Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Achterveer kapot / advies gevraagd

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Achterveer kapot / advies gevraagd

Bericht door Mickel Moen »

Hallo :wjw

Een van mijn achterveren (T5, 2.5 TDI 2004) is gebroken.
Het is een naar camper omgebouwde bus, dus standaard zwaar beladen.

Nu heb ik op marktplaats een aantal setjes gezien, zoals deze:
$T2eC16NHJFwFFZq-LTM1BRkNh+U61Q~~60_84.JPG
http://link.marktplaats.nl/676672281" onclick="window.open(this.href);return false;
$T2eC16ZHJGYE9noojej+BRvy)S19Ww~~60_84.JPG
http://link.marktplaats.nl/688808444" onclick="window.open(this.href);return false;
$T2eC16F,!)QE9s3HCn-1BRROekhVt!~~60_84.JPG
http://link.marktplaats.nl/656257192" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu lijkt mij het onderste setje minder zwaar dus minder geschikt.

Iemand een idee, welke wel geschikt zijn.
Ik heb al gezocht naar de kleurcodes, maar dat lijkt wel geheime code.

Verder ben ik wat huiverig om het zelf te doen. Ik heb hier op het forum gelezen, dat het op zich niet zo moeilijk is. Ik heb echter alleen de standaard bij de bus horende krik. Lijkt mij niet zo'n goed idee om het daarmee te doen.

Is er iemand in de buurt met ervaring, die eventueel kan adviseren?

Tot slot: Is er nog een weetjeweller die een geschikt setje heeft liggen?
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 04 jul 2013, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
doka Rick
Berichten: 437
Lid geworden op: 20 jan 2007, 20:14
Locatie: Lochem

Re: Achterveer kapot / advies gevraagd

Bericht door doka Rick »

Wat voor kleur code heb je er nu onder zitten?

we hebben nog al wat van deze veren liggen omdat we deze uitbouwen bij luchtvering inbouw.

ik lees het wel.

groeten RIck
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Achterveer kapot / advies gevraagd

Bericht door Mickel Moen »

Dag Rick,

Nu zit er een gele stip en een grijze stip op.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 04 jul 2013, 21:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: Achterveer kapot / advies gevraagd

Bericht door Danny »

http://www.fahrwerke-stossdaempfer.de/B ... anguage=en

effe mailen en je weet 't dadelijk wat je wil, voor de prijs hoef je 't niet te laten
sep
Berichten: 452
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:24
Locatie: HOOGEZAND
Contacteer:

Re: Achterveer kapot / advies gevraagd

Bericht door sep »

Ik kan je niet vertellen wat de
Kleurcoderingen betekenen ,maar wel dat het plaatsen van de achterveer zeer eenvoudig is ...echt !!
Je zou kunnen kijken of je een fatsoenlijke krik zou mogen lenen van iemand ,of er zelf 1 aanschaffen (er staan er genoeg op internet en die kosten je niet de hoofdprijs )....dat is altijd beter dan de meegeleverde krik van vw....das echt iets voor een noodgeval vind ik ...
Mvg Sep
Gebruikersavatar
doka Rick
Berichten: 437
Lid geworden op: 20 jan 2007, 20:14
Locatie: Lochem

Re: Achterveer kapot / advies gevraagd

Bericht door doka Rick »

hoi Geert,

jammer dat ik je mailtje niet eerder heb gezien, maar ik zal morgen wel eens kijken. ik denk dat we wel hebben.

Laat ik je weten.

Misschien is het handig als je me even je adres doorgeeft per PB. Misschien kan ik de veren al een eind jouw kant op krijgen.

Groeten Rick
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Achterveer kapot / advies gevraagd

Bericht door Mickel Moen »

Mannen bedankt voor de reacties.

Rick in het bijzonder.

Echter inmiddels ben ik voorzien. Voor een denk ik hele mooie prijs heb ik het setje van de middelste advertentie gehaald. Nog helemaal nieuw. Ik had wel enige haast, want we willen dit weekend nog op vakantie.
Nu het spul nog monteren, maar dat lukt een dezer dagen wel denk ik.

In ieder geval iedereen bedankt voor de adviezen.
Weer een klus aan de bus waar ik mij een aantal jaren geleden nooit aan had gewaagd.
$T2eC16ZHJGYE9noojej+BRvy)S19Ww~~60_84.JPG
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
doka Rick
Berichten: 437
Lid geworden op: 20 jan 2007, 20:14
Locatie: Lochem

Re: Achterveer kapot / advies gevraagd

Bericht door doka Rick »

Mooi dat het gelukt is!

goed vakantie gewenst.

Groet Rick
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Achterveer kapot / advies gevraagd

Bericht door Mickel Moen »

Dank Rick.

Over de kleurcodes.

