Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Gordels DC

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RITC
Berichten: 912
Lid geworden op: 17 jul 2011, 08:49
Locatie: Hengelo(Ov.)

Gordels DC

Bericht door RITC »

Hallo WJW -ers,

Heb vandaag een paar T5's bekeken. We zijn aan het kijken naar een dubbele cabine. Maar wat me opviel was dat er achterin geen gordels zaten. De verkopers zei dat het niet verplicht is, beetj raar toch?.?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden/tips :toppie

Gr. Maarten
Groeten Maarten(RITC)

witte T4 dubbele cabine, 2.0 benzine bj.2001
Defensie blauwe T5 lwb DC 1.9 tdi bj.2007
Gebruikersavatar
vw-freak
Berichten: 154
Lid geworden op: 14 jul 2011, 12:39

Re: Gordels DC

Bericht door vw-freak »

Bij een vriend van mij en daar de oom van heeft een T4 Dubbele cabine.

Toen in die tijd(2001-2003) was het zo, als er een bank voor in staat hoef je op de dc geen gordels.

Vond het ook een beetje raar.

Grtz, Max
Afbeelding Tjaa dat zegt genoeg

Saab 9-5 1.9TiD Vector 150PK 2007
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Gordels DC

Bericht door DNS »

Wetgeving schreef:
Hoofdstuk 5. Permanente eisen


Afdeling 3. Bedrijfsauto’s


Artikel 5.3.47
bijlage VIII, hoofdstuk 1, titel 2, afdelingen 1, 2 en 3



Eisen - Wijze van Keuren


1. bedrijfsauto’s, die na 31 december 1997 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van gordels voor: a. de zitplaats van de bestuurder en de ernaast gelegen naar voren gerichte zitplaatsen, en b. de overige naar voren gerichte zitplaatsen indien op een afstand van maximaal 1.30 m voor de rugleuning van deze zitplaats zich geen veiligheidsscherm of rugleuning van een ervoor gelegen zitplaats bevindt.

- Visuele controle. Indien in het middelste gedeelte van een bank geen gordel aanwezig is, wordt dit gedeelte niet aangemerkt als zitplaats. In geval van een kampeerwagen is de controle beperkt tot de voorste zitplaatsen en tot de overige zitplaatsen voor zover deze zijn voorzien van gordels.

2. Het eerste lid is niet van toepassing op klapstoelen en zitplaatsen die uitsluitend zijn bestemd voor gebruik bij stilstaand voertuig.

- Visuele controle.

3. De gordels moeten deugdelijk zijn bevestigd en mogen niet zijn beschadigd. Het pluizen van de gordel wordt niet gezien als een beschadiging. Indien sprake is van corrosie is het bepaalde in , van toepassing.

- Visuele controle, waarbij een eventuele rolgordel volledig wordt uitgetrokken.

4. De gordels moeten zijn voorzien van een goed werkende sluiting en een goed werkende blokkering. Oprolmechanismen moeten zodanig functioneren dat de gordel aanligt na het omdoen ervan.

- Visuele controle. Hierbij wordt de gordel in de sluiting gebracht. Indien de gordel is voorzien van een oprolmechanisme wordt de gordel omgedaan. De blokkering wordt gecontroleerd door te trekken aan de gordel; indien dit geen uitsluitsel biedt, moet bij een bedrijfsauto met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg tijdens een remproef op de weg het blokkeren van de gordel worden gecontroleerd.
Als ik het zo lees is het dus niet nodig als je een bestuurdersstoel + bijrijdersbankje hebt (of 2 stoelen met de zgn. 'strijkplank').
Of je het je passagiers aan wil doen voor het geval het een keer mis gaat... :ie

Ander probleem waar je tegenaan kan lopen is het achteraf alsnog monteren van gordels. Als die er niet fabriek-af in hebben gezeten schijn je die bij auto's van na 97 heel moeilijk gekeurd te krijgen (omdat de bevestigingspunten er dan niet origineel in zouden zitten). Zou dus sowieso even nakijken hoeveel plaatsen er op kenteken staan.
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
RITC
Berichten: 912
Lid geworden op: 17 jul 2011, 08:49
Locatie: Hengelo(Ov.)

Re: Gordels DC

Bericht door RITC »

Dank je wel Dennis.
Het is me helemaal duidelijk. We gaan opzoek naar een DC met van fabriek gemonteerde gordels.
Groeten Maarten(RITC)

witte T4 dubbele cabine, 2.0 benzine bj.2001
Defensie blauwe T5 lwb DC 1.9 tdi bj.2007
ronald tdi
Berichten: 1627
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: Gordels DC

Bericht door ronald tdi »

Voor elke zitplaats is een gordel verplicht.

Wij hebben een T5 uit 2008 en die is omgebouwd naar dc, daar zijn ook 2 zit plaatsen gemonteerd (+rolstoel plek) en voor die 2 zitplaatsen zijn de standaard gordels verplicht.
VWZN
Berichten: 385
Lid geworden op: 24 aug 2013, 08:37
Locatie: Mol-Postel België

Re: Gordels DC

Bericht door VWZN »

- Visuele controle. Indien in het middelste gedeelte van een bank geen gordel aanwezig is, wordt dit gedeelte niet aangemerkt als zitplaats. In geval van een kampeerwagen is de controle beperkt tot de voorste zitplaatsen en tot de overige zitplaatsen voor zover deze zijn voorzien van gordels.
Dus als ik het goed lees:
Geen gordels op de achterbank van een DC, geen strijkplank of zoiets nodig???
ronald tdi
Berichten: 1627
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: Gordels DC

Bericht door ronald tdi »

maar pas op.
Als op de papieren meer dan 2 zitplaatsen vermeld staat horen deze volledig uitgevoerd te zijn


dus ook de bij behorende gordels
Gebruikersavatar
astolk
Berichten: 178
Lid geworden op: 24 jul 2012, 20:53

Re: Gordels DC

Bericht door astolk »

Klopt ik heb een T5 DC uit 2005 zonder gordels gehad met een bijrijdersbank en ik heb het toen Ook uit gezocht en daaruit bleek dat ik achterin maar 2 personen mocht vervoeren een achter de bestuurder en een achter het bijrijders bankje...dus niet in het midden

Gr bram

:T54LIFE
T5 GP 2011 deepblackpareleffect metallic
Gebruikersavatar
Jaques T5 186
Berichten: 278
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:53
Locatie: Emmen

Re: Gordels DC

Bericht door Jaques T5 186 »

Heb mijn bus 6-7 jaar geleden omgebouwd naar dc.
Gordels achterin was niet verplicht, ivm originele bevestigingspunten gordels.
Dit moet je kunnen aantonen met officiële documenten van Volkswagen ( deze schijn je nauwelijks of niet te kunnen krijgen)

Bus is goedgekeurd zonder gordels in de dc.
Op het kenteken heb ik 6 zitplaatsen staan, daar ik tijdens de keuring een bankje voorin had.

Kan zijn dat de regelgeving in de loop van de tijd is veranderd.

Succes ermee....


Gr. Jaques T5 186 :T54LIFE
---je kunt beter een blauwtje lopen, dan een groentje blijven--
Plaats reactie