Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Een knal ... En geen turbo druk meer...

vragen over de T5
Gebruikersavatar
vwcampersite
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 okt 2012, 14:07
Contacteer:

Een knal ... En geen turbo druk meer...

Bericht door vwcampersite »

Vanavond bij het accelereren klonk er ineens een knal en weg was de turbo druk... :ie Dit gebeurde bij ongeveer 2200 toeren.
Turbo stuk? De auto even langs de kant van de weg gezet en eerst eens gebeld vw mobiliteitsservice (waar ik eigenlijk geen recht op heb) en zij dachten ook dat het de turbo was. Belangrijk was ook of ik voorzichtig nog naar huis kon rijden (5km), en volgens de beste man zou dit moeten kunnen.
De motor kinkt en loopt op zich goed maar je hoort een soort van gesis in de buurt van of van de turbo.
Wat zou er stuk zijn aan de turbo? En/of kan het ook wat anders zijn?
Als het de turbo is wat zijn dan de te nemen stappen...? Is dit eventueel zelf te doen? En wat zou dit kunnen kosten bij een garage?

Hoop dat jullie me kunnen helpen, alle info is welkom. Dit komt zo vlak voor de vakantie natuurlijk heeeel slecht uit.
De bus is een T5 uit 2004 met 174pk en 178000km op de teller.


Alvast bedankt!
Een licht gestreste T5 rijder
Rogier663
Berichten: 246
Lid geworden op: 02 dec 2007, 20:03

Re: Een knal ... En geen turbo druk meer...

Bericht door Rogier663 »

Is er geen slang los geschoten van de Turbo? Dat heb ik namelijk een keer gehad, zelfde verhaal als jij omschrijft!!!
Gebruikersavatar
vwcampersite
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 okt 2012, 14:07
Contacteer:

Re: Een knal ... En geen turbo druk meer...

Bericht door vwcampersite »

Net nog even onder de kap gekeken en ik kwam erachter dat de aanvoer slang van de turbo aan de voorzijde, ik denk bij de intercooler, los is. Kon hem zo niet vastzetten moet even uitzoeken hoe deze vastzit (zelfde klem als verderop op deze buis?)
Afbeelding

Aan deze buis zat een beetje olie maar dat is denk ik normaal. Kan deze buis "gewoon" een keer losschieten of is er dan nog meer aan de hand?

Hoor het graag!
Gebruikersavatar
vwcampersite
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 okt 2012, 14:07
Contacteer:

Re: Een knal ... En geen turbo druk meer...

Bericht door vwcampersite »

Wat jij dus zegt Rogier! Was dat bij jou alles? Of was er uiteindelijk meer aan de hand?
Rogier663
Berichten: 246
Lid geworden op: 02 dec 2007, 20:03

Re: Een knal ... En geen turbo druk meer...

Bericht door Rogier663 »

Bij mij was de slang losgeschoten bij de klem in de rode cirkel, de klem pakt maar op een paar kleine punten. De slang heb ik weer vast geklikt en de "sluiting" goed gecontroleerd!! Verder heb ik GEEN problemen meer gehad. Ik denk dat dit ondertussen al weer zo'n 2 jaar terug is!!!

Rogier
Bijlagen
motorblok1.jpg
motorblok1.jpg (31.68 KiB) 6802 keer bekeken
Gebruikersavatar
vwcampersite
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 okt 2012, 14:07
Contacteer:

Re: Een knal ... En geen turbo druk meer...

Bericht door vwcampersite »

Even redeneren...

Misschien is het alleen gewoon de slang die is losgeschoten maar ik heb dan toch zoiets van hoe komt dat nu en zal er dan niet ergens een probleem zitten..

- intercooler zou verstopt kunnen zijn. --> testen of deze goed zuigt als de motor loopt met de slang aan de instroom kant van de intercooler los.
- zoals ik al noemde hing er een druppel olie aan de slang die aan de intercooler gaat --> normaal? Of duidt dit op versleten lagers van de turbo?
- stel dat bovenstaande zo is kan dit dan komen door te hoge druk in de turbo? Veroorzaakt door verstopte katalysator of afgedopte EGR? (Als de uitlaat ergens te veel druk genereerd kon dit voorheen nog via de EGR pijp weg, nu deze is afgedicht niet meer?
- bovenstaande kan echter niet direct oorzaak zijn, denk ik, van het eraf springen van de slang aan de andere zijde van de turbo. EGR is nog maar kort dicht en de turbo geeft neem ik aan niet direct zoveel olie door dat de intercooler verstopt raakt, verstopte intercooler kan evengoed natuurlijk nog wel door vervuiling door de jaren heen.
- wat ik wel enigszins merk (voordat dit gebeurde) dat bij het accelereren en op moment van gas loslaten dat het lijkt alsof deze niet direct "vrij" is . De toeren zakken iets vertraagd naar beneden. Kan dit te maken hebben met de wastegate? (Te laat open door te kort aan vacuüm (vacuüm pomp stuk, vacuüm lekkage of turbodruksensor defect)
- kan een eventueel verstopte carterontluchting met eea te maken hebben?