Ik heb nog eens gekeken en op de veren die er nu onder zitten zit een gele stip en een licht grijze.

Als de codering overeenstemt met de codering die Peter Multivan op zijn site voor de T4 aangeeft, http://www.eldiape.com/verlagen/verlagen.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Dan zou je dus grofweg kunnen zeggen, dat 2 gele stippen zwaarder is dan een gele en een grijze.
En dat groen inderdaad lichter is.

Blijft dus dat ik nog steeds nieuwsgierig ben naar de diverse codes en wat ze betekenen. Toch raar dat dit zo moeilijk te vinden is.

Voor een Golf kwam ik dit tegen: http://www.gerritspeek.nl/auto/vw/vag_g ... codes.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Op de T4 wiki dit: http://www.t4-wiki.de/wiki/Schraubenfed ... der_Federn" onclick="window.open(this.href);return false;

Je zou toch zeggen, hier moet voor de T5 toch ook een overzicht van te vinden zijn.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 04 jul 2013, 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 467
Lid geworden op: 19 jan 2012, 18:07
Locatie: ZW Drenthe

Re: Achterveer kapot / advies gevraagd

Bericht door JanP »

Daar wordt aan gewerkt, maar valt niet mee.
(Ik was er aan begonnen, maar had het aan de kant gelegd).
Mijn T5 Caravelle is inmiddels ingeruild op een Passat.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Achterveer kapot / advies gevraagd

Bericht door Mickel Moen »

Ok Jan,

Dat is mooi. Ik ben wel benieuwd naar wat je al hebt.

Inmiddels samen met een collega vanmiddag de nieuwe veren er onder gezet. Was inderdaad niet zo'n moeilijke klus.

Montagewijze: Met een goede werkplaatskrik de betreffende kant van de bus zover omhoog krikken, dat het wiel ruim los van de grond komt (~10cm) Daarna de schokdemper aan de onderzijde loshalen. (Sleutel 21). Hierna kun je de veer makkelijk verwijderen en de andere plaatsen. Je moet er alleen even om denken, dat de veeruiteinden op de juiste wijze in de kunststof/rubber schalen vallen aan de onder en bovenkant. De kleurcode op de veer onderaan en naar achteren wijzend. Bus zover laten zakken, dat de schokdemper weer in de juiste positie zit. Hierna de schokdemper weer bevestigen en klaar is kees. In drie kwartier gefixt.

:werkaanT4
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 04 jul 2013, 21:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Achterveer kapot / advies gevraagd

Bericht door odorf »

@Geert,

Mooi dat het zo makkelijk gelukt is, leek mij -als het ongeveer hetzelfde gaat als bij een T4- ook niet zo'n enorme klus.
Maar dat is nu voor jou ook weer een goede ervaring erbij.
Nu kun je lekker op weg. Geniet ervan :ikrij

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Achterveer kapot / advies gevraagd

Bericht door frank884 »

Mij gaat dat ook zo, in het begin deed ik alleen maar olie verversen maar stapje bij stapje ook vaak met hulp van het forum, zijn klusjes waarbij weinig mis kan gaan.
zo ga je steeds verder, moet ook wel met die garage tarieven van tegenwoordig!!!!
als ik bij mijn baas 11 euro netto heb is het op, bij de dealer meer dan 70 euro betalen per uur,
(wat die monteur ook niet zelf krijgt) dat is dus niet echt een optie!!!

voorbeeld: onderste fuseekogel rechts laten vervangen in de garage 182.40 euro
linkse fuseekogel gekocht op E bay van iemand die wat die nieuw had liggen, maar zijn outo had verkocht
Betaald: 6.50 euro incl verzendkosten zelf erin gezet ook met hulp van een vriend verschil 175.90 euro!!!!!!!!!!!!

Distributieriem enz daar begin ik niet aan, maar ga deze vakantie naar Polen en daar hebben ze ook VW dealers
(is gepland onderhoud) en die kunnen dat net zo goed als die van PON en voor een uurloon wat 1/3 is.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Achterveer kapot / advies gevraagd

Bericht door Mickel Moen »

@ Frank.
:toppie Ik ben ook benieuwd welke nieuwe klus ik een volgende keer zelf ga doen.

@ Odorf.
Bedankt.
Zojuist een proefritje gemaakt. Ik heb het idee, dat de bus iets meer "zweeft", verkeersdrempels prettiger pakt en het comfort toegenomen is


Nog even een verslagje van Joske op het Belgische camperforum met Carsupport: http://www.zwerfautosite.be/phpBB3/view ... 13&t=43137" onclick="window.open(this.href);return false;
Ook op het Nederlandse camperforum lees je over dit bedrijf positieve ervaringen. Onthouden dus, vandaar deze toegevoegde opmerking.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie