Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

licht linksachter en standlicht linksvoor doen het niet

vragen over de T5
Plaats reactie
Rollin-Vilda
Berichten: 96
Lid geworden op: 21 jan 2007, 10:43
Locatie: Herne, België
Contacteer:

licht linksachter en standlicht linksvoor doen het niet

Bericht door Rollin-Vilda »

Dag Weetjewellers,

Zie titel. Ik dacht, ze zullen tegelijkertijd stuk zijn gegaan, dus ik heb de lampjes vervangen. Maar het maakt geen verschil. Dus op zoek gegaan naar zekeringen, en ook die zijn op het eerste zicht in orde.

Heeft iemand nog een fantastische ingeving? Het gaat om het standaard achterlicht (dus remlicht e.d. werken wel) en het standlicht (gewoon licht en verstraler werken wel) links.

Dank!

Verder nog een ontnuchterende vaststelling, vorige week in Frankrijk bij een te smal baantje met mijn achteruitkijkspiegel tegen de spiegel van een Peugot-busje geknald. Die van de Fransman had geen krasje, de mijne lag in stukken en scherven uit elkaar op de weg. Hij vond het wel grappig....

Rollin
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: licht linksachter en standlicht linksvoor doen het niet

Bericht door robertTREBOR »

lijm gewoon een RVS kap op je zijspiegel !!! dan is die stuk sterker !!
en dan opnieuw de krachtmeting doen met die peugeot bus !!
Bijlagen
zijspiegel met RVS kap
zijspiegel met RVS kap
zijspiegel RVS.jpg (52.26 KiB) 1516 keer bekeken
Laatst gewijzigd door robertTREBOR op 10 jul 2013, 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Rollin-Vilda
Berichten: 96
Lid geworden op: 21 jan 2007, 10:43
Locatie: Herne, België
Contacteer:

Re: licht linksachter en standlicht linksvoor doen het niet

Bericht door Rollin-Vilda »

Hebben ze die ook mat? Ik heb het niet zo voor blingbling ;)
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: licht linksachter en standlicht linksvoor doen het niet

Bericht door Jeroen T5 204 »

Zo'n ding kan je gewoon spuiten, valt al minder op. In kleur van de bus.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
ronald tdi
Berichten: 1611
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: licht linksachter en standlicht linksvoor doen het niet

Bericht door ronald tdi »

Lampjes kunnen inderdaad tegelijk stuk gaan.
Als de een uit gaat/stuk springt is er heel even een overschoot aan stroom en als de andere niet al te best is is het dus mogelijk dat die ook stuk gaat.
Maar dat terzijde.
Heb je wel spanning op de fitting?
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: licht linksachter en standlicht linksvoor doen het niet

Bericht door heemskerk »

Dat van die 'spanningspiek' lijkt mij niet relevant bij zulke kleine wattages. Kijk even in je instructieboekje op welke zekeringgroep deze verlichting zit (je text te lezen heb je dat al gedaan. Veelal zitten er meerdere verbruikers op één zekering bij zulke lichte wattages. Indien als beschreven: Werken deze overige verbruiks wel?

Niet voor het eerst is een zekering op het oog goed maar kan er toch een breuk in het smeltmateriaal zitten, ff verwisselen en/of doormeten, liefst vervangen.
Rollin-Vilda
Berichten: 96
Lid geworden op: 21 jan 2007, 10:43
Locatie: Herne, België
Contacteer:

Re: licht linksachter en standlicht linksvoor doen het niet

Bericht door Rollin-Vilda »

Dank voor de reacties tot dusver.

De lampjes zijn vervangen, dus daar lag het niet aan. Na uitmeten bleek inderdaad geen stroom te komen op het achterlicht (wel op mistlicht, achteruitrijlicht, remlicht etc..)

De zekeringen lijken me allemaal OK, probleem is dat de handleiding niet aangeeft waarvoor welke zekering dient. Er zit wel een mysterieus kaartje in de zekeringkast, maar dat maakt geen melding van wat boven is, wat beneden, welk kaartje voor de bovenste unit is en welke voor de onderste. Ik heb ze dus allemaal nog eens gemeten voor zover het symbool iets met verlichting te maken had, hopende dat ik de goede zekering in mijn handen had. Maar nergens mat ik een oneindige weerstand. Ik kan moeilijk alle zekeringen vervangen, ik heb er zoveel niet.

Nog suggesties?
Rollin-Vilda
Berichten: 96
Lid geworden op: 21 jan 2007, 10:43
Locatie: Herne, België
Contacteer:

Re: licht linksachter en standlicht linksvoor doen het niet

Bericht door Rollin-Vilda »

Dank voor het meedenken allen. Met behulp van dit document

http://www.vag-tech.nl/PDF/VW-T5-zekering-overzicht.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Heb ik de zekering gevonden, en inderdaad, een miniem breukje! Het symbool op het kaartje was echter niet van dien aard, dat ik daarin het linker standslicht/achterlicht herkende.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: licht linksachter en standlicht linksvoor doen het niet

Bericht door heemskerk »

Rollin-Vilda schreef:Dank voor het meedenken allen. Met behulp van dit document

http://www.vag-tech.nl/PDF/VW-T5-zekering-overzicht.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Heb ik de zekering gevonden, en inderdaad, een miniem breukje! Het symbool op het kaartje was echter niet van dien aard, dat ik daarin het linker standslicht/achterlicht herkende.

Walla! (van wijlen Cas Spijkers) :toppie
Plaats reactie