Zomaar wat punten die ik met mijn beperkte kennis en zoeken op het web tegenkom. Het kan dus best zijn dat ik sommige relaties verkeerd leg of verkeerd opschrijf....

Hoor graag jullie ideeën!
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: Een knal ... En geen turbo druk meer...

Bericht door Pim 328 »

Kan zijn dat een nokje van de slang doorgesleten is en dat die daarom is losgeschoten.
Nokjes slijten doordat de slang bij motorbeweging min. op en neer gaat.

Kan ook zijn dat de slang niet goed in de vergrendeling is gedrukt bij een beurt.

Wel vreemd dat ze van de mob. zeggen dat je met een kapotte turbo zomaar even naar huis mag rijden.
Dat is echt een No drive situatie.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Gebruikersavatar
ratlookcalifornia
Berichten: 353
Lid geworden op: 15 nov 2011, 09:10

Re: Een knal ... En geen turbo druk meer...

Bericht door ratlookcalifornia »

bij mij ook gebeurd, was een versleten slang ( hij trilt en raakt dan delen waardoor hij door kan slijten...), na het vervangen bij de dealer het probleem gehad wat jij schetst, namelijk grote klap en slang los. Voor de rest de bevestiging even goed vast gezet en daarna geen problemen meet gehad, Hoeft dus geen groot probleem te zijn.

succes !
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33768
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Een knal ... En geen turbo druk meer...

Bericht door Multivan Generation »

Pas bij Rogier even een tierap overheen gezet, dus over die buis,
dan beweegt die buis ook een stuk minder..

Dus tierap over de buis en tussendoor het rubber dempertje wat onder de buis zit..

Wellicht een idee?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
vwcampersite
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 okt 2012, 14:07
Contacteer:

Re: Een knal ... En geen turbo druk meer...

Bericht door vwcampersite »

Bedankt voor jullie reacties!

Inderdaad zijn de nokjes van de pijp die op de intercooler wordt aangesloten wat versleten. Hij zit er nu weer goed ingedrukt en geborgd en hij lijkt goed vast te zitten. Misschien dat ik toch een nieuwe pijp haal zodat ik zeker weet dat deze een goede borging heeft.
En is dan inderdaad misschien een goed idee om de pijp nog ergens vast te zetten zodat ie minder kan trillen.

Voordat ik de slang heb aangesloten heb ik natuurlijk eerst even het eea bekeken en getest.
- motor gestart met ontkoppelde slang --> turbo blaast lekker en intercooler zuigt goed (lijkt mij in iedergeval voldoende zo met de hand voelende). Het geeft mij iedergeval niet het idee dat de intercooler verstopt is.
- slang aan de inblaaskant van de IC weer vast en ander zijde los --> bij wat gas geven voel je de lucht goed druk geven en bij de aanzuigpijp (bij de EGR) zuigt ie natuurlijk flink.

Als dit ergens niet in balans zou zijn dan zou de motor toch in noodloop gaan?

Wat mij wel opviel is dat er bij de koppelingen van de buizen in de randen een beetje olie stond. Ook als ik mijn hand voor de pijp die aan de uitgang van de IC zit hield en er dan wat gas geven werd dan sproeide er een beetje olie vanuit de buis op mijn hand.
Op onderstaande fotos is hiervan wat te zien.

1_uitgang-turbo
Afbeelding

2_ingang-intercooler
Afbeelding

3_uitgang-intercooler
Afbeelding

4-aanzuigkanaal-met-egr
Afbeelding


Ik weet dat er altijd wat olie in kan zitten maar hoeveel mag dit nu zijn? Kan iemand zo beoordelen of dit te veel is en op een probleem duidt?

Toen alles weer aangesloten was een rondje gaan rijden en slang bleef er op. Ook leek het of het eerder beschreven gevoel bij het accelereren en moment van gas loslaten dat het lijkt alsof deze niet direct "vrij" is en de toeren iets vertraagd naar beneden zakken er niet meer was. Zou het kunnen dat de slang al een beetje los was en er lucht ontsnapte en dit de boel toch wat ontregelde? Ik heb begrepen dat er aan de uitgang zijde van de intercooler gemeten wordt en dat de ECU dit dan weer verwerkt. Als er een lek is dan zou het management systeem dit drukverschil aan de beide zijden van de intercooler willen herstellen door de turbo langer/ harder te laten werken .... of zeg ik nu gekke dingen?
Als iemand zin heeft om me er meer over uit te leggen dan graag, ik weet graag hoe het werkt :knipoog .

In iedergeval ben ik blij dat het op dit moment alleen de slang was en er (nog) niet meer stuk is.

Hoor graag van jullie!
Gebruikersavatar
ratlookcalifornia
Berichten: 353
Lid geworden op: 15 nov 2011, 09:10

Re: Een knal ... En geen turbo druk meer...

