Hallo campersite,
Wat mij wel opviel is dat er bij de koppelingen van de buizen in de randen een beetje olie stond. Ook als ik mijn hand voor de pijp die aan de uitgang van de IC zit hield en er dan wat gas geven werd dan sproeide er een beetje olie vanuit de buis op mijn hand.
Dit kan vrij normaal zijn, de turbo wordt de met motorolie gesmeerd. Normaal zal het grote deel van de olie terugstromen het motorblok in via kanaaltjes. Maar naarmate de turbo slijt zal er meer olie verbruik zijn door de turbo, dit komt doordat er slijtage is van de as van de turbo. Via de as loopt er dan olie naar uitgang [de intercooler in]. Deze olie is niet schrikbarend, als de motor goed loopt en je hoort de turbo niet, dan zou ik zeggen lekker doorrijden
![fun :ikrij](./images/smilies/ikrij.gif)
. Hou wel je oliepeil in de gaten, peil eens even. [ook je te lage oliepeil sensor kan misschien ooit wel eens kapot gaan, je weet nooit]. Ik zeg maar zo, een nieuwe turbo kost. ca. €950,- voor dit bedrag kan je heeeeel vaak olie bijvullen.
Zou het kunnen dat de slang al een beetje los was en er lucht ontsnapte en dit de boel toch wat ontregelde? Ik heb begrepen dat er aan de uitgang zijde van de intercooler gemeten wordt en dat de ECU dit dan weer verwerkt. Als er een lek is dan zou het management systeem dit drukverschil aan de beide zijden van de intercooler willen herstellen door de turbo langer/ harder te laten werken .... of zeg ik nu gekke dingen?
Dat er een slang los is geweest lijkt mij sterk, hij zit nu eenmaal in de vergrendeling of niet. Goed dat je de slang en borging vervangen hebt, zou ik ook gedaan hebben. Misschien heb je toch versleten borging gehad en daarom per toeval eraf geschoten. Als er een lek is en de sensor zal dit meten kan de turbo niet op- of aftoeren. De turbo wordt namelijk door de uitlaatgassen aangedreven. Wat er precies gebeurd weet ik niet als die kapot is, ik denk eerder dat de bus inderdaad in noodloop gaat om schade te voorkomen.
Ook leek het of het eerder beschreven gevoel bij het accelereren en moment van gas loslaten dat het lijkt alsof deze niet direct "vrij" is en de toeren iets vertraagd naar beneden zakken er niet meer was.
Ik denk eerder dat je hier naar de EGR klep moet kijken, deze gaat dicht als je het gas loslaat. Hij zorgt ervoor dat de motor rustig afslaat als je de motor uit zet, en niet met een te grote klap.[ik merk hier in principe weinig van, heb deze klep eruit gesloopt
![fun :knipoog](./images/smilies/knipoog.gif)
] Als de klep dus niet perfect functioneert zal hij bij gas terug nemen rustig het toerental naar beneden laten zakken.
Ik zou zeggen check je olie, vul indien nodig ff bij, en ga lekker toeren
![fun :ikrij](./images/smilies/ikrij.gif)
En houdt alles goed in de gaten.