nl/8210/yok ... /215-70-15]Yokohama Geolander AT/S
, die zijn ook ruim 20,- stuk goedkoper. :winter

Afbeelding
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
paulkr
Berichten: 105
Lid geworden op: 20 apr 2012, 11:20
Locatie: rotterdam

Re: zomerbanden / max loadindex

Bericht door paulkr »

ik ben een beetje bang voor het mountainbike-effect; dat je wegtrilt op asfalt vanwege het grove profiel. het is dus wel een bewuste keus voor de hankooks. met name omdat dit een suv-band is voor voornamelijk asfaltberijding en zeer licht offroadgebruik.
de suv-bandentest van de anwb kwam de hankook hp er het best vanaf in het natte gras. iets minder goed resultaat op de natte weg, maar wij rijden bij voorkeur alleen als de zon schijnt ;} en parkeren voornamelijk op gras. hoewel we sinds kort met onze aangeschafte bustent ook voor- en naseizoenplannen kunnen maken.

ik ga mij inlezen over jouw voorstellen; klinkt chinees en in het goedkopere segment en naar ik nu aanneem van mindere kwaliteit. slijtage lijkt mij dan ook vrij groot. maar dit is nu een vooroordeel gebaseerd op gebrekkige kennis. jouw grabbers at's zijn voor 50/50 on/off gebruik. dat gaan wij niet redden. wel als we half in de berm blijven rijden maar dat kost ons weer veel uitdeukacties en linkse en rechtse banden regelmatig wisselen. kies ik toch voor 80/20 on/off van de grabber hts. grabber at lijkt mij wel stoer, moet ik wel de jongedame in de bijrijdersstoel zien te overtuigen. en ze gaat niet echt voor stoer, wel voor economisch. met t4 2.4 d uit '91 ben je toch al niet zo economisch bezig dus on-economische grabberbanden moet toch kunnen...

toyo en yokohama ben ik geloof ik ergens tegengekomen op een australisch 4x4 forum en in de racesport.
ik ga weer verder op zoek. en weer bedankt voor je duidelijke antwoord over de bandenafmeting.

paul
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: zomerbanden / max loadindex

Bericht door Multivan Generation »

Beetje to the point vraag misschien maar hoe vaak heb je al vastgezeten, dat je over een SUV band gaat nadenken?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
PJJ-65535
Berichten: 377
Lid geworden op: 22 nov 2008, 16:52
Locatie: Schouwen-West

Re: zomerbanden / max loadindex

Bericht door PJJ-65535 »

Vraag over "wegkomen van lastig terein"

Lang geleden eens met een personenwagen door de sahara gereden. (Hogar route met een peugeot)
NAtuurlijk meerdere malen in het zand vastgezeten en we probeerden dan eerst de banden leeg te laten lopen tot pakweg "dikke buiken druk", dus iets minder dan een bar. De band komt dan vrij bol te staan, en je hebt meer gripoppervlak.
Zo hebben we ons een heel vaak weer losgekregen, en op de hele reis maar éénmaal de rijplaten van het dak gehaald.

Afgelopen zomer zag ik een 4*4 bevooradingstruck (deli-XL) van een strandtent hetzelfde doen toen die vastzat in het zand. (banden leeg laten lopen....)

Werkt dit "bolle banden-idee" ook op nattere bodems?

Grtz,

Pieter.
Life's no monkey business.........
paulkr
Berichten: 105
Lid geworden op: 20 apr 2012, 11:20
Locatie: rotterdam

Re: zomerbanden / max loadindex

Bericht door paulkr »

3 keer vastgezeten in 1 jaar:
1 x op terrassencamping op asfalt/gravel met een pittig hellingspercentage
2x op nat gras
Laatst gewijzigd door paulkr op 19 jun 2013, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
paulkr
Berichten: 105
Lid geworden op: 20 apr 2012, 11:20
Locatie: rotterdam

Re: zomerbanden / max loadindex

Bericht door paulkr »

...en mijn halfleeggelopen banden opblazen met m'n 12 v luchtbedpomp zal ook geen succes zijn.
Multivan Generation schreef:Beetje to the point vraag misschien maar hoe vaak heb je al vastgezeten, dat je over een SUV band gaat nadenken?

waarom suv?
comfortabeler dan cargo
voldoende li (98)
betere grip op zachte/natte/losse ondergronden
visuele stoerdoenerij
Gebruikersavatar
patrick 468
Berichten: 354
Lid geworden op: 18 jun 2007, 13:53
Locatie: Breda

Re: zomerbanden / max loadindex

Bericht door patrick 468 »

@Paul, daarom heb ik altijd een 12V luchtcompressortje aan boord, kan je de banden weer óp spanning brengen nadat je ze hebt laten leeglopen :lach
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: zomerbanden / max loadindex

Bericht door Multivan Generation »

Je hebt een camper van de beginjaren,
dus dat zal al gauw met vakantie uitrusting 2300+ kg wegen.
Je hebt qua motor niet veel vermogen,
dus te hoge banden zou ik zeker afraden in verband met het acceleratie niveau van de oude motoren.
Even heel grof en niet kwetsend bedoeld, het zijn zeker geen strepentrekkers, eerder trage betrouwbare blokken.

De bandenmaten waar ik aan zou denken is 195-70-15 of 205-65-15.
VW heeft die bandenmaten niet voor niets bepaald.
Als VW een bandenmaat adviseert, dan is dat al een compromis na langdurig testen.
In jouw geval zou ik voor 205-65-15 rondkijken en dan een goede kwaliteitsband met weinig geluidsniveau,
want zoals je zelf al schreef, je hebt een pre-historische geluidsinstallatie.

Waar je parkeert kan ook veel uitmaken :knipoog
Als je hem zo parkeert dat je altijd aan de voorkant iets lager staat, ook met slapen prettiger,
dan kun je altijd rollend naar voren weg.

Ik heb zelf een keertje vastgezeten op een drassige camping in Noorwegen,
achteruit geprobeerd en voila los..

Mijn ervaring, hoe breder de banden, hoe minder druk/cm2 op de ondergrond, des te minder grip.
SUV's hebben over het algemeen, een voor een bus, vreemde breedte:hoogte-verhouding.

Voor jou zal het een compromis moeten worden tussen:
- grip
- geluidniveau
- acceleratie niveau
- verbruik

En dat lijkt me een hele lastige spagaat :lach

Tipje:
denk ook eens aan van die weg rijplaten..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
patrick 468
Berichten: 354
Lid geworden op: 18 jun 2007, 13:53
Locatie: Breda

Re: zomerbanden / max loadindex

Bericht door patrick 468 »

" hoe breder de banden, hoe minder druk/cm2 op de ondergrond, des te minder grip"

het blijft een beetje dubbel, want als je de bandenspanning flink verlaagd (als je vastzit) dan word je band breder en word de druk per cm2 lager, is dus de kans op verder wegzakken kleiner. tevens zorgt een zachte band er ook voor dat die zich beter aanpast aan de ondergrond.

Van de andere kant is het inderdaad ook zo dat bij (relatief) smallere banden met een AT - profiel door de hogere druk dat profiel betert pakt.
Plaats reactie