Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Sensor Water tank California

vragen over de T4
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: Sensor Water tank California

Bericht door vw_camper »

Typisch geval van sensor kapot, er is al veel over geschreven. Probleem is dat de PVC buis gaat barsten. Je kunt hem repareren, even naar zoeken op het forum of op http://www.t4-wiki.de/wiki/Geber_G33_%2 ... hwasser%29 Let wel op dat je de kleine blauwe magneetjes niet beschadigd of weggooit! Je kunt ook een nieuwe RVS sensor kopen, dacht dat die rond de E130 kosten bij de dealer.
Edit: Oeps, Leo was me net voor
Groeten, Bert
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Sensor Water tank California

Bericht door Leo45 »

Nog een tip voor alle CC en CE eigenaren....haal de sensor eruit als de tank leeg is en niet wordt gebruikt. Die magneet zit anders aan de onderkant en oefent druk uit op het plastic pijpje volgens mij beginnen daar de problemen....

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
eindgebruiker
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
Locatie: Amsterdam

Re: Sensor Water tank California

Bericht door eindgebruiker »

Dank, ik ga de boel opereren.
Gebruikersavatar
John_belushi
Berichten: 259
Lid geworden op: 27 feb 2013, 15:54
Locatie: Utrecht

Re: Sensor Water tank California

Bericht door John_belushi »

Ook de mijne was defect..
Buisje iets afgezaagd.. alles weer gesoldeerd en gelakt..
En toen de onderkant afgedopt met de achterkant van een BIC pen( niet de 'klik'-variant) deze met lijm uit een lijmpistool erin gedrukt...
Tot nu toe werkt dit prima!!

Groeten,
Jody
T4 Camper Westfalia Club 1995 AAB
Gebruikersavatar
eindgebruiker
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
Locatie: Amsterdam

Re: Sensor Water tank California

Bericht door eindgebruiker »

Leo45 schreef:Omdat hij het nog doet zou ik 'm zo snel mogelijk openmaken en laten drogen dan kan je later de electronica in een ander buisje stoppen.
Hier staat een link naar het e.e.a. Let wel op er zitten op de reedschakelaars ook nog kleine magneetjes.
Was ik er maar nooit aan begonnen :bonk In mijn versie is de witte buis van boven tot onder volgestort met blauwe siliconenmeuk. Buis opengeknipt, blauwe meuk van de printplaat afgepeuterd, met als resultaat drie kapotte reedschakelaars: glas stuk. Magneetjes zag ik niet, wel roodbruine verf/lak die eerst blijkbaar op het glas van de schakelaars zat en nu op de blauwe meuk :bonk

(Wel gezien dat er vocht op de printplaat zat, dat gaat in de loop der jaren blijkbaar dwars door de plastic buis heen.)

Heeft iemand enig idee wat de specs van die reedschakelaars zijn? Zijn ze ergens te bestellen?
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: Sensor Water tank California

Bericht door vw_camper »

Die magneetjes heb je echt nodig, anders gaat het niet werken zoals je gewend bent. Ze zijn klein en je spit ze snel weg met het verwijderen van het siliconenspul. Ik ben nog nergens specs tegengekomen van de reedcontacten, maar is wel belangrijk. Zelf heb ik mijn sensor vervangen door een nieuwe RVS, dan ben ik van die ellende af.
Groeten, Bert
Jonathanvw
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 dec 2018, 20:44
Locatie: Utrecht

Re: Sensor Water tank California

Bericht door Jonathanvw »

(Een oud topic maar prima om in verder te vragen lijkt me)

Ik heb mijn schoonwater sensor deze week gedemonteerd en daarbij viel het volgende op:
- de printplaat was iets uit de buis naar boven verschoven. Toen ik deze terug tot onderin drukte werkten de twee bovenste niveau's weer goed. De reed contacten hebben dus verschoven gezeten tov de vlotters. Dit kan een hoop werk schelen lijkt me en is de moeite waard om te proberen/controleren als je hiermee aan de slag gaat.

- de onderste vlotter werkt bij mij als enige niet. Dus 3 strepen en 2 strepen doen het goed, maar dan zakt ie meteen naar "leeg" ipv 1 streep. Bij doormeten bleken de weerstanden allemaal overeen te komen met de waarden die op de wiki pagina staan. Bij de reed contacten was wel iets afwijkends met het onderste contact tov de twee bovenste. In open stand (vlotter laag), gaf die 8k weerstand terwijl de bovenste twee (werkende) reed contacten ongeveer 12k weerstand gaven. Alle drie gaan ze wel netjes dicht (naar 0k weerstand) als er een magneet in de buurt komt.

Voor mij is dit genoeg aanleiding om de onderste reedcontact te vervangen, maar nu weet ik niet wat de AW waarde moet zijn van dat reedcontact. Ik heb even zitten zoeken op Conrad (geen verbinding mee) en daar vind ik als kleinste AW waarde bijvoorbeeld een grote hoeveelheid reed contacten met een minimale AW waarde van 10, wat als het goed is betekent dat een kleine magneet het contact activeert. Reedcontacten met grotere AW waarden zijn er ook te vinden, maar het lijkt me dat het spoeltje/vlottertje maar een zwakke magneet is.

Heeft iemand ervaring of suggesties voor het type reedcontact dat geschikt is?
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3231
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Sensor Water tank California

Bericht door J vd Pal »

Ik heb een paar weken geleden de sensor van mijn CC en die van mijn broertje gerepareerd. Ik heb de plastic buis vervangen door een 12 mm RVS buis (Hornbach) en de reedcontacten door deze: https://www.conrad.nl/p/standexmeder-el ... mm-1205863 Effe de plaatjes negeren, die slaan nergens op. Ik adviseer je een paar extra te bestellen, ze zijn behoorlijk kwetsbaar!
IMG_20210208_065912964.jpg
Werkt allemaal prima. De positie van de magneetjes t.o.v. de reed contacten is wel kritisch!

Ik heb nog een stuk van de RVS buis over (werd alleen per 2 meter :ie verkocht), als er iemand is die de kunststofbuis wil vervangen laat het weten.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Sensor Water tank California

Bericht door Beckontheroad »

J vd Pal schreef: 08 feb 2021, 06:57 Ik heb een paar weken geleden de sensor van mijn CC en die van mijn broertje gerepareerd. Ik heb de plastic buis vervangen door een 12 mm RVS buis (Hornbach) en de reedcontacten door deze: https://www.conrad.nl/p/standexmeder-el ... mm-1205863 Effe de plaatjes negeren, die slaan nergens op. Ik adviseer je een paar extra te bestellen, ze zijn behoorlijk kwetsbaar!

IMG_20210208_065912964.jpg

Werkt allemaal prima. De positie van de magneetjes t.o.v. de reed contacten is wel kritisch!

Ik heb nog een stuk van de RVS buis over (werd alleen per 2 meter :ie verkocht), als er iemand is die de kunststofbuis wil vervangen laat het weten.
Werkt dat ook voor een T5 california?
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3231
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Sensor Water tank California

Bericht door J vd Pal »

JB,

Geen idee. Ik weet niet hoe in een T5 California de stand van de watertank wordt gemeten.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Sensor Water tank California

Bericht door Beckontheroad »

J vd Pal schreef: 08 feb 2021, 19:27 JB,

Geen idee. Ik weet niet hoe in een T5 California de stand van de watertank wordt gemeten.
Geen probleem, d8 vraag maar, je weet maar nooit.
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Jonathanvw
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 dec 2018, 20:44
Locatie: Utrecht

Re: Sensor Water tank California

Bericht door Jonathanvw »

J vd Pal schreef: 08 feb 2021, 06:57 Ik heb een paar weken geleden de sensor van mijn CC en die van mijn broertje gerepareerd. Ik heb de plastic buis vervangen door een 12 mm RVS buis (Hornbach) en de reedcontacten door deze: https://www.conrad.nl/p/standexmeder-el ... mm-1205863 Effe de plaatjes negeren, die slaan nergens op. Ik adviseer je een paar extra te bestellen, ze zijn behoorlijk kwetsbaar!

IMG_20210208_065912964.jpg

Werkt allemaal prima. De positie van de magneetjes t.o.v. de reed contacten is wel kritisch!

Ik heb nog een stuk van de RVS buis over (werd alleen per 2 meter :ie verkocht), als er iemand is die de kunststofbuis wil vervangen laat het weten.
Super, bedankt voor de link naar het reedcontact. Bij mijn T4 van 1991 zit er zo eentje met 3 vlotters:
Afbeelding

Afbeelding

Dus ik zal even nameten nog of de lengte van het reedcontact overeenkomt voordat ik deze bestel.
Plaats reactie