Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Waeco TropiCool TC-21FL voor gebruik in Camper

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
vwcampersite
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 okt 2012, 14:07
Contacteer:

Waeco TropiCool TC-21FL voor gebruik in Camper

Bericht door vwcampersite »

Wederom een ervarings vraag. Ben aan het kijken naar een koelbox voor gebruik in de camper.
De absorptie koelboxen, die het stilst zijn, zijn mij wat aan de dure kant (wat ik tot nog toe ben tegengekomen).
Nu lijkt de Waeco TropiCool TC-21FL een goed alternatief. Kwalitatief goed product en niet al te duur.
Maar hoeveel geluid produceerd zo'n apparaat nu? Is dit zoveel dat het je wakker houdt? (Staat in de buurt van mijn voeten) of valt dit wel mee. Een ander ding is hoeveel vrije ruimte heeft hij nodig om voldoende lucht binnen te kunnen halen om goed te werken?

Heeft iemand van jullie ervaringen met dit model of een dergelijke koelkast dan hoor ik het graag! Alvast bedankt weer!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Waeco TropiCool TC-21FL voor gebruik in Camper

Bericht door Multivan Generation »

Jij wij hebben er al jaren een, en die bevalt prima.
Paar weken geleden voor het eerst de ventilator vervangen omdat die herrie begon te maken (vibreren).
Apparaat kan op vol koelvermogen wat vaker aanslaan,
en gedurende de nacht, zetten wij hem altijd op minimaal en voor de voorstoelen, en dat gaat prima.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
edwinh
Berichten: 222
Lid geworden op: 11 mar 2013, 20:40
Locatie: Fryslan

Re: Waeco TropiCool TC-21FL voor gebruik in Camper

Bericht door edwinh »

vwcampersite schreef:Wederom een ervarings vraag. Ben aan het kijken naar een koelbox voor gebruik in de camper.
De absorptie koelboxen, die het stilst zijn, zijn mij wat aan de dure kant (wat ik tot nog toe ben tegengekomen).
Nu lijkt de Waeco TropiCool TC-21FL een goed alternatief. Kwalitatief goed product en niet al te duur.
Maar hoeveel geluid produceerd zo'n apparaat nu? Is dit zoveel dat het je wakker houdt? (Staat in de buurt van mijn voeten) of valt dit wel mee. Een ander ding is hoeveel vrije ruimte heeft hij nodig om voldoende lucht binnen te kunnen halen om goed te werken?

Heeft iemand van jullie ervaringen met dit model of een dergelijke koelkast dan hoor ik het graag! Alvast bedankt weer!
wij hebben sinds kort de tc14l tropicool en ik kan zeggen hij werkt super!, we liggen er letterlijk naast te slapen en je hoort het amper, absoluut een aanrader, ook ik ben 2 maanden bezig geweest om een keuze te maken.
** VERKOCHT T4 2.4D 1998 123000km, Hoogdak, 15inch VW LMV, Smokey lampunits, Vast toiletruimte Porta Potti , 3 pits, 2pers bed, Victron Phoenix 1600VA , Eberspacher D2 , AGM 135ah, > NU EEN BOXER 2013 29DKM TE VEEL OPTIES OM OP TE NOEMEN
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Waeco TropiCool TC-21FL voor gebruik in Camper

Bericht door Multivan Generation »

enige wat wel irritant is, is het felle blauwe ledje in het donker,
dus we leggen er een doekje overheen :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Waeco TropiCool TC-21FL voor gebruik in Camper

Bericht door Mickel Moen »

Bedenk wel, dat deze Thermo elektrische systemen een beduidend hoger verbruik hebben dan een compressor koeler.
Voor koelen op 230V AC en onder het rijden is dit natuurlijk geen probleem. Als de koeler bij stilstand zijn stroom uit de HH-accu's haalt kan dit wel eens een rol gaan spelen.

Waeco geeft een verbruik aan van 46 Watt dat is ongeveer 3,8 Ah/uur. Bij hoge buitentemperaturen en een hoge omlooptijd gaat het dus hard.
Waeco is verder niet zo helder over het gemiddelde verbruik, zoals ze dat bij de compressorboxen wel geven.
Ze geven een gemiddeld verbruik van 8,8 Watt in een Ecostand maar dan op 230V.
Verder wordt een jaarlijks gemiddeld verbruik van 77 kWh genoemd. Dat zou neerkomen op 17,5 Ah/dag. Dat is best redelijk, maar altijd nog zo'n 1,5 keer het verbruik van een compressorkoeler.

Tot slot is de mate van koeling afhankelijk van de omgevingstemperatuur. Maximaal 30 graden onder de omgevingstemperatuur.
In een warme afgesloten camper zal de binnentemperatuur snel omhoog gaan.
Als je veel naar warme landen gaat is dit wellicht iets om rekening mee te houden. Dan draait de koeler wel steeds op vol vermogen en zal je HH-accu snel leeg zijn. Sta je aan de paal, heb je natuurlijk geen probleem.

Een compressorkoeler koelt altijd tot de ingestelde binnentemperatuur, maar is wel vele malen duurder.

Ik ben daarom wel benieuwd naar de ervaringen van de gebruikers van dit soort koelers in relatie met het aantal dagen vrij staan en beginnend met een volle HH-accu.

Overigens voor een berekening van verbruik zie mijn blog: http://mickelmoen.blogspot.nl/2013/01/b ... j-12v.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Waeco TropiCool TC-21FL voor gebruik in Camper

Bericht door Multivan Generation »

Ik doe een weekend op onze huishoud accu van 68 Amp..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
anita-sushi
Berichten: 227
Lid geworden op: 06 apr 2009, 13:41
Locatie: Veluwe

Re: Waeco TropiCool TC-21FL voor gebruik in Camper

Bericht door anita-sushi »

Toevallig hebben wij vorige week zowel een compressor koelkast (MDC-50) als koelbox (CDF-25) beiden Waeco gekocht. De koelkast wordt morgen ingebouwd, maar de koelbox hebben we gister met de verjaardag op het zonnepaneel gebruikt.
Ik weet niets van getallen e.d. maar wij hebben 4 gekleurde stippen hoe vol de accu van het zonnepaneel is. 1 = rood, 2 = oranje, 3 en 4 zijn groen. 4 knippert als de accu volledig is opgeladen. Voordat wij de koelbox er op aansloten knipperde 4, na een uur of 5 á 6 stond het zonnepaneel op 3,(Het was half-bewolkt) maar ik had de koelbox iets te koud want de onderste hamburgers waren bevroren!
Het instellen van de temperatuur is wat lastig omdat het een schuif is. We hebben nu een thermometer gekocht en gaan zaterdag opnieuw testen.
Qua geluid valt 't ons reuze mee, als ie eenmaal op temperatuur is en tussendoor niet geopend wordt, slaat ie af en toe kort aan.
Gebruikersavatar
edwinh
Berichten: 222
Lid geworden op: 11 mar 2013, 20:40
Locatie: Fryslan

Re: Waeco TropiCool TC-21FL voor gebruik in Camper

Bericht door edwinh »

Multivan Generation schreef:Ik doe een weekend op onze huishoud accu van 68 Amp..
onze tropicool neemt ongeveer 4.1 amp volgens de ampere tang
** VERKOCHT T4 2.4D 1998 123000km, Hoogdak, 15inch VW LMV, Smokey lampunits, Vast toiletruimte Porta Potti , 3 pits, 2pers bed, Victron Phoenix 1600VA , Eberspacher D2 , AGM 135ah, > NU EEN BOXER 2013 29DKM TE VEEL OPTIES OM OP TE NOEMEN
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Waeco TropiCool TC-21FL voor gebruik in Camper

Bericht door Mickel Moen »

Ik kwam dit net tegen:

Waeco heeft een mooie folder, waarin je de verschillende technieken en koelboxen kunt vergelijken: http://www.my-caravanning.com/downloads ... ung_nl.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Uit dit document: Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
vwcampersite
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 okt 2012, 14:07
Contacteer:

Re: Waeco TropiCool TC-21FL voor gebruik in Camper

Bericht door vwcampersite »

Het is uiteindelijk een Waeco CDF 18 DC geworden. Deze paste precies op het plekje waar ik hem wilde en kan daar ook goed zijn warmte kwijt, waar ik bij de Tropicool wellicht wel een probleem had.
Vanmiddag even aangehad en hij wordt snel koud! Wel vind ik dat ie evengoed nog wel wat geluid produceerd, ik had minder verwacht.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Waeco TropiCool TC-21FL voor gebruik in Camper

Bericht door Multivan Generation »

Hoi,
onze ventilator maakte na jaren van trouwe dienst steeds meer herrie.
Ook had zich wat vuil (lange haren van dochterlief) om het asje gedraaid.
De ventilator die in onze tropicool zat is er eentje van het hele oude type, dus haalt de luchtverplaatsing uit het toerental,
en gaat door totdat de temperatuursensor op de peltier genoeg is afgekoeld.

Wat ik heb gedaan is de maat voering uitgezocht,
en gekeken wat ik nog aan splinternieuwe fluisterstille computerkast ventilatoren had liggen.
En die er in geplaatst.
Voordelen:
- een factor 4 lager stroomverbruik (van de fan)
- veel stiller
- ventilator is veel efficiënter en draait daardoor ook minder.

In ons geval een Arctic cooling F12 geplaatst (had ik nog liggen) en wel even de draden om moeten solderen.
Let daarbij wel op de luchtverplaatsingsrichting van de fan.

Wellicht kun je je voordeel hiermee doen..

groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
vwcampersite
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 okt 2012, 14:07
Contacteer:

Re: Waeco TropiCool TC-21FL voor gebruik in Camper

Bericht door vwcampersite »

Hai Peter , bedankt voor je reactie. De Waeco CDF 18 is echter een compressor koeler en zonder ventilator.
Ik moet hem eerst maar eens gaan gebruiken en misschien valt het dan wel mee, hij draait natuurlijk niet de hele tijd en wellicht is het een optie om hem tijdens het slapen wat minder koel te zetten zodat ie minder vaak aanslaat.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Waeco TropiCool TC-21FL voor gebruik in Camper

Bericht door Mickel Moen »

Hoi,

Ik heb ook een compressorkoeler van Waeco (CF50). Nu is dat niet de CDF18, dus ik weet niet of deze zich vergelijkbaar gedraagt als die van mij. Mijn ervaring is, dat als je er op let, je de koeler natuurlijk hoort als deze aanslaat. Al zeer snel, let je er niet meer op. 's Nachts hebben wij er totaal geen last van.

http://mickelmoen.blogspot.nl/2011/10/koelbox.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie