Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

slechte radio ontvangst - verschillen

vragen over de T5
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: slechte radio ontvangst - verschillen

Bericht door ktmkrik »

Dan zal ik dat ff voor je gaan doen :lach
DIt stond er overigens als beschrijving bij vandaar dat ik m heb besteld.
•neuer Original VW Antennen Fernspeise Adapter
•Bei Verwendung von herkömmlichen (nicht Original) Radios an Original VW Antennen, wird meist dieser Adapter benötigt, da normale Radios meist keinen bestromten Antennenausgang besitzen.
Aangezien ik ook met een losse antenne een poging heb gedaan en dat bij mij dus niet werkt ga ik dit proberen.
Edit: Inmiddels de spanning gemeten op de conector van de radio en deze was 0V, voor mij dus geen overbodige luxe om deze conector te plaatsen zodat er wel spanning op zit en de raam antenne perfect werkt.
Inmiddels storingsvrij muziek luisteren zoals het hoort te zijn

Gr Edwin
ArnoV
Berichten: 96
Lid geworden op: 27 sep 2011, 12:41

Re: slechte radio ontvangst - verschillen

Bericht door ArnoV »

ktmkrik schreef:Dan zal ik dat ff voor je gaan doen :lach
DIt stond er overigens als beschrijving bij vandaar dat ik m heb besteld.
•neuer Original VW Antennen Fernspeise Adapter
•Bei Verwendung von herkömmlichen (nicht Original) Radios an Original VW Antennen, wird meist dieser Adapter benötigt, da normale Radios meist keinen bestromten Antennenausgang besitzen.
Aangezien ik ook met een losse antenne een poging heb gedaan en dat bij mij dus niet werkt ga ik dit proberen.
Edit: Inmiddels de spanning gemeten op de conector van de radio en deze was 0V, voor mij dus geen overbodige luxe om deze conector te plaatsen zodat er wel spanning op zit en de raam antenne perfect werkt.
Inmiddels storingsvrij muziek luisteren zoals het hoort te zijn

Gr Edwin

Hoewel er al veel over geschreven is, kan ik de oplossing niet achterhalen.
Mijn radio ontvangst is ook knudde na het plaatsen van een andere radio/navigatie.
Al veel dingen geprobeerd. Momenteel ligt er een lange antenne onder de voorruit maar helaas...
Om wat voor een adapter gaat het hier???? Link van Ebay werkt natuurlijk niet meer.
Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 467
Lid geworden op: 19 jan 2012, 18:07
Locatie: ZW Drenthe

Re: slechte radio ontvangst - verschillen

Bericht door JanP »

Vraag bij een automaterialenzaak naar een antenne-adaptor voor "fantoom" (phantoom) spanning voor VW.
Misschien handig om vooraf even foto's te maken van de beide antenne-aansluitingen (van antenne en radio), want daar zijn ook veel soorten van.
Een vakman weet direct wat je nodig hebt.
Als het goed is krijg je een verloopkabel met een extra (meestal blauw) draad.
Veel radio's hebben een uitgang om een versterker mee in/uit te schakelen (daar kun je ook een elektrische antenne mee laten sturen).
De blauwe draad sluit je aan op deze stekker van je radio.
Als je radio niet zo'n uitgang heeft sluit je de blauwe draad aan op een geschakelde 12V (via contact).
(bijgevoegd plaatje is één soort, maar er zijn dus ook met andere antenne-stekkers)
Bijlagen
395xdyn_382_1.jpg
(12.04 KiB) 1294 keer gedownload
Mijn T5 Caravelle is inmiddels ingeruild op een Passat.
ArnoV
Berichten: 96
Lid geworden op: 27 sep 2011, 12:41

Re: slechte radio ontvangst - verschillen

Bericht door ArnoV »

Bedankt voor je snelle reaktie, we gaan ermee aan de slag! :jumpklap
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: slechte radio ontvangst - verschillen

Bericht door ktmkrik »

Wil me niet mengen in deze conversatie maar bespaar je de kosten voor zo'n antenne versterker aangezien het hoogstwaarschijnlijk ook niets zal helpen wat betreft de ontvangst.
Zelf heb ik een zogenaamde haaievin van Calearo op het dak gezet en sindsdien is de ontvangst weer normaal en kan ik alles weer ontvangen.
Voor een voorbeeld zie onderstaande link.
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... BA&dur=617" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 467
Lid geworden op: 19 jan 2012, 18:07
Locatie: ZW Drenthe

Re: slechte radio ontvangst - verschillen

Bericht door JanP »

Omdat dit vaak tot misverstanden leidt: dit is geen versterker, maar een voeding.
De versterker is aanwezig in elke VW. Meestal gemonteerd in of vlak bij de antenne.
De versterker wordt normaal gevoed door de VW radio, maar heeft een externe voeding nodig als een andere radio wordt gemonteerd.
En dan is meestal de ontvangst weer OK.
Mijn T5 Caravelle is inmiddels ingeruild op een Passat.
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: slechte radio ontvangst - verschillen

Bericht door ktmkrik »

JanP schreef:Omdat dit vaak tot misverstanden leidt: dit is geen versterker, maar een voeding.
De versterker is aanwezig in elke VW. Meestal gemonteerd in of vlak bij de antenne.
De versterker wordt normaal gevoed door de VW radio, maar heeft een externe voeding nodig als een andere radio wordt gemonteerd.
En dan is meestal de ontvangst weer OK.
Je hebt helemaal gelijk Jan, de versterker zit boven de binnenverlichting aan het dak gemonteerd ....tenminste bij mij dan.
Heb ook al een aantal verschillende versterkers geprobeerd en weet niet wat allemaal meer maar blijkbaar werkt de ruitantenne niet correct met een after market radio.
Dit kastje wat je er tussen zet zorgt er voor dat er op de kern van de antennekabel 12V komt te staan en heeft idd niks met enige versterking van het signaal te maken.
Sinds ik de haaievin op het dak heb zitten geen problemen meer met de ontvangst en je ziet hem bijna niet zitten dus win win toch.
De calearo haaievin is tevens ook het merk wat door VW MB en meerdere auto fabrikanten als eerste montage word geplaatst dus vandaar mijn keus en heb er tot op heden nog geen spijt van gehad!
ArnoV
Berichten: 96
Lid geworden op: 27 sep 2011, 12:41

Re: slechte radio ontvangst - verschillen

Bericht door ArnoV »

Inderdaad helpt een versterker ook niet, is reeds geprobeerd.
We gaan nog even verder prutsen en zal dan waarschijnlijk ook voor zo'n haaievin gaan.
Heel erg bedankt voor de info!
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: slechte radio ontvangst - verschillen

Bericht door ktmkrik »

ArnoV schreef:Inderdaad helpt een versterker ook niet, is reeds geprobeerd.
We gaan nog even verder prutsen en zal dan waarschijnlijk ook voor zo'n haaievin gaan.
Heel erg bedankt voor de info!
Geen dank Arno, heb van alles geprobeerd en deel die info graag om te voorkomen dat de ander op kosten word gejaagd terwijl ik weet dat het niet werkt.
De haaievin die ik heb is niet goedkoop maar kwaliteit moet ergens van betaald worden toch.
Rogier663
Berichten: 246
Lid geworden op: 02 dec 2007, 20:03

Re: slechte radio ontvangst - verschillen

Bericht door Rogier663 »

Gisteren ook maar een Hirschmann Hit Auta 770 B geplaatst achter de rechter A-stijl bekleding, deze aangesloten op mijn Pioneer Avic F940bt aangezien het radio ontvangst niet best was, ook al zo'n antenne voeding er tussen gehad voor de originele raamantenne maar het verbeterd eigenlijk niets.

Na het aansluiten van de Hirschmann Hit Auta 770 B antenne helemaal geen radio ontvangst meer.......of ik hem nou helemaal uitgetrokken buiten de auto hou of bijna helemaal uitgeschoven in de A-stijl, geen ontvangst meer.

Bij mijn Pioneer zit er tussen de antennen aansluiting ook nog zo'n kastje voor TMC, ook als ik die er tussen uit haal en de Hirschmann rechtstreeks in de pioneer plug.....geen ontvangst!

Uiteindelijk de raamantenne zonder voeding aangesloten, dat geeft nog het beste ontvangst/de minste storing.

Ik weet het niet meer....wie heeft tips??

Rogier
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: slechte radio ontvangst - verschillen

Bericht door ktmkrik »

Rogier663 schreef:Gisteren ook maar een Hirschmann Hit Auta 770 B geplaatst achter de rechter A-stijl bekleding, deze aangesloten op mijn Pioneer Avic F940bt aangezien het radio ontvangst niet best was, ook al zo'n antenne voeding er tussen gehad voor de originele raamantenne maar het verbeterd eigenlijk niets.

Na het aansluiten van de Hirschmann Hit Auta 770 B antenne helemaal geen radio ontvangst meer.......of ik hem nou helemaal uitgetrokken buiten de auto hou of bijna helemaal uitgeschoven in de A-stijl, geen ontvangst meer.

Bij mijn Pioneer zit er tussen de antennen aansluiting ook nog zo'n kastje voor TMC, ook als ik die er tussen uit haal en de Hirschmann rechtstreeks in de pioneer plug.....geen ontvangst!

Uiteindelijk de raamantenne zonder voeding aangesloten, dat geeft nog het beste ontvangst/de minste storing.

Ik weet het niet meer....wie heeft tips??


Rogier
Haaievin op het dak dan is je probleem verholpen!
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: slechte radio ontvangst - verschillen

Bericht door Pascal-141 »

Rogier663 schreef:Gisteren ook maar een Hirschmann Hit Auta 770 B geplaatst achter de rechter A-stijl bekleding, deze aangesloten op mijn Pioneer Avic F940bt aangezien het radio ontvangst niet best was, ook al zo'n antenne voeding er tussen gehad voor de originele raamantenne maar het verbeterd eigenlijk niets.

