Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

testen d3wz gloeiplug

vragen over de T4
Gebruikersavatar
PJJ-65535
Berichten: 377
Lid geworden op: 22 nov 2008, 16:52
Locatie: Schouwen-West

testen d3wz gloeiplug

Bericht door PJJ-65535 »

Vanmiddag gloeiplug van de eberspacher verwarmer er uit gehaald, de kachel rookte als een rookbom.
Ik zal je niet vermoeien hoe K**tig die torx 25 losgingen.....

Gloeiplug met 8,5 v, stroom is 4,8 amps.

Op t4 wiki geven ze een minimale stroom aan van 7A, is die plug nou gewoon "een beetje" defekt ?
De kleur was donker-oranje, zeker niet zo hel als op de foto (camera is gevoeliger voor IR)

Ennn... alstiestukis...waar kan ik die gloeiplug het best (is voordeligst) kopen... Ebay... , lokale autoboer..?
Kenmerk: Bery-Germany, 0100-226-228 8v
Ik zie op dit forum ook dat er een nieuw nummer is: BERU 0 100 226 340
( viewtopic.php?f=2&t=9700" onclick="window.open(this.href);return false;)

Zijn de pluggen uitwisselbaar ?

Nog een laatste vraag:
Bij de foutzoekboom (diagnose) staat als de kachel fors rookt waarschijnlijk de brandstofpomp stuk is. Is het advies deze direct mee te vervanegn... offff is deze gloeiplug wel de verwachtte oorzaak ?


Dank voor hulp.
Pieter.
Bijlagen
gloeiplug-test (2).JPG
gloeiplug-test (1).JPG
Life's no monkey business.........
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: testen d3wz gloeiplug

Bericht door Oviivo »

Hoe heb je de stroom getest? Je moet een beste voeding hebben om dat correct te testen of heb je een accu gebruikt?
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: testen d3wz gloeiplug

Bericht door Egbert&Manon »

Die plug is niks mis mee.

Welke kleur/geur heeft de rook?
Of is het condens?

Een defecte/verstopte/vervuilde pomp geeft een te lage dosering.
Daar gaat ie niet zo erg van roken.

Ik vermoed dat het condenswater of koelvloeistof is wat de rook veroorzaakt.


Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
PJJ-65535
Berichten: 377
Lid geworden op: 22 nov 2008, 16:52
Locatie: Schouwen-West

Re: testen d3wz gloeiplug

Bericht door PJJ-65535 »

@oviivo

een 12 volt lader van 4 Amps, ouderwets type, met trafo en standaard brug met 4 dioden. Hierachter een 10.000 uF elco.

Nu je het zo zegt..... misschien kijk ik wel tegen de stroombegrenzing van de voeding aan, en niet naar de weerstand van de gloeikaars...

hmm..

even iets anders bedenken.

@ egbert:

De rook is dik en echt onverbrande dieselrook.
Afgelopen winter heb ik 'm een keer een half uur laten draaien, thermovoeler overbrugd.
2 dagen later had ik weer een "rookbom"

Thx.

Conclusie:

beter meten, en de brandstofpomp verdenken...

groet,

Pieter.
Life's no monkey business.........
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: testen d3wz gloeiplug

Bericht door Egbert&Manon »

Wordt de gloeiplug wel opgewarmd door de electronica tijdens het opstarten?
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: testen d3wz gloeiplug

Bericht door sgsdebruijn »

Ik zou toch eerst die plug verdenken (indien er spanning op komt), als jij aangeeft dat hij donker oranje is en niet geel/wit dan wordt hij niet warm genoeg om goed de diesel te laten ontbranden. Plug bij de autoboer rond de 45 euro, wellicht op eBay iets goedkoper maar zal niet veel zijn met verzenden erbij.

Let op met vervangen dat je het moertje niet te vast draait op de plug, dan is ie 2x zo duur (-;

Twijfel niet aan Egbert zijn kennis maar je had al eerder een topic hierover vandaar
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: testen d3wz gloeiplug

Bericht door vw_camper »

De gloeiplug was donker oranje bij een te lage spanning van 8,5V, dat lijkt mij normaal. Ik zou eerst meten met een geschikte voeding of een geladen accu. Nieuwe E45 gloeiplug kan altijd nog.
Groeten, Bert
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: testen d3wz gloeiplug

Bericht door Endebendebus »

Had hetzelfde...gloeiplug vervangen...wel iets minder maar toch vette dieselrook. De ene keer we de andere keer wel dat ik het gekke :muur Volgens de kachelspecialist (de jong, amsterdam) condens. :bonk opvoerpomp mankeert niks.
Wat doe je eraan? Elke dag stoken?
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: testen d3wz gloeiplug