Bericht door ratlookcalifornia »

vwcampersite schreef:Iemand?

sorry, geen idee :knipoog ,....maar ik had hetzelfde en ook iets olie er aan terwijl mijn turbo bij het bekijken door de stealer perfect in orde was ....zal dus wel iets olie aan mogen zitten denk ik ....
Gebruikersavatar
Daan D
Berichten: 72
Lid geworden op: 24 mei 2011, 17:41

Re: Een knal ... En geen turbo druk meer...

Bericht door Daan D »

Hallo campersite,
Wat mij wel opviel is dat er bij de koppelingen van de buizen in de randen een beetje olie stond. Ook als ik mijn hand voor de pijp die aan de uitgang van de IC zit hield en er dan wat gas geven werd dan sproeide er een beetje olie vanuit de buis op mijn hand.
Dit kan vrij normaal zijn, de turbo wordt de met motorolie gesmeerd. Normaal zal het grote deel van de olie terugstromen het motorblok in via kanaaltjes. Maar naarmate de turbo slijt zal er meer olie verbruik zijn door de turbo, dit komt doordat er slijtage is van de as van de turbo. Via de as loopt er dan olie naar uitgang [de intercooler in]. Deze olie is niet schrikbarend, als de motor goed loopt en je hoort de turbo niet, dan zou ik zeggen lekker doorrijden :ikrij . Hou wel je oliepeil in de gaten, peil eens even. [ook je te lage oliepeil sensor kan misschien ooit wel eens kapot gaan, je weet nooit]. Ik zeg maar zo, een nieuwe turbo kost. ca. €950,- voor dit bedrag kan je heeeeel vaak olie bijvullen.
Zou het kunnen dat de slang al een beetje los was en er lucht ontsnapte en dit de boel toch wat ontregelde? Ik heb begrepen dat er aan de uitgang zijde van de intercooler gemeten wordt en dat de ECU dit dan weer verwerkt. Als er een lek is dan zou het management systeem dit drukverschil aan de beide zijden van de intercooler willen herstellen door de turbo langer/ harder te laten werken .... of zeg ik nu gekke dingen?
Dat er een slang los is geweest lijkt mij sterk, hij zit nu eenmaal in de vergrendeling of niet. Goed dat je de slang en borging vervangen hebt, zou ik ook gedaan hebben. Misschien heb je toch versleten borging gehad en daarom per toeval eraf geschoten. Als er een lek is en de sensor zal dit meten kan de turbo niet op- of aftoeren. De turbo wordt namelijk door de uitlaatgassen aangedreven. Wat er precies gebeurd weet ik niet als die kapot is, ik denk eerder dat de bus inderdaad in noodloop gaat om schade te voorkomen.
Ook leek het of het eerder beschreven gevoel bij het accelereren en moment van gas loslaten dat het lijkt alsof deze niet direct "vrij" is en de toeren iets vertraagd naar beneden zakken er niet meer was.
Ik denk eerder dat je hier naar de EGR klep moet kijken, deze gaat dicht als je het gas loslaat. Hij zorgt ervoor dat de motor rustig afslaat als je de motor uit zet, en niet met een te grote klap.[ik merk hier in principe weinig van, heb deze klep eruit gesloopt :knipoog ] Als de klep dus niet perfect functioneert zal hij bij gas terug nemen rustig het toerental naar beneden laten zakken.

Ik zou zeggen check je olie, vul indien nodig ff bij, en ga lekker toeren :ikrij En houdt alles goed in de gaten.
Gebruikersavatar
vwcampersite
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 okt 2012, 14:07
Contacteer:

Re: Een knal ... En geen turbo druk meer...

Bericht door vwcampersite »

Bedankt voor de reacties. Het laatste met betrekking tot de EGR klep snap ik niet geheel.
De klep zoals die op de laatste foto te zien is in een eerder stukje van mij beweegt toch alleen om de motor te "helpen" met afslaan? Of bedoel je een andere klep bij de EGR? De buis die aansluit op de EGR is overigens afgedicht met een plaatje.

MvG
Gebruikersavatar
Daan D
Berichten: 72
Lid geworden op: 24 mei 2011, 17:41

Re: Een knal ... En geen turbo druk meer...

Bericht door Daan D »

De klep zoals die op de laatste foto te zien is in een eerder stukje van mij beweegt toch alleen om de motor te "helpen" met afslaan?
Klopt helemaal, maar als je gas geeft moet de klep verder open gaan, zodat de motor genoeg lucht krijgt.
Dat je dat buisje hebt afgedicht is goed, heb ik ook gedaan. Je krijgt geen uitlaatgassen meer terug je inlaat in. Je gehele inlaatspruitstuk blijft lekker schoon net zoals je inlaatkleppen. Hierdoor is mijn bus in ieder geval weer een stuk zuiniger geworden.
Plaats reactie