Na het aansluiten van de Hirschmann Hit Auta 770 B antenne helemaal geen radio ontvangst meer.......of ik hem nou helemaal uitgetrokken buiten de auto hou of bijna helemaal uitgeschoven in de A-stijl, geen ontvangst meer.

Bij mijn Pioneer zit er tussen de antennen aansluiting ook nog zo'n kastje voor TMC, ook als ik die er tussen uit haal en de Hirschmann rechtstreeks in de pioneer plug.....geen ontvangst!

Uiteindelijk de raamantenne zonder voeding aangesloten, dat geeft nog het beste ontvangst/de minste storing.

Ik weet het niet meer....wie heeft tips??

Rogier
Laat je de Hirschmann dan ook contact maken met de carrosserie ? Ik had er bij mij een kabeltje vanaf de antenne (rond de behuizinggedraaid ) en aan de andere kant met een oogklemmetje en schroefje in de B-stijl verbonden met de carosserie .

Ik heb sinds kort een nieuwe radio geplaatst (JVC) , en deze heeft het nu ook lastiger met het vinden van mijn gebruikelijke radiostations . Ik heb de indruk dat deze JVC zodanig snel "zoekt" dat hij veel posten overslaat en daardoor weinig goed ontvangt . De "AF" functie word daardoor ook niet altijd zoals het hoort .

Misschien moet ik ook maar eens zo'n "shark fin" proberen
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: slechte radio ontvangst - verschillen

Bericht door ktmkrik »

Pascal-141 schreef:
Rogier663 schreef:Gisteren ook maar een Hirschmann Hit Auta 770 B geplaatst achter de rechter A-stijl bekleding, deze aangesloten op mijn Pioneer Avic F940bt aangezien het radio ontvangst niet best was, ook al zo'n antenne voeding er tussen gehad voor de originele raamantenne maar het verbeterd eigenlijk niets.

Na het aansluiten van de Hirschmann Hit Auta 770 B antenne helemaal geen radio ontvangst meer.......of ik hem nou helemaal uitgetrokken buiten de auto hou of bijna helemaal uitgeschoven in de A-stijl, geen ontvangst meer.

Bij mijn Pioneer zit er tussen de antennen aansluiting ook nog zo'n kastje voor TMC, ook als ik die er tussen uit haal en de Hirschmann rechtstreeks in de pioneer plug.....geen ontvangst!

Uiteindelijk de raamantenne zonder voeding aangesloten, dat geeft nog het beste ontvangst/de minste storing.

Ik weet het niet meer....wie heeft tips??

Rogier
Laat je de Hirschmann dan ook contact maken met de carrosserie ? Ik had er bij mij een kabeltje vanaf de antenne (rond de behuizinggedraaid ) en aan de andere kant met een oogklemmetje en schroefje in de B-stijl verbonden met de carosserie .

Ik heb sinds kort een nieuwe radio geplaatst (JVC) , en deze heeft het nu ook lastiger met het vinden van mijn gebruikelijke radiostations . Ik heb de indruk dat deze JVC zodanig snel "zoekt" dat hij veel posten overslaat en daardoor weinig goed ontvangt . De "AF" functie word daardoor ook niet altijd zoals het hoort .

Misschien moet ik ook maar eens zo'n "shark fin" proberen
Het werkt bij mij perfect en had eerst ook nagenoeg geen ontvangst, koop wel een goede en kijk niet op een paar centen want daar is volgens mij de winst te behalen.
Rogier663
Berichten: 246
Lid geworden op: 02 dec 2007, 20:03

Re: slechte radio ontvangst - verschillen

Bericht door Rogier663 »

Ik heb idd ook een massa verbinding geprobeerd alleen dat werkte ook niet!! Zo'n haaievin scheelt ook weer iets in doorrij hoogte, heb hem ook verlaagd om toch in 1.95 te kunnen. Het blijft vreemd: overal kun je met je telefoon bellen en op internet maar een knap radio ontvangst is te moeilijk!!

Op mijn telefoon zit toch ook geen haaievin!!!!
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: slechte radio ontvangst - verschillen

Bericht door ktmkrik »

Rogier663 schreef:Ik heb idd ook een massa verbinding geprobeerd alleen dat werkte ook niet!! Zo'n haaievin scheelt ook weer iets in doorrij hoogte, heb hem ook verlaagd om toch in 1.95 te kunnen. Het blijft vreemd: overal kun je met je telefoon bellen en op internet maar een knap radio ontvangst is te moeilijk!!

Op mijn telefoon zit toch ook geen haaievin!!!!
Ik heb ook echt van alles geprobeerd, andere kabels, meerdere versterkers, losse antenne door de hele auto, extra massa gelegd etc etc maar dit is tot op heden de oplossing met het meeste resultaat!
Plaats reactie