Bericht door sgsdebruijn »

vw_camper schreef:De gloeiplug was donker oranje bij een te lage spanning van 8,5V, dat lijkt mij normaal. Ik zou eerst meten met een geschikte voeding of een geladen accu. Nieuwe E45 gloeiplug kan altijd nog.
Gloeiplug moet geen 12V hebben, 8V moet het doen
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: testen d3wz gloeiplug

Bericht door vw_camper »

Krijgt hij normaal niet meer dan 10,5V, dacht dat er een beveiliging in het regelpaneel zat. Of gaat er onderweg nog 2,5V verloren? Ik betwijfel jouw uitspraak niet hoor, wil alleen wat leren. :wjw
Groeten, Bert
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: testen d3wz gloeiplug

Bericht door sgsdebruijn »

Onder de 10v en rond de 15V slaat de bijverwarmer (daar gaat het hier over, geen standkachel, toch Pieter?!) af, de plug krijgt 8 volt.
Is info die je op T4wiki kan vinden maar ben zelf een tijd terug ook bezig geweest met de mijne en wat andere bijverwarmers incl testopstelling in de schuur, is wel leuk om te doen.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: testen d3wz gloeiplug

Bericht door vw_camper »

Sorry, was in de war met een standkachel. :muur
Groeten, Bert
Gebruikersavatar
PJJ-65535
Berichten: 377
Lid geworden op: 22 nov 2008, 16:52
Locatie: Schouwen-West

Re: testen d3wz gloeiplug

Bericht door PJJ-65535 »

test 2.

Ik heb nu een oude EI trafo veranderd zodanig dat deze 8,2 v geeft. Wordt dus met wisselspanning / stroom ohms belast.
De waarden zijn: bij 8,1 v trekt de bougie 4,84 A.

Hierbij ben ik zeker dat de trafo geen begrenzing vormt voor de stroom. Nogmaals, de gloeibougie is donkeroranje na 20 sec, niet helgeel zoals op de foto.

Waarom 8 Volt:
Ik heb het over een T4 D3WZ zuheizer (niet de standkackel van de ruimteverwarmer) maar degene die linksvoor vastgemonteerd zit.
http://www.t4-wiki.de/wiki/Zuheizer_(Gl ... twechsel)

Schritt 7: Glühstift prüfen
Werkzeug: Batterieladegerät, Achtung: gemäß Herstellervorgabe mit max 8 Volt!!!


vandaar: 8 volt.

Verder: Het is niet het zeer van 45 euro, maar het weer helemaal in-en uitbouwen van die spuillenboel, dus wil ik 'm testen (zeker weten door zuiver meten...)

@ Egbert - vraag 1: Wat denk jij van deze meetwaarden?
@ egbert vraag 2: hoe weet je of de bougie opgewarmd wordt vanuit de electronica... openhouden tijdens starten van de kachel en dan meten, of is er een slimmere methode...?

Is er iemand die een bougie ooit zo doorgemeten heeft ???

grtz.
Bijlagen
gloeiplug-test.JPG
Life's no monkey business.........
Gebruikersavatar
PJJ-65535
Berichten: 377
Lid geworden op: 22 nov 2008, 16:52
Locatie: Schouwen-West

Re: testen d3wz gloeiplug

Bericht door PJJ-65535 »

Vandaag bij de garage een gloeibougie gehaald.
Kosten: 58.20 incl BTW :ie
Stroom gemeten in zelfde circuit als gisteren, Stroom was 9,2 Ampere.

Gloeikleur was hetzelfde, zegt dus niets.

Zoals Wiki schrijft: Alleen de stroom meten biedt soelaas, moet bij 8 volt dus (ruim) boven de 7 ampere zijn.

Kachel start, zij het met veel blauwe rook, mogelijk moet deze nog schoonbranden.

DAnk aan alllen voor het meedenken. :T44EVER
Life's no monkey business.........
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: testen d3wz gloeiplug

Bericht door Egbert&Manon »

Als de kachel eenmaal aan is, knik de doseerslang daarna een beetje.
De dieseldosering wordt dan beperkt.
Wellicht helpt dat iets bij het schoonbranden.

Heb je toevallig een spuitbus met Kaltespray of Freeze75 (propaan/butaan)?
Dit spuit je gedoseerd in de brandstoftoevoer tijdens het opstarten.
Dit reinigt ook de branderkamer.
Je zou ook kerosine kunnen toedienen (evt gemengd met diesel).

Gebaseerd op mijn ervaringen met heteluchtkachels; ik ga ervanuit dat dit ook lukt met waterverwarmers.


Een gloeiplug die oranjegeel kleurt is warm genoeg om diesel te kunnen ontsteken.
Een withete zal niet veel verbetering geven.
8 volt spanning dat was nieuw voor mij.......heb ik weer iets geleerd :toppie


Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Plaats reactie