Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

testen d3wz gloeiplug

vragen over de T4
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: testen d3wz gloeiplug

Bericht door Egbert&Manon »

PJJ-65535 schreef:
De rook is dik en echt onverbrande dieselrook.
Afgelopen winter heb ik 'm een keer een half uur laten draaien, thermovoeler overbrugd.
2 dagen later had ik weer een "rookbom"



Pieter.
Het lijkt alsof er diesel in de branderkamer achterblijft als hij uitschakelt.
Bij het uitschakelen hoort de dosering te stoppen en de kachel nog minstens een halve minuut door te draaien.

Of

Mogelijk druppelt er diesel in de branderkamer, als de kachel uit is.
Pompje lekt?

Of

Pompje wordt al aangestuurd voor/tijdens het voorgloeien?
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: testen d3wz gloeiplug

Bericht door sgsdebruijn »

En ik heb wat met kleurtjes kunnen leren, bedankt (-;
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
PJJ-65535
Berichten: 377
Lid geworden op: 22 nov 2008, 16:52
Locatie: Schouwen-West

Re: testen d3wz gloeiplug

Bericht door PJJ-65535 »

Egbert,

DE oranje kleur was dus niet voldoende om de diesel te laten ontbranden.
De bougie kwam er vrij schoon uit, (niet zwart of zo) zonder zichbare externe slijtagesporen.
Ik ga er van uit dat het dubbele opgenomen vermogen (tweemaal zo hoge stroom) essentieel is voor de ontbranding.
De kleur is dus op het oog geen meetindicator.

het meest werk was (achteraf) de roestige boutjes los en de beschermbak loshalen omdat er een boutje naar beneden gevallen was die achterin de beschermbak lag. De rest is dan "een stukje cake.."

dank je voor het advies om gedoseerd een licht ontbrandbare stof in de lichtinlaat te spuiten.

Vraagjes
- Is remmenreiniger ook OK voor gedosseerd inspuiten (hier start ik meestal na de winter de grasmaaiers mee op)
- De luchtinlaat "hangt er zomaar een beetje bij, achter de gril, er zit alleen een plastic dopje met een "spijltje" in.
Moet deze nog ergens aan vast? of "slingert die zomaar ergens los
- Kan ik de dieselslang een beetje knikken zonder opnieuw de beschermbak los te halen? of is het naar voren halen van de radiator (korte neus) voldoende.

Dank voor de hulp zover.

Pieter.
Life's no monkey business.........
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: testen d3wz gloeiplug

Bericht door sgsdebruijn »

Als het goed is zit er naast de bijverwarmer een holte/inkeping waar de slang in past, is onderdeel van de hele montagebeugel van de bijverwarmer.
Inlaatopening wijst naar het schutbord als ik het goed heb.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
PJJ-65535
Berichten: 377
Lid geworden op: 22 nov 2008, 16:52
Locatie: Schouwen-West

Re: testen d3wz gloeiplug

Bericht door PJJ-65535 »

S**T

Te vroeg gejuicht.

Zuheizer gaat aan (met veel rook), wordt warm, blijft even roken en valt na 20-50 seconden uit.
dit 4-5 maal geprobeerd.
Lijkt op een overdosis diesel.

In plaats van koude diesellucht heb ik nu warme diesellucht, en de D3WZ blijft enige tijd "branden".
Luchtblazer werkt OK.

Ook geprobeerd een overdosis lucht te geven (compressor, lucht in de luchtinlaat spuiten, al dan niet gedoseerd)
(grote tank, 5 bar) -> geen succes

Ook geprobeerd uitlaabuisje wat te "bekloppen" mochten er vuilresten inzitten (volgense t4-wiki) -> geen succes

ook geproibeerd wat remmenreiniger mee te spuien in de luchtinlaat, misschien brandt tie alles schoon... -> geen succes.

Advies ????? Hulp ??? GRAAG!


T4 Wiki geeft aan hoe een diagnose apparaat te maken,
http://www.t4-wiki.de/wiki/Zuheizer_(Fehlersuche" onclick="window.open(this.href);return false;)
dan moet ik zo'n bedienapparaatje (zie plaatje onder) hebben en een paar stekkers kopen / en wat solderen.

Is er een WJW-er die dit al ooit gemaakt en gebruikt heeft Voor een D3WZ)) of een bediendeeltje te koop heeft ?

Thx.

Pieter.
PS. Blij dat 't nog geen winter is, maar de hoogzomer hier al toeslaat ;-)
Bijlagen
Zuheizer_Moduluhr_Fehlerauslesen_Bild_Tasten.jpg
Zuheizer_Moduluhr_Fehlerauslesen_Bild_Tasten.jpg (64.38 KiB) 584 keer bekeken
Life's no monkey business.........
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: testen d3wz gloeiplug

Bericht door Egbert&Manon »

Ik heb het kastje zonder draaiknop niet; met draaiknop wel (wellicht Oskar ???)

Als je via de luchtinlaat een reiniger toedient, moet je het pompje loskoppelen.

Het pompje kan niet overdoseren; de dunne slang beperkt het.

De kleur van de plug is lastig op een foto te zien.
Volgorde van temperatuur.
Wit
Witgeel
Geel
Oranjegeel
Oranje
Oranjerood
Etc

De eerste vier zouden warm genoeg moeten zijn om dieseldamp te moeten ontsteken.

De motor start op een laag toerental en zou bij een goede verbranding moeten overschakelen op een hoger toerental.
Als dit niet gebeurt kan de branderkamer vervuild zijn, en valt hij in storing.

Mogelijk is de Flammwachter G64 de boosdoener.....die bepaalt de dosering.


Nu ik het eea doorgespit heb, vermoed ik dat de branderkamer vervuild is.
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
PJJ-65535
Berichten: 377
Lid geworden op: 22 nov 2008, 16:52
Locatie: Schouwen-West

Re: testen d3wz gloeiplug

Bericht door PJJ-65535 »

Hoi Egbert,

dank voor je reactie.

DE dieseldamp ontsteekt, de gloeibougie is OK, nieuw, trekt ruim 9 amp. maar stopt weer daarna.
Ik kan de pomp niet horen, want het testen kan alleen getest worden met lopende motor.

wss is de verbrandingskamer vuil.

Ik zal Oskar eens proberen te benaderen.

CU, grtz.

Pieter.
Life's no monkey business.........
Plaats reactie