Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

LPG

vragen over de T5
Plaats reactie
Ruudgeluid
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 feb 2008, 16:49

LPG

Bericht door Ruudgeluid »

Is een T5 op gas een goed idee met de huidige brandstofprijzen?
Ervaringen graag.
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: LPG

Bericht door robertTREBOR »

Ik heb ooit een T5 op gas gehad NOOIT meer !

Stomme gastank in je laadruimte die echt overal waar je hem zet vreselijk in de weg staat.

Een verbruik van 1 op 8 is normaal

En in de winter de grootste problemen om de motor gestart te krijgen.

En stel je hebt 130 pk mag je blij zijn als je er nog 100pk van over hebt.

Have fun met gas, tis niet voor niets dat je ze bijna nooit ziet rijden !

Het onderhoud is ook veel duurder van een benzine/ lpg motor tov diesel, ook de restwaarde van een diesel ligt veel hoger !

Ik rij na het chippen EGR dicht en de roetkat er onder vandaan altijd 1100 km op 83 ltr. diesel das 1 op 13 !!

ruim 50% zuiniger dan rijden op l.p.g. en 205 ECHTE PK's onder het gaspendaal !!
Laatst gewijzigd door robertTREBOR op 25 jul 2013, 13:11, 3 keer totaal gewijzigd.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 760
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: LPG

Bericht door limburger »

gastank op de plek van het reserve wiel, onder de auto. kan wel 74 liter bruto zijn. met 1 op 8 zou ik zeggen doen!!! km prijs beduidend lager dan diesel!
je staat alleen wat vaker aan de pomp, maar daar krijg je met gas geen vuile stinkende handen van.
ik rijd een T4 op lpg maar mijn verbruik ligt rond de 1 op 6 (automaatbak) het is wat stiller dan een diesel. starten doet die op benzine en binnen een paar honderd meter gaat die automatisch op gas (bij deze buitentemperaturen binnen 20sec).

:driveT4 :T44EVER
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: LPG

Bericht door DNS »

Onze T4 (2.5 - 5 cyl) doet ook tussen de 1:6 (snelweg @ 120-130) en 1:7½ (buitenweg @ 80-90). Starten in de winter geen probleem. :winter
Geloof dat er in de T5 alleen een 2.0 (4 cyl) en 3.2 (6 cyl) geleverd was... 2.0 is wel een beetje mager voor een bus imho, al heeft die van de T5 meer vermogen dan die van de T4.

Gastank ligt bij mij onder het keukenblok, dus geen last van. :knipoog

Kanttekening: bij mij was de tank al geïnstalleerd en heb er amper meer voor moeten betalen tov een benzine en was die goedkoper dan de meeste TDI's. Als die tank er niet in had gezeten en ik die er dus nog in moest laten leggen, had ik voor een TDI gekozen. Zo groot is het verschil in km-prijs namelijk ook weer niet. In NL/België is gas nog een stukje goedkoper, maar verder Europa in is het vaak duurder en minder goed of niet verkrijgbaar. Dan moet je op benzine verder en dat is wel een beetje pijnlijk :nuts .
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: LPG

Bericht door vaniac »

Gezien de prestaties en het daaraan verbonden verbruik is een diesel in een T5 de meest reële optie. Een gemiddelde van
8 L/100 km is gemakkelijk te realiseren, zowel bij de 5-cilinders als bij de nieuwe 4-cilinders.
Gebruikersavatar
RITC
Berichten: 912
Lid geworden op: 17 jul 2011, 08:49
Locatie: Hengelo(Ov.)

Re: LPG

Bericht door RITC »

Zat ook te twijfelen over een T5 op lpg. Na het lezen van dit topic dus niet meer :yes dank u :toppie
Groeten Maarten(RITC)

witte T4 dubbele cabine, 2.0 benzine bj.2001
Defensie blauwe T5 lwb DC 1.9 tdi bj.2007
Gebruikersavatar
JP
Berichten: 469
Lid geworden op: 25 jun 2007, 23:14
Locatie: Nederland

Re: LPG

Bericht door JP »

Op gas moet u koken!
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: LPG

Bericht door Geert G »

JP schreef:Op gas moet u koken!
Wat een flauwekul............. :gif
Ook niet technisch verder kijken als je neus lang is....... :muur
In Duitsland wordt het massaal toegepast, ook in T5's, zowel de 2.0l als de 3.2 VR6
De Duitse regering heeft massaal ingezet op LPG als alternatieve brandstof.

Schoonste autobrandstof, en voordelig aan de pomp.
Ringtank onderbouw.
Overal in Europa goed verkrijgbaar.

De nieuwe vloeibaar direct ingespoten LPG technieken van zowel Prins als Vialle, zijn weer een mooi staaltje Nederlands vernuft.
Helemaal geen vermogensverlies meer.......
Prins heeft dit jaar in Frankfurt hiervoor de Industrie Inovatie Prijs gewonnen voor hun LPG Direct Vloeibaar Injectiesysteem.
LPG wordt vloeibaar direct ingespoten, gebruikmakend van de bestaande benzine injectoren & opvoerpomp.
JD-Engeneering heeft met succes twee Seat Leon's 2.0 TFSI's getuned op LPG. tot 280PK
Belemmerende factor was de VAG OEM Hitachi injectie opvoerpomp.
Anders was er nog meer uit te halen.


T5 Kantekening:
Bij de 2.0l, motorcode: AXA kunnen de klepzittingen inslaan. (alleen bij Mexico cilinderkop)
Oplossing: CNG cilinderkop orginal VW.
Bijlagen
Prins Autogas database_probleemvoertuigen1207.pdf
(237.25 KiB) 141 keer gedownload
Prins Direct Ligui Injection.pdf
(227.3 KiB) 110 keer gedownload
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: LPG

Bericht door robertTREBOR »

misverstand.........................

geert heeft het over de allernieuwste L.P.G. techniek kost dik 2000 euro ??

de reactie's hier gaan over bestaande L.P.G. installatie's zoals je ze aantreft in gebruikte T5

wel leuk dat het allemaal zoveel beter is geworden trouwens :-)
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: LPG

Bericht door DNS »

Als je zo'n bus alleen in NL gebruikt, zie ik het voordeel van LPG (G3) wel in. Bij mijn T4's zit ik met de huidige prijzen rond de 10 cent LPG/km en de TDI op 12 cent Diesel/km. Daarnaast is de MRBelasting voor G3 lager dan voor een Diesel.

Ga je ermee het buitenland in, wordt het toch anders: In België is de LPG nog een slagje goedkoper dan in NL, maar in Duitsland en Frankrijk alweer een stuk duurder. Ook zijn daar de LPG stations veel dunner bezaaid dan hier in NL. Daarnaast moet het station bemand zijn, want onbemand mag er geen LPG verkocht worden. Je zal dus je route er meer voor aan moeten passen/plannen dan bij een diesel en 's avonds of 's nachts rijden/tanken is vrijwel onmogelijk bij LPG, want de 24H pomp (waar je met je kaart/automaat kan betalen) geeft wel diesel, maar geen LPG. Ook op de buitenwegen is LPG zeldzaam. Je zal meer rond grote steden moeten rijden en langs de grotere snelwegen. In Scandinavië was al helemaal geen LPG-pomp meer te vinden, dus ben je op benzine aangewezen. LPG in de rest van Europa heb ik nog geen ervaring mee.

Het ligt er dus voornamelijk aan waar je de auto wil gebruiken. Zolang je weinig in het buitenland komt, kan LPG dus voordeliger zijn.

Weet iemand trouwens of bij de T5 de Benzine/LPG motoren minder gevoelig zijn voor problemen dan de T5 TDI's (waar je toch relatief meer/duurdere problemen over tegen lijkt te komen dan bij de T4)? Een 3.2 V6 heeft toch ook wel z'n charmes, alleen al om het geluid. :zwaai
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: LPG

Bericht door robertTREBOR »

Ik denk dat de restwaarde alle voordeel van goedkoop gas rijden om zeep helpt.

4 jr. oud en 200 dkm gelopen = nix waard benz/lpg in een bestelbus.

Een dieselmotor heeft nu eenmaal een veel hogere restwaarde op hoge km stand.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: LPG

Bericht door DNS »

Zou kunnen, maar 200.000km x 2ct is toch al 4000 euro. Als je bij de benzine's bijv. geen dure problemen als verstuivers, turbo's en spruitstukken voorkomen, zou dat onder de streep mogelijk alsnog goedkoper kunnen zijn; vandaar ook mijn vraag. De restwaardes van T5's vallen sowieso al erg tegen volgens mij.
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: LPG

Bericht door Rico »

Even vloeken in de kerk.....

Je zou ook kunnen kijken naar een Vito 126 of een Viano 3.5..... Dit zijn best leuke benzine-V6-sen waar LPG het ook prima op schijnt te doen. Ik heb het een hele tijd geleden (toen ik zelf de Vito 111 CDI nog had) al eens uitgezocht. In NL zijn die bussen redelijk zeldzaam, maar in Duitsland zie je ze wat meer en soms ook met de LPG installatie er al in.

Aangezien wij zelf geen dubbele cabine nodig hebben, had ik toen bedacht om twee 100 liter gastanks, boven elkaar, dwars achter de voorstoelen te leggen, zo lang mogelijk zodat de diameter van de tank zo klein mogelijk is. Op die manier blijft er nog behoorlijk wat doorgang qua breedte over bij de schuifdeur, en bij de achterklep heb je dan zowiezo geen last van de gastanks.

Qua brandstofkosten over het hele jaar bezien maakt niet zo bar veel uit in ons geval tussen LPG en diesel. Tijdens vakanties zouden we dan best aardig wat km's afleggen op benzine, omdat in die landen LPG niet of nauwelijks te krijgen is.

Onze Vito gaf echter behoorlijk vroegtijdig de geest, dus is het bij een plan gebleven en zijn we weer terug gegaan naar VW, alleen dan de Caddy ipv Transporter. De redenatie achter een Vito V6 LPG was trouwens dat diesels steeds complexer worden en die motoren van MB relatief klassiek zijn qua opbouw, maar wel zat vermogen en ook koppel hebben.

Van de T5GP lijkt me de 2.0TSI interessant. Is die er al trouwens?

Groet,

Rico
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: LPG

Bericht door Pascal-141 »

Rico schreef:Even vloeken in de kerk.....

Je zou ook kunnen kijken naar een Vito 126 of een Viano 3.5..... Dit zijn best leuke benzine-V6-sen waar LPG het ook prima op schijnt te doen.


Onze Vito gaf echter behoorlijk vroegtijdig de geest, dus is het bij een plan gebleven en zijn we weer terug gegaan naar VW,

Rico
Tja ... echt aanraders zijn die Vito's nu ook weer niet ...
Bij mijn kameraad zijn werkgever hebben ze net ALLE Vito's en Sprinters eruit gegooid , en VW T5 en Crafters gekocht .
De constante aanhoudende problemen met de Mercedes bussen werd de bedrijfsleiding te veel , en daarom zijn ze nu overgeschakeld op VW .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: LPG

Bericht door Rico »

Ach, exact hetzelfde lees je ook andersom, dus van T5/Crafter naar Vito/Sprinter.....
Plaats